Ventilspel

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Ska kontrollera, justera ventilerna så fort jag får min verkstadshandbok, men undrar nu, ökar eller minskar ventilspelet. Ju mer ventilen sätter sig i sätet så minskar väl spelet, och om det inte finns nå spel så man inte ens får in bladmåttet hur ska man då veta strl på shimset. Får man chansa då eller. Som det är nu så tycker jag att den tickar lite så det är väl nån ventil som det är för stort spel på. Man mäter väl upp spelet först sen av med kamaxel och sen dit med nya shims om det behövs. Det är första gången jag ska kolla ventilspel.

Först mäter du spelet hos alla ventiler samt mäter alla schimsen med din mikrometerskruv (vilket alla givetvis har åtminstone 2 avi garaget) sedan bollar du runt med schimsen så att du får bra spel på så många ventiler som möjligt o sen åker du till handlaren och ber snällt om utbyteschims i rätt storlek till de som saknas.

Se dock till att märka upp kammarna ordentligt innan du tar av dem då det e ett djävulskap att sitta där med kammtider som inte riktigt verkar stämma.
Kolla dessutom så att motorn går runt lätt genom att snurra långsamt på veven (efter ihopsättning), då eleminerar du risken att kammarna står fel och du försöker starta :crash

om du inte får in minsta bladmåttet så är ju spelet mer lr mindre < 0. Det är obra! Är det så bör du nog se över om något har skett med motorn!

Det är inte så jätte lätt att mäta med bladmått. Jag skickar vidare vad ulf_lundin sa o det är att bladmåttet ska kännas "magnetisk" när man trycker in de.

Ställde själv in ventilerna första gången själv i somras på min gixxer, o de gick alldeles utmärkt!

Lycka till

Mvh. Hannes

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP