Ventiljustering R1

Ofta slipper man justera på R1:orna, i alla fall vid 4000-servicen så har du tur slipper du köpa shims. Jag skulle i alla fall rekomendera en ny ventilkåpspackning. Det kan gå att återanvända den gamla men det är så tråkigt att ha satt ihop allt och upptäcka att det läcker. En ny kostar typ 370 spänn. Du behöver någon typ av packnings-klet också, till dom små "halvmånarna" i toppen. (Varför finns dom föresten? :gnissla)

var beställer man shimsen:confused:

var beställer man shimsen:confused:

Jag beställer hos min lokala verkstad, bara dom servar den aktuella hojtypen så dom har rätt shims hemma (både tjockleksintervall och diameter). Min kör halva priset om man byter in den gamla... (tror det var 45 vid byte, 90 vid nyköp), har du flera som behöver bytas så försöker man flytta runt så många som möjligt för att minimera antalet köp..

Men oftast behöver man inte byta några, bara konstatera att alla ventiler är inom marginalerna.

Jag beställer hos min lokala verkstad, bara dom servar den aktuella hojtypen så dom har rätt shims hemma (både tjockleksintervall och diameter). Min kör halva priset om man byter in den gamla... (tror det var 45 vid byte, 90 vid nyköp), har du flera som behöver bytas så försöker man flytta runt så många som möjligt för att minimera antalet köp..

Men oftast behöver man inte byta några, bara konstatera att alla ventiler är inom marginalerna.

Ok tack:tummenupp

Måste man köpa "märkes-shims"?
Skiljer det mellan olika märken och modeller?
Finns det ingen standard?

Det varierar mellan olika modeller och märken ja.

Behöver inte vara märkes, bara dimensionerna är rätt (och materialet har "rätt" egenskaper). Men vill man köpa enstaka så är det ganska behändigt att gå in till sin märkeshandlare och köpa till sin egen hoj då man vet att han har rätt dimensioner inne. Konstnaden är ändå försumbar jämfört med arbetet...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard