Versys

Vad kan vara rimligt att betala för en ny 08 hos handlare? Sett att det finns några nya kvar... Tänkte isåfall köpa sidoväskorna och variorutan till hojen. Lösa delar kostar tillbehören ca 7.500kr - hojen runt 70.000kr Vad är rimligt hösten 2009 för detta? Hur mycket går att pruta??

På blocket finns det en ny -08 hos MC Center i Kristianstad. De vill ha 59900:- En annan i Dalarna för 58900. Sen ett gäng på strax över över 60'. Så det är väl där det ska ligga om du vill ha en sprillans ny Versys utan ABS.

Annars kan du ju alltid köpa min gröna nollåtta inkl ABS, orginal packväskor och Arrow slipon för 56' :tungan
(PM:a om du skulle vara intresserad)
 
Måste få inflika lite reklam i tråden för de som är i köptagen.

Hur omanlig jag än tycker att Versysen är, och hur mkt MER jag än älskar SuperDuken. Så måste jag säga att den erbjuder ENORMT med körglädje. Haft en som lånehoj ett par ggr, och den är ex. tusen ggr roligare än yamaha FZ6 (den svaga).

Kan tänka mig att det kan gå att köra riktigt fort med den om man petade på bra däck.

Ingen busmaskin kanske, men ajajaj vad den kunde svänga :tummenupp!
 
Håller med dig. Vad gäller kul för pengarna så är Versysen helt klart överlägsen!!
 
Tjeare!
Vintern knackar på dörren och snart blir man tvungen att ställa in hojen i garaget.

Eftersom jag är ny ägare en en V (och hoj i huvud taget) så undrar jag om jag kan få lite tips om vad jag bör göra med hojen innan den ställs i garaget inför vintern.

Tvätta och fyll på med besin + C-teck laddare, men något mer?

Man vill ju alltid fixa med sin hoj, och jag har funderingar på en "slip on" för att få maffigare ljud. Måste man köpa till en power commander eller riskerar jag att skada min V om jag inte köper en commander.
Skulle tro att det är ett par som redan har gjort denna resa, så jag hoppas någon vet och kan ge mig lite tips :)

Jo, OM jag inte behöver men väljer att köpa till en powercommander + slipon + mappar min V, vilken effekt ökning kan man räkna med? (Mer hk, Nm eller kanske också lägre förbrukning?)

Tackar för alla svar.
Att inte ta tillvara en enorma kunskapsbank som finns vore dumt.
 
Vinterdvala

Så var årets sista mc-tur avklarad. Däcken välpumpade, hojen tvättad och parkerad i varmgarage.

God jul!
:tomten
 
Sittställning

Tjena,

Funderar starkt på att införskaffa en Versys till våren. Jag skulle vilja ha lite feedback på hur sittställningen är för lite längre personer. Själv är jag 187 cm och tycker inte det är speciellt behagligt att sitta med ihopvikta ben. Har förstått att Versysen är en hög hoj, men hur sitter fotpinnarna i förhållande till sadeln? Läste en recension i GP där man hävdade att långa personer sitter illa eftersom avstånd mellan fotpinnar och sadel är kort. Stämmer detta?
 
Tjena,

Funderar starkt på att införskaffa en Versys till våren. Jag skulle vilja ha lite feedback på hur sittställningen är för lite längre personer. Själv är jag 187 cm och tycker inte det är speciellt behagligt att sitta med ihopvikta ben. Har förstått att Versysen är en hög hoj, men hur sitter fotpinnarna i förhållande till sadeln? Läste en recension i GP där man hävdade att långa personer sitter illa eftersom avstånd mellan fotpinnar och sadel är kort. Stämmer detta?

Personligen har jag inga större problem att sitta bekvämt. Dock är jag "bara" 180 cm. Det problem jag märkt är när jag börjar närma mig tom tank på långfärd, dvs ett antal timmar i sadeln.

Om man vill så går det att leta reda på sänkningssatser till fotpinnarna. Bara att googla...
 
Tjena,

Funderar starkt på att införskaffa en Versys till våren. Jag skulle vilja ha lite feedback på hur sittställningen är för lite längre personer. Själv är jag 187 cm och tycker inte det är speciellt behagligt att sitta med ihopvikta ben. Har förstått att Versysen är en hög hoj, men hur sitter fotpinnarna i förhållande till sadeln? Läste en recension i GP där man hävdade att långa personer sitter illa eftersom avstånd mellan fotpinnar och sadel är kort. Stämmer detta?

Själv är jag 182 cm lång och har inga speciella problem med knävinkeln.
 
En fråga ang. den här Variorutan som kostar cirka 1300, är det inklusive den större vindrutan än det är original eller är det enbart den lilla flärpen som man kan variera och så får man köpa till den större vindrutan också?
 
En fråga ang. den här Variorutan som kostar cirka 1300, är det inklusive den större vindrutan än det är original eller är det enbart den lilla flärpen som man kan variera och så får man köpa till den större vindrutan också?

Variorutan är en högre tonad ruta inklusive flärpen. Jag köpte endast den högre rutan utan flärpen (för att jag inte gillade utseendet med flärp) men den gav inte det vindskydd jag hoppats på. Så jag funderar på att skaffa variorutan också....tror det är riktig skönt på längre turer.

.....smält då snö-jä....piiiip! :)
 
Tjeare!
Man vill ju alltid fixa med sin hoj, och jag har funderingar på en "slip on" för att få maffigare ljud. Måste man köpa till en power commander eller riskerar jag att skada min V om jag inte köper en commander.
Skulle tro att det är ett par som redan har gjort denna resa, så jag hoppas någon vet och kan ge mig lite tips :)

Jo, OM jag inte behöver men väljer att köpa till en powercommander + slipon + mappar min V, vilken effekt ökning kan man räkna med? (Mer hk, Nm eller kanske också lägre förbrukning?)

Tackar för alla svar.
Att inte ta tillvara en enorma kunskapsbank som finns vore dumt.

Om du är går i tankar på att köpa slipon till Versys ska du absolut mappa den med Power Commander! Versys är en av de motorcyklar där mappning med PC gör störst skillnad - Det blir som en helt ny hoj.

Kolla den här sidan: http://www.avamc.se/produkter/powerkit-steg-i-5/

producttext39_center.jpg
 
Om du är går i tankar på att köpa slipon till Versys ska du absolut mappa den med Power Commander! Versys är en av de motorcyklar där mappning med PC gör störst skillnad - Det blir som en helt ny hoj.

Kolla den här sidan: http://www.avamc.se/produkter/powerkit-steg-i-5/

producttext39_center.jpg

De där 17nm extra lär göra stor skillnad!! Nästan så att jag får lust att skaffa mig en Versys igen :tungan

Var dock väntat att hojen skulle få en del mer vrid med tanke på de mager ryck som ER6 modellerna lider av. De är nog i original skick så "magra" det över huvudtaget går att ha motor utan att den tar skada.
 
Last edited:
Tjena,

Funderar starkt på att införskaffa en Versys till våren.

I väntan på våren tänkte jag bidra med en Versys-artikel/provkörning
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/2371-kawasaki-versys-2010-provkoerd

Om du är går i tankar på att köpa slipon till Versys ska du absolut mappa den med Power Commander!

Någon som vet vad det kostar att mappa om den om man redan har ett slipon?
Jag fick ett LeoV-slipon med hojen när jag köpte den men den är inte mappad. På Ava skulle de, enligt länken, ha drygt 11000:- :skrämd för slipon inklusive mappning.
 
Last edited:
I väntan på våren tänkte jag bidra med en Versys-artikel/provkörning
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/2371-kawasaki-versys-2010-provkoerd



Någon som vet vad det kostar att mappa om den om man redan har ett slipon?
Jag fick ett LeoV-slipon med hojen när jag köpte den men den är inte mappad. På Ava skulle de, enligt länken, ha drygt 11000:- :skrämd för slipon inklusive mappning.

Du behöver nog skaffa en PowerCommander-grunka först. Sen kan man mappa om. PC kostar runt 3000 kr skulle jag tro. Själva mappningsjobbet kostar väl också en slant, kan säkert löna sig att höra hos flera handlare.
 
Finns ju även färdiga "mappar" att ladda ner till Powercommandern på nätet. Funkar säkert helt ok.
 
Hur funkar det? Är olika mappar för olika slip on, eller är "one size fits all" som gäller?


Brukar om man letar finnas lite olika varianter. Om det inte finns exakt till just ditt slipon så kanske man kan hitta någonting som är liknande.

Jag hade en VTR 1000SP1 som jag brukade labba rätt så mycket med. Vad gällde den hojen fanns det en bra sida där man kunde hitta massor med "maps".

Undra om inte Powercommanders hemsida också brukar ha lite olika maps att välja av?

Edit: som tex dessa http://www.powercommander.com/powercommander/powercommander_iii_usb.aspx?mk=8&mdl=181&yr=2007

Tycker att vi i Sverige som vanligt blir hrrmm överutnytjade utav de firmor som brukar göra dessa justeringar. Klart att de skall ha betalt för vad de gör! Ingenting blir ju lika bra som ifall man justerar sin PC i bänk på just sin egen hoj. Men frågan är hur många utav alla de som gör dessa justeringar som verkligen är kompetenta nog att få det bra. Har själv varit med om att jag haft hojar som funkat mycket bättre utav nerladdade maps än de "justerade". Faran ligger lite i det fasta priset. Kommer de lite fel i sina justeringar så har de inte "råd" att ha inne hojen längre för att det skall bli riktigt bra. Om man skall göra jobbet så bör det nog vara hos en firma som verkligen har gjort en del hojar utav samma märke.
 
Last edited:
Back
Top