Versys

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Nu är Kawasaki Versys inte någon sporthoj men ställer frågan här ändå.
Är det någon som äger eller har kört en Versys och har någon kommentar runt hojen?
Jag ska sälja min mc och skaffa mig något annat. Blev rekommenderad den eller en ER6.
Jag provkörde en ER6 och tyckte den var okej men gillade inte körställningen, Versysen är mer lik min nuvarande mc.
Har läst en del om mcn och reagerat på att man inte kan ha både packväskorna och toppboxen samtidigt, någon som vet något om det? Verkar ju skumt!

Jag ska provköra en Versys på onsdag hoppas jag.
Hoppas någon här har testat den och orkar kommentera:)

Sedis
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag har provkört den.
+ Lättkörd och smidig.
- Vibrerade som fan i fotpinnarna.
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Okej, intressant!
När jag provkörde ER6-f så tyckte jag en vibrerade ruskigt mycket men enligt försäljaren så är det så på den typen av motorcyklar och inget att göra åt.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag har kört både er6n och versysen. och jag tycker versysen är en roligare hoj på alla punkter. motorn kunde ha varit effekt starkare men men man kan inte få allt här i världen. :yoparty
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Låter ju bra:)

Någon som har koll på varför man inte kan ha packväskor och toppbox samtidigt?

Ska maila Kawasaki angående det under dagen tänkte jag.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Är det din TDM850 som du skall byta ut ? Jag hade nog kollat in TDM900-02 och framåt istället för versysen.

Om du vill ha något mer åt streethållet så skulle jag kolla in Honda CBF600SA eller CBF1000A, suverän komfort och honda är honda så är det bara, kvalitet rätt igenom, men smakar det så kostar det.
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Honda 600SA såg ju trevligt ut och inte så dyr, ligger i samma klass som Versysen.
Vet du om man kan fästa givipackväskor på den?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Honda 600SA såg ju trevligt ut och inte så dyr, ligger i samma klass som Versysen.
Vet du om man kan fästa givipackväskor på den?

Det är en väldigt trevlig hoj. Tror dock inte att du kommer bli nöjd med motorn, den är för klen för touring. Det finns en CBF1000 som jag tror mer på i så fall. Nästan samma hoj, men med mer motor. Finns massor med väskor och annat att handla till.
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

Jag är väldigt sugen på att köpa en Versys jag med. Den har fått bra omdömmen och jag har inte sett någon kritik mot hojen annat än rent uppenbara saker som att:
-"Men vaffan, det e' ju ingen äkta sporthoj juh! Den har ju inga hästar!"

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,984867,00.html
http://www.bike.se/review/view.php?id=1853
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Okej!
Har också läst en hel del bra saker om den. Får se om jag får svar från Kawasaki angående toppbox och packväskorna.
Den ser ju onekligen rätt skoj ut iallafall!
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

TDM 900 -07 195 kg/torr 86 hk
Versys -07 181 kg/torr 64 hk

Diff=14 kg / 22 hk.

Seviceintervallerna på TDMen är 1000 mil och ventiljustering först efter 4000 mil, dvs riktigt bra.
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Stället jag ska till har en TDM900 årsmod 03 som gått 2100 mil. Kanske ska testa den iallafall:)
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Ska kolla blocket, kan bara få svårt att få iväg min hoj om jag inte byter in den..:-(
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Men är du säker på vad du vill göra, och vad som är prio1? Ska du bara streetbusa och ha kul på småvägarna, eller ska du toura en del också (jag anar detta angående dina frågor om väskor)? Vilket är viktigast för dig?

Här går nämligen skiljelinjen mellan Versys och TDM. I det första fallet är Versys förmodligen rätt hoj. I det andra fallet är TDM en bra kompromiss mellan båda sakerna. Den är överlägsen både komfort och motormässigt, ändå är den fortfarande ganska lätt och manövrerbar.

Men är du HELT inne på touring, då finns det bättre hojar än både Versys och TDM. Tex de som redan nämnts... eller varför inte en VFR?
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Knepigt detta. Söker ju efter en hoj som är hyfsat billig att äga både vad gäller försäkring och drift.
Och helst någon som är "lättare" än den jag har nu.

Jag kan föreslå en Suzuki DL1000 V-strom.
En kanon skön hoj att åka längre med och har nog med motor för att vara rolig att snyta med och den känns mycket smidigare än vad den ser ut. Har kört mycket skoterspår och grusvägar med min och det är bara att lägga ut benet och drapå.. 100hk och 105Nm och 4200:- Hel/hel på Bilsport och mc. Jag är 25 och har haft kortet i 3år så den ligger bra till försäkringsmässigt.+++Den går att packa mycket på. Justerbar bakdämpare direkt på ett lättåtkomlig vred. Kan inte hitta nått att klaga på. Sen låter den ju så skönt:yoparty
 

Bifogat

  • DL1000 liten.JPG
    DL1000 liten.JPG
    99.5 KB · Visningar: 570

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag kan föreslå en Suzuki DL1000 V-strom.

Utan att på något sätt ifrågasätta V-Strom så gjorde Bike ett test där de jämförde just Versys och V-Strom och i deras test "vann" Versys.

Läste nyss ett holländskt test och de ansåg att Versys gav mer körglädje även om de ansåg att V-Strom var en bättre "vardagshoj".
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Tack för alla svar..:)

Jag äger ingen bil så mcn är ett sätt för mig att transportera mig under säsongen. Då blir det sträckor på ca 20 mil fram och tillbaka till familjen och vänner.
Sen blir det en del nöjesåka, kurviga vägar med fin utsikt där man kan stanna och bara vara.
Förra året körde jag och sambon upp till Boden och sen runt lite och hem igen, ca 450 mil blev det nog.
Planen är väl att kunna göra fler sådana resor tillsammans.
Men jag förflyttar mig väl ca 1000 mil per säsong på mc.

Sedis
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top