Ventilspel noll-vad göra?

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Köpte sent i höstas en gammal zxr 750 89 lite på chans i risigt skick. Har därför plockat ner och börjar gå igenom hojen. Upptäcker att ventilspelen gått ner till noll på fem insugsventiler. Den har gått 7400 mil och tänkte mig ett budgetåk till sommaren, men kan ventilerna fortfarande vara dugliga? Räcker det att shimsa ner? Kammen såg riktigt fin ut annars.

Otroligt svårt att säga utan att ha sett grejerna. Har den gått väldigt rikt å myskörts så kan allt ha klarat sig perfekt. Har den gått ordentligt magert och tokkörts kan det vara rätt grillade ventiler. Det enklaste är ju att sätta dit rätt shims å göra ett komptest, men du säger ju själv att den är i risigt skick, då kanske det inte är så dumt att ta av toppen och kolla. Kan ju hänga ihop med hur mycket jobb det är också. Jag skulle kolla kompen först iaf.

Eftersom det är insugsventilerna så är det nog ingen faqra.
Dom blir inte lika varma som avgas och har inte samma problem.
Ta ur kammarna och byt till mindre shims och utgå från det spelet du får för att justera till rätt.

Lycka till

Jag har haft en sån där, och upptäckte att det är en bra idé att följa service-intervallerna och verkligen kolla ventilspelet varje 1200:e mil eller vad det var. Oftast var det en eller ett par ventiler som behövde justeras redan då.

Eftersom det är insugsventilerna så är det nog ingen faqra.
Dom blir inte lika varma som avgas och har inte samma problem.
Ta ur kammarna och byt till mindre shims och utgå från det spelet du får för att justera till rätt.

Lycka till

På den modellen behöver man nog inte ens ta av kammarna, man kan flytta tryckaren i sidled om jag kommer ihåg rätt. Ventiljusteringen är gjord på nolltid.

Apropå nollspel: Jag reparerar en RC30:a nu, vilka är kända för dåliga insugsventiler... De håller ventilspelet i några timmar (i bästa fall) till nån timme bara, när de väl börjat gå ner sig.
Dessa ventiler måste ha varit gjorda av pepparkaksdeg eller nåt på just det här exemplaret jag jobbar med nu!
Det var det värsta exemplet på insjunkna tätningsytor jag sett!
Helt trappformiga kantareller, istf den förväntade 45-gradaren.

Sätena däremot är hårda och fina och har klarat sig.

Bifogat

• rc30 insug.jpg
    rc30 insug.jpg
    190.1 KB · Visningar: 237
Last edited:
Apropå nollspel: Jag reparerar en RC30:a nu, vilka är kända för dåliga insugsventiler... De håller ventilspelet i några timmar (i bästa fall) till nån timme bara, när de väl börjat gå ner sig.
Dessa ventiler måste ha varit gjorda av pepparkaksdeg eller nåt på just det här exemplaret jag jobbar med nu!
Det var det värsta exemplet på insjunkna tätningsytor jag sett!
Helt trappformiga kantareller, istf den förväntade 45-gradaren.

Bild kommer!

Sätena däremot är hårda och fina och har klarat sig.
Om jag minns rätt, så är problemet med RC30 att ventilerna snurrar fyra gånger fortare än på ordinära motorer.
Till och med honda gör fel ibland.

Om jag minns rätt, så är problemet med RC30 att ventilerna snurrar fyra gånger fortare än på ordinära motorer.
Till och med honda gör fel ibland.

Ursäkta en okunnig!
Hur skulle de kunna göra det? Kamnockarna följer väl samma rytm och intervall som på alla andra 4-taktare? Och därmed vrids de ju iaf inte oftare (eller mer).
Tryckarna ser väldigt ordinära ut, har ordinär diameter. Och är plana.
Så hur skulle det s.a.s gå till?

Gå en kurs i motorteknik gubbe.
Det går att dreva om kammarna till RC30 så dom snurrar 1,2/3 varv och då får man ett bättre vrid serru!

Sen får inte ventiler vara tillverkade av pepparkaksdeg heller!

Så de så!

(OBS! Detta inlägg är till 100% skoj! förutom pepparkaksdegen och Gubbe)

Last edited:
Ursäkta en okunnig!
Hur skulle de kunna göra det? Kamnockarna följer väl samma rytm och intervall som på alla andra 4-taktare? Och därmed vrids de ju iaf inte oftare (eller mer).
Ventilerna roterar och svarvar ner sig mot sätet.

Ursäkta en okunnig!

Ventilfjädren sätter "rotation" på ventilen. Har sett traktormotorer som har en lite skål som fjädren sitter i som gör att ventilen ska snurra åt Ett håll. En liten frihjulsmekanism.

Vad jag förstår så är det oftast insugsventiler som går ner sig fortast. Trots bättre arbetsmiljö. FZR1000 har samma problem. Moderna 4-t crossar lika så, insugsventiler. Så att... för att måla fan på väggen. Jag tror på veniltbyte.

Mats

På den modellen behöver man nog inte ens ta av kammarna, man kan flytta tryckaren i sidled om jag kommer ihåg rätt. Ventiljusteringen är gjord på nolltid.

Nej, man måste faktiskt ta av kammarna på 89:orna, så lite pill är det att justera.

Ett bra tips är för övrigt att inte tappa ner grejer i kamkedjehålet. :gnissla

Ventilerna roterar och svarvar ner sig mot sätet.

Jo - ATT de roterar vet jag. Men det var inte min fråga.
Frågan var: Varför skulle dessa ventiler rotera FORTARE än andra ventiler?

Ventilfjädren sätter "rotation" på ventilen. Har sett traktormotorer som har en lite skål som fjädren sitter i som gör att ventilen ska snurra åt Ett håll. En liten frihjulsmekanism.

Vad jag förstår så är det oftast insugsventiler som går ner sig fortast. Trots bättre arbetsmiljö. FZR1000 har samma problem. Moderna 4-t crossar lika så, insugsventiler. Så att... för att måla fan på väggen. Jag tror på veniltbyte.

Mats

O - ja, ventilbyte blir det! Det står redan klart.

Last edited:
Tack för alla svar. Det blir nog att åka efter nya shims idag eller imorgon så får jag testa hojen bättre med rengjord och inställd förgasare och se ifall motorn ändå behöver plockas ut. Och ja, på 89 måste kammarna bort.

På förgasrna var blandningsskruven 2,5 varv ute, i hayne står det 1,5. Nybörjare som jag är, betyder det att den gått fetare/magrare?

Tack för alla svar. Det blir nog att åka efter nya shims idag eller imorgon så får jag testa hojen bättre med rengjord och inställd förgasare och se ifall motorn ändå behöver plockas ut. Och ja, på 89 måste kammarna bort.

På förgasrna var blandningsskruven 2,5 varv ute, i hayne står det 1,5. Nybörjare som jag är, betyder det att den gått fetare/magrare?

Fetare.

Vart bara å fundera på hur själva fjädrarna i sig står sig i spänsten som det är tänkt att dom ska hålla sig inom?

Bara tänkte eftersom ventilerna bara va jul snacks...

Mats

Bättre och bättre, dom går iofs svalare men blir å andra sidan effektivt tvättade av inkommande bränsle/luft blandning. Det är tydligen inte ovanligt att rostfria "tillbehörsventiler" snabbt gå ner sig på insug med original stålsäten, avgas brukar klara sig. Originalventiler är ju i de flesta fall coatade och klarar sig bra.

/Ingvar

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back