Vem ska betala DIN välfärd?

Ryck veckopengen för:

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Oavsett så bidrar garanterat dessa moderatväljare mer än socialdemokratiska dito.

Möjligt. Eller inte. Statistik?

Vem bryr sig om vem som är "bäst" och hur många timmar denne arbetar?!? Det intressanta är väl ändå vad denna personen uträttar och hur denne bidrar till företagets välmående?

Om en anställd får en idé, som gör att en produkt förbättras, som i sin tur gör att befintliga kunder köper mer än vanligt och nya tillkommer, vilket medför att bolaget gör en rekordvinst. Vem får störst bonus? VD:n eller den som kom med idén? Belöningen hamnar sällan där den borde.

Låt mig gissa... Fackombud? :arsele

Nej, faktiskt inte. Inte heller lobbyist från Svenskt Näringsliv. ;)

Last edited:
Det är väl mer än en gång jag har läst, bl.a. på detta forum, att politiker har för hög lön. Om vi nu tänker ansvar: Vem har större ansvar i Sverige än Statsministern? Och om han har störst ansvar hur kan man använda ordet "ansvar" för att försvara en högra lön än hans? :confused:

Själv anser jag att politikerna borde ha ännu högre löner, har inget emot att folk tjänar mycket pengar (om än med viss sans,det finns trots allt en övre gräns för hur mycket men rimlig kan ha behov av) och jag har ännu inte fattat vem det är som äger alla stora båtar i hamnen, fina lägenheter i centrum eller stora villorna längs strandpromenaden. Ser ju dyrt ut men det är tydligen helt omöjligt att bli rik på laglig väg i Sverige. Måste vara kriminella...

Det är väl mer än en gång jag har läst, bl.a. på detta forum, att politiker har för hög lön. Om vi nu tänker ansvar: Vem har större ansvar i Sverige än Statsministern? Och om han har störst ansvar hur kan man använda ordet "ansvar" för att försvara en högra lön än hans? :confused:

Själv anser jag att politikerna borde ha ännu högre löner, har inget emot att folk tjänar mycket pengar (om än med viss sans,det finns trots allt en övre gräns för hur mycket men rimlig kan ha behov av) och jag har ännu inte fattat vem det är som äger alla stora båtar i hamnen, fina lägenheter i centrum eller stora villorna längs strandpromenaden. Ser ju dyrt ut men det är tydligen helt omöjligt att bli rik på laglig väg i Sverige. Måste vara kriminella...

Statsministern är väl inte huvudproblemet. Det sitter ju tusentals kommunalråd runt om i Sverige med likvärdiga löner. Eftersom politiker inte har nåt krav på att driva en vinstgivande verksamhet utan förlitar sig på andras skattepengar som dom sprätter ut till höger och vänster i förvuxna budgetar så har dom verkligen ingen rätt till höga löner. Pimpla kaffe i nåt jävla konferensrum dagarna i ända utan att nånsin ha haft ett riktigt jobb ute i verkligheten. Dom som trots allt besitter lite ansvar inom kommunerna hade jag kunnat sträcka mig till att ge 25000kr/mån. Inte ett öre mer.

På vilket sätt innebär det ett större ansvar att vara VD för ett större företag?

På vilket sätt innebär ett större ansvar att man är värd en högre lön?

Nåt av det dummaste jag läst på SH. :näsblod

Jag säger inte att en VD ska ha 300 knegarlöner men 10-20st är helt klart berättigat. Dom sitter trots allt som ytterst ansvariga för allt som händer inom företaget och kan till exempel få fängelse vid arbetsplatsolyckor.

Gott,

Levt ett antal flertal år i "the great nation", och då jobbat, så känner till ett ex antal fall personligen....

Dock aldrig varit "midwest"

Bevis, källförteckning, tack. Vad vill du få sagt? Jag mötte Lassie..

Apropå allt snack om utlandssvenskar. Jantelagen i sitt esse.

Last edited:
Nåt av det dummaste jag läst på SH. :näsblod

Jag säger inte att en VD ska ha 300 knegarlöner men 10-20st är helt klart berättigat. Dom sitter trots allt som ytterst ansvariga för allt som händer inom företaget och kan till exempel få fängelse vid arbetsplatsolyckor...
Hmm, är det verkligen det? Jag tycker nog att det sagts en hel del mycket dummare än så.
Vid närmare eftertanke så tycker jag frågorna är klart intressanta som debattinlägg.

Vad är ansvar?
- att sitta på molnfri höjd och fatta beslut baserat på information som en smärre
armé av underhuggare har samlat ihop och lagt på ditt bord.

- att noggrant mäta upp ett livsuppehållande läkemedel för injektion i en sjuk människa. Mäter du fel dör personen i fråga.

Om man förutsätter att: stort ansvar => hög lön
Innebär det då ett högre ansvar att leverera resultat till ägarna av ett företag (vilket är en VD's ansvar), eller, att rädda en människa liv?

