Vevstakar, plastiguage, motorblock och koder (Hayabusa/Suzuki i första hand)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Frågor besvarade, se senaste inlägg istället
 

Bifogat

  • Stakar-busa02.jpg
    Stakar-busa02.jpg
    192 KB · Visningar: 128
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tittar man på stakarna som reserdel 99-07 så finns det bara en. Glidlagren finns med 4 olika artnr.

Saken är det att jag hade ett "litet" haveri då en kolv samt cylinderrad blev skrot (topplockspackningen gick utan att jag märkte det och ca 1 liter kylarvätska sköts ut, eller jag märkte det lite grann vid ett stopp men kopplade inte):huvet Vevstaken till en av kolvvarma fick smält aluminium sprutat på sig.

Den är numera rengjord från allt detta, men tänkte om den kan ha försämrats av värmen?( Ej blånerad eller så)

Vill helst inte klyva motorn om det inte behövs. Har gjort ren oljepumpsil och tänkte som avslut ta bort oljepumpen och bara kolla så man inte hittar några konstigheter där i.

Toppen klarade sig efter genomgång och 4 beg kolvar samt cylindrrad är inköpt. Fick med 4a beg vevstakar å.
 
Last edited:

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Tallene du refererer til har ingen betydelse, derimot så star det et tall og en bokstav kode på baksiden av storenden på staken, tallet "1" eller "2" angir tolerance på diameter på storende, bokstav angir vektklasse.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tallene du refererer til har ingen betydelse, derimot så star det et tall og en bokstav kode på baksiden av storenden på staken, tallet "1" eller "2" angir tolerance på diameter på storende, bokstav angir vektklasse.
Tack för infon, Jo de andra siffrorna känner jag till.

Då kanske jag slänger ihop motorn utan att byta staken men sparar ev detta till senare.

Nu handlar detta inte om att få ihop en motor i drömskick utan mer -se om den funkar och få den att hålla säsongen ut-

Men får se. Fler tips mottages tacksamt!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är bara vevaxeln i sig själv som balanseras. Motvikterna i en radfyra är bara till för att balansera ut vevtapparna. När två kolvar är på väg upp är de två andra på väg ner så det blir ett nollsummespel så att säga.

Nä det är inte att rekommendera. Googla "bearing crush" så tror jag du förstår varför. Kortfattat är lagerskålarna lite större än hålet de ska sitta i och när man sedan drar ihop överfallen så trycker man fast lagerskålarna i hålet och får en lätt deformation. Lagret "anpassar" sig lite efter vevstaken och bör därför inte flyttas.

Kan du på nåt vis kolla att staken är rak? Kanske är ide att dela motorn och kolla lagren på den staken som fått på nöten? Glutta i oljepumpen och silen till pickupen kanske också är bra.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan du på nåt vis kolla att staken är rak? Kanske är ide att dela motorn och kolla lagren på den staken som fått på nöten? Glutta i oljepumpen och silen till pickupen kanske också är bra.

Vevstaken ser rak ut när den sitter där på plats:hihi
Hade kanske gått att kolla med en kolvbult modell xxxxx-lång mot staken på andra sidan. :confused:


Om jag köper nya lagerhalvor med rätt färgkod, är det bara att dra dit överfallen i regel då med den nya begagnade vevstaken? Förutsätter att jag inte har en sliten vevtapp.
Eller är plastiguage alltid nödvändigt som sista koll ändå?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vevstaken ser rak ut när den sitter där på plats:hihi
Hade kanske gått att kolla med en kolvbult modell xxxxx-lång mot staken på andra sidan. :confused:


Om jag köper nya lagerhalvor med rätt färgkod, är det bara att dra dit överfallen i regel då med den nya begagnade vevstaken? Förutsätter att jag inte har en sliten vevtapp.
Eller är plastiguage alltid nödvändigt som sista koll ändå?

Du kan köpa en bit 20mm rf axelstål isåfall. Ja alltså enligt all rimlig logik borde du kunna göra det, men det är ju alltid bättre att veta än att tro. Sen är det inte helt självklart att en beg. stake är rund i storändan och det ser man ju inte med plastigage.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Intressant.
Kan tillägga att motorn gick fortfarande runt efter att cyllen skurit. Brukar vevstakar kröka sig pga av motorn inte längre vill gå runt eller enbart av extrem värme?

Lite dum fråga, svår att svara på kanske?
Jaja, man kan spekulera i all evighet... iaf jag.

Lite bonnmeck ska det vara....inom rimliga gränser :näsblod
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gjorde ett primitivt test igår. Lade vattenpasset mellan kolvtopparna och försökte få in ett bladmått.

Kanske inte det mest tillförlitliga, men det indikerar inget dj-vulstyg
 

Bifogat

  • Kolvar.jpg
    Kolvar.jpg
    687.5 KB · Visningar: 129

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Intressant.
Kan tillägga att motorn gick fortfarande runt efter att cyllen skurit. Brukar vevstakar kröka sig pga av motorn inte längre vill gå runt eller enbart av extrem värme?

Lite dum fråga, svår att svara på kanske?
Jaja, man kan spekulera i all evighet... iaf jag.

Lite bonnmeck ska det vara....inom rimliga gränser :näsblod

De kan bli krokiga på grund av många olika orsaker, till exempel av en kolvskärning. Det är rätt stora krafter som släpps lös när det inte "går som det ska" i maskin:gnissla

Gjorde ett primitivt test igår. Lade vattenpasset mellan kolvtopparna och försökte få in ett bladmått.

Kanske inte det mest tillförlitliga, men det indikerar inget dj-vulstyg

Det finns ju ett mindre glapp i sidled som "äter upp" om staken skulle vara ytterst lite krökt så det är väl tveksamt om det går att kolla absolut rakhet på det viset. Du ser att den inte är jättekrokig, men inte mer.

Om det hela är på bonnmecknivå så är det väl bara att skruva ihop å köra, är det nåt som är fel så märks det, oftast mest i plånboken:D:D:huvet
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Så sant...

Avsikten med vattenpasset var inte att kolla absolut rakhet eller ersätta det eventuella axelstålet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har som sagt en skuren och illa skadad cylinderrad till Hayabusa liggande. Kan man sälja denna eller är det skrot?

Tänkte om stommen kan vara användbar för någon? Kanske till skalmotor för rambyggare?
Ett av bulthålen är uppborrade till 12,5 mm (provborrade inför min nya cylinder)
 

Bifogat

  • 20160611_194351.jpg
    20160611_194351.jpg
    673.3 KB · Visningar: 80
  • 20160611_194328.jpg
    20160611_194328.jpg
    816.4 KB · Visningar: 91
  • 20160611_194333.jpg
    20160611_194333.jpg
    692.1 KB · Visningar: 97
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Skrot å skrot, fullt reparabelt, men räkna med att det kostar 5-6 tusen att få det fixat. Med det sagt så blir det nog inga större summor in på kontot ;)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skrot å skrot, fullt reparabelt, men räkna med att det kostar 5-6 tusen att få det fixat. Med det sagt så blir det nog inga större summor in på kontot ;)

Förväntade mig inte några större summor heller. Den har legat i en månad och har inte tänkt alls på den.
Jag kommer garanterat inte att försöka reparera den, men tänkte att det kanske finns andra som har resurser eller kanske behov av den. Ligger mest i vägen.

Hur går det med din hoj da?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Din cylinder er bare brukbar som "core". Ikke umulig at du får noen dollar hvis du sender den til Feks APE men neppe. Jeg vet at Woessner importøren i USA har kjøpt opp ganske mange cylinder for å ha på lager som Core. Og så er det frakt.. Jeg kan gjerne overta den for feks 500kr innkludert frakt til min syster i Arvidsjaur...
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Förväntade mig inte några större summor heller. Den har legat i en månad och har inte tänkt alls på den.
Jag kommer garanterat inte att försöka reparera den, men tänkte att det kanske finns andra som har resurser eller kanske behov av den. Ligger mest i vägen.

Hur går det med din hoj da?

Ja den ja :) up and running, startad och provkörd! Går fint och verkar vara skaplig fjong i grejerna men bara känt mig för lite, inte körd i bänk än. Det är på g inom några veckor.

Varit dålig på att uppdatera i tråden, haft tusen andra saker att göra...!!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top