Dreggel
Alltid politiskt inkorrekt
När världen fungerade, så representerade en peng ett värde av en viss mängd guld.
Nu representerar en peng vad man kommit överens om att den skall representera.
Vem bestämde värdet av guld då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När världen fungerade, så representerade en peng ett värde av en viss mängd guld.
Nu representerar en peng vad man kommit överens om att den skall representera.
jag har tjänat som fan på krisen.... bara ett exempel.
Faktum är att räntesänkningarna har gjort mig runt 3000:- rikare per månad så jag får nog betrakta mig som vinnare.
Precis, vinnarna är dom som har stora lån (eftersom dessa nu blir mer eller mindre subventionerade av staten). Staten är du och jag och de som INTE har lån. Dvs det är de som inte har lån som är förlorarna.
I det här fallet är cash inte king. Typ.

Faktum är att räntesänkningarna har gjort mig runt 3000:- rikare per månad så jag får nog betrakta mig som vinnare.
Relativt vad? De pengarna man dragit in på räntesänkningar lär man få lägga på konsumtion av importvaror.
Guldreserven var statskassa.Vem bestämde värdet av guld då?![]()
Det är så jävla uppenbart att riksbanken inte vill att bubblan spricker, genom att hålla nere räntorna nere kan folk låna ännu mer och hålla uppe bostadspriserna på samma absurda nivåer. De som slösat mest belönas sen av riksbanken så att de kan spendera ännu mer pengar som de inte har. Det kommer bara bli värre det här, jag lovar.![]()
Eftersom att jag inte är någon storkonsument av någonting så blir det nog ändå rejält plus netto per månad. Såklart kan importerad mat vara en issue men knappast 3' per månad. Så mitt kapital växer nog ändå, trots högre priser på importvaror.
Men, relativt vad växer det? Kontra euron har vi alla gånger tappat 30%.
Vår smygdevalvering har inte gjort oss rikare, kanske för den som stirrar på siffror och tycker att 1500kr är mer än 1200kr.
Fast ärligt talat, visst måste ändå mitt kapital växa & göra mig köpstarkare än om jag hade novembers ränta? Och visst har SKR blivit svag gentemot övriga valutor men jag förstår ändå inte hur det påverkar mig? Jag tycker iaf att 3'/månad har gjort mig en smula rikare & anser att jag sitter i en hyggligt bra sits kapitalmässigt.
Politiskt självmord har många ansikten.Tjänar du jävligt bra med pengar och 3' Kr ökningen motsvarar KPI så är du inte rikare
Räntan borde läggas på en rimlig nivå inom kort, det här är osunt!
Dom som vinner är väll dom som ligger likvida för att sedan kan köpa akiter etc. till vrakpriser.
Jag själver ligger 100% likvid och för mig får gärna allt gå totalt åt helvette så hela börsen kraschar totalt så man kan göra sig några klipp![]()
Idag så är inte aktierkurserna nere på några vrakpriser utan en normal värdering.
Fast varför skulle aktierna inte vara övervärderade!?
IT-företag och deras aktier var ju minst sagt övervärderade under deras bubbla...
Ja, du måste vara den första jag läst som påstår det.
Hur skulle kurserna rimligen kunna vara "normala" och vad innebär normal? Du får gärna förklara ditt resonemang.
Och om du nu anser att detta är vad som kallas normal värdering så har alltså börsen en sådan värdering var 20'e år? Resten av tiden är det övervärderat? Tror du läst lite väl mkt Dr Doom.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |