Verktyg till att lossa framhjul??

MostWanted_NKPG skrev:
vad måste inhandlas för att lossa mitt framhjul och hur löser ja borttagningen av framhjul utan depåstöd eller möjlighet att hänga i taket??

ajja tror det e insekts strl 17mm och 23mm vad heter det ja letar efter och vart köper ja det... :yoparty :näsblod :kocko :)

clas ohlson, om du vill ha bra vertyg gå till järnhandel, dock lite dyrare. Men clas ohlson duger för detta.

MostWanted_NKPG skrev:
vad måste inhandlas för att lossa mitt framhjul och hur löser ja borttagningen av framhjul utan depåstöd eller möjlighet att hänga i taket??

ajja tror det e insekts strl 17mm och 23mm vad heter det ja letar efter och vart köper ja det... :yoparty :näsblod :kocko :)

Verktyg köper du billigt hos tex Jula eller dyligt!
Hydraulisk domkraft under framkant på motor eller med stöd av em planka på avgas systemet!

Akta bara så du inte bular till röret!
Se till att den står stadigt innan hjulet slutligen monteras bort!

Som jag sa:

Stång genom svingarmsbulten och pallbockar på var sida så är det i stort sett bara att sätta igång.

17mm insex är allt som behövs! (självklart några mindre också för att lossa ok samt spännbultar)

Jag tog en skruv med 19mm skalle på å så rörtång på skruven har du svets är det bara att svetsa fast muttern på skruven så kostade verktyget noll:-.Hoppas att du förstod vad jag menade

du kanske skall låta bli att ta av framdäcket :rofl
nä nu var jag taskig,

köp en sån här, så får du inga problem

Bifogat

• verktyg_.jpg
    verktyg_.jpg
    80.8 KB · Visningar: 153
jönsson skrev:
Jag tog en skruv med 19mm skalle på å så rörtång på skruven har du svets är det bara att svetsa fast muttern på skruven så kostade verktyget noll:-.Hoppas att du förstod vad jag menade

Jag tycker precis det känns som om killen inte riktigt har en svets hemma! :rolleyes:

Kamikaze kid skrev:
Jag tycker precis det känns som om killen inte riktigt har en svets hemma! :rolleyes:
:ajjabajja inte så nu....men det verkar som om killen behöver verktyg av alla modeller, kanske någon som visar lite allmän "mekning" också... :)

Dez skrev:
Som jag sa:
Stång genom svingarmsbulten och pallbockar på var sida så är det i stort sett bara att sätta igång.
QUOTE]

Bra sagt, då står den stadigt bak, nu gäller det bara att få upp den också.....
Sedan det där med rätt verktyg....köpa en rejäl verktygs sats är inte helt fel... :tummenupp

Framhjul

MostWanted_NKPG skrev:

Hojt!!
Knalla in på järnaffärn å köp två bultar med mutter, vars skallar passar dina mått.
Om du inte har någon svets själv så har säkert nån polare säkert det, som kan svetsa fast muttrarna på bultarna = (Nyckelgrepp).

Hissa hojen med en garagedomkraft under grenröret, säkra (kanske onödigt) med ett spännband runt gaffelkronan till en krok i garagetaket.

Så gjorde i alla fall jag på min ZXR.

tassen skrev:
:ajjabajja inte så nu....men det verkar som om killen behöver verktyg av alla modeller, kanske någon som visar lite allmän "mekning" också... :)

Ok...
:mattias

Men då sträcker jag upp ett litet varningens finger och är lite moraliserande!
En del personer (ta inte illa upp) ska helt enkelt inte mecka!
Det brukar sluta med att det blir värre än det var innan man började!
Speciellt när det gäller bromsar och hjul som är rätt känsliga komponenter vad det gäller säkerhet!

Har egen erfarenhet när vänner och andra helt okända kommer släpandes med projekt där man bara skulle fixa lite och "knäpp" så gick ett fästöra av!
-Äh det går att köra med ett fästöra på bromsoket, tyckte en av dessa bekanta! :skrämd

Så det är inte bara en kasse verktyg som gäller för att mecka!
Kunskap och et sunt förnuft är lika viktigt!
Åk då heller till en bekant med verktyg och kunskap som kan hjälpa dig och lära ut lite grunder hur man meckar och får grejerna i slutänden att säkert fungera!

Hoppas ingen tar illa upp men jag tänker mest på säkerheten då man ibland kan ta sig fram i farter närmare 300 knyck!
Och då får ingentig vara fel!
Mecka försiktigt! :tummenupp

Kamikaze kid skrev:
Ok...
:mattias

Men då sträcker jag upp ett litet varningens finger och är lite moraliserande!
En del personer (ta inte illa upp) ska helt enkelt inte mecka!

Mecka försiktigt! :tummenupp

Det är ok, jag var på väg att säga detsamma själv, men efter "banning" av att man var för ironisk så lät jag bli...bra sagt annars, håller helt med. :tummenupp

Ta en M12 bult och sätt på två stycken muttrar som du vrider mot varandra tills dom harr låst sig mot varann. Sen är det bara att ta en fast nyckel att öppna med... .

tassen skrev:
Det är ok, jag var på väg att säga detsamma själv, men efter "banning" av att man var för ironisk så lät jag bli...bra sagt annars, håller helt med. :tummenupp

Ja bara man förstår vad jag menar med detta!
Vill ju inte säga att man ska låta bli att mecka med sin hoj!
Tvärt om...

Det bästa jag vet är galna projekt och kul ombyggnader ,trimm mm mm...
Men det vi åker runt på har prestanda som slår det mesta på allmän väg.
Och då vill man ju att det ska fungera i alla lägen!

Det finns väl meckarkurser under vinterhalvåret för Mc åkare?
Rekomenderar att man går nån grundläggande typ av kurs om man inte "har det i blodet" !

Finns många sköna slantar att spara om man gör mycket själv och gör det rätt!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back