R18_Lasse
Medlem
- Gick med
- 11 Feb 2025
- Hoj
- BMW
Har någon någonsin varit fri att göra detta?...tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har någon någonsin varit fri att göra detta?...tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten...
Jag tänker fortfarande ”Va faan?” om farthållare.Farthållare på motorcykel. "Va faan?" Tänkte jag när det var på en motorcykel jag köpte för länge sedan. Men det är guld värt när man kör längre transportsträckor. Jag får ofta problem med att händerna domnar så då trycker jag på farthållaren och kan släppa gashanden en stund.
Jag tänker fortfarande ”Va faan?” om farthållare.
Min Honda CB500 hade en fjäderbelastad ställskruv med ett rätt stort räfflat huvud under gashandtaget. Original. Man kunde dra åt den lätt som en sk semestergas.
Inte för att jag använde såna touringgrejer då, 77-80. Visst kan jag bli trött i handen med det är andra delar av kroppen som lider mer.
Min bil har farthållare. Jag vet att den funkar.Så tänkte vi alla innan vi hade en riktig farthållare…
Men prova inte, då vill du inte vara utan sedan.
Mvh
Jag har haft hoj med farthållare och några andra handikapphjälpmedel, som värmehandtag, tc och abs.Manlighetsgrejen är inget jag kunde bry mig mindre om och felfri är jag garanterat inte enligt min sambo eller mig själv för den delen....
Hur många åker så mkt mc långa sträckor att behovet av farthållare blir relevant? Jag körde själv ca 300mil på en mc-semester på en literklubba och kände aldrig det behovet.
Det var ju just det som var min poäng med 130 att varför ska du ha en 1000cc om du ska latja loss på kurviga vägar? Det löser ju allt under 700cc mkt bättre och är lättare och roligare att köra.
Den här hojen och alla i samma cc och segment fyller absolut ingen funktion enligt mig.
På något sätt så kan man skaka av handen rätt bra när man ändå slår av gas, om man kör aktivt. Har alltid varit min upplevelse bör jag kört radfyra åtminstone. Men twinnen har sån sabla motorbroms så man tvärstannar nästan direkt om man slår av rullen....Så tänkte vi alla innan vi hade en riktig farthållare…![]()
Men prova inte, då vill du inte vara utan sedan.
Mvh
På något sätt så kan man skaka av handen rätt bra när man ändå slår av gas, om man kör aktivt. Har alltid varit min upplevelse bör jag kört radfyra åtminstone. Men twinnen har sån sabla motorbroms så man tvärstannar nästan direkt om man slår av rullen....![]()
Ja, fast du har ganska mycket sämre grepp om styret med två fingrar på kopplingen. Om du har en hand på styret då.Det finns medel mot sådant.
![]()
Mvh
Ja, fast du har ganska mycket sämre grepp om styret med två fingrar på kopplingen. Om du har en hand på styret då.
Vem fan kör rakt fram?
Så länge hojen rullar och du vill avlasta högerhanden lite så behöver du nog inte hålla i styret alls, koppla du lugnt ur några sekunder för att skaka loss gashanden.
Med farthållare kan man köra många mil utan att hålla i styret alls. Mycket bekvämt faktiskt även om handlingsberedskapen är lägre just då.
Mvh
Jobbigt läge på en sportis om man inte följer asfalten sträckning.Vem fan kör rakt fram?![]()
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |