Ventilspel noll-vad göra?

HUr man skulle påverka att denna vridning blir tre till fyra ggr större har jag (som analogt tänkande) människa, svårt att se.

Jag ser en ny användning av en planetväxel inbyggd i tryckaren :D :D :D :D Men fyfan va repriprocerande massa de kommer att bli :D :D :D :D

Rostfritt e ju en aning tyngre :confused: åsså att de inte kladdar fast i styrningarna beroende på materialet i dom :va
Hoppas de går bra iaf :tummenupp kuligare morot får man leta efter. Hur många hojar har nållagrade kammar tex?

Last edited:
Jodå - de flesta kammar är slipa de så. Dvs en kvarts (eller liknande) grads skränkning av lobtopen - just FÖR att ventilerna ska roteras.
Vilket gör att varje gång loben passerar så vrids tryckaren (och ventilen) lite.

HUr man skulle påverka att denna vridning blir tre till fyra ggr större har jag (som analogt tänkande) människa, svårt att se.

Fjädrarna bidrar iaf inte, eller väldigt lite, då man har dubbelfjädrar, där de är lindade åt varsitt håll för att undvika att även denna kraft/rörelse kommer in i bilden, och riskerar att upphäva lobens arbete med vridningen.

Utvik:
Till yttermera visso är oxå trådarna i de två fjädrarna oftast lindade med olika stigning (ej att förväxla med progressivt lindade fjädrar) för att undvika stående våg-fenomen/resonansfenomen vid givna varvtal.

Att man på senare års racers har återgått till enkelfjäder får tillskrivas viktoptimering av reprocierande massa samt att fjäderstålen troligtvis utvecklats rejält inom detta område.

Ser så ut... :(

Men de där går att rädda.
(iaf den högra)

Ja! - Vi antar det. (dvs att HRC´s ventiler var av en annan och bättre kvalisort)

Jag vet just nu inte riktigt VAD jag ska välja.
Jag tänkte mig just rostfria.. men blir lite tveksam.
Jag ska ta mig en titt på Kibblewhites sortiment imorrn...

Enda sättet att få ventilen att rotera snabbare som jag ser det bör ju vara att kammen ligger närmre centum på tryckaren. Ju närmre centrum den kommer ju större utväxling och mer rotation bör de bli på ventilen.

.Utvik:
Till yttermera visso är oxå trådarna i de två fjädrarna oftast lindade med olika stigning (ej att förväxla med progressivt lindade fjädrar) för att undvika stående våg-fenomen/resonansfenomen vid givna varvtal.
Mycket intressant info man tackar.

Liten fråga dock: Behöver man verkligen ha olika stigning? Jag menar, den inre fjädern har ju en mindre diameter.
Om den har samma stigning som den yttre så måste väl trådens totallängd bli kortare.
Vilket skulle ge en hårdare fjäder > högre egenfrekvens.
Alltså undviks "matchande" egenfrekvens automatiskt s.a.s. utan att man
behöver labba med stigningen ??

Enda sättet att få ventilen att rotera snabbare som jag ser det bör ju vara att kammen ligger närmre centum på tryckaren. Ju närmre centrum den kommer ju större utväxling och mer rotation bör de bli på ventilen.

Varför vet jag inte.
Men det påstås att de vrider sig mer än lämpligt.
BTW, så påstår Mercedes att de var först med att rotera ventilerna.
Förkammardieslarna.

JO, det är sant. I teorin.
Men i praktiken blir ju då vridningstiden densamma eftersom tryckaren inte börjar rotera förrän kontaktpunkten mellan lob och tryckare ligger nånstans runt 45 grader sett från kammens kärnlinje.
Annars är det rätt tänkt av dig.

Mycket intressant info man tackar.

Liten fråga dock: Behöver man verkligen ha olika stigning? Jag menar, den inre fjädern har ju en mindre diameter.
Om den har samma stigning som den yttre så måste väl trådens totallängd bli kortare.
Vilket skulle ge en hårdare fjäder > högre egenfrekvens.
Alltså undviks "matchande" egenfrekvens automatiskt s.a.s. utan att man
behöver labba med stigningen ??

Ligger mycke i det du säger. Samt att innerfjädern är gjord av en klenare tråd.
Men anledningen till att trots allt labba med det torde vara att man vill ge den inre klenare fjädern samma vridmoment som den större (men givetvis åt andra hållet) så att de tar ut varann.
Hade man INTE tagit hänsyn till detta (som du säger) så hade ju hela paketet vridit sig i alla fall.

Last edited:
Jag tror mer på pepparkaksdegsteorin. Än på högfartsroterande ventiler.

Jag har väldigt svårt att tro att ventillyftaren kan ge ett vridande moment så att ventilen snurrar. Att lyftaren snurrar ser man till och med när man drar runt motorn för hand. Men, det krävs några motorvarv innan lyftarn snurrat ett varv.

Mats

Jag har väldigt svårt att tro att ventillyftaren kan ge ett vridande moment så att ventilen snurrar. Att lyftaren snurrar ser man till och med när man drar runt motorn för hand. Men, det krävs några motorvarv innan lyftarn snurrat ett varv.

Mats

Vill minnas att ventilen skall snurra ett tjugofjärdedels varv per lyft.
Edit:
Att Soichiro Honda, som var en framstående metalurg skulle släppa en motor med felaktigt material i vitala delar ser jag som osannolikt.

Innan jag köper nya shims, är 70-100kr normalt eller går det få tag på billigare nånstans. Måtten är från 2.10 - 2.40 med diameter 9.48 mm. Låter kanske väldigt sniket (student) det är ju iaf 10 st som borde bytas.

kan du inte flytta om de ,ofta brukar man kunna mäta upp alla spel,mäta schimsen för det finns folk som slipar om de och sedan de som inte är okej brukar man kunna placera om så man bara behöver byta 4-5 st.20 kr gav jag i inbyte senast btw.

Vill minnas att ventilen skall snurra ett tjugofjärdedels varv per lyft.
Edit:
Att Soichiro Honda, som var en framstående metalurg skulle släppa en motor med felaktigt material i vitala delar ser jag som osannolikt.

Låter rimligt (1/24), och ja, hondas ventiler ställer man oftast bara EN gång efter att de satt sig, sen klarar sig maskinerna in defininitley.

Låter rimligt (1/24), och ja, hondas ventiler ställer man oftast bara EN gång efter att de satt sig, sen klarar sig maskinerna in defininitley.
Prova att dra runt RC30n och betrakta ventilerna.
Snurrar mer än 1/24.
Vet inte om det går att åtgärda, men vet att Peter Sköld lagt ner tanke på det.

Vill minnas att ventilen skall snurra ett tjugofjärdedels varv per lyft..
På 1000 mil med ett "snittmotorvarvtal" på 5000 och snitthastighet 70 km/h så blir det:
1000/7*5000/2/24*60 ~ 892000 varv

Känns som det borde kunna räcka till för att nöta in lite märken om materialvalet
inte är helt lyckat...

Mats

Ställer mig oxå frågande till "svarvteorin" då förvisso ventiler roterar, men de snurrar inte, utan flyttas inkrementellt några grader åt gången, och i den bästa av världar har ju oxå rotationen upphört när ventilen återigen träffar sätet.
Men visst, öjligt att den roterar lite. Dock tveksamt om denna rotation skulle svarva sätesytan.

Det finns ju fler saker som motsäger detta oxå, då ventiler med dessa skador oxå kommer från motorer med vippor (rullvippor, och även vippor med kula/tryckarsko) där inget vridande moment överförs alls.
I de fallen skulle då rotationen komma från fjäderpaketet, och det skulle heller aldrig överstiga mer än nån/ett par tre graders vridning per varv, om ens det.
Tittar man på såna ventilmekanismer under drift kan man iaf inte se någon vridning.

Åtestår då kass material i ventiltallriken.
Som under värme, samt för hårda ventilfjädrar bankas in.

Husatoppen jag monterade igår kväll fick KTM 525-fjädrar med underlägg, (för att undvika fjäderbrott) dessa var betydligt mjukare än Husa original, som jag väl brutit sönder ett par ventilbågar på!
(Husa original är i storleksordningen lastbilsfjäder i hårdhet!)

På 1000 mil med ett "snittmotorvarvtal" på 5000 och snitthastighet 70 km/h så blir det:

Känns som det borde kunna räcka till för att nöta in lite märken om materialvalet
inte är helt lyckat...

14880 varv får jag det till.

Last edited:
Prova att dra runt RC30n och betrakta ventilerna.
Snurrar mer än 1/24.
Vet inte om det går att åtgärda, men vet att Peter Sköld lagt ner tanke på det.

Ska kolla det, och ja, min vän (som äger RC30:an) har pratat med Skölden om detta :)
Dock blev jag inte klok på vad han sa, så jag får ringa upp honom själv.
Glömde kolla detta med honom i somras på Sviestad, där jag råkade hamna på samma efterfest vid 43-årsracet ;)
(det var på den festen vi sågade i megafonerna på en CR750 värderad till över en mille...) Men DET är en annan historia det!

Ställer mig oxå frågande till "svarvteorin"

(Husa original är i storleksordningen lastbilsfjäder i hårdhet!)

Nja.. lastbilar har inte så hårda ventilfjädrar. Man kan nästan ta bort dom för hand.:tungan Varvar ju inte så mycket.

Som kuriosa:
Min ventiler på FZR:en gick mot noll. Jag lyssnade på råden att byta dom och skita i schimsningen.
Jag böt fjädrarna på samma gång. Skulle tydligen också vara en orsak till att dom ger sig på slutet. Någon anledning måste det vara att ventilerna håller 6000 mil utan problem, men klarar inte 7000 mil.

Jag monterade ihop, satt schimsen på orginalplats. Till min förvåning stämde alla ventilspelen direkt. Alla 10 ventiler som jag böt så borde väl någon varit 1/10mm fel, men nejdå. Ganska farcinerande bra måtttolleranser. :tummenupp

Mats

inte är helt lyckat...
Räkna inte för mycket på hur motordelar rör sig och vilka krafter det blir.
Slutsatsen blir att det omöjligen kan fungera.

Tack! Då e vi åtminståne två lika dumma (eller smarta):D
Jag tror att doktorn har en dålig dag bara...

Jaja! :tungan (glömde x60)

Saken jag ville säga, var; att oavsett hur många, eller få varv de roterar, så tror jag inte att de roterar särdeles fort i sättningsögonblicket.
Vridningen av ventilen har ju först en accelerationsfas då ventilen öppnar, för att därefter ha samma hastighetsförändring, men nu negativ, när nocken stänger ventilen.
I teorin: Stillastående både start och landning! :)

Helt sant! :D

Här på jobbet räknar vi ut sannolikheter för fel...
På alltifrån enskilda komponenter, till hela elektronikkretsar, till hela system.
När man ser DE siffrorna, blir man lika förvånad varje gång att någonting över huvudtaget fungerar!
Någonsin.

;)

Last edited:
Haha, nej man får "köra en humla" ist.
Har en gång suttit och brottats med en livslängdsberäkning på en vevstake i en större enstånka.
Dom påkänningar som lilländan/kolvbulten utsätts för vid avslag och 11000rpm är inte att leka med...borde inte funka...

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back