En korkad fråga, varför har man shims till ventilerna istället för justerskruvar

Så en följdfråga till er alla:
Har ni behövt justera ventilerna på en shimsad hojmotor? (mer än typ 0,05mm, för det är nog mest för samvetet), och blev det i så fall en engångsgrej, eller fortsatte "förfallet" kommande år?

Intressant, fråga som vore kul att få mer info om. Hur ofta krävs det justering och shimsbyte överlag på hojmotorer? Är väl säkert lite svårt att svara på då det lär skilja mellan olika motorer men är det vanligare att man slipper justera ventilspelet vid servicintervallerna än att man får justera?

Min uppfattning är att shimsade ventiler inte behöver justeras lika ofta som ställskruvade.

Men, den tidigare nämnda CBR500R från 2013 som jag lyfte på ventilkåpan i vintras hade bara gått 2.000 mil, där hade 5 av 8 ventiler för litet spel, så de shimsade jag om. Tydligen så skall alla motorer i Hondas "CB500" serie från senaste årtiondet ventilkontrolleras/justeras redan vi 100-mila servicen... Jag är dock ytterst tveksam till om den auktoriserade Honda-verkstaden som gjorde det på mitt exemplar verkligen gjorde det. I så fall är det riktigt illa att det krävs ventiljustering redan efter 2000 mil...

Annars verkar shimsade motorer funka väldigt bra, har 2 Aprilia som gått över 8.000 mil, tror inte det är bytt några shims på dessa över huvud taget. Skall ta en noggrann koll på ventilspelen i vinter när jag servar dem.

på cross/enduro hojar är det oftast insugs ventilerna som spelet försvinner och min erfarenhet av det är att man slarvat med luftfilter byte,inoljning eller montering så motorn har dragit in damm å smuts som slitit ner ventilerna,
en aspekt till med direkt på verkade eller vipparms på verkade ventiler är lägre tillverkningskostnad. har man vippor så ska dom till verkas samt en axel att sätt dom på+ställskrivar. direkt på verkade så är det en tryckare med plats för schims och ett dylikt som man dessutom får betalt för vid någon senare service=lägre produktions kostnader=vinn vinn
sen är det ju givetvis som flera andra har skrivit att mindre saker som kan flexa med direkt på verkade ventiler

En annan fördel med shims kontra vippor med justerskruvar är att sånt som inte sitter monterat inte kan gå sönder.
Less is more!

En annan fördel med shims kontra vippor med justerskruvar är att sånt som inte sitter monterat inte kan gå sönder.
Less is more!

Håller med, det är dessutom svårt att dra ställskruvarnas mutter med momentnyckel, så man måste använda sin egen känsla och det är små klena grejer som skall dras åt...

För övrigt förekommer det även att motorer med shimsade ventiler har tryckare på axel mellan kam och shims... Vet inte varför men så är det.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti