dragster17
Ny medlem
tjena, e det någon som vet hur man ställer ventilerna på en Husaberg 501 -98?
tacksam för svar.
dragster
tacksam för svar.
dragster
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mcbudet skrev:ställ kolven i övre dödläge och sen ställer du både insug och utblås på 1mm dvs ett 8:dels varv.

För att det inte ska misstolkas, jag tror att det ska vara 0,1 mm i spel och inte 1 mm. Om man skruvar ner justerskruven tills den precis tar i och sedan backar den 1/8-dels varv ska spelet bli 0,1 mm (ett varv på gängen är 0,8 mm). Annars går det bra att mäta med bladmått fast det kan vara lite trixigt att komma åt.Mcbudet skrev:ställ kolven i övre dödläge och sen ställer du både insug och utblås på 1mm dvs ett 8:dels varv.
Den tanken slog mig också. Men de skulle innebära ganska mycket jobb. Right?. Skulle det kanske funka att skruva upp/ner dem så gott de går och sen spruta lite med tryckluft tros?.wheelie82 skrev:det är väl nå gänglåsning eller skit i gängorna.. Kanske trasigt? Jag skulle nog ta isär och kontrollera..

philsson skrev:Hur fungerar dedär med gänglåsning. Som en vanlig låsmutter typ fast på bara en del av gängan?. Inte hört talas om nåt såndant.
men varför skulle man använda det på en hoj med så pass täta service intervaller med ventiljusteringar.erik skrev:En typ av gänglim skulle man kunna säga, hört talas om loctite?
På en sporthoj kan jag förstå
Men det ska ju inte behövas. Plocka loss ventilkåpan går fort. Jag har iofs inte skruvat på 501:an men tror det är likt 650.. Skulle tippa på att gängan har gjort sitt..ska ju vara samma motor förutom just storleken på cylindern om det nu är slag annat vet jag inte. Dock är de en del skillnad på min motor (00a) mot din nya motor. Tänkte slå en plinga till husaberg och fråga dem.wheelie82 skrev:Någon innan dig ville väl vara på den säkra sidan.. Inte kul med låsmutter som leker flipperspel i motorn..Men det ska ju inte behövas. Plocka loss ventilkåpan går fort. Jag har iofs inte skruvat på 501:an men tror det är likt 650.. Skulle tippa på att gängan har gjort sitt..
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |