Vevaxelrotation, big bang och V vs rak

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Det är inte tändföljden som spelar någon roll eftersom cheyer alltid är encylindriga utan det är styrkan på tändningen som avgör om hon är en screamer eller inte. :hihi[/QUOTE]

Nja, inte riktigt, det finns en parameter till som spelar roll förutom tändningen, nämligen hur stor kolven är. Svag tändning i kombination med stor kolv så blir det en riktig Screamer.

Sen är jag inte helt säker på att alla delar din uppfattning att cheyer är encylindriga, en del menar att de även kan vara tvåcylindriga. Om förutsättningarna är som i stycket ovan blir det garanterat en Screamer! Oljekvaliteten är otroligt viktig, annars kan det bli totalras! :skrämd :3freak

jomo skrev:
Sen är jag inte helt säker på att alla delar din uppfattning att cheyer är encylindriga, en del menar att de även kan vara tvåcylindriga. Om förutsättningarna är som i stycket ovan blir det garanterat en Screamer! Oljekvaliteten är otroligt viktig, annars kan det bli totalras! :skrämd :3freak
Då smörjningen i bakre cylindern brukar vara bristfällig så brukar det vara lite si och så med tändningen. Mest skit faktiskt.

Neutral skrev:
Då smörjningen i bakre cylindern brukar vara bristfällig så brukar det vara lite si och så med tändningen. Mest skit faktiskt.
Här snackar vi ghey! :D

Neutral skrev:

Jo och där hjälper vare sig mineral eller syntet.... ;) Frågan är vad det ska vara??
Brylcreeme?

I många fall (har jag hört alltså) finns trecylindriga ex, och då sägs däremot trean vara självsmörjande? Hur är detta möjligt tribologer?
Torrfilm? Tillsatsmedel? Insintrat som släpper vid friktion?

Forskarna gaggar om att de hittat nytt liv på Nya Guinea... De vet inte hur många obesvarade fråor det finns på vår egen bakgård... :hihi

Dr.Bike skrev:
Jo och där hjälper vare sig mineral eller syntet.... ;) Frågan är vad det ska vara??
Brylcreeme?

I många fall (har jag hört alltså) finns trecylindriga ex, och då sägs däremot trean vara självsmörjande? Hur är detta möjligt tribologer?
Torrfilm? Tillsatsmedel? Insintrat som släpper vid friktion?
Den erkända tribologen J Jameson hävdar att det är just det förnyelsebara naturliga smörjmedlet från tredje cylindern som lämpar sig bäst för bakre cylinderns smörjbehov. Se där, billigare än Biltema! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Forskarna gaggar om att de hittat nytt liv på Nya Guinea... De vet inte hur många obesvarade fråor det finns på vår egen bakgård... :hihi
Bakgård... :hihi

Last edited:
Ser att du hittar de små subtila meddelandena Neutral!! :lol

Humor!! :tummenupp

P.S Att jag glömt min tribologi så pass gravt att jag glömt bort J.Jameson!
En förebild i alla praktiska fallstudier av just BIG banging...

Last edited:
Dr.Bike skrev:
P.S Att jag glömt min tribologi så pass gravt att jag glömt bort J.Jameson!
En förebild i alla praktiska fallstudier av just BIG banging...
Trots att Jameson förekommer i mängder av verk av högt vetenskapligt värde vad gäller användandet av de två främre cylindrarna i de mest varierade konfigurationer så saknas helt offentliga publikationer av den mystiska bakre cylindern. Enligt Jameson själv utföres dessa studier endast i privat syfte.

It can only be SH.......
Var annars går det från tändföljd och vevtappsförskjutning till J.Jamesson och analsmörjning......... :3freak :3freak

För att återgå till ämnet så undrar jag vad som göres med vevarna för att de inte skall slå sig när man bränner av cylindrarna i bigbang konfig?
Hur gör man I WSB där man väl inte får bearbeta orginalveven, eller där byter man helt enkelt vev efter 20 mil eller något annat absurdt?

Boris JR skrev:
It can only be SH.......
Var annars går det från tändföljd och vevtappsförskjutning till J.Jamesson och analsmörjning......... :3freak :3freak

För att återgå till ämnet så undrar jag vad som göres med vevarna för att de inte skall slå sig när man bränner av cylindrarna i bigbang konfig?
Hur gör man I WSB där man väl inte får bearbeta orginalveven, eller där byter man helt enkelt vev efter 20 mil eller något annat absurdt?
I WSBK får man inte ändra på vevaxeln. Det är bara Virgin Yamaha som har gjort det i BSB och då var det inte en renodlad big-bang, sök på Crash.net för artikel om det. Dessutom är det väl inte alltid de tänder cylindrarna exakt samtidigt utan de ligger nära varandra men inte exakt samtidigt.

Boris JR skrev:
It can only be SH.......
Det var du som började..eller gav inspiration i alla fall. :hihi

Boris JR skrev:
Kommer ihåg att jag läste något intressant om Virgin (nej, jag har bytt ämne nu :D ) Yamaha, i BSB tror jag. De hade en massa problem i början men löste dem. Dock kommer jag inte längre ihåg detaljerna men någon har säkert en länk eller om du Googlar. :va

EDIT: Gustav hann före.

NS400R har alla tre vevtappar 0° förskjutna. Då det är en V-motor blir gången jävligt lustig.

Först tänder en cylinder, 90° senare tänder två sedan snurrar den 270° innan cylle ett tänder igen!

Ger ett väldans roligt ljud.

För att krångla till begreppen lite, så dumpar jag en bild av krafterna i en TRX/TDM motor med 270 graders förskjutning (eller om det nu är 90 grader ;))
Om jag tolkar den rätt så innehåller den en plottning av vridmoment mätt på veven, dels som följd av förbränningen, dels i form av tröghetskrafterna i veven (inkl. stakar och kolvar) och den sammanlagda effekten av dessa tillsammans. Egentligen alltså en beskrivning av det upplevda momentet/effekten. Det är alltså bra mycket lugnare och jämnare mellan pulserna, vilket tyder på att förutom avståndet mellan tändpulserna, så har också de inbyggda tröghetskrafterna betydelse. (Om jag nu har tolkat det rätt, kommentera gärna!)

Bifogat

• 270_2.jpg
    270_2.jpg
    139.9 KB · Visningar: 97
Det är klart att tröghetsmomentet mycket kraftigt påverkar hur ojämnt momentet är under varvet.
Starka o glesa (i tid) pulser kräver större tröghet än svaga och täta pulser.
En 600 stånka på 2000 rpm skulle nog rycka rätt bra jämfört med en rak 600 cc 4a vid 14000 rpm
om dom hade 4ans tröghet. 28 ggr tätare pulser med 1/4 av styrkan gör säkert viss skillnad.
Även om resulterande vridmomentet var detsamma.
/u

ulf_lundin skrev:
Det är klart att tröghetsmomentet mycket kraftigt påverkar hur ojämnt momentet är under varvet.
Starka o glesa (i tid) pulser kräver större tröghet än svaga och täta pulser.
En 600 stånka på 2000 rpm skulle nog rycka rätt bra jämfört med en rak 600 cc 4a vid 14000 rpm
om dom hade 4ans tröghet. 28 ggr tätare pulser med 1/4 av styrkan gör säkert viss skillnad.
Även om resulterande vridmomentet var detsamma.
/u

Fram för fler turbiner och elmotorer! (fast det var ju vad vi INTE ville ha på bana iaf..) ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman