Versys

tjoho igen. snart 300 mil med versysen... den går som en klocka. dock tycker jag att det är ett rätt redigt transmissionsljud i den vid belastning. vet inte om det är normalt på kedjedrivna hojar. De andra kedjedrivna hojarna jag haft har ju låtit betydligt mer från motorer och pruttrör.

Man hör även transmissionsljud med friläge i och kopplingen uppsläppt. Det är ju okej visserligen. det rörs ju mellan benen ;)

Nån fler?

//Robert
 
Jag har också lite sådana ljud i min hoj. Tror inte att det är så mycket att oroa sig för.

Har fått något oljud från kåpan ännu? Mitt började runt 250-300mil. Plockade isär den och satte dit lite dämpande "kuddar" så blev det mycket bättre.
 
Jag har också lite sådana ljud i min hoj. Tror inte att det är så mycket att oroa sig för.

Har fått något oljud från kåpan ännu? Mitt började runt 250-300mil. Plockade isär den och satte dit lite dämpande "kuddar" så blev det mycket bättre.

Nej =). Inget oljud från kåpan.

När det gäller transmissionsljud så upplever jag att det låter mer när jag just har smörjt kedjan, men det kanske är för att man lyssnar mer då :P.

När jag hade kört en bit så spände jag upp kedjan enligt specifikationerna som står på svingen. (25-30mm spel) med hojen på sidostödet. När jag veckan efter lämnade in hojen tyckte dom att kedjan var för sträckt och slaka den. Nu har jag då inte brytt mig nåt mer om det, men det känns som att jag vill spänna den lite mer... den slår mot svingen då å då.

//Robert
 
Japp, Versysen går mycket "goare" med spänd kedja. Skall tydligen vara så att den lite ryckiga insprutningen gör att hojen kan bli lite knölig att köra om kedjan är dåligt spänd.

Men det är ju klart att för spänd kedja är ju aldrig bra!

Hur gjorde du när du kollade "glappet" på kedjan? Tog du tag i den och drog den upp och ner eller bara tog lite lätt?
 
som det är nu så är kedjan slapp... iallafall om man ska tro på v-stadsh-boken =)

Ställ hojen på sidostödet, ha friläge i, dra kedjan uppåt tills den är spänd på översidan och sedan drar du den neråt tills den är spänd. 25-30 mm vill jag minnas att det skulle vara. Det står på svingen =).

Dra i kedjan med sunt förnuft bara. Drar du för löst så innebär det att du får slakare kedja vid justering så de är ingen fara =).

//Robert
 
Sätt dig alltid på hojen och känn samtidigt på kedjan !
I nio fall av tio är den alldeles för spänd om du ställt in enligt boken , dvs 2,5-3.5 cm.
Lagret och kedjaslits MINST 3,5 cm spel ska det vara obelastad på sidostödet !!!! Något transm-ljud har inte min, men däremot har jag kännt "surret" från den alltför spända kedjan (känns i styre o fotpinnar) då jag spände enligt boken
första gången.
Min 07:a har perfekt inställning av inprutningen. Har aldrig varit några konstigheter som ni skriver om.
 
Last edited:
Lite uppdatering!

Har varit på en minisemester med Versysen. Körde inte mer än ca 60 mil men det var första gången tjejen åkte med så det fick bli lite mer försiktigt.

Hade alltså tjejen på bak bägge sidoväskorna och toppboxen packade.

Hojen är mycket bättre att sitta två på än vad jag någonsin kunde tänka mig. Tjejen har åkt med på lite olika hojar genom åren och alltid klagat. På Versysen sa hon ingneting! Hon tyckte att han satt riktigt bra! För min del får jag säga att hojen uppförde sig kanon! De få kusarna som den har känns som bra mycket fler tack vare ett så fint register. Hojen blev faktiskt mer avslappnad att köra nu när man hade lite mer last på den. Innan så har jag klagat lite på en ryckig insprutning och det var nästan helt borta nu när den var mer belastad.

Jag är ca 1,75 hon är 1,63. Så om någon undrar så kan jag bara rekomendera hojen till att köra passagerare på, iaf om man är i samma längd som oss.

Ps; jo, en sak klagades det lite på. Hojen är lite hög att komma upp på. Innan tjejen hittade den rätta tekniken var det lite knöligt. Särskillt när sidoväskorna satt på.
 
Jag har råkat ut för vibrationer i plastkåpan framme vid instrumenteringen. Det är jäkligt störande. Någon som råkat ut för samma sak? Hur göra på bästa sätt för att bli av med vibrationerna? De skapar ett "surrande" ljud när man ligger i cirkus 30-50... Går det att fixa enkelt eller skall jag slänga på slipon snabbare än kvickt så det överröstas?!
 
Man kan plocka av kåpan och montera små "gummi kuddar". Gjorde det på min och det blev bättre. Men nu har skarven mellan instr kåpan och sidokåpan börjat surre istället. Får väl fixa det på samma sätt:rolleyes:
 
Man kan plocka av kåpan och montera små "gummi kuddar". Gjorde det på min och det blev bättre. Men nu har skarven mellan instr kåpan och sidokåpan börjat surre istället. Får väl fixa det på samma sätt:rolleyes:

Har du något tips på var man får tag på lämpliga gummikuddar?!

För mig kommer skrammelsurret från plasten ovanför instrumenteringen. Lägger jag handen på där tystnar det...
 
Konstaterande:
En inkörd Versys är roligare än en icke inkörd.
Att dessutom ha tröskat med inkörning och slaviskt följt rekommendationerna gör det hela så mycket roligare när man äntligen får använda hela registret!
 
Har hört att man inte ska köra in motorn,för då blir den tätare
 
Last edited:
Inkörning..... varför då? Kör som vanligt direkt !!! Det ger en mycket tätare o bättre motor

Jag har iofs fått uppfattningen om att en motor inte bör brassas ur allt för mycket från början, därav rekommendationerna om inkörning.
Däremot så har jag tolkat det som att det är gaspåslag och motorbroms-inbromsningar som tätar motorn vilket var något jag tog fasta på, särskillt de första 20-30 milen.
 
Hade min på 600 mila service igår. Gjorde den på Kennets Mc service. Alltid bra folk där och de är jäkligt kunniga! 510kr kostade det (kollade på Johans mc först och de ville ha 1595kr :skrämd ).

Ang inkörningen så är nog en liten lungnare period de första 20 milen att föredra. Inte förmycket belastning på låga varv och inte förmycket höga varv. Dvs normal lung körning.

Att säga att man skall köra normalt kan vara lite vanskligt för det kan ju för vissa betyda helt olika saker än för andra. Man kör inte lungt om man tex låter hojen gå på 2000 varv på högsta växeln. Detta är det sämmsta man kan göra.
 
600 mil eller 1 år gäller ju, så om den gått 600 på bara några månader byts inte olja o filter förrän vid 1200 mil.
Just Johans mc + Bike i T-hättan ger 3 "extraår" Garanti utan kostnad.
Har kört750 mil
Styret är bytt till ER-6ans lite smalare dito.
 
Last edited:
Köpte den på Johans MC. Har varit där flera gånger så de vet vad som gäller. Tycker försäljningen på den firman är toppen!

Men verkstaden har lite övrigt att önska. Tog ett tag innan de tog in att rycken på låga varv finns och skapar problem när man kör i stadstrafik. Någon mek testade och sa att det inte var något fel (körde fullt utanför affären :rolleyes: ). Sa att de inte hade fått så många klagomål. Kanske inte konstigt iom att de flesta som köper hojar i detta landet använder dom som helg busare. På småvägar vid lite högre varv märks inte problemet alls!

En annan sak kan ju vara att hojen köps mest utav oerfarna köpare som helt enkelt inte vet hur en hoj kan uppföra sig.

Problemt ligger i att hojen går mycket magert. Särskillt på låga varv (under 4000rpm). Kanske ett svårt problem att fixa för fabriken med gällande emissioner (iaf om hojen fortfarande skall vara billig) men en PCIII råder bot på probemet. Man kan även ändra på spjällens inställning kontra varv. Men det gör att hojen går lite fetare över hela registret vilket inte är önskvärt, dock inte skadligt.

Sedan att det finns en 5 års garanti man kan "köpa" till extra verkar ju lite lustigt. Dels kostar denna garantin pengar att lösa ut. Sedan måste man serva på handlaren i fråga, om de nu tar 1000 spänn extra vid servicarna så har man snart betalat massa extra för hojen. Och detta för att få en extra garanti på vad? Fabrikationsfel får man ju för ändå. Om man som jag kör så att det blir ca 3 servicar per år så kommer detta sluta med 3000kr extra varjer år plus vad garantin kostar. På fem år blir det en hel del pengar. Sedan var det även oklart hur långt man kan köra innan "garantin" faller ur (skulle nog vilja kalla det för en försäkring). Om jag skulle ha Versysen i fem år kommer den har rullat en bra bit över 10k mil, blir nog svårt att hävda någon "garanti" då :rolleyes:


Men som sagt åter igen. Jag KÖPER gärna hojar på Johans mc. Kommer säkerligen bli en till om något år eller så. Får se om Triumph kommer med en Tiger fast med 675 motorn :)
 
Ang. 600-service, avtal

Tror inte Johans MC bryr sig om "körtiden" utan slänger med oljebyte för att tjäna extra pengar. De frågar inte hur långt hojen gått utan svarar bara att 600 mil servicen kostar 1595 kr. Punkt slut. Trots att det inte ingår oljebyte i Kawasaki's serviceprogram. Många lär ändå byta olja samtidigt eftersom det ändå är dags för det årliga bytet. Dock skär det sig lite, kunden får trots allt inte informationen, det fick inte jag iallafall, däremot visste jag det innan :)

Serviceavtal är det ALLTID kunden som betalar i slutändan oavsett om vi pratar om hoj, bil, TV ... Inget företag vill ge bort något gratis, förutom lite pennor, stickers och dylikt. Här pratar vi arbetstid och det är inga småpengar. Det låter så fint, du får 3 års trygghetsavtal på köpet men i själva verket betalar du den själv med högre servicekostnader. Med sådana här avtal strömmar pengarna in som vårfloden, i 5 år! (Med visst bortfall) Som bebbe skriver skall det ses som en försäkring där du betalar en premie i form av höga servicekostnader.

Min kedja var också för hårt spänd. Tyvärr reagerade jag inte förrän efter första servicen vid 100 mil. Generellt så spänner kanske fabriken den för hårt. Lite intressant eftersom verkstan hade en genomgång av hojen i 2 timmar enligt mekanikern, säkert! :rofl
Men kedjespelet kanske låg utanför den genomgången :rolleyes:

//Fredrik
 
Även Kawasakis egna som kostar extra pengar kräver
att auk. service görs enligt serviceboken.
Johans Mc:s kostnadsfria trygghetsavtal i 3 extra år om man ju ändå tycker Mc-firman ska göra servicen
Och ingen milbegränsning + ägarbyte
 
Last edited:
Back
Top