Vem ska betala DIN välfärd?

Ryck veckopengen för:

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Jag lever nu och kommer fortsätta att leva efter elfte budordet:
Sköt dig själv och skit i andra.

Den dagen jag blir pensionär så finns inte det något pensionsystem att tala om.
Det har för länge sedan havererat pga. alla jävla sossehyenor som bara ska ha men själva inte bidrar med ett skit.

Och jag i min enfald som trodde det var moderatväljare som försöker skattesmita mest. :rolleyes:

F-n vad trött jag blir på alla som sitter o lipar över hur mycket företagsledare
har i lön, förmåner, fallskärmar. Om ni kunde släppa den röda fanan och titta ut ur den grågeggiga massan för en minut så kanske även ni skulle se att det är dessa löner, förmåner o fallskärmar som till viss del driver på nyföretagandet / karriärsklättrandet i vårt land och på så vis förser den grågeggiga massan med jobb.
Utan oss hade ni med största säkerhet fortfarande suttit i en grotta och täljt på en pinne med flintastenen:)
Satsar man aldrig kan man ej heller aldrig vinna.

Självklart driver det på karriärsklättrandet, men frågan är om det är de som kan jobbet bäst som når toppen, eller de som är mest manipulativa och giriga. Dessutom har det gjorts ett flertal undersökningar, att en bonus inte gör att topparna arbetar bättre. Och avslutningsvis finns det bara 24 timmar på ett dygn, hur mycket du än får i lön.

Last edited:
Jag lever nu och kommer fortsätta att leva efter elfte budordet:
Sköt dig själv och skit i andra.
.

Nepp! Du skall inte bära färskt vetebröd i din grannes väska!

Vem som ska betala min välfärd? -INGEN! När det skulle vart dags för mig att dra mig tebax så har mina surt inbetalade pensionsfonder försvunnit i cyberspace! Mina och dina pengar finns inte...de är bara siffror...
Om de nu hade funnits så hade inte banken gått omkull om vi försökt ta ut dem allesamman på en gång. OK, det är ingen nyhet... men om 1/4 hade tagit ut sina pengar hade banken åxå gått omkull... Värt att fundera på!
Det nuvarande globaliserade monetära systemet är uppbyggt på en lögn skapad av US Federal Reserv som ÄR EN PRIVATÄGD BANK som styrs av personer som åxå sitter i US council of foreign affairs som åxå i sin tur är en privat organisation. Jag kan fortsätta i all oändlighet men låter nog bli!:rolleyes:

Och jag i min enfald som trodde det var moderatväljare som försöker skattesmita mest. :rolleyes:

Oavsett så bidrar garanterat dessa moderatväljare mer än socialdemokratiska dito.

...men frågan är om det är de som kan jobbet bäst som når toppen... Och avslutningsvis finns det bara 24 timmar på ett dygn, hur mycket du än får i lön.

Vem bryr sig om vem som är "bäst" och hur många timmar denne arbetar?!? Det intressanta är väl ändå vad denna personen uträttar och hur denne bidrar till företagets välmående?

Låt mig gissa... Fackombud? :arsele

F-n vad trött jag blir på alla som sitter o lipar över hur mycket företagsledare
har i lön, förmåner, fallskärmar. Om ni kunde släppa den röda fanan och titta ut ur den grågeggiga massan för en minut så kanske även ni skulle se att det är dessa löner, förmåner o fallskärmar som till viss del driver på nyföretagandet / karriärsklättrandet i vårt land och på så vis förser den grågeggiga massan med jobb.
Utan oss hade ni med största säkerhet fortfarande suttit i en grotta och täljt på en pinne med flintastenen:)
Satsar man aldrig kan man ej heller aldrig vinna.

Ja visst är det jobbigt att det finns så många som inte inser att somliga
människor faktiskt är bättre än andra.
Tänk va skönt det skulle vara om man bara kunde ta bort den där
grågeggiga halvan av mänskligheten som bara åker snålskjuts på den
bättre halva som verkligen presterar något.
:tummenupp

Fast då skulle man ju iofs få en ny halva som inte riktigt lever upp till den
nivå som den verkligt duktiga högpresterande eliten presterar.
:va
Vi får nog ta bort dom också!
:)

Fast då får man ju iofs två nya halvor.
Men om man fortsätter att att ta bort den sämre halvan skulle man ju få
kvar den verkliga toppeliten

Fast håller man på ett tag blir det ju bara en människa kvar.
Men snacka om att han verkligen skulle vara bäst!

Fast om man skulle titta lite närmare på den där bästa människan skulle
man nog upptäcka att hans högerhand var lite bättre på en massa saker
än vänsterhanden.
Det skulle nog vara lika bra att amputera vänster arm.
Ja, och vänster ben också.

Sen skulle han kunna stå där och hoppa på sitt ben och vifta med sin
arm jättejättejätteduktigt och företagsamt.
:yoparty

Frågan är bara: Vem skulle han ligga med? :va

Jag tycker definitivt att alla som arbetar ska beskattas mer, gärna dubbelt, så alla som inte har jobb får mer i bidrag och får samma som de som arbetar. Det tycker jag blir jättebra. Därför röstar jag på socialdemokraterna.

Alla ska ha samma inkomst, oberoende av jobb oxå. Ingen ska känna att deras jobb är mer viktigt än den andras. Det vår orättvisst. Speciellt mot de som aldrig studerat och lyckats skaffa sig en karriär. Det är synd om dessa, och de ska oxå få chansen att tjäna lika mycket som de som pluggat en stor del av sitt liv för att ta sig dit dom är nu.

A-kassan blir gratis, och ersättningen är 100%. Så man vet att om man förlorar sitt jobb, så har man samma inkomst och inte riktigt behöver anstränga sig.

Ser fram emot socialdemokratiskt styre från och med 2010. Skönt med en befolkning som vet hur de ska rösta för att få ut så mycket som möjligt till själv, bra ideologi :tummenupp

Tack för mig

:rofl

Swediii får president!!!!111oneone

Vem som ska[VIDEO-URL][/VIDEO-URL] betala min välfärd ?

Jo, självklart jag själv genom att arbeta och betala in skatt.
Sedan om man blir skadad eller arbetslös så har jag förstås tidigare gett mitt bidrag som nu betalas tillbaka.

Har man fan aldrig arbetat utan bara rökt blend och pillat i naveln så ska man fan leva under existensminimum.

Jag tycker definitivt att alla som arbetar ska beskattas mer, gärna dubbelt, så alla som inte har jobb får mer i bidrag och får samma som de som arbetar. Det tycker jag blir jättebra. Därför röstar jag på socialdemokraterna.

Alla ska ha samma inkomst, oberoende av jobb oxå. Ingen ska känna att deras jobb är mer viktigt än den andras. Det vår orättvisst. Speciellt mot de som aldrig studerat och lyckats skaffa sig en karriär. Det är synd om dessa, och de ska oxå få chansen att tjäna lika mycket som de som pluggat en stor del av sitt liv för att ta sig dit dom är nu.

A-kassan blir gratis, och ersättningen är 100%. Så man vet att om man förlorar sitt jobb, så har man samma inkomst och inte riktigt behöver anstränga sig.

Ser fram emot socialdemokratiskt styre från och med 2010. Skönt med en befolkning som vet hur de ska rösta för att få ut så mycket som möjligt till själv, bra ideologi :tummenupp

Tack för mig

Yes du får stolen mellan Shaliv å Mr Oh'(no)ly:tummenupp

Ja, den grå massan ja. Fy fan vad äckligt. Den tycker jag vi tar bort.
Och jag känner också att mitt är mer värt än ert, därför tycker jag att ni ska var nöjda med att ha det sämre än jag.

Om inte förr, så kommer de när de börjar bli gamla och vårdkrävande. De anhöriga är lite rädda att det inte blir tillräckligt att ärva om de skall bekosta sjukvård i länder där den kostar betydligt mer. Nej, bättre då att nyttja vad andra byggt upp under ett kraftigt skattetryck. Tack vare sitt dubbla medborgarskap, en flygbiljett så är saken biff. Här vårdar vi förbrukade lyxlirare och skattesmitare lika fint och utan åtskillnad,(eg. dumpa skiten).

Torde ju inte vara knegare, (eller arbetslösa/sjukskrivna/förtidspensionerade som fö också betalar skatt), utan snarare de som skaffat en god skattesubventionerad utbildning för att sedan lämna lånet bakefter utan att tillföra en krona.

/K. Ategorisk

Last edited:
SGM, varför jobbar du? För pengarna... så du kan leva ett drägligt liv. Vissa har jobb som ger mer pengar, dessa personer har detta syfte allt som oftat att tjäna mer. Det kallas karriär. Vissa som tjänar mycket pengar, "gör det inte för pengarna", men i grund och botten gör dom det.

Alla jobbar för pengarna. Och att kalla företagare giriga tycker jag är fel. Dessa företagare skattar så oerhört mycket mer pengar än gemene man som är en typisk knegare.

Jag anser definitivt att entrepenörskap och företagande inte bör beskattas så hårt som det görs. Det skadar liksom "önskan" att arbeta och företaga inom Sverige när det beskattas upp till 68%, iaf som enskild firma.

Det enda jag är mån om är att det ska löna sig mer att arbeta och att driva företag i Sverige än vad det gjorts och gör just nu. Därför kan jag inte rösta på annat än moderatorerna som för denna politik.

Arbete och en god statsekonomi är grunden till ett stabilt samhälle. Ökad statsskull för kortsiktig lycka hos arbetslösa anser jag bedrövligt.

Entreprenörsskap? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3937445.ab

Ockrande pampgubbjävlar skulle jag vilja påstå - att vara framgångsrik och förtjäna sin inkomst har inget med att göra att lyfta en mille eller så i månaden ur krisdrabbade rörelser där varslen står som spön i backen.

Ingen kan påstå med hedern i behåll att våra större bolagschefer är värda sina pengar, det finns inte en sportmössa att så är fallet - de har en veritabel stab under sig som delar ansvar och tar beslut, så några allvetande frälsare är det inte frågan om.

Det handlar om en liten klick som tror sig tillhöra en elit, som ser till att hålla varandra runt ryggarna, inget annat, hur tror ni annars sådana bisarra löner kommer till?

Vi kan fortsätta med Postens VD - http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=26&blogg=27921

Tillförordnad VD - 900.000 i månaden, samtidigt som han lyfter en pensions-fallskärm på 5 mille fram till 2012 från tidigare uppdrag i Nordea?

Först när det kom fram, och blev rätt högljudd kritik så avstår ålbetet http://frianyheter.wordpress.com/2008/11/22/postens-vd-avstar-fran-lonen-om-900-000-krman/

Jesus H Christ...

Innan ni varvar igång, jag har inget emot individer som *förtjänar* en stadig inkomst, någon som ser till att dra in slantar i relation till den lönen, men när det gäller miljoner per månad i krisdrabbade rörelser där man varslar bland de som faktiskt ser till att dra in pengar i firman... :gnissla :huvet

/J - har inte ägt en palestinasjal i hela sitt liv, och tror helt och fullt på att man skall arbeta och tjäna sina egna slantar...dra vilka slutsatser ni vill på det.

Last edited:
Problemet bottnar i att företagsvinster delas ut till aktieägare, vilket gör att företaget kan vara utlämnat åt ägarnas goda vilja vid en konjunkturnedgång. Alla vill ha stålar i goda tider, och vill inte släppa ifrån sig dom när det går sämre.

IKEA har inte såna problem. Så är de inte aktiebolag heller.

SGM, ju större bolag ju mer ansvar. Sedan pratade jag inte om bankernas löner. Vissas löner är ju självklart absurda.

Men en lön på ett antal mille för dessa positioner tycker jag är helt OK. Dock inte 24 miljoner som nån av dom hade. 3-4 vore väl rätt OK. Det är ett stort ansvar och bankerna betalar för den erfarenhet och de kontakter denna person har.

Slår man även ut hur många löner en sådan VDs årslön är, så kanske det handlar om 5-20 personers löner, ur en skara på kanske många tusentals arbetare som jobbar för företaget. Då är det ju inte en speciellt stor kostnad egentligen.

En VD kan anses räknas lika viktig som ett 5-20 antal personer och får lön därefter.

Det som är mest illa anser jag, det är miljonlöner i biståndsverksamheter. Jag tycker att på sistone att det varit otroligt mycket reklam om att betala pengar i bistånd till olika delar av världen eller forskning osv. Såg igår en 1-2 minuter lång reklam om forskningpengar till hjärt och lungfonden. Vad kostar inte denna reklam som är så irriterande genomskilnig och påklistrad. Det har blivit ett mediaspektakel runt dessa verksamheter och det sitter topp-chefer och kammar in % på omsättningen, som kan bli miljoner.

Det är dock en annan diskussion.

SGM, ju större bolag ju mer ansvar. Sedan pratade jag inte om bankernas löner. Vissas löner är ju självklart absurda.

Men en lön på ett antal mille för dessa positioner tycker jag är helt OK. Dock inte 24 miljoner som nån av dom hade. 3-4 vore väl rätt OK. Det är ett stort ansvar och bankerna betalar för den erfarenhet och de kontakter denna person har.

På vilket sätt innebär det ett större ansvar att vara VD för ett större företag?

På vilket sätt innebär ett större ansvar att man är värd en högre lön?

Last edited:
På vilket sätt innebär det ett större ansvar att vara VD för ett större företag?

På vilket sätt innebär ett större ansvar att man är värd en högre lön?
Att du orkar. Relatera själv det tror jag du kan. Lite hjälp; ett storföretag och vad för pengar det ligger bakom verksamheten är vad jag menar. Sedan att en liten företagare i sig är lika viktig som en stor vad gäller känslan av hur viktig man är, är inte vad jag menar. Det är mer ansvar bakom att hantera miljardomsättning och tusentals anställda. En högre lön sätter, oftast, krav på sig att leverera.

Visst finns det löner som även jag tycker är alldeles för höga men det handlar om en väldigt liten klick av företagsledare som lyckats att skapa sig en situation där dom till viss del själva dikterar sina egna vilkor.
Finns säkert någon av dom som gör rätt för sin lön men eftersom jag inte har någon insyn i deras verksamhet kan jag bara gissa inte veta.
Men var är det som skall styra storleken på lönen för en företagsledare :confused: är det antal anställda, omsättning, vinst och var går den övre gränsen för lönesättningen är det 1 mille eller 20 och vem skall bestämma detta.
De flesta företagsledarna har arbetat sig upp till den position dom sitter i genom hårt arbete och stora uppoffringar och framför allt genom att ta ett stort ansvar och det skall belönas annars lär ingen vilja ta denna resa.

Om det här var tänkt som svar på mina frågor så tror jag inte att jag
förstod dem riktigt.

Det är lugnt!
Jag tycker att det här är intressant.

Relatera själv det tror jag du kan.
Relatera till vad?

Lite hjälp; ett storföretag ...
Det var just det som var min fråga:

... och vad för pengar det ligger bakom verksamheten är vad jag menar.
Är det en speciell sorts pengar som innebär ett större ansvar?

Sedan att en liten företagare i sig är lika viktig som en stor vad gäller känslan av hur viktig man är, är inte vad jag menar.
Utan det du menar är ... ?

Det är mer ansvar bakom att hantera miljardomsättning och tusentals anställda.
Mer ansvar än vad?

En högre lön sätter, oftast, krav på sig att leverera.
Och anledningen till att man då inte ger de högsta lönerna till dem som
levererar det kunderna betalar för är vad?

Begreppet ansvar brukar användas i flera olika betydelser.
Kan du förklara vad det är för sorts ansvar du avser?

Försöker du ens förstå vad som skrivs:confused: eller har du bara otur när du tänker:arsele .

Det här är inte första gången jag har fått känslan av att man för att förstå
"Jo jag måste ha så här hög lön för jag har så stort ansvar"-resonemanget
måste ha någon sorts insikt som inte går att beskriva i ord eller på något
annat sätt kan förmedlas mellan människor.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka