Honda CB1000 Hornet 2025

Farthållare på motorcykel. "Va faan?" Tänkte jag när det var på en motorcykel jag köpte för länge sedan. Men det är guld värt när man kör längre transportsträckor. Jag får ofta problem med att händerna domnar så då trycker jag på farthållaren och kan släppa gashanden en stund.
Jag tänker fortfarande ”Va faan?” om farthållare.
Min Honda CB500 hade en fjäderbelastad ställskruv med ett rätt stort räfflat huvud under gashandtaget. Original. Man kunde dra åt den lätt som en sk semestergas.
Inte för att jag använde såna touringgrejer då, 77-80. Visst kan jag bli trött i handen med det är andra delar av kroppen som lider mer.
 
Jag tänker fortfarande ”Va faan?” om farthållare.
Min Honda CB500 hade en fjäderbelastad ställskruv med ett rätt stort räfflat huvud under gashandtaget. Original. Man kunde dra åt den lätt som en sk semestergas.
Inte för att jag använde såna touringgrejer då, 77-80. Visst kan jag bli trött i handen med det är andra delar av kroppen som lider mer.

Så tänkte vi alla innan vi hade en riktig farthållare… :)

Men prova inte, då vill du inte vara utan sedan.


Mvh
 
Manlighetsgrejen är inget jag kunde bry mig mindre om och felfri är jag garanterat inte enligt min sambo eller mig själv för den delen....
Hur många åker så mkt mc långa sträckor att behovet av farthållare blir relevant? Jag körde själv ca 300mil på en mc-semester på en literklubba och kände aldrig det behovet.
Det var ju just det som var min poäng med 130 att varför ska du ha en 1000cc om du ska latja loss på kurviga vägar? Det löser ju allt under 700cc mkt bättre och är lättare och roligare att köra.
Den här hojen och alla i samma cc och segment fyller absolut ingen funktion enligt mig.
Jag har haft hoj med farthållare och några andra handikapphjälpmedel, som värmehandtag, tc och abs.

Jag kan se ett par poänger med farthållare och gillar man den inte står det en fritt att låts bli att använda den.

Det är vid sega transporter jag anser att den kommer till nytta och det av 3 skäl.
1. Den avhåller mig från att ligga och ”dynga” på gasen till ingen nytta. Ni vet när man ligger på lite mer driv än man behöver.
2. Den avhåller mig från att successivt öka marschtempot ju närmre målet jag kommer.
3. Den gör att man kramar inte gashandtaget och blir kall om näven helt onödigt. Då är även handtagsvärmare till nytta vid en nattakötning bara för att frakta sig.

Nu har jag gått ifrån allt det där och köpt en hoj utan all of the above, sånär som på absen. Den är nog bra för mig. Känns bra.
 
Så tänkte vi alla innan vi hade en riktig farthållare… :)

Men prova inte, då vill du inte vara utan sedan.


Mvh
På något sätt så kan man skaka av handen rätt bra när man ändå slår av gas, om man kör aktivt. Har alltid varit min upplevelse bör jag kört radfyra åtminstone. Men twinnen har sån sabla motorbroms så man tvärstannar nästan direkt om man slår av rullen.... :näsblod
 
På något sätt så kan man skaka av handen rätt bra när man ändå slår av gas, om man kör aktivt. Har alltid varit min upplevelse bör jag kört radfyra åtminstone. Men twinnen har sån sabla motorbroms så man tvärstannar nästan direkt om man slår av rullen.... :näsblod

Det finns medel mot sådant.

f5adedabe2f6ce009a80f9539a4e896a.jpg



Mvh
 
Ja, fast du har ganska mycket sämre grepp om styret med två fingrar på kopplingen. Om du har en hand på styret då.

:)

Så länge hojen rullar och du vill avlasta högerhanden lite så behöver du nog inte hålla i styret alls, koppla du lugnt ur några sekunder för att skaka loss gashanden.

Med farthållare kan man köra många mil utan att hålla i styret alls. Mycket bekvämt faktiskt även om handlingsberedskapen är lägre just då.


Mvh
 
:)

Så länge hojen rullar och du vill avlasta högerhanden lite så behöver du nog inte hålla i styret alls, koppla du lugnt ur några sekunder för att skaka loss gashanden.

Med farthållare kan man köra många mil utan att hålla i styret alls. Mycket bekvämt faktiskt även om handlingsberedskapen är lägre just då.


Mvh
Vem fan kör rakt fram? :va
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top