Och bara för att slänga lite ytterligare bränsle i brasan:
Ledningarna i Volvo, Saab, E-lux och en mängd ytterligare företag, sitter kvar i orubbat bo och säger upp/varslar tusentals anställda.
Vem är det som tar "ansvar" i en sådan situation?
Den som fattar besluten om uppsägning eller den som tar sig själv och sin "kostnad" och går...?

Hmm, är det verkligen det? Jag tycker nog att det sagts en hel del mycket dummare än så.
Vid närmare eftertanke så tycker jag frågorna är klart intressanta som debattinlägg.

QUOTE]

Vad är ansvar?
- att sitta på molnfri höjd och fatta beslut baserat på information som en smärre
armé av underhuggare har samlat ihop och lagt på ditt bord.

Ja. Och att göra det bästa möjliga av det, ja. Dvs fatta beslut.

- att noggrant mäta upp ett livsuppehållande läkemedel för injektion i en sjuk människa. Mäter du fel dör personen i fråga.

Ja. Dock inget ekonomiskt ansvar, samt skulle jag tro att det finns tabeller att gå efter för doseringen och att därigenom dom flesta beslut i frågan är tagna. Men visst, det ska bli rätt också. Frågan är dock vad ex sköterskan ifråga riskerar för egen del i Lex Maria odyl. Eller om det är hennes VD, typ överläkaren, som blir ytterst ansvarig. Låter det vara osagt.

Om man förutsätter att: stort ansvar => hög lön
Innebär det då ett högre ansvar att leverera resultat till ägarna av ett företag (vilket är en VD's ansvar), eller, att rädda en människa liv?

Vara ansvarig för stora ekonomiska intressen genererar ju generellt sett större lön än ansvarig för div mänskliga värden. Så är det ju. Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras men så kommer det nog alltid att vara om vi ska vara realistiska. Tycker inte heller det är vad som har jämförts tidigare i tråden, utan mer knegare vs chef, därav dumheten i inlägget.

Och bara för att slänga lite ytterligare bränsle i brasan:
Ledningarna i Volvo, Saab, E-lux och en mängd ytterligare företag, sitter kvar i orubbat bo och säger upp/varslar tusentals anställda.
Vem är det som tar "ansvar" i en sådan situation?
Den som fattar besluten om uppsägning eller den som tar sig själv och sin "kostnad" och går...?[/

Lite konstig fråga i slutet där, den som får gå har ju inget val.

Tycker dock att riskerna som SKA komma med ansvar inte riktigt når höjdarna. Iaf inte i dom företag du nämner och iaf inte i Sverige. Dom är alltid skyddade av div fallskärmar mm, som jag absolut inte försvarar. Men det finns ju faktiskt Vd:ar på lägre nivå som inte är medlemmar i nepotistskaran i Wallenbergsfären. I andra länder får ofta VD gå direkt när det går dåligt i företag och det är ju så det ska vara.

Jaja, jag både håller med dig och inte.

Pimpla kaffe i nåt jävla konferensrum dagarna i ända utan att nånsin ha haft ett riktigt jobb ute i verkligheten.

Så detta är då en korrekt arbetsbeskrivning för en politiker....

Bevis, källförteckning, tack. Vad vill du få sagt? Jag mötte Lassie..

Apropå allt snack om utlandssvenskar. Jantelagen i sitt esse.

OK, du är lågutbildad så ska försöka vara tydlig,( trots att det var ingen kommentar riktad till dig.)

Några källor
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_497149.e24
http://www.csn.se/press/pressmeddelanden/1.3885

Samt tidigare nämnt i tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3939981&postcount=8

Och ja, var fjärde utlandssvensk struntar i det. Finns det utlandssvenskar i bekantskapskretsen så är det inget statistiskt underverk att man då träffar på utlandssvenskar som struntar i att betala.
Jantelagen i sitt esse.

Att göra rätt för sig är inget som faller inom jantelagen
Helt fel lag i det här fallet:lol

Så, hoppas att jag gjorde det på lätt svenska så att ni, min herre, förstår:)

Last edited:
En massa snack....

Att du tar dig tid din stackare..:rolleyes:

Eftersom du tidigare gnällt på folks erfarenheter var detta mer en passning tillbaks. Jag skiter egentligen fullständigt i vad du tycker och tänker eller har upplevt. Tycker bara du är nonchalant och dryg. :FU

Att du tar dig tid din stackare..:rolleyes:

Eftersom du tidigare gnällt på folks erfarenheter var detta mer en passning tillbaks. Jag skiter egentligen fullständigt i vad du tycker och tänker eller har upplevt. Tycker bara du är nonchalant och dryg. :FU

:såjaponken
Ditt underhållsvärde är högt, i flertal av era inlägg:)

Dock för er, så finns det en ignorefunktion ni kan använda er av;)

:såjaponken
Ditt underhållsvärde är högt, i flertal av era inlägg:)

Dock för er, så finns det en ignorefunktion ni kan använda er av;)

:D Lite problem med personliga pronomen? Du som ju är så högutbildad