Ktm 990 ventilspel

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Köpte nyligen en 990 sm från 2008. Tidigare ägaren påstod att ventilerna var kollade av ägaren före honom men kunde inte lova något.
Så jag skruvade isär och kollade själv i helgen.

Det positiva var att ventilspelet inte var för tajt, däremot var det för mycket spel.
Spelet ska ligga på 0.10 - 0.15 på insug och 0.25 - 0.30 på avgas. Jag mätte upp runt 0.20 eller lite mer på insug samt 0.35 kanske lite mer på avgas.

Han jag skruvade med har varit bilmekaniker i 30 år och tyckte inte det gjorde något om spelet var för stort fast man hör ventilerna ticka när man startar motorn.

Velar nu mellan om jag ska låta det vara eller om jag ska montera nya shims för att få ner spelet alternativt lämna in på verkstad. Vad tror ni, är det skadligt för kammar o.dyl eller ska man låta det vara och köra på i sommar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går absolut att köra med spel åt det större hållet. Men det är ju inte rakterforskning att byta shimsen nu när du har det isär så slipper du fundera på ett antal tusen mil...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har du väl monterat ned det mesta håller jag med Boris. Passa på och justera in.
Perfekt nu när du är ute i tid innan säsongen är igång. (Eller söderöver kanske där är bitvis igång iofs)

Nu behövde jag inte justera på min, men läste på inför och läste tipset att H-D tydligen ska ha shims i samma storlek som ska vara vettigare pris på än KTMs original. (Finns säkert någon här som kan tipsa om fler alternativ också)

Sen har du så pass kunskap att du kan mäta ventilspelet bör du nog klara av att byta shims själv också. Har aldrig gjort det själv men läs på innan lite så löser det sig nog utan problem. Roligt att lära sig om inte annat. =)
Det viktiga är väl att låsa veven så man inte behöver fixa all timing själv sen igen...
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag har för mig att HD's V ROD har samma shims.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fast 50:- styck blir ju inte direkt en förmögenhet på en twin även om man mot förmodan behöver byta alla...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ju själv en KTM sm 990 08a och de går köra det stora spelet utan problem fördelen med de lite stora måtten du hade är att du kan köra minst 3000 -4000mil till innan nästa koll. Jag är övertygad om att ventilerna är omshimsade på din maskin för de blir inte bstörre spel med milen de blir tightare o tightare. Någon har medvetet eller stressat satt spelet stort för att just kunna köra länge tills nästa koll. Även jag satt spelet löst för ca 1000 mil sedan jag satt spelet till så nära max spel som möjligt och några ventiler hamnade typ på samma mått som dina. Jag upplever inte nämnvärt mer klapper från innan där vissa ventiler låg under tightast spel och de flesta va innan åt de tightaste hållet. När man satt spelet till lösats möjliga så kan du skita i 1200 mils intervallen de går lätt 3000 mil och vissa dårar som kör jorden runt på 950/990 advenbture hojar har kört uppimot 6000mil utan ventilchek och de har varit ganska ok i spelen när de väl kollat det. Första ventilkoll vid 1200 mil är viktigast för man vet ju inte hur tight KTM satt det till och ventilernas säten och ventilerna i sig slits ner fortast de första milen. Jag kollade dock ventilerna först vid 2200 mil "från ny hoj"och då va ca 4 ventiler under tightast rek mått men inte farligt tight. Jag kör nu 4000 mil innan nästa koll.
 

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Det går absolut att köra med spel åt det större hållet. Men det är ju inte rakterforskning att byta shimsen nu när du har det isär så slipper du fundera på ett antal tusen mil...

Har redan skruvat ihop den igen. Anledningen att jag började fundera var för att jag frågade verkstan på bike i Trollhättan om att köra med ett spel över det rekommenderade vilket de avrådde från.
Kanske blir så att jag skruvar isär och shimsar om när jag får tid igen, men känns bra att det förmodligen går bra att köra på tills dess.
 

