Versys

Du behöver nog skaffa en PowerCommander-grunka först. Sen kan man mappa om. PC kostar runt 3000 kr skulle jag tro. Själva mappningsjobbet kostar väl också en slant, kan säkert löna sig att höra hos flera handlare.

Jo, givetvis behöver jag en powercomander och 3000:- skulle man kunna överleva. Slipon har jag redan och det kostade väl runt 2500:-

Men ser man på Avas prissättning så skulle då själva mappningen kosta 5500:-?! (11000kr - 3000(PC) - 2500(slipon))

Det låter galet mycket.

För det första kostar en Power Commander V 3775:-
Och en PCIII 3595:- till de flesta hojarna...

www.motospeed.com

När det gäller de mapparna som man kan ladda ner på powercommander.com så är de flesta anpassade för USA och de få som gäller för Europa är aldrig 100% perfekt för din hoj.

Det enda sättet att få hojen att gå optimalt är att få den mappad i en bänk.

En mappning är tidskrävande då du ska justera hela registret och varje trottelposition.

Om ni ringer och kollar med de MC-firmor som har bänk och utför mappningar av PC så kostar det mellan 2500-3000, kan aldrig tänka mig att någon är mycket dyrare...

Om man kollar på avas hemsida så är ju de 11000:- för PC, rör montering och mappning

PC 3775:-
Rör ca 3500:-

Det måste betyda att det kostar ca 4000:- att få allt monterat och hojen mappad..

Jo, givetvis behöver jag en powercomander och 3000:- skulle man kunna överleva. Slipon har jag redan och det kostade väl runt 2500:-

Men ser man på Avas prissättning så skulle då själva mappningen kosta 5500:-?! (11000kr - 3000(PC) - 2500(slipon))

Det låter galet mycket.

Det låter onekligen väldigt dyrt. Kollade på MP-racings hemsida, de vill ha 2000 kr för en mappning, och de verkar väldigt proffsiga (även om hemsidan inte är det :) ). Nu ligger MP Racing i Billesholm i Skåne, men det finns ju en mängd firmor i Stockholmstrakten som är "DynoJet Center" som har utrustning för att mappa. Kolla på MotoSpeeds hemsida, de har en lista på centers:
http://motospeed.se/handlare.asp?region=400&kategori=10

Kanske finns det någon som är billigare än Ava...

Det låter onekligen väldigt dyrt. Kollade på MP-racings hemsida, de vill ha 2000 kr för en mappning, och de verkar väldigt proffsiga (även om hemsidan inte är det :) ). Nu ligger MP Racing i Billesholm i Skåne, men det finns ju en mängd firmor i Stockholmstrakten som är "DynoJet Center" som har utrustning för att mappa. Kolla på MotoSpeeds hemsida, de har en lista på centers:
http://motospeed.se/handlare.asp?region=400&kategori=10

Kanske finns det någon som är billigare än Ava...

Pris för mappning hos AVA ligger runt 2800 på sommaren och ca 2000 på vintern.

Ring och hör med de som jobbar med mappning istället för att få "skjut-ifrån-höften-svar" här...

PCV är den nya versionen den är mindre och man kan justera lite mer...

Den fråga jag egentligen skulle ställa var:
- "Gör de nya funktionerna på den nya modellen någon som helst skillnad för oss som kör en Versys och motiverar dessa förbättringar det högre priset?" :)

Skulle tro att en vanl PCIII räcker gott och väl.

Dock finns det ju en variant som har typ bredbandslambda. Det måste ju vara helt klart bäst för då "mappar" ju hojen sig själv :tummenupp

Ang att köra hojen i bänk så är det som jag skrev innan. Om firman inte vet vad de håller på med eller inte är noga i sina justeringar och tar god tid på sig är det nog lika bra att köra med nerladdad map. Den firman som jag betalade för att mappa min hoj var också med i motospeeds lista för dynojet center (eller vad det nu heter). Och det blev inte bra.

Om man nu skall få någon att göra jobbet så är kanske inte priset viktigast utan resultatet (även om jag tycker att vissa skall ha mer betalt än vad som borde vara lagligt).

Last edited:
Skulle tro att en vanl PCIII räcker gott och väl.

Dock finns det ju en variant som har typ bredbandslambda. Det måste ju vara helt klart bäst för då "mappar" ju hojen sig själv :tummenupp

...är det nog lika bra att köra med nerladdad map..

Uppdaterar bara lite om vilka regler som gäller när man svarar på tekniska frågor så att folk inte tar åt sig felaktig information.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser

Uppdaterar bara lite om vilka regler som gäller när man svarar på tekniska frågor så att folk inte tar åt sig felaktig information.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser

Jobbar på PC center förstår jag :D

I bland kan tiga vara guld.............

Hade varit kul att höra från någon som har egen erfarenhet av kombinatione Versys, slip-on, PowerCommander och bänkkörning! Så att vi får lite :fakta här i tråden :D

Min erfarenhet sträcker sig till att jag har kört en som varit "mappad" med PCIII och hade slipon. Den var gjord på Bike i trollhättan. Helt klart stor skillnad mot original. Men om det är värt 11-14k det vet jag inte.

Jag sålde min hoj istället och la mellanskillnaden på en ny KTM950.

Hade varit kul att höra från någon som har egen erfarenhet av kombinatione Versys, slip-on, PowerCommander och bänkkörning! Så att vi får lite :fakta här i tråden :D

Jag postade ju ett diagram där man ser exakt vilken skillnad det gör. Detta var visserligen på en ER-6, men skillnaden är i princip lika stor på Versysen.

Motorn i ER-6 och Versys från fabrik är ju i nästan samma, förutom kam, avgassystem och mappning. I denna diskussion är ju avgas och mappning inte orginal, vilket gör att det endast skiljer på kammen.

Summa summarum - Det är helt klart värt att mappa en ER-6/Versys med Power Commander. Mer "Bang for the Buck" är svårt att få till någon annan hoj.

Apropå något helt annat än mappning, som jag visserligen tycker låter förskräckligt intressant.

Surfade runt lite på några köp/sälj-sidor och kom till en etanol-induserad insikt: Det finns väldigt få 07-or till salu. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag köpte en 07:a ny vid midsommar och det ska mycket till för att byta.

Visserligen kan vintern ha något med saken att göra, men det finns en uppsjö 08:or och 09:or.

Lite tanke bara.....

Jag postade ju ett diagram där man ser exakt vilken skillnad det gör. Detta var visserligen på en ER-6, men skillnaden är i princip lika stor på Versysen.

Motorn i ER-6 och Versys från fabrik är ju i nästan samma, förutom kam, avgassystem och mappning. I denna diskussion är ju avgas och mappning inte orginal, vilket gör att det endast skiljer på kammen.

Summa summarum - Det är helt klart värt att mappa en ER-6/Versys med Power Commander. Mer "Bang for the Buck" är svårt att få till någon annan hoj.

Som jag skrev innan så känns en Versys som är om "mappad" iaf jäkligt mycket starkare. Hojen bli näst intill en bakhjulsåkar hoj. Registret bli så mycket jämnare och gasen mycket lättare att reglera. Så att hålla hojen på balanspunkten känns mycket säkrare.

Hade varit intressant att jämföra en ER6 mot en Versys och se hur mycket skillnad kammen gör. Jag tippar på att Versysen kommer kännas starkare i låg och mellan medans ER6:an skulle ha lite mer på toppen.

Jag tycker dock att ökad körbarhet är mycket viktigare än ren effekt. Och det är det som gör den största skillnaden på en "mappad" Versys.

Last edited:
Här är en jämförelse ER6 och Versys...

Sen kan jag säga att om man sätter på ett slip-on på Versysen så går den faktiskt sämre i nästan hela registret!
Så PC är ett måste om man ska ha rör...

Bifogat

• ER6 vs Versys.JPG
    ER6 vs Versys.JPG
    68.2 KB · Visningar: 199
Här är en jämförelse ER6 och Versys...

Sen kan jag säga att om man sätter på ett slip-on på Versysen så går den faktiskt sämre i nästan hela registret!
Så PC är ett måste om man ska ha rör...

Fel. Det är inte ett måste och den går inte sämre ( inte min iallafall). Köpte ett leovince förra sommaren o satte på och jag och polarna som kört den tycker att den går bättre än innan.

Fel & fel.....på din hoj (som du skriver) kanske det blev bättre men på andra kan det bli sämre, det är väldigt olika från hoj till hoj.
Omöjligt att säga att det ena är rätt och det andra fel.

På min Versys blev det nog egentligen ingen kännbar skillnad med slip-on (Leo Vince) förutom att den låter bättre och iom det kan kännas som den går bättre...;-)
Men däremot så blev det en märkbar försämring med combon öppet luftfilter och slip-on.
Så min hoj verkar må bäst med org.filter och slip-on.

Nu till det intressanta, nästa vecka åker den in till Yamahacenter och får sig en PC och bänkkörning !!

Jag återkommer efter intsallationen och redovisar resultatet, förhoppningsvis med ett leende på läpparna.

Yamahacenter tar 3150:- för mappningen i bänk och 3595:- för PC:n

Summa: 6745 bananer

Då får vi med all säkerhet reda på om det är värt stålarna...

// P

Kom dock ihåg att ifall Yamaha center inte har gjort en sådan hoj innan kanske det inte blir lika bra som på de som gjort många. Beror lite på hur mycket tid de vill lägga. Men jag antar att de inte lägger mer än max två timmar. Inte säkert att de får fixat allt till det bästa under den tiden.

De brukar ju dock vara seriösa så dåligt kommer det inte bli :)

På min Versys blev det nog egentligen ingen kännbar skillnad med slip-on (Leo Vince) förutom att den låter bättre och iom det kan kännas som den går bättre...;-)

Jag kör med Leo Vince och orginal luftfilter. Ljudet är ju trevligare men f.ö. är det ingen skillnad annat än vid jämnt gaspådrag i låg hastighet (typ 3000rpm & 50km/h) då jag kan få lite "vatten i hink" -effekt.

Jag överväger därför att köpa PC och mappa min jag med.

Mc-online säljer en PCIII för 2495:-

Vad kostar öppet luftfilter?

Återkom gärna med resultatet från bänkningen. Kan man komma undan med max 4000:- för filter och bänkning/mappning så vore det klart värt det.

Edit:
Vilken firma är mest prisvärd när det gäller bänkning/mappning i Sthlm?

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back