Ventilspel Honda hornet -06

Phasio

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
2006, Honda, CB600F
Hej! Är det någon som har koll på ventilspelet på en Honda Hornet -06. Motorn är en CB600F
 
Ventilspelet är det vid kall eller varm motor?

Menar inte alls att vara dryg, men vad tror du själv? Mycket får man reda på bara genom att fundera över vad som är rimligt. Är det rimligt att varmköra motorn och sedan plocka ner kåpor, tank, luftburk, insprut, ventilkåpa och sedan få motorn i rätt läge och hinna mäta av, innan motorn kallnat?
 
Menar inte alls att vara dryg, men vad tror du själv? Mycket får man reda på bara genom att fundera över vad som är rimligt. Är det rimligt att varmköra motorn och sedan plocka ner kåpor, tank, luftburk, insprut, ventilkåpa och sedan få motorn i rätt läge och hinna mäta av, innan motorn kallnat?

Såja, såja. Nu är hans väl en insprut som säkert är bökigare men på min förgasarhoj är det rätt enkelt att komma åt för att mäta ventilerna. Man kan i princip lyfta tanken bara med allt vad det innebär. Så i mitt fall vore det inte orimligt att man hade kunnat ordna en provisorisk tank för att värma hojen.

Sen är det inte alltid så att bara för att något verkar krångligt att det inte går eller är så man gör. Meka är knepigt ibland och konstiga lösningar är inte ovanligt.
 
Såja, såja. Nu är hans väl en insprut som säkert är bökigare men på min förgasarhoj är det rätt enkelt att komma åt för att mäta ventilerna. Man kan i princip lyfta tanken bara med allt vad det innebär. Så i mitt fall vore det inte orimligt att man hade kunnat ordna en provisorisk tank för att värma hojen.

Sen är det inte alltid så att bara för att något verkar krångligt att det inte går eller är så man gör. Meka är knepigt ibland och konstiga lösningar är inte ovanligt.

Egentligen ska man ju inte lägga sig i och vara viktigpetter, men -06:an har förgasare.
 
Menar inte alls att vara dryg, men vad tror du själv? Mycket får man reda på bara genom att fundera över vad som är rimligt. Är det rimligt att varmköra motorn och sedan plocka ner kåpor, tank, luftburk, insprut, ventilkåpa och sedan få motorn i rätt läge och hinna mäta av, innan motorn kallnat?

Sympatiskt svar... Alla är vi barn i början... Se bara på dina fjädringstrådar...
 
Jag väljer hellre fakta än sunt förnuft när det gäller hundradelar med i mekandet.

Någon som har koll på åtdragningsmomentet till kamaxelöverfallen? Jag har beställt verkstadshandboken men verkar ta en evighet att få hem.
 
Jag hittade en verkstadshandbok på nätet och enligt den så är ventilspelet på insug 0,16 +- 3 och avgas 0,22 +- 3
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top