Ventilspel noll-vad göra?

Längre upp kanske? ; )

Nix!

Ned.

Jag har SJÄLVKLART rätt sorteringsordning i trådarna!
Standard är ju åt FEL håll där man alltid kommer till inlägg ETT.
Jag kommer automagiskt till SENASTE inlägget, vilket ju verkar logiskt, om man följer en tråd... :tungan

:D

God fortsättning på dig förresten! Och kul att även DU läser i mekforumet! :)

0,15 ut o 0,10 in elle hur:tummenupp

KAN man ha.
Det är bra och ok om man kollar sina egna ventiler ofta.

Lägg annars på o,o5 på de mått du angav, så ligger du MITT I den vanligaste toleransen på 99% av alla maskiner:

o,15-o,20 in
o,20-o,25 ut

Några fabrikat tillåter lite mer variation, men det intervall jag nu angav är "the sweet spot" of all brands.
Med överliggande kam och shims vill säga.
KOmmer vi till vippor gäller andra mått.

Last edited:
Nej, man måste faktiskt ta av kammarna på 89:orna, så lite pill är det att justera.

Vet inte om jag tycker att det är mer pill att ta bort kammar för att justera. Hellre ur med kammar. Då är det gott om plats och man kommer åt alla man vill utan mek. Många gånger är det mer pill att backa motorn för att frigöra shimset från nocken för att komma åt att byta. Kanske är lätt på en ZXR iofs det vet jag inte men på de jag gjort iaf.

Nix!

Ned.

Jag kommer automagiskt till SENASTE inlägget, vilket ju verkar logiskt, om man följer en tråd... :tungan

KAN man ha.
Det är bra och ok om man kollar sina egna ventiler ofta.

Lägg annars på o,o5 på de mått du angav, så ligger du MITT I den vanligaste toleransen på 99% av alla maskiner:

o,15-o,20 in
o,20-o,25 ut

Några fabrikat tillåter lite mer variation, men det intervall jag nu angav är "the sweet spot" of all brands.
Med överliggande kam och shims vill säga.

Kolla dem med :va det gör ju du, jag bara kör jag=)
Jodå kollar ibland vid den obligatoriska 7200mila servicen:tummenupp

Vad e det då då servade farsan hoj:gnissla

Last edited:
OT->

Argh, är du en sådan där snubbe som vänder på hela världen bara för att
du tycker det passa bra : ) Jag blir tokig på den sorteringen!

Ang meckforumet så läser jag ofta här men har lixom inte så mycket att
komma med då jag ej meckat så överdjävligt mycket hoj!
(Dock så har jag i dagarna plockat isär min bättre begagnade zx9r för just ventilsjustering och jag behöver nu köpa 12st shims för att komma innom marginalerna ; )

Nix!

Ned.

Innan jag köper nya shims, är 70-100kr normalt eller går det få tag på billigare nånstans. Måtten är från 2.10 - 2.40 med diameter 9.48 mm. Låter kanske väldigt sniket (student) det är ju iaf 10 st som borde bytas.

Och när kommer du och hälsar på mig då?
Hörde av Micke att ni träffats på nån Bridge turnering.

Ursäkta spammet

Priserna är ok men kolla med Mc Bolaget i Veddesta.
Där brukar man kunna byta in sina begagnade om man är snäll.

Jo micke duktig på det!
O bryta bridge... jag i min tur e envis o fixar as we speak en xtra bett.
Micke kommer jag vilja ha som personlig coach när han skall säga buda eller stoppa.
Det funkar... sedan e han söt som få med!
När jag skall komma till dig vågar du det????

Jag vågar.
Kom förbi när du är i storstan.
På fredag!
Ingen moped med utan bara vackra mig o min äckliga häxa:D
Eller hur fan var det...:va
Skall lämna tillbaks lite prylar sedan skall du med o bowla om du vill kan du få upp o flyga lite i det blå med men mot avgift vilken vill inte flyga sessna=)

En sista bild! :D

Njut av den trappstegsformiga tätningsytan!

Bifogat

• Trashtallrik RC30.jpg
    Trashtallrik RC30.jpg
    179.7 KB · Visningar: 93
Apropå nollspel: Jag reparerar en RC30:a nu, vilka är kända för dåliga insugsventiler... De håller ventilspelet i några timmar (i bästa fall) till nån timme bara, när de väl börjat gå ner sig.
Dessa ventiler måste ha varit gjorda av pepparkaksdeg eller nåt på just det här exemplaret jag jobbar med nu!
Det var det värsta exemplet på insjunkna tätningsytor jag sett!
Helt trappformiga kantareller, istf den förväntade 45-gradaren.

Sätena däremot är hårda och fina och har klarat sig.

Sätena var för mjuka på de första maskinerna som kom. Så de sändes ut nya toppar på garanti, men av nån underlig anledning fick sportmanship inte tillbaka alla gamla toppar. Så kanske en relevant fråga vara om HRC-ventilerna (14711-NL0-820) är bättre än std? De sitter sådana i toppen på bilden. Och en vacker portning signerad Tony Scott England och sattes på en känd race-nisses maskin å gick jävla bra :tummenupp

Bifogat

• Kopia av RC-30.jpg
    Kopia av RC-30.jpg
    196.3 KB · Visningar: 87
Ursäkta en okunnig!
Hur skulle de kunna göra det? Kamnockarna följer väl samma rytm och intervall som på alla andra 4-taktare? Och därmed vrids de ju iaf inte oftare (eller mer).
Tryckarna ser väldigt ordinära ut, har ordinär diameter. Och är plana.
Så hur skulle det s.a.s gå till?

:confused: Jag antar det handlar om att de finns kammar som e slipade så att dom drar runt tryckaren, men finns de så mycke friktion mellan tryckare, schims å ventilskaft så den roterar :confused: Om de nu e de som e på tapeten. Ja vet att Opels CIH morot nån gång på 60-talet hade nån anording placerad under ventilfjädern som gjorde att varje gång vippan tryckte ner ventilen så vreds hele skiten. Men de fanns bara ett tag. Kanske fanns på flera märken?

En sista bild! :D

Njut av den trappstegsformiga tätningsytan!
Har Honda också KTM:s "specialslipning" av ventilerna som Boost skrev om:rolleyes: Jag har nog ännu bättre snurr på mina ventiler.Drygt 100 timmars drifttid.

Bifogat

• Beg-ventiler.jpg
    Beg-ventiler.jpg
    46.6 KB · Visningar: 89
:confused: Jag antar det handlar om att de finns kammar som e slipade så att dom drar runt tryckaren, men finns de så mycke friktion mellan tryckare, schims å ventilskaft så den roterar :confused: Om de nu e de som e på tapeten. Ja vet att Opels CIH morot nån gång på 60-talet hade nån anording placerad under ventilfjädern som gjorde att varje gång vippan tryckte ner ventilen så vreds hele skiten. Men de fanns bara ett tag. Kanske fanns på flera märken?

Jodå - de flesta kammar är slipa de så. Dvs en kvarts (eller liknande) grads skränkning av lobtopen - just FÖR att ventilerna ska roteras.
Vilket gör att varje gång loben passerar så vrids tryckaren (och ventilen) lite.

HUr man skulle påverka att denna vridning blir tre till fyra ggr större har jag (som analogt tänkande) människa, svårt att se.

Fjädrarna bidrar iaf inte, eller väldigt lite, då man har dubbelfjädrar, där de är lindade åt varsitt håll för att undvika att även denna kraft/rörelse kommer in i bilden, och riskerar att upphäva lobens arbete med vridningen.

Utvik:
Till yttermera visso är oxå trådarna i de två fjädrarna oftast lindade med olika stigning (ej att förväxla med progressivt lindade fjädrar) för att undvika stående våg-fenomen/resonansfenomen vid givna varvtal.

Att man på senare års racers har återgått till enkelfjäder får tillskrivas viktoptimering av reprocierande massa samt att fjäderstålen troligtvis utvecklats rejält inom detta område.

Har Honda också KTM:s "specialslipning" av ventilerna som Boost skrev om:rolleyes: Jag har nog ännu bättre snurr på mina ventiler.Drygt 100 timmars drifttid.

Ser så ut... :(

Men de där går att rädda.
(iaf den högra)

Sätena var för mjuka på de första maskinerna som kom. Så de sändes ut nya toppar på garanti, men av nån underlig anledning fick sportmanship inte tillbaka alla gamla toppar. Så kanske en relevant fråga vara om HRC-ventilerna (14711-NL0-820) är bättre än std? De sitter sådana i toppen på bilden. Och en vacker portning signerad Tony Scott England och sattes på en känd race-nisses maskin å gick jävla bra :tummenupp

Ja! - Vi antar det. (dvs att HRC´s ventiler var av en annan och bättre kvalisort)

Jag vet just nu inte riktigt VAD jag ska välja.
Jag tänkte mig just rostfria.. men blir lite tveksam.
Jag ska ta mig en titt på Kibblewhites sortiment imorrn...

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back