Kan man gissa något om generell prissättning av nya motorcyklar?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Honda har precis släppt riktpris på en motorcykel (2025).
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Det gäller en liten CRF300L Honda satt till 79900:-
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.
 
Hej,
Honda har precis släppt riktpris på en motorcykel (2025).
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Det gäller en liten CRF300L Honda satt till 79900:-
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.


Byte är ofta det handlaren tjänar riktiga pengar på, så ren affär är möjligen till din fördel bara om dom är i en sits med begagnathallen full upp till taket.

Rabatt på nya hojar kan vara aktuellt om man har en bunt av förra årsmodellen man vill bli av med. Knappast på något som är på väg in.

Prissättningen "79.900.-" skvallrar om att hojpriset redan är pressat.
I motsats till vad andra tror är "9.90:- priser" sällan något som höjts upp till den summan, utan snarare något som pressats ner efter att man gjort sedvanliga handelspåslag i procent på de kostnader man haft: "Oops! Den landar på 82.746.- i kalkylen. Kan vi ta ut den på golvet med det priset....?"

"Mummel mummel harkel - nej, det kan vi inte: det svider. Det är en modell som kan tänkas dra in antingen nya motorcyklister eller återfallare. Det är god chans till merförsäljning om det blir affär: hjälm, lås osv. Lägg hojen på 79.900 istället så får vi ge fan i att rabattera så mycket och försöka ta hem våra stålars på tillbehören istället."

Jag vet perioder när handlare tjänade nästan lika mycket på kickback från finansiering och att teckna försäkring åt kunden än på själva hårdvaran. Marginalerna är inte jättehöga i branschen.


...och slutligen: både handlare och importörer scannar nätet för att se hur deras nya modeller tas emot.
Fråga tillräckligt mycket så vet dom ungefär hur lite dom behöver pruta för att nå affär.
 
Last edited:
Hej,
Honda har precis släppt riktpris på en motorcykel (2025).
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Det gäller en liten CRF300L Honda satt till 79900:-
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.
Vill minnas att den där kostade samma förra året. Tror som notrightrider att priset redan är pressat.

Om du vill hitta ett prisvärt alternativ har jag en 250 rally i garaget. Den skall ut på blocket i vår, har bara gått femhundra mil - hör av dig om du vill titta på den istället, effektskillnaden mellan 300 och 250 är försumbar.
 
Givetvis så är det lättare att få till ett bra pris i slutet av säsongen när butiken har flera av samma modell som står kvar.

Jag har aldrig betalt fullt listpris när köpt någon motorcykel utan inbyte och då är jag inte någon dryg kund som håller på att mjölka runt efter bästa kompis pris bland många olika affärer.

Som tidigare sagts så är det bättre marginal på tillbehör och kläder så kan vara bra tillfälle om man tex behöver en ny hjäm.

Många handlare försöker krama ur lite extra med typ "hanterings avgift" "monterings avgift" sånt kan man förhandla bort
 
Jag tror att läget är lite annorlunda i år jämfört med normalåren. Även om det främst är KTM som gått ut med rabatter så påverkar det köparna. Folk är lite mer försiktiga.
 
Byte är ofta det handlaren tjänar riktiga pengar på, så ren affär är möjligen till din fördel bara om dom är i en sits med begagnathallen full upp till taket.

Rabatt på nya hojar kan vara aktuellt om man har en bunt av förra årsmodellen man vill bli av med. Knappast på något som är på väg in.

Prissättningen "79.900.-" skvallrar om att hojpriset redan är pressat.
I motsats till vad andra tror är "9.90:- priser" sällan något som höjts upp till den summan, utan snarare något som pressats ner efter att man gjort sedvanliga handelspåslag i procent på de kostnader man haft: "Oops! Den landar på 82.746.- i kalkylen. Kan vi ta ut den på golvet med det priset....?"

"Mummel mummel harkel - nej, det kan vi inte: det svider. Det är en modell som kan tänkas dra in antingen nya motorcyklister eller återfallare. Det är god chans till merförsäljning om det blir affär: hjälm, lås osv. Lägg hojen på 79.900 istället så får vi ge fan i att rabattera så mycket och försöka ta hem våra stålars på tillbehören istället."

Jag vet perioder när handlare tjänade nästan lika mycket på kickback från finansiering och att teckna försäkring åt kunden än på själva hårdvaran. Marginalerna är inte jättehöga i branschen.


...och slutligen: både handlare och importörer scannar nätet för att se hur deras nya modeller tas emot.
Fråga tillräckligt mycket så vet dom ungefär hur lite dom behöver pruta för att nå affär.

Svågern är bilförsäljare sedan 25 år eller så.

Redan för 20 år sedan klagade han på att han tjänade mer på att sälja fyra vinterhjul än på en ny Skoda Fabia utan extrautrustning…
Marginalerna är inte stora på själva fordonet. Utrustningen däremot.


Mvh
 
Stort tack för input!
Jag fick av en handlare som är hyffsat nära samma pris som en "övervintrad 2024" i södra sverige - bokar med leverans i April.
Det motsvarar en rabbat på ~6.5% mot Hondas riktpris, detta plus "öppning för diskussion" om eventuella tillbehör, men för denna MC tror jag aftermarket tillbehör är bättre än orginal.
Jag tycket det låter som en bra deal!

2025 har en del uppdateringar jag vill ha som LED och förändring av fläkt, får jag det till priset av 2024 är jag tacksam.

Det skulle vara en nyhet för mig att få en ny hoj, utan överaksningar eller skavanker som man hittar på beg. i alla fall dom jag köpt i mitt liv.
 
Stort tack för input!
Jag fick av en handlare som är hyffsat nära samma pris som en "övervintrad 2024" i södra sverige - bokar med leverans i April.
Det motsvarar en rabbat på ~6.5% mot Hondas riktpris, detta plus "öppning för diskussion" om eventuella tillbehör, men för denna MC tror jag aftermarket tillbehör är bättre än orginal.
Jag tycket det låter som en bra deal!

2025 har en del uppdateringar jag vill ha som LED och förändring av fläkt, får jag det till priset av 2024 är jag tacksam.

Det skulle vara en nyhet för mig att få en ny hoj, utan överaksningar eller skavanker som man hittar på beg. i alla fall dom jag köpt i mitt liv.
Det låter som en schysst deal. Sen är det alltid smidigt att ha handlat i närheten där man bor om man behöver hjälp i framtiden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top