VFR800 - Bra eller anus?

Servicekostnaden kan skilja en hel del, alt beror på hur mycket jobb det är med venilerna och byte av shims.
Jag fick betala 9200 för service och ett nytt drivpaket

:skrämd
 
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.
 
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.

Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.
 
View attachment 368341

I Sverige kostar nya väskor ca: 15 000:-

I England 675 £ , dock vet jag inte vad frakten går på, men Schenker brukar vara rätt billiga :tummenupp
Så det är kanske inte så blodigt ändå.

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR800-VFR-800-Vtec-V-Tec-V-Tec-ABS-Black-Pannier-Cases-Luggage-Trio-/170828289243?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item27c628d4db



Jag köpte sidoväskor från England nästan samtidigt jag köpte hojen. Frakten gick på ca 800:-
det brukar inte vara omäjligt at få dem skickade hit till Sverige
 
Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.



vad säger du !!??
Måste vara något fel med den ju
Min varvar på bra upp till 7000 varv sen får den en rejäl knuff vid 7000 varv och går ännu bättre ju
 
Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.

Låter märkligt, vet iofs. att det kom en förbättring 2005/2006 , men med min 2007:a så blir det en ordentlig knuff när den hoppar in vid 6500 varv (har jag för mig)
 
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.

Nja, då måste du komma med källa, för det finns rätt många som velat stänga av VTEC men ingen har lyckats. Inte på ett rimligt sätt iaf.
Jag har letat rätt mycket själv när jag hade min, utan framgång. Helt omöjligt är det kanske inte, men tala som sagt gärna om var infon finns isf är du snäll.

Annars kan man kanske lösa det problemet med en sån här, 173 hästar

173 hästar på bakhjulet....misstänker att man inte märker vtec:en så mycket då. Inte så illa för en 800 sporttourer :yoparty
 
Last edited:
Man kan göra vtecs ingång mjukare med 2 enkla garagemeksingrepp ... Sen så slår den inte in under viss temp så att försöka känna på vtec innan hojen ör varm går inte heller. 65 grader tror kag det var ... Eller 70.
 
Man kan göra vtecs ingång mjukare med 2 enkla garagemeksingrepp ... Sen så slår den inte in under viss temp så att försöka känna på vtec innan hojen ör varm går inte heller. 65 grader tror kag det var ... Eller 70.

Så en hink kolsyreis kan vara bra att ha med på turerna? Men det sades iaf i tråden att det gick att koppla bort den helt vilket jag har svårt att tro(även om det säkert är fullt möjligt) tills jag ser källa och beskrivning. Det är ju intressant för TS om han köper en hoj på de förutsättningarna.
 
Viffern är en kanonhoj. Min granne är inne på sin femte eller sjätte. Hans första, en 86a tror jag, står i garaget och blänker med 32000 mil på mätaren...funkar klockrent trots att han inte rört en pryl i motorn, bara servat:D.

Har provkört hans 800 VTECH ett par gånger och det är svårt att inte gilla hojen. Bekväm och väldigt lättkörd. Mkt sportigare än den ser ut och kvaliteten är odiskutabel. Liter mer mos hade dock inte skadat, tycker motorn är väldigt städad (vilket såklart är helt ok på en touringhoj med sportiga anlag)

Jag tycker dock den saknar DET. Karaktär, själ -kalla det vad du vill men någon pulshöjare är den inte. Den är lite för bra, för harmonisk och det gör den lite könlös på något sätt. Visst det är subjektivt och småflummigt men den känns lite storskoter....praktiskt, driftsäker och helt odramatisk.

Mina två cent
 
Jag överdrev en smula när jag gjorde mitt uttalande som jämförde en skruvmejsel i vevhuset med vtecs påslag, men inte gick det smidigt i alla fall. Det hugger till ordentligt vid 7k, som att motorn tillfälligt bluddrar till, men sen gick den hur bra som helst.

Ett annat problem med just denna (03:a på 2200 mil) var att den bara startade varannan gång. Vrider på nyckeln, trycker in starknappen och startmotorn börjar jobba men inget mer än så. Vrider av nyckeln, väntar 30 sek så går den igång som att inget hade hänt. Skumt.

Tror inte vi kommer överens om just denna då han ville ha 15k emellan, jag kan sträcka mig till 10k. På prislappen står det 55k, han uppskattade värdet på min till 45k, men eftersom att det är höst så prioriterar firman att minska ner lagret så mellanpriset skulle bli 15 tyvärr. Galet.
 
Måste bara tillägga att denna är den första hoj med kåpa som jag någonsin testat, och HERREGUD vilken skillnad i fartvind. 180 km/h kändes som 90 med min nakenhoj, vilken dröm.
 
Det verka bara vara jag som gillar knuffen när V-techen slår till, känslan är lite som en turboknuff. Lika roligt varje gång. Vid -06 och framåt så är knuffen mildare än de tidigare modellerna. Sen så kan man modda motorn på 5 minuter genom att gör pairvalve och flappervalve samt rycka snorkeln, då får man en lite annan karaktär på motorn. Jag kan tillägga att mororn ska vara varmare än 65 grade innan V-techen går in, när motorn är kallare så kan den upplevas lite orkeslös om du vrider fullt på gasen
 
Last edited:
Måste bara tillägga att denna är den första hoj med kåpa som jag någonsin testat, och HERREGUD vilken skillnad i fartvind. 180 km/h kändes som 90 med min nakenhoj, vilken dröm.

Vänta tills det börjar regna, i farter över 70km/h så är det inte mycket vatten som träffar annat än hjälm, handskar och stövlar :tummenupp
 
Jag tycker dock den saknar DET. Karaktär, själ -kalla det vad du vill men någon pulshöjare är den inte. Den är lite för bra, för harmonisk och det gör den lite könlös på något sätt. Visst det är subjektivt och småflummigt men den känns lite storskoter....praktiskt, driftsäker och helt odramatisk.

Mina två cent

Lite volvo V70 alltså :) :7peta

fast fan tror om man inte vart lite sugen på en "viffer" efter ha läst denna tråd med ideliga lovordningar , klart mera ekonomisk och praktisk än nuvarande .. ...åker ju Volvo på vintern (å med ungarna) så man e ju van :D
 
Nja, då måste du komma med källa, för det finns rätt många som velat stänga av VTEC men ingen har lyckats. Inte på ett rimligt sätt iaf.
Jag har letat rätt mycket själv när jag hade min, utan framgång. Helt omöjligt är det kanske inte, men tala som sagt gärna om var infon finns isf är du snäll.

Annars kan man kanske lösa det problemet med en sån här, 173 hästar

173 hästar på bakhjulet....misstänker att man inte märker vtec:en så mycket då. Inte så illa för en 800 sporttourer :yoparty

Ja, det var en sidodär 6-8 månader sen, så jag har verkligen ingen aning alls. :) Men läste det på flera olika ställen, samt har för mig att jag såg ett kopplingsschema som tydligen hade med saken att göra. Borde ha varit på något VFR-forum jag såg det.
Men mitt minne är rätt värdelöst, så det enda jag är säker på är att jag läst att folk kopplat ur den... Om det blev *bra* vet jag däremot inte, men de sa det iaf.
 
Jag överdrev en smula när jag gjorde mitt uttalande som jämförde en skruvmejsel i vevhuset med vtecs påslag, men inte gick det smidigt i alla fall. Det hugger till ordentligt vid 7k, som att motorn tillfälligt bluddrar till, men sen gick den hur bra som helst.

Ett annat problem med just denna (03:a på 2200 mil) var att den bara startade varannan gång. Vrider på nyckeln, trycker in starknappen och startmotorn börjar jobba men inget mer än så. Vrider av nyckeln, väntar 30 sek så går den igång som att inget hade hänt. Skumt.

Tror inte vi kommer överens om just denna då han ville ha 15k emellan, jag kan sträcka mig till 10k. På prislappen står det 55k, han uppskattade värdet på min till 45k, men eftersom att det är höst så prioriterar firman att minska ner lagret så mellanpriset skulle bli 15 tyvärr. Galet.

Den lät inte helt frisk den där, så ta en annan. Det finns rätt gott om viffers eftersom att det är en långlivad och populär modell. 55000 är fan dyrt för en så gammal med suspekta problem.
 
Servicekostnaden kan skilja en hel del, alt beror på hur mycket jobb det är med venilerna och byte av shims.
Jag fick betala 9200 för service och ett nytt drivpaket

Det spelar egentligen ingen roll om justering behövs eller inte eftersom kamaxlarna måste ur bara för att kunna mäta spelet. Hur som så får man riva allt ändå.


Beträffande Vtech är den helt mekaniskt och styrs varken av temperatur eller el.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top