Ventiljustering R1

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
Hej ska göra ventiljustering på min 01 skulle kosta runt 1500-2000:galen att lämna in.
räcker det att vara lite fingerfärdig och sen köpa Haynesboken eller behövs det speciaverktyg:confused:

Du bör ha lite en del mekvana för att känna dig bekväm med att göra det själv, men det är nog inget måste heller. Skaffa en mekhandbok att följa, och kolla noga hur allt sitter när du plockar isär. Förgasare mm. måste bort, samt delar av kylsystemet så det är lite pill men inga direkt svåra moment.

om man tar det lungt så går det bra. en digitalkamra är bra då är det bara och knäppa kort innan man tar bort någon ting sedan när man ska sätta ihop de är de bara att kolla på bilderna ;). och håll reda på skruvarna det är ett helvete om man blandar ihop eller slavar bort dom. de är jag expert på :D

om man tar det lungt så går det bra. en digitalkamra är bra då är det bara och knäppa kort innan man tar bort någon ting sedan när man ska sätta ihop de är de bara att kolla på bilderna ;). och håll reda på skruvarna det är ett helvete om man blandar ihop eller slavar bort dom. de är jag expert på :D

Ok ska ta mycket kort alltså:) så det behövs inga specialverktyg iallafall:tummenupp

Du bör ha lite en del mekvana för att känna dig bekväm med att göra det själv, men det är nog inget måste heller. Skaffa en mekhandbok att följa, och kolla noga hur allt sitter när du plockar isär. Förgasare mm. måste bort, samt delar av kylsystemet så det är lite pill men inga direkt svåra moment.

Behöver jag köpa nya packningar och sådant eller är det bara shimsen som byts

Last edited:
öhhh 1-2000kr?... mcmontörerna i nrkpg skulle ha 6500kr för det?

Använder dom platina verktyg lr?

tyckte också att det lät väldigt billigt.
skulle lätt slanta upp 2 lök för att slippa pillra själv.

tyckte också att det lät väldigt billigt.
skulle lätt slanta upp 2 lök för att slippa pillra själv.

Inte alla håller med. Tyvärr.
Jag försöker förklara för en del varför det är så dyrt med ventiljustering, oc en del tackar nej när man säger att bara en TITT kostar 1000 och om det sen ska justeras så hamnar man (nog) på det dubbla eller därikring.

Det GÅR åt tid!
Å ett jälla skruvande.

Sen lämnar de till dyra butiken iaf utan att fråga vad de tar, och kommer sedan lipandes med en chockfaktura i handen.
Inte SÅ skoj kanske.

Så visst, jag talar i egen sak, men 1500-2000:- ÄR billigt.

Vill nån göra det billigare - fine by me!
Jag lämnar då MINA jobb dit!

Annars är det bara att ta en kölapp hos mig.

M.v.h

Last edited:
Behöver jag köpa nya packningar och sådant eller är det bara shimsen som byts

Ofta slipper man justera på R1:orna, i alla fall vid 4000-servicen så har du tur slipper du köpa shims. Jag skulle i alla fall rekomendera en ny ventilkåpspackning. Det kan gå att återanvända den gamla men det är så tråkigt att ha satt ihop allt och upptäcka att det läcker. En ny kostar typ 370 spänn. Du behöver någon typ av packnings-klet också, till dom små "halvmånarna" i toppen. (Varför finns dom föresten? :gnissla)

Som sagt, börja med att kolla spelet, bara lyfta ventilkåpan och vrida runt motorn, kan vara så att det inte behöver justeras, sen om det skulle behöva justeras är det ju inget som hindrar dig att montera dit kåpan och lämna in för justering om du inte skulle känna för att göra det själv.

Men så svårt är det inte att justera, dock kan shimsen vara dyra ca 80 styck och med haynes finns en sida som enkelt visar hur du ska ränka ut vad för storlek på shims du ska köpa så man slipper köpa fel, haynes är förövrigt något som alla borde ha, en riktigt bra bok om man stöter på problem.

... en digitalkamra är bra då är det bara och knäppa kort innan man tar bort någon ting sedan när man ska sätta ihop de är de bara att kolla på bilderna ;). ......

F** vad töntig man känner sig när man inser vilken bra idé det där är.:tummenupp

Många svordomar det skulle ha sparat mig om jag hade kommit på det tidigare.
Svordomar jag kunde ha sparat till när jag upptäcker att jag , som alltid, slarvat bort några skruvar.

Jag gjorde en ventilkoll i våras (förutom att det mesta andra också gicks igenom) på min 01:a som då gått ca 4.500 mil. Spelet låg inom toleranserna på samtliga ventiler. Själva kontrollen tog inte så lång tid, men att skruva bort saker så att det gick att komma åt - det var det värre med och så förstås att sätta tillbaka allt. Skulle jag ha gjort jobbet åt någon annan, hade jag lätt tagit en dryg tusenlapp bara för skruvandet och mer därtill om det krävt justering (helst lite mer bara för att gå med "vinst" på det hela). Men egen tid för eget bruk, prioriterar man lite annorlunda. Inte svårt, men tidskrävande.

Jag lyfte ur motorn helt för att ändå skruva på andra grejer, men det var också väldigt mycket enklare att fippla med toppen, när man inte hade ramen ivägen. Det var nästa mödan värt även om jag bara hade kollat ventilspelet.

Haynes-manual och så en PDF med Yamahas servicemanual som stöd, räckte gott. Vanliga verktyg och bra bladmått och ett par momentnycklar kommer man långt med.

Dom finns där för att man arborrar toppen med överfallen monterade,där kamaxlarna ska bo.

OK..? För det första, hur gör man när man "arborrar"? Finns det ett sådant ord eller slant du på nån tangent?

Menar du du att man monterar överfall utan kamaxel, borrar hålen till rätt dimension, tar av överfallen igen och monterar kamaxeln?

OK..? För det första, hur gör man när man "arborrar"? Finns det ett sådant ord eller slant du på nån tangent?

Menar du du att man monterar överfall utan kamaxel, borrar hålen till rätt dimension, tar av överfallen igen och monterar kamaxeln?

Japp,det heter ar-borra när man borrar genom flera lagerlägen,och ja,man borrar med överfallen monterade.

F** vad töntig man känner sig när man inser vilken bra idé det där är.:tummenupp

Många svordomar det skulle ha sparat mig om jag hade kommit på det tidigare.
Svordomar jag kunde ha sparat till när jag upptäcker att jag , som alltid, slarvat bort några skruvar.

de är dom mest simpla sakerna som gör livet lättare i garaget:tummenupp

När jag justerar ventilerna tar det max en kvart.
Tre skruvar tar jag bort, en till tanken och två till ventilkåpan.
Inga shims (skruvjustering). Alla verktyg som behövs har jag under sadeln
så jag kan stanna vid vägkanten och göra det när som helst var som helst.
(Sex ventiler totalt är ju iofs lite omanligt. Det hade räckt med fyra.)

Så sälj R1an och köp en 70-80-talsmoped med enkel kamaxel och skruvjustering!
Den kanske inte går så fort som en R1a, men då hinner man å andra sidan
köra längre tid på samma sträcka.

Eller köp en HD med hydrauliska lyftare :hihi

När jag justerar ventilerna tar det max en kvart.
Tre skruvar tar jag bort, en till tanken och två till ventilkåpan.
Inga shims (skruvjustering). Alla verktyg som behövs har jag under sadeln
så jag kan stanna vid vägkanten och göra det när som helst var som helst.
(Sex ventiler totalt är ju iofs lite omanligt. Det hade räckt med fyra.)

Så sälj R1an och köp en 70-80-talsmoped med enkel kamaxel och skruvjustering!
Den kanske inte går så fort som en R1a, men då hinner man å andra sidan
köra längre tid på samma sträcka.

ligger nåt i det du säger:tummenupp trodde jag köpte en juste hoj men den visade sig vara lite lite ramsne och behöver en justering:huvet försökt sälja men får tyvärr bara skambud när den är som den är nu:( men men fått tag i en ny ram så nu ska det skruvas :banana

Jag gjorde en ventilkoll i våras (förutom att det mesta andra också gicks igenom) på min 01:a som då gått ca 4.500 mil. Spelet låg inom toleranserna på samtliga ventiler. Själva kontrollen tog inte så lång tid, men att skruva bort saker så att det gick att komma åt - det var det värre med och så förstås att sätta tillbaka allt. Skulle jag ha gjort jobbet åt någon annan, hade jag lätt tagit en dryg tusenlapp bara för skruvandet och mer därtill om det krävt justering (helst lite mer bara för att gå med "vinst" på det hela). Men egen tid för eget bruk, prioriterar man lite annorlunda. Inte svårt, men tidskrävande.

Jag lyfte ur motorn helt för att ändå skruva på andra grejer, men det var också väldigt mycket enklare att fippla med toppen, när man inte hade ramen ivägen. Det var nästa mödan värt även om jag bara hade kollat ventilspelet.

Haynes-manual och så en PDF med Yamahas servicemanual som stöd, räckte gott. Vanliga verktyg och bra bladmått och ett par momentnycklar kommer man långt med.

tack har inte köpt haynesboken än men ska bäst att uggla igenom den innan jag börjar skruva för mycket:fattartil har redan skruvat bort motorn eftersom ramen va sne så då blir det ju lite lättare :nicka tycker det skulle va kul att klara det själv med men surt om man gjort fel sen när allt är ihopplockat:huvet

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard