Ventilera vevhusventilation via PAIR?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Har gjort så kallad "PAIR mod" på min CBR600FS / F4i. Dvs, att koppla ur PAIR-systemet så att en bredbandslambda kan mäta bränsleblandningen mer exakt. I mitt fall pluggade luftslangen som går mellan PAIR-systemet och luftboxen. Snart ska jag ändå byta all vakuumslang, så jag passade på att ta mig en titt på hur folk brukar göra PAIR-modden på denna hojen.

En återkommande lösning var att koppla vevhusventilationen rakt till PAIR-systemets luftinsug. Då fick man också lämna PCV-ventilen öppen eller byta ventilen mot en T-koppling, eftersom PAIR-systemet stundtals skulle blockera vevhusventilationen annars.

En exempelbild där vevhusventilation har kopplats till reed-ventilerna. PCV-ventilen byts mot en T-koppling, så ventilationen aldrig stängs.
sparkplugs.jpg

Men jag blev fundersam på hur det blir när man kopplar så här, kanske kan ni hjälpa mig att reda ut lite saker.

Enligt forumposter sitter det reed-ventiler där PAIR-slangarna går in i motorn. Dessa ventiler fungerar som backventiler och hindrar att avgaser går bakåt. Detta ska förhindra att avgaser kan ta bakvägen in via vevhusventilationen om man kopplar så här. Låter det riktigt?

Flödar dessa ventiler tillräckligt för att det inte ska bli övertryck från vevhusventilationen? Jag har ingen uppfattning om hur mycket tryck som bildas i vevhuset i förhållande till hur mycket flöde PAIR behöver.

Är det troligt att reed-ventilerna snabbt sätter igen av att andas vevhusventilation? I vanliga fall är det "utspädd" vevhusventilationsluft som kan komma in via luftboxen.

Hur är det att dra ut det i avgassystemet för bredbandslambdans skull? Tänker livslängd och mätvärden. Är det helt försumbart?
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top