vem skrotade vid skogis idag??

nån på en suzuki nyare modell hade rammat en bil och kört in i blomsteraffären vad skogskyrkogården idag på dagen och sen blivit upplockad av nån mc förare och dragit från platsen!!! MOGET GJORT :mad:

Har man rammat en bil och kört in i en blomsterbutik låter det som om man haft tur om man kan åka från platsen på annat sätt än med likbil...

Det skulle tydligen ha varit en oförsäkrad gixxer med 40 mil på mätaren... Skönt att tjejen i blomaffären inte blev skadad.

edit: tydligen så körde hojen på bakhjulet in i en bil. Därefter flög hojen in i blomaffären.

Last edited:
hmmmm, försöker och försöker men kan inte tycka annat än vilken sabla klantskalle! Ny hoj och oförsäkrat... Låter inte som den skarpaste kniven i lådan direkt.
/Danne

nja tycker väl ändå man kan stanna och ta ansvar för vad man gjort...

Jo det är ju klart. Har man stulit en hoj och kör som ett svin så är det ju självklart att man tar sitt straff och stannar. Det brukar ju tjuvar och annat löst pack göra.

En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...

En del säger redan att man inte kommer någon vart att prata med hojåkare utan att det bara är hårda tag som gäller. Jag har alltid påstått motsatsen, men när det sker en massa svåra olyckor och händelser som denna så får det mig att fundera... Jag kanske är helt fel ute i mitt resonemang. Men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir så att vi poliser blir tvingade till att vara hårdare i våra bedömningar och vid möten med hojåkare.

Tyvärr så är det ju så att det är ett fåtal som förstör för många...

// Kjelle

Last edited:
Låter som olyckan som hände i Luleå förra veckan. Oförsäkrad zx7r, körd av ung man utan mckort, kördes på gångbana, krockade med mopedist....

Ja resten talar för sig själv...

men är man inte rätt pantad om man drar från platsen? menar de lär ju veta vilken dörr de ska knacka på iom regnummer / ramnummer=?

// Kjelle

Tyvärr måste jag hålla med dig.

Jag är inte guds bästa barn när jag kommer upp på en hoj,men ibland så undrar man vid vissa körningar om det inte har brunnit i huvudet på några av medåkarna.

En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...

En del säger redan att man inte kommer någon vart att prata med hojåkare utan att det bara är hårda tag som gäller. Jag har alltid påstått motsatsen, men när det sker en massa svåra olyckor och händelser som denna så får det mig att fundera... Jag kanske är helt fel ute i mitt resonemang. Men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir så att vi poliser blir tvingade till att vara hårdare i våra bedömningar och vid möten med hojåkare.

// Kjelle

tja kjelle det här är lite utanför tråden men jag bara undrar hur polisen ser på oss som gillar mc..har vi ett speciellt fack lr vad man ska säga..du har ju mc intresse men det har nog inte alla andra??ser dom oss bara som legister som är ute och drar på slangen?? jag måste även säga att jag har blivit stoppad några gånger pga nån liten sak och i lag så är tjejerna oftast sjysstare...kanske bara inbillar mig..

och inte att förglömma grym hemsida du hade coola foton från norge såg ut som riktigt fina hojjvägar..:D

Fler motorcyklar på våra vägar än någonsin, starkare än någonsin & snabbare än någonsin vilket inte borde vara ett problem i sig - problemet i mina ögon är vart man använder dessa motorcyklar i höga farter då Skogskyrkogårdens lokal gata INTE är ett bra exempel pga smala vägbanor samt ut-farter!!

Har självklart vart på denna plats vid ett par onsdags kvällar och är mycket förundrad över att det inte varje onsdags kväll skördas dödsoffer i bland dem som far fram just på denna smala lokal gata i stället för den breda Nynäsvägen!!

Att köra i 300km/h kan vara "ofarligt" för både föraren i sig och hans medtrafikanter medans 30km/h kan var rent livsfarligt - det hela hänger på vart man gör detta vilket inte många verkar bry sig i oavsett deras egna liv kan vara i faro zonen vilket alla dessa olyckor som dagligen rapporteras in påvisar!!

Vore bra om vi alla backade ett par steg bakåt och tog oss en funderare innan vi blir just ytterligare en markering i statistiken!!

Trevlig sommar!!

/Fürstenhoff.

håller helt med dig!!! tycker nån lr några ska försöka anordna nån form av mc åkning kanske på flygfält lr nått...det är säkert svårt att få att funka men fan det skördas många onödiga liv varje år pga av att man slangar lr leker på fel ställe..vi har många duktiga mc förare här i svea tror jag.vore kul om nått stort kunde arrangeras..tror folk med mc intresse skulle kunna vara villiga att bidra med en slant men det är bara enligt mig..

Last edited:

// Kjelle

Det är upp till varje trafikant att följa de regler som gäller och poliser ska övervaka trafiken inte t.ex hojåkare i första hand då borde cyklister varit hårdbevakade om man skulle behandla trafikanter gruppvis. Jag tycker givetvis inte att man kan köra in i en affär och sedan åka därifrån men rättvisan fungerar på det sättet i Sverige att om man inte vet vem det var så kan man inte göra särskilt mycket. Jag vet att du Kjelle vill ha dialog med hojåkarna, det tycker jag är jättebra hoppas verkligen att trafikenheten i City kan fortsätta på den linjen. Men visst kan det behövas hårda tag ibland men de brott som beivras är många gånger brott som normala människor gjort och som drabbar dem hårt till skillnad från många brottslingar t.ex missbrukare som inte bryr sig.Och vilkas straff ses som väldigt lindriga. Kan tillägga att jag är nämndeman i tingsrätt.
Håller med Furstenhoff hur han ser på säkerhet. Ser också hur många bilförare i t.ex stockholm håller på och skriver Sms medan de kör (försöker köra)

Last edited:
Hojåkare, definitionsfråga

// Kjelle

Viktigt att definiera vad en hojåkare är... kan en person utan MC-kort kalla sig hojåkare? Vettigt beteende i trafiken är väl en del av att åka hoj? Betyder inte att man måste köra så att det blir tråkigt, men kanske att man måste använda skallen när man kör?

Hojåkningen sitter ju inte i det faktum att en människa sitter på en motorcykel och gasar. Som att segla, dyka med tuber eller vad som helst som kräver teknik av utövaren för att bli lyckat. Vilken idiot som helst kan sätta sig i en segelbåt och plaska omkring, eller hoppa i vattnet med dykutrustning, men inte fan blir de dykare eller seglare för det.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla