Du försöker isolera materiellt övertag från personligt övertag. Att Hondan och Michelindäcket blev så förbättrade till -92 berodde ju på att Doohan och Burgess hade ett personligt övertag i sin förmåga att testa, utvärdera och tala om vad vad man ville ha och inte ville ha från Frankrike och Japan....så stort materiellt övertag som Doohan hade 1992...
Man kan vända på det: -91 var Dunlopdäcket som Schwantz och Rainey använde överlägset Michelindäcket. Doohan hade svåra problem med fäste fram och det var först -92 om Michelin kom med ett däck som verkligen fungerade för Hondan – och då kunde Doohan visa sin fulla potential. Hade det inte varit för det usla Michelindäcket -91 och Assenvurpan -92 hade Doohan tagit 8 raka titlar. Jag vet, om inte om hade varit. Men så är det.
Doohan om Michelindäcket -91:
”The front was wandering a lot, I could´t ge the grip, so I was always running wide.”
Doohan testade till och med ett mönstrat slick fram för att försöka få mer värme och grepp i det. Michelin drog sig ju ur GP till säsongen -91 och det däck Honda fick köra med var konsument-slick som vem som helst kunde köpa. Svårt att tänka sig i sken av hur det fungerar nuförtiden, men så var det.
Last edited: