Versys

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Resultat av 4 timmars bänkkörning.

Ladies and gentlemen,

Här kommer resultatet av bänkningen av min Versys -08 med Leo Vince slipon, BMC filter, oxygen sensor eliminator & PC V.

Vad som kan vara värt att notera var att det inte fanns mkt att sjustera i Air/fuel vid fulllgasbelastning efter monteringen av PC:n, kurvan var redan mkt fin och bara småsjusteringar behövdes.

Mao så gick den helt okej med bara slipon och standard luftfilter, men som jag kände så gick den snålt med BMCfiltret och utan PC.

Resultat med bara slipon:

Max Power: 59,63 Hp
Max Torque: 56.16 Nm

Resultat med slipon, BMCfilter & PC V:

Max Power: 63,14 Hp
Max Torque: 60,67 Nm

Detta resultat stämmer ganska bra överens med andra Versysar som jag hittat på nätet.

Skillnaden mellan effektmätningar i olika bänkar kan skilja ganska rejält, detta bör man ha i bakhuvudet om man jämför.

Enligt uppgift så tappar man mellan 6-8 % mellan motor och bakhjulet.

Frågan är sedan om det är värt pengarna men det är upp till var och en men en tydlig skillnad i mellanregister och gassvar blev det, skillnaden hade varit mer märkbar om man gått från helt standard till kittad.
Vill man ha ännu lite mer effekt är nästa steg ett helsystem, men jag nöjer mig mig detta i alla fall denna säsongen.......

// P
 

Bifogat

  • E-3000-4D40194.pdf
    48 KB · Visningar: 109

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ladies and gentlemen,

Här kommer resultatet av bänkningen av min Versys -08 med Leo Vince slipon, BMC filter, oxygen sensor eliminator & PC V.

Vad som kan vara värt att notera var att det inte fanns mkt att sjustera i Air/fuel vid fulllgasbelastning efter monteringen av PC:n, kurvan var redan mkt fin och bara småsjusteringar behövdes.

Mao så gick den helt okej med bara slipon och standard luftfilter, men som jag kände så gick den snålt med BMCfiltret och utan PC.

Resultat med bara slipon:

Max Power: 59,63 Hp
Max Torque: 56.16 Nm

Resultat med slipon, BMCfilter & PC V:

Max Power: 63,14 Hp
Max Torque: 60,67 Nm

Detta resultat stämmer ganska bra överens med andra Versysar som jag hittat på nätet.

Skillnaden mellan effektmätningar i olika bänkar kan skilja ganska rejält, detta bör man ha i bakhuvudet om man jämför.

Enligt uppgift så tappar man mellan 6-8 % mellan motor och bakhjulet.

Frågan är sedan om det är värt pengarna men det är upp till var och en men en tydlig skillnad i mellanregister och gassvar blev det, skillnaden hade varit mer märkbar om man gått från helt standard till kittad.
Vill man ha ännu lite mer effekt är nästa steg ett helsystem, men jag nöjer mig mig detta i alla fall denna säsongen.......

// P

Gott :tummenupp

Jag gissar att hojen även blev mycket "goare" att köra? Lite mer som en rapp förgasarhoj?
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Synd bara att stapeln med Air/Fuel värdena är så ihopdragen att man egentligen inte kan se om den är perfekt eller ok justerad... Vill inte vara negativ men det är som sagt nästan omöjligt att se.




Ladies and gentlemen,

Här kommer resultatet av bänkningen av min Versys -08 med Leo Vince slipon, BMC filter, oxygen sensor eliminator & PC V.

Vad som kan vara värt att notera var att det inte fanns mkt att sjustera i Air/fuel vid fulllgasbelastning efter monteringen av PC:n, kurvan var redan mkt fin och bara småsjusteringar behövdes.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag köpte Biltemas nya handskydd och trodde att de skulle funka men till min stora besvikelse är kopplings & bromshandtagen för stora. :mad
Någon som monterat några prisvärda handskydd eller skulle det löna sig att byta kopplingshandtag? Finns det f.ö. mindre sådana?
82-575_h.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle nog vilja säga för de nästan 4 extra hkr och helt andra motor gången :tummenupp

Jaja. Vad kostade det? Känns som väldigt massa pengar för den lilla ökningen. För de pengarna (mc+extra) hade man ju kunnat få en helt annan hoj med bra mycket mer pulver och motorgång........

Nu är jag trist, jag vet. Men......?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jaja. Vad kostade det? Känns som väldigt massa pengar för den lilla ökningen. För de pengarna (mc+extra) hade man ju kunnat få en helt annan hoj med bra mycket mer pulver och motorgång........

Nu är jag trist, jag vet. Men......?


Men det är ju just det jag menar. Man skall inte stirra sig blind på topp effekten utan registret. Några Hkr hit eller dit i toppen är inte intressant.

Men visst, det kostar en del :)
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Kokos72:

Hur mycket fick du betala för dina 3.5 extra hk?


PCV samt 4h bänkning gick på 7500 bananer.

Men som Bebbe säger så ska man inte stirra sig blind på siffrorna utan se till registret och körbarheten, där märks det en stor,stor skillnad och borta är ryckigheten och "vattenskvalp"-effekten som många känner av på Versysen.

Sedan om det är värt pengarna är en annan historia, det är upp till var och en att avgöra.
Men kör man en Versys så får man väl hoppas att man gör det för att man gillar hojen och är nöjd med den och inte för att Onkel Styrbjörn har tvingat på dig den.
Tror inte heller att man behöver vara raketforskare för att förstå att är man bara ute efter mer pulver i motorn så köper man en annan hoj, eller kanske 416 kilo mjöl för pengarna.......
(Saltå Kvarn ekologiskt Vetemjöl special 18 kr/kilo)

Jag var nöjd med min Versys redan innan, men nu är jag mer än nöjd.:yoparty
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
7500 var ju iofs inte så farligt. Vad kostade hela kittet?

(Leo Vince slipon, BMC filter, oxygen sensor eliminator & PC V)

Har för mig att jag pröjsade runt 2300:- för sliponet och 600:- för filtret, plusa det på 7500 så har du hela härligheten.

7500+2300+600 = 10400:- om mina mattekunskaper hänger kvar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har för mig att jag pröjsade runt 2300:- för sliponet och 600:- för filtret, plusa det på 7500 så har du hela härligheten.

7500+2300+600 = 10400:- om mina mattekunskaper hänger kvar.

Då var det ändå inte så blodigt. Pryttlarna du rabblade kändes mycket dyrare.

Läste om nån snubbe som ville ha lite mer tryck i sin trötta bulldog. Han lade ner en mindre förmögenhet på att skrämma upp den kanske 15-20 hk. Helt galet i mina ögon när man lika gärna kan köpa något "färdigt" som dessutom är bättre.

Men 10k... Vem kittar inte sin hoj för 10k nuförtiden?
Alltid kul att sätta lite prägel på sina grejjer.
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Hej, Jag har en Silvermetallic Versys som är helt fantastiskt skön på alla sätt,
MEN nu måste jag tyvärr SÄLJA den.
Mycket snygg mc till mycket bra pris! Se under Säljes här i Sporthoj.com
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Handtagsskydd som funkar.

Jag köpte Biltemas nya handskydd och trodde att de skulle funka men till min stora besvikelse är kopplings & bromshandtagen för stora. :mad
Någon som monterat några prisvärda handskydd eller skulle det löna sig att byta kopplingshandtag? Finns det f.ö. mindre sådana?
82-575_h.jpg



Hej korvgubbe,

Ett förslag, jag kör med Polisports Sharplite för 219:-, dom passar som handen i handsken rätt på utan några ingrepp.

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=103951

Det bör dock tilläggas att dom inte har några skyddsbågar utan dessa skyddar bara mot vinden och eventuellt elaka kvistar som vill smiska en på fingrarna, om man nu skulle ut i rabatten och köra...

Mvh // P
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det bör dock tilläggas att dom inte har några skyddsbågar utan dessa skyddar bara mot vinden

Det är främst för att bli av med fartvinden som kyler ner händerna som jag tänkt skaffa dem så det kanske funkar med de där som du föreslog. Skall ringa runt till några återförsäljare och se om de finns hemma.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
korvgubbe: Skriv gärna ditt fynd på din efterforskning.

Är själv ute efter att modda min V 07, och hand skydd är en del + nya backspeglar mm.

Funderar också på att byta fram blinkers till något mindre och med "vita/klar glas"

Om någon redan har gjorde blinkers bytet så posta gärna bild och vilken variant ni valde.

Alltid kul att göra sin V liter mer personlig. :banana
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ett förslag, jag kör med Polisports Sharplite för 219:-, dom passar som handen i handsken rätt på utan några ingrepp.

korvgubbe: Skriv gärna ditt fynd på din efterforskning.

Är själv ute efter att modda min V 07, och hand skydd är en del + nya backspeglar mm.

Jag har inte haft tid att jaga vidare efter handskydd men var inne i ett annat ärende i en butik som säljer bl.a. hojar så låt oss inte peka ut någon utan vi kan kalla butiken för Sporthojsmärket Center. Butiken säljer även båtar och jag var där för att köpa bottenfärg när jag såg ett par väldigt bekanta handskydd i en hylla. Tydligen sålde de exakt samma modell av handskydd som Biltema men givetvis under ett annat namn. Till skillnad från Biltemas 249:- sålde Sporthojsmärket Center de identiska skydden för 749:- :hihi
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Biltemas handskydd

Tjena Korvgubben,

Jag köpte också dessa för ett tag sedan och monterade dem först idag.Vist var det lite krångligt men det fungerar helt klart att montera biltemas hansskydd på Versysen.

Du måste bara sätta till distanser längst ute på styret. Du kan änvända de konformade grejorna som sitter innerst på expander skruvarna. De använder du ju inte ändå. Du får även lossa lite på bromssladden och höja den lite för att distansen till styret ska passa. Och så en tredje grej :galen... Köp två nya M8 bultar 40mm långa för att koppla i ändarna. Klyddigt, jag vet men det fungerar och för 340 kr totalt så kan man ju inte klaga för de sitter som berget. Ska ta lite bilder på det nästa gång jag har hojen ute så det kanske blir tydligare.

Men det ger verkligen Versysen en edge. Nu väntar jag bara på mina Pirelli MT60 Corsa också så ska vi se vad versysen kan göra på lite grusvägar :crash

pirelli-mt60-corsa-tire-rear.jpg


Jag köpte Biltemas nya handskydd och trodde att de skulle funka men till min stora besvikelse är kopplings & bromshandtagen för stora. :mad
82-575_h.jpg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tjena Korvgubben,

Jag köpte också dessa för ett tag sedan och monterade dem först idag.Vist var det lite krångligt men det fungerar helt klart att montera biltemas hansskydd på Versysen.

Du måste bara sätta till distanser längst ute på styret.

Hamnar inte skydden väldigt långt ut då?
När jag hade köpt dem och testade som snabbast så prövade jag att låta styrändarna sitta kvar och då var det fortfarande trångt. Det är yttersta änden på kopplings/broms-handtag som tar i.

Har du satt ytterligare distanser utanför styrändsvikterna? Hamnar inte handskydden såpass långt ut så själva skyddet blir utanför handen? Tar det bort tillräckligt med fartvind?

Jag skulle gärna använda dem för jag tycker de är rätt snygga.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Tjena Korvgubben,

Jag köpte också dessa för ett tag sedan och monterade dem först idag.Vist var det lite krångligt men det fungerar helt klart att montera biltemas hansskydd på Versysen.

Du måste bara sätta till distanser längst ute på styret. Du kan änvända de konformade grejorna som sitter innerst på expander skruvarna. De använder du ju inte ändå. Du får även lossa lite på bromssladden och höja den lite för att distansen till styret ska passa. Och så en tredje grej :galen... Köp två nya M8 bultar 40mm långa för att koppla i ändarna. Klyddigt, jag vet men det fungerar och för 340 kr totalt så kan man ju inte klaga för de sitter som berget. Ska ta lite bilder på det nästa gång jag har hojen ute så det kanske blir tydligare.

Men det ger verkligen Versysen en edge. Nu väntar jag bara på mina Pirelli MT60 Corsa också så ska vi se vad versysen kan göra på lite grusvägar :crash

Nästan så man måste iväg och köpa sig ett par skydd på lunchen.

ps. Har också ett par Corsa på ingång. Tror att hojen kan bli en riktigt bra lekhoj/allroundhoj med de skodonen. ds.

edit: Vilken diameter är det på styret på Versys? Har hojen i garaget långt bort och kan inte mäta.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top