Vevaxelrotation, big bang och V vs rak

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
På Hjärnkontoret (S)VT brukar de säga att den som inte frågar inte får veta och därför tänkte jag blotta mina bristande kunskaper om motorer och hoppas på att någon kan förklara :)

Funderingarna kom när jag läste lite om de Big Bang motorer som användes i MotoGP och som går ut på att man låter 2 cylindrar explodera samtidigt för att sedan ha en relativt lång paus innan par 2 gör samma sak, ytterligare paus osv.
Anledningen ska vara att bakdäcket får vila från effekten som istället för att komma kontinuerligt kommer i stötar så att däcket får bättre fäste (eller kanske hinner återfå fästet).

Om jag har förstått Big Bang-tänket så vill man efterlikna en V-twin, men hur förhåller sig kolvarnas arbete till vevaxeln på en vanlig V-twin.
Hur långt snurrar axeln i grader mellan explosionerna? 180 grader?
Och hur ser det ut för en vanlig radfyra, hinner vevaxeln bara 90 grader mellan explosionerna eller tar det längre "tid" än 360 grader innan alla fyra kolvarna har gjort sin resa nedåt?

Hoppas nån förstår vad jag svamlar om och kan ge ett bra svar.

sandstream skrev:
Funderingarna kom när jag läste lite om de Big Bang motorer som användes i MotoGP och som går ut på att man låter 2 cylindrar explodera samtidigt för att sedan ha en relativt lång paus innan par 2 gör samma sak, ytterligare paus osv.
Anledningen ska vara att bakdäcket får vila från effekten som istället för att komma kontinuerligt kommer i stötar så att däcket får bättre fäste (eller kanske hinner återfå fästet).

Om jag har förstått Big Bang-tänket så vill man efterlikna en V-twin, men hur förhåller sig kolvarnas arbete till vevaxeln på en vanlig V-twin.
Hur långt snurrar axeln i grader mellan explosionerna? 180 grader?
Och hur ser det ut för en vanlig radfyra, hinner vevaxeln bara 90 grader mellan explosionerna eller tar det längre "tid" än 360 grader innan alla fyra kolvarna har gjort sin resa nedåt?

Hoppas nån förstår vad jag svamlar om och kan ge ett bra svar.

PÅ en vanlig R4 med sekventiell tändningsföljd kommer en ny cylinder att tända var 180 grader av vevaxelns rotation sekventiellt.
Dvs tiden mellan varje cylinders tändning är jämn.

Samma resonemang som du beskriver har flera konstruktörer av R4 insett de stora fördelarna med tätare tändintervall mellan 2cylindrar följt av en längre avbrott tills nästa cylinderpar tänder.

Ducatis L twinnar producerar tändpulsar med 360 graders förskjutning och även längre tids intervall jämfört med din R4 med sekventiell tändning.

Fördelarna var uppenbara när effekten uttaget och fästet blev ett problem.

Det såg man redan då NSR500 dominerade totalt i början av 90 talet och även när när Ducati dominerade starkt för några år sedan med bättre fäste ur böjarna.

2ono skrev:
PÅ en vanlig R4 med sekventiell tändningsföljd kommer en ny cylinder att tända var 180 grader av vevaxelns rotation sekventiellt.
Dvs tiden mellan varje cylinders tändning är jämn.
Så vevaxeln hinner snurra två hela varv, 720 grader, innan alla fyra cylindrarna tänt en gång var?
2ono skrev:
Ducatis L twinnar producerar tändpulsar med 360 graders förskjutning och även längre tids intervall jämfört med din R4 med sekventiell tändning.
Och då hinner vevaxeln ett varv per tändning?

Vad menar du när du skriver sekventiell tändning?
Att cylindrarna tänds i en följd, 1, 2, 3, 4, tex från vänster till höger?

Last edited:
sandstream skrev:
Så vevaxeln hinner snurra två hela varv, 720 grader, innan alla fyra cylindrarna tänt en gång var?
Ja, om det är en 4t motor....

Förskjutningen mellan vevtapparna och vinkeln mellan cylindrarna avgör när dom olika cyllarna tänder.
Går mao att variera lite efter behag (av konstruktören, inte ägaren).

Obalans i motorn och när kraftpulserna kommer blir lite olika.

Många v-twinnar har förskjutna vevtappar. Japanska raka twinnar som cb 450 har 180 gr förskjutning,
gamla engelska hojar 0 gr (el. 360 gr; samma sak).

Btw, vanligen tänder en rak 4a enl 1342.
/u

Som exempelvis TDM/TRX som har 270 graders förskjutning, och därmed ger samma karaktär som en 90 graders V-twin trotds att det är en parallell-twin...

sandstream skrev:
Och då hinner vevaxeln ett varv per tändning?

Vad menar du när du skriver sekventiell tändning?
Att cylindrarna tänds i en följd, 1, 2, 3, 4, tex från vänster till höger?

Exakt :tummenupp men 2 tändningar per varv i en R4
Vid 180 gradet tänder Cyl 1 vid 360 Cyl 3 sedan 4 och därefter 2 osv i en sekventiell ordning dvs i en följd inom samma intervall (180 grader från varandra)

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Många v-twinnar har förskjutna vevtappar. Japanska raka twinnar som cb 450 har 180 gr förskjutning,
Förskjutning i förhållande till vad?

0 grader, båda kolvarna i topp samtidigt, 180 grader; en i topp och en i botten, 270 grader; en i topp en "halvvägs".

ulf_lundin skrev:
Ja, om det är en 4t motor....

Förskjutningen mellan vevtapparna och vinkeln mellan cylindrarna avgör när dom olika cyllarna tänder.
Går mao att variera lite efter behag (av konstruktören, inte ägaren).

Obalans i motorn och när kraftpulserna kommer blir lite olika.

Btw, vanligen tänder en rak 4a enl 1342.
/u

Gammla kawor tänder 1243 någon som vet varför de lagt tändföljden så?

Oddjob skrev:
Min tänder 1243 :mattias
Även nyare kawor tydligen...

sandstream skrev:
Förskjutning i förhållande till vad?

I förhållande till varandra,

En Hd tex har ingen förskjutning (båda stakarna sitter på samma tapp) och 45 grader mellan cylindrarna
Intervallet mellan tändpulserna blir alltså 405-315-405-315 dvs långte mellan en puls och kort mellan nästa eller som någon beskrev potatoe-potatoe-potatoe-potatoe.

För att fåen 45 grader twin att tända med jämna intervall skulle den ha en 45 graders förskjutning av tapparna.

HansJ skrev:
0 grader, båda kolvarna i topp samtidigt, 180 grader; en i topp och en i botten, 270 grader; en i topp en "halvvägs".
Tack!

Nu ska jag bara förstå vad en vevtapp är :va

sandstream skrev:
Tack!

Nu ska jag bara förstå vad en vevtapp är :va

Den axel vevstakens storända sitter fast i på veven.

Tror faktiskt jag redan svarat på dina frågor här redan fast i ett inlägg i "Duccesäljare: Dryga divor" eller vad Bonnys tråd heter.
I den går jag igenom big bang. Dock inte lika detaljerat som här, men med en liten humoristisk anekdot.
Men du LÄSER väl inte vad jag skriver! :tungan :lol

Oddjob skrev:
Beror på vad du menar nyare, min är 10år i år.

He he min är 22 år i år, men det skulle vara intreasant att veta varför Kawa har kört 1243 i alla? år

Dr.Bike skrev:
Den axel vevstakens storända sitter fast i på veven.
Tror faktiskt jag redan svarat på dina frågor här redan fast i ett inlägg i "Duccesäljare: Dryga divor" eller vad Bonnys tråd heter.
I den går jag igenom big bang. Dock inte lika detaljerat som här, men med en liten humoristisk anekdot.
Men du LÄSER väl inte vad jag skriver! :tungan :lol
Skyll inte på läsaren, du skriver helt enkelt för illa ;)

Färnbo skrev:
Gammla kawor tänder 1243 någon som vet varför de lagt tändföljden så?
Jag hade kanske fel om 1342. Men det är i princip samma sak, fast baklänges; (3421 exakt samma som
1342. Läs sen 3421 baklänges....)
Med den layout som en rak 4a-axel har (dom 2 mittre följs åt och dom 2 yttre följs åt; av vibrationsskäl)
finns inte så mycket att välja på. Börja med en och se vilka du har att välja på 180 gr senare.

Har ibland undrat om inte tdm/trx har 90 gr förskjutning. Fattar kanske bara inte skillnaden mellan
90 gr före o 270 gr efter....
/u

Joe Schmoe skrev:
Bidrar även jag med lite okunskap.

Är en "screamer"-motor en som tänder som vanligt eller är det någon tredje variant?

Screamer är när där är lika långt mellan varje tändpuls dvs som i vanliga xyzgrr radfyror

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år