Chris Ash
Kapten Gars
Till Doohans försvar bör nämnas att även om han mötte stundtals patetiskt motstånd i slutet av nittiotalet så visade hans sig i början på nittiotalet vara minst lika snabb som Rainey och Schwantz i sina bästa år. -92 såg Doohan ut att bli mästare efter att han börjat säsongen med fem segrar på de första sju racen, de andra två kom han två i och han var före regeranade mästaren Rainey i alla race utom ett. Sen kom den allvarliga kraschen i Assen där hans ben blev förstört och han missade titeln med några få poäng. Att regelbundet spöa legender som Gardner, Lawson, Mamola, Rainey och Schwantz visar på storhet.
Jag håller Doohan som en enormt stor förare men det finns knappast någon säsong någonsin i modern tid då någon förare haft så stort materiellt övertag som Doohan hade 1992, det vågar jag nästan säga trots att jag har säsongen 2002 i åtanke. Kombinationen Big Bang-NSR och Michelin var nästan löjligt överlägsen, sen VAR Doohan i samma liga som Schwantz och Rainey, det säger jag inget om.