Jag gjorde en ventilkoll i våras (förutom att det mesta andra också gicks igenom) på min 01:a som då gått ca 4.500 mil. Spelet låg inom toleranserna på samtliga ventiler. Själva kontrollen tog inte så lång tid, men att skruva bort saker så att det gick att komma åt - det var det värre med och så förstås att sätta tillbaka allt. Skulle jag ha gjort jobbet åt någon annan, hade jag lätt tagit en dryg tusenlapp bara för skruvandet och mer därtill om det krävt justering (helst lite mer bara för att gå med "vinst" på det hela). Men egen tid för eget bruk, prioriterar man lite annorlunda. Inte svårt, men tidskrävande.
Jag lyfte ur motorn helt för att ändå skruva på andra grejer, men det var också väldigt mycket enklare att fippla med toppen, när man inte hade ramen ivägen. Det var nästa mödan värt även om jag bara hade kollat ventilspelet.
Haynes-manual och så en PDF med Yamahas servicemanual som stöd, räckte gott. Vanliga verktyg och bra bladmått och ett par momentnycklar kommer man långt med.