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Jag har ju själv en KTM sm 990 08a och de går köra det stora spelet utan problem fördelen med de lite stora måtten du hade är att du kan köra minst 3000 -4000mil till innan nästa koll. Jag är övertygad om att ventilerna är omshimsade på din maskin för de blir inte bstörre spel med milen de blir tightare o tightare. Någon har medvetet eller stressat satt spelet stort för att just kunna köra länge tills nästa koll. Även jag satt spelet löst för ca 1000 mil sedan jag satt spelet till så nära max spel som möjligt och några ventiler hamnade typ på samma mått som dina. Jag upplever inte nämnvärt mer klapper från innan där vissa ventiler låg under tightast spel och de flesta va innan åt de tightaste hållet. När man satt spelet till lösats möjliga så kan du skita i 1200 mils intervallen de går lätt 3000 mil och vissa dårar som kör jorden runt på 950/990 advenbture hojar har kört uppimot 6000mil utan ventilchek och de har varit ganska ok i spelen när de väl kollat det. Första ventilkoll vid 1200 mil är viktigast för man vet ju inte hur tight KTM satt det till och ventilernas säten och ventilerna i sig slits ner fortast de första milen. Jag kollade dock ventilerna först vid 2200 mil "från ny hoj"och då va ca 4 ventiler under tightast rek mått men inte farligt tight. Jag kör nu 4000 mil innan nästa koll.

Antagligen är den omshimsad som du säger då den har gått 3400 mil i dagsläget. När du säger att du inte hör nämnvärt mer klapper än innan menar du då att dessa motorer även perfekt inställda har "klapperljud"?
Har hört folk säga att 990 har mycket "mekaniskt ljud" jämfört med andra märken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Antagligen är den omshimsad som du säger då den har gått 3400 mil i dagsläget. När du säger att du inte hör nämnvärt mer klapper än innan menar du då att dessa motorer även perfekt inställda har "klapperljud"?
Har hört folk säga att 990 har mycket "mekaniskt ljud" jämfört med andra märken.

Jag vill inte påstå att de går högt i mekaniskt ljud de går så tyst de kan för o vara så lätta motorer de väger ju bara 40ital kg. De låter väl en aning mer än en motsvarande Japanare eller tysk motor men då har jappsarna bet tyngre motorer och de absorberar ljud bra. På min maskin satt jag en eller två ventiler just över max mått och jag inbillar mig att de tickar en aning men de är så lite mer tick att jag kan inbilla mig. Trots att de är supelätta motorer så håller de lika bra som en japps och tysk motor långt över 10000 mil är inga problem och jag har läst om adventurehojar som gått över 20000mil utan större renovering dvs inte ens bytt kolvar eller kammar eller renoverat toppar.
Byter du bara olja på 750 mils intervall och kör en bra olja så håller de så bra.

De här shimskittet länk köpte jag och de räckte till inshimsning av alla ventiler. Tänk på att köpa shimskitt med så många likadana shims som möjligt typ minst 4 av samma sort för de är stor risk många ventiler ligger väldigt nära och på samma mått så de kan gå åt minst 4 likadana shims. Innan man nästa gång ska shimsa om så köper man lösa shims så lådan blir fullständig igen de finns lösa på ebay.
https://www.ebay.com/itm/Pro-X-10-0...h=item4d27cb811c:g:RV0AAOSwkh9aUBud:rk:7:pf:0
 
Last edited:

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Jag vill inte påstå att de går högt i mekaniskt ljud de går så tyst de kan för o vara så lätta motorer de väger ju bara 40ital kg. De låter väl en aning mer än en motsvarande Japanare eller tysk motor men då har jappsarna bet tyngre motorer och de absorberar ljud bra. På min maskin satt jag en eller två ventiler just över max mått och jag inbillar mig att de tickar en aning men de är så lite mer tick att jag kan inbilla mig. Trots att de är supelätta motorer så håller de lika bra som en japps och tysk motor långt över 10000 mil är inga problem och jag har läst om adventurehojar som gått över 20000mil utan större renovering dvs inte ens bytt kolvar eller kammar eller renoverat toppar.
Byter du bara olja på 750 mils intervall och kör en bra olja så håller de så bra.

De här shimskittet länk köpte jag och de räckte till inshimsning av alla ventiler. Tänk på att köpa shimskitt med så många likadana shims som möjligt typ minst 4 av samma sort för de är stor risk många ventiler ligger väldigt nära och på samma mått så de kan gå åt minst 4 likadana shims. Innan man nästa gång ska shimsa om så köper man lösa shims så lådan blir fullständig igen de finns lösa på ebay.
https://www.ebay.com/itm/Pro-X-10-0...h=item4d27cb811c:g:RV0AAOSwkh9aUBud:rk:7:pf:0

Tack för hjälp och information. Beställde shimsen du länkade till. Var det tre eller fyra shims av varje storlek i det kitet?
Säsongen har börjat här på västkusten så kommer använda 990:n fram till jag får shimsen har jag tänkt.

När man lyft av kammarna är det något man bör tänka på när man monterar tillbaka kammarna och överfallen? Behöver man nya bultar till överfallen eller går det att använda de gamla?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nackdelen med hela shimskit(om man nu inte shimsar ofta och olika hojtyper) är att man kommer förmodligen inte använda 90% av dom andra shimsen i kittet.
Man behöver också ofta två kit, en sk helsats och en sk halvsats.

Tycker det är bättre att riva, mäta och sen knalla in till närmaste handlare/verkstad och köpa det man behöver(eller kontakta nån som kan skicka lösa i brev). Dessutom så kan det ju hända att man kan skifta shims från en ventil till en annan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för hjälp och information. Beställde shimsen du länkade till. Var det tre eller fyra shims av varje storlek i det kitet?
Säsongen har börjat här på västkusten så kommer använda 990:n fram till jag får shimsen har jag tänkt.

När man lyft av kammarna är det något man bör tänka på när man monterar tillbaka kammarna och överfallen? Behöver man nya bultar till överfallen eller går det att använda de gamla?

Jag skrev fel de är bara som mest 3 shims i varje fack och de duger oftast till tvåcylindriga motorer. Lådan du köpt ska ha 3 av varje men Om de tar slut i ett fack så kan du ta större/mindre shims och få de hyfsat rätt ändå. Shimsa så nära största mått du kan. Om shimskittet inte räcker till och du bums vill ha ett shims kan du pma mig så skickar jag det från min låda.
Jag ställer motorn i de läge där man kan gänga in en låsbult genom vevaxelns borrhål för låsning. De hålet sitter längst fram lite lågt i vevaxelhöjd höger sida. Du gängar ut bulten som sitter där och gängar in en längre bult som, då träffar i ett hål på vevaxeln när resp cylinder du ska fixa är i tdc. Jag vrider motorn tills kammarnas nockar inte belastar ventiltryckarna dvs samma läge som när man kollar ventilspel. Detta läge infinner sig en gång vartannat motorvarv. När du väl hittat detta läge och har låst fast motorn kan du mäta spel och plocka lös kammarna. Upprepa samma förfarande på nästa cylinder dvs dra runt motorn tills kammarna nockar inte pressar på ventiltryckarna och lås fast motorn.
Du byter inte bultar men momentdragning är ett måste.
Googla vart denna låsbult ska in,,låsbulten finns även att köpa på ktm shop antar jag men annars är de bara en längre m8 om jag minns rätt? När du söker hålet i vevaxeln kan du stoppa in en skruvmejsel då hittar du hålet lättare. Jag har faktiskt för mig att jag sket i låsbult jag lät bara skruvmejseln låsa veven, de går bra också för så noga är de inte. Kammarna är kuggdriven så du behöver inte oroa dig för kamkedja de är bara sätta tillbaka kammarna mot huvuddrevet i mitten de finns märkningar. Men du kan själv måla dit märkningar på kammarnas drev mot huvuddrivningsdrevet bara för ditt sinnes skull.
Hittade en bra länk på hur du ställer ventiler och låser veven. Skrolla ner till bild 17 på denna sida så hittar du hur du låser veven.
http://ktm950.info/how/Orange Garage/Valves/cpmodem_method/valve_adjust.html
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top