Versys

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Nu är Kawasaki Versys inte någon sporthoj men ställer frågan här ändå.
Är det någon som äger eller har kört en Versys och har någon kommentar runt hojen?
Jag ska sälja min mc och skaffa mig något annat. Blev rekommenderad den eller en ER6.
Jag provkörde en ER6 och tyckte den var okej men gillade inte körställningen, Versysen är mer lik min nuvarande mc.
Har läst en del om mcn och reagerat på att man inte kan ha både packväskorna och toppboxen samtidigt, någon som vet något om det? Verkar ju skumt!

Jag ska provköra en Versys på onsdag hoppas jag.
Hoppas någon här har testat den och orkar kommentera:)

Sedis
 
Jag har provkört den.
+ Lättkörd och smidig.
- Vibrerade som fan i fotpinnarna.
 
Okej, intressant!
När jag provkörde ER6-f så tyckte jag en vibrerade ruskigt mycket men enligt försäljaren så är det så på den typen av motorcyklar och inget att göra åt.
 
jag har kört både er6n och versysen. och jag tycker versysen är en roligare hoj på alla punkter. motorn kunde ha varit effekt starkare men men man kan inte få allt här i världen. :yoparty
 
Låter ju bra:-)

Någon som har koll på varför man inte kan ha packväskor och toppbox samtidigt?

Ska maila Kawasaki angående det under dagen tänkte jag.
 
Är det din TDM850 som du skall byta ut ? Jag hade nog kollat in TDM900-02 och framåt istället för versysen.

Om du vill ha något mer åt streethållet så skulle jag kolla in Honda CBF600SA eller CBF1000A, suverän komfort och honda är honda så är det bara, kvalitet rätt igenom, men smakar det så kostar det.
 
Honda 600SA såg ju trevligt ut och inte så dyr, ligger i samma klass som Versysen.
Vet du om man kan fästa givipackväskor på den?
 
Honda 600SA såg ju trevligt ut och inte så dyr, ligger i samma klass som Versysen.
Vet du om man kan fästa givipackväskor på den?

Det är en väldigt trevlig hoj. Tror dock inte att du kommer bli nöjd med motorn, den är för klen för touring. Det finns en CBF1000 som jag tror mer på i så fall. Nästan samma hoj, men med mer motor. Finns massor med väskor och annat att handla till.
 
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.
 
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

Jag är väldigt sugen på att köpa en Versys jag med. Den har fått bra omdömmen och jag har inte sett någon kritik mot hojen annat än rent uppenbara saker som att:
-"Men vaffan, det e' ju ingen äkta sporthoj juh! Den har ju inga hästar!"

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,984867,00.html
http://www.bike.se/review/view.php?id=1853
 
Okej!
Har också läst en hel del bra saker om den. Får se om jag får svar från Kawasaki angående toppbox och packväskorna.
Den ser ju onekligen rätt skoj ut iallafall!
 
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

TDM 900 -07 195 kg/torr 86 hk
Versys -07 181 kg/torr 64 hk

Diff=14 kg / 22 hk.

Seviceintervallerna på TDMen är 1000 mil och ventiljustering först efter 4000 mil, dvs riktigt bra.
 
Stället jag ska till har en TDM900 årsmod 03 som gått 2100 mil. Kanske ska testa den iallafall:-)
 
Ska kolla blocket, kan bara få svårt att få iväg min hoj om jag inte byter in den..:-(
 
Men är du säker på vad du vill göra, och vad som är prio1? Ska du bara streetbusa och ha kul på småvägarna, eller ska du toura en del också (jag anar detta angående dina frågor om väskor)? Vilket är viktigast för dig?

Här går nämligen skiljelinjen mellan Versys och TDM. I det första fallet är Versys förmodligen rätt hoj. I det andra fallet är TDM en bra kompromiss mellan båda sakerna. Den är överlägsen både komfort och motormässigt, ändå är den fortfarande ganska lätt och manövrerbar.

Men är du HELT inne på touring, då finns det bättre hojar än både Versys och TDM. Tex de som redan nämnts... eller varför inte en VFR?
 
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

Jag kan föreslå en Suzuki DL1000 V-strom.
En kanon skön hoj att åka längre med och har nog med motor för att vara rolig att snyta med och den känns mycket smidigare än vad den ser ut. Har kört mycket skoterspår och grusvägar med min och det är bara att lägga ut benet och drapå.. 100hk och 105Nm och 4200:- Hel/hel på Bilsport och mc. Jag är 25 och har haft kortet i 3år så den ligger bra till försäkringsmässigt.+++Den går att packa mycket på. Justerbar bakdämpare direkt på ett lättåtkomlig vred. Kan inte hitta nått att klaga på. Sen låter den ju så skönt:yoparty
 

Bifogat

  • DL1000 liten.JPG
    DL1000 liten.JPG
    99.5 KB · Visningar: 570
Jag kan föreslå en Suzuki DL1000 V-strom.

Utan att på något sätt ifrågasätta V-Strom så gjorde Bike ett test där de jämförde just Versys och V-Strom och i deras test "vann" Versys.

Läste nyss ett holländskt test och de ansåg att Versys gav mer körglädje även om de ansåg att V-Strom var en bättre "vardagshoj".
 
Tack för alla svar..:-)

Jag äger ingen bil så mcn är ett sätt för mig att transportera mig under säsongen. Då blir det sträckor på ca 20 mil fram och tillbaka till familjen och vänner.
Sen blir det en del nöjesåka, kurviga vägar med fin utsikt där man kan stanna och bara vara.
Förra året körde jag och sambon upp till Boden och sen runt lite och hem igen, ca 450 mil blev det nog.
Planen är väl att kunna göra fler sådana resor tillsammans.
Men jag förflyttar mig väl ca 1000 mil per säsong på mc.

Sedis
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top