Ventilspel på en ventil strax utanför spec

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köp ett Shim-kit från Hot Cams på Ebay. Bra grejer
 

Bifogat

  • 20221206_080102.jpg
    20221206_080102.jpg
    881.8 KB · Visningar: 21
  • 20221206_080515.jpg
    20221206_080515.jpg
    1.3 MB · Visningar: 21

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
För prestandan ska det vara så lite som möjligt. Spec är Spec.

Ska det vara 0.10-0.20 ligger jag hellre på precis 0.10 än 0.20, men absolut inte under 0.10

På mina gsxr-motorer har det bara minskat med milen. Men jag har å andra sidan aldrig kört någon motor till 20000 mil.

Ofta halvrenoverar man ju...

0.33 betyder ju att du har 0.35.
Har du tex en 275 bricka blir det bra att prova en 285, men det har du koll på
0.35 gick inte in så det är nog maximalt 0.34. men det är strunt samma egentligen. Specen var 0.23-0.30 såg jag nu, så tänkte försöka lägga mig på 0.28, men då kanske man borde lägga sig på 0.25 snarare för prestandans skull?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, dom levereras ju i 5-pack så ingen ids väl plocka ur dom. Jag brukar ha hemma sortiment med alla dimensioner, åtminstone till nästan alla kända märken. Ringer man eller mejlar man så brukar jag enligt önskemål droppa dom i en brevlåda, snabbare o lite billigare frakt.
Blir ju lite smidigare om man river, räknar lite, ev flyttar nåt shims och sen beställer.

Sett en del som rekommenderar/köper hela kit. Nackdelarna är att man måste kanske köpa två kit(hel- och halvsats) och dom flesta kommer kanske aldrig använda ens 90% av dom.(ja, om man nu inte har flera hojar och bor i garaget)

Utbytesshims kan jag väl inte tänka mig att nån håller på med mer? Om det är nån så är det väl isåfall av den gamla sorten, dom brukar kosta dryga hundralappen styck idag, ungefär samma som då på åttiotalet.
Kan man köpa av dig?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
0.35 gick inte in så det är nog maximalt 0.34. men det är strunt samma egentligen. Specen var 0.23-0.30 såg jag nu, så tänkte försöka lägga mig på 0.28, men då kanske man borde lägga sig på 0.25 snarare för prestandans skull?
Du behöver inte tänka 0,33, 0,28, 0,37

Går tex 0,25 in men inte 0.30 så tänker jag 0,25 och markerar den inom spec.

Lite konstigt att de spec'ar 0,23 i min värld, men svar ja - kör 0,25 i så fall
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag justerade ventilerna på min trotjänare igårkväll, och det är nog så att specen är i tum från början, sedan gör man en översättning till mm.
Så man kanske ska skaffa sig ett bladmått i tum, om man vill vara perfektionist och "by the book".
Eller så får man klara sig, och köpa en garagewhiskey för slantarna istället.....många val.

Ventiljust.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inget besserwissrande men när jag sätter ventilspel börjar jag med minsta "lagliga tillåtna" spel som står i boken. ( det spel som måste finnas) Går den in provar jag största "lagliga" (maximalt tillåtna) Går den in trögt så är jag nöjd.

Sen beronde på hur anal man är och hur mycket tid man vill lägga så kanske man provar ett sista mått utanför spec bara för att försäkra sig.
Så tänker jag när jag gör det bara för att förenkla det. (Det kanske jag inte gör, men det känns så)
Har man inte gjort det förut så snöar man gärna in på tabeller
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag gav dig länken till VS i ett tidigare inlägg. Inte lätt att veta, men VS = Saarela i Norr
https://39833.shop.textalk.se/sok/Shims
Aha, jag misstänkte det men blev osäker. Så jag mailar er via sidan att ni ska skicka genom vanlig post?

Inget besserwissrande men när jag sätter ventilspel börjar jag med minsta "lagliga tillåtna" spel som står i boken. ( det spel som måste finnas) Går den in provar jag största "lagliga" (maximalt tillåtna) Går den in trögt så är jag nöjd.

Sen beronde på hur anal man är och hur mycket tid man vill lägga så kanske man provar ett sista mått utanför spec bara för att försäkra sig.
Så tänker jag när jag gör det bara för att förenkla det. (Det kanske jag inte gör, men det känns så)
Har man inte gjort det förut så snöar man gärna in på tabeller
Haha, när jag köper mig en hayabusa eller R6a så lär jag bli lika anal :)

Men jag gillar nästan mer att meka än att köra. Skulle vilja prova bana dock.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du behöver inte tänka 0,33, 0,28, 0,37

Går tex 0,25 in men inte 0.30 så tänker jag 0,25 och markerar den inom spec.

Lite konstigt att de spec'ar 0,23 i min värld, men svar ja - kör 0,25 i så fall
Det är nog specat i tum. 0,23 är 10 thou avrundat från 0,254.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Haha, när jag köper mig en hayabusa eller R6a så lär jag bli lika anal :)

Men jag gillar nästan mer att meka än att köra. Skulle vilja prova bana dock.
Samma här å. Min Busa har varit ett "rullande projekt" som det heter sedan 2015 när turbokitet från Marklund åkte på. Man har provat det ena fråm å tillbaka. Bana skulle vara kul.

Innan det körde jag mera och med regeringen bakpå i princip jämt. Vi hade bara hoj då och hon var helt tokig.

Nu blir det ca 100 mil per sommar, mest Falun- Borlänge. Man hinner inte mer iom jobb å skit
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag justerade ventilerna på min trotjänare igårkväll, och det är nog så att specen är i tum från början, sedan gör man en översättning till mm.
Så man kanske ska skaffa sig ett bladmått i tum, om man vill vara perfektionist och "by the book".
Eller så får man klara sig, och köpa en garagewhiskey för slantarna istället.....många val.

View attachment 479116
Jag kör med tum. Då står det även mm på den.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag justerade ventilerna på min trotjänare igårkväll, och det är nog så att specen är i tum från början, sedan gör man en översättning till mm.
Så man kanske ska skaffa sig ett bladmått i tum, om man vill vara perfektionist och "by the book".
Eller så får man klara sig, och köpa en garagewhiskey för slantarna istället.....många val.

View attachment 479116
Osäkert hur mycket whiskey man får för det. Jag tror att jag gav 7 dollar för min sats.
Brukar ha båda till hands, för tumskalan faller sådär vackert in emellan stegen millimeterskalan så man får ett närmare mått.
Mitt tum mått har även istansatt översättningen i millimeter på varje blad. Smidigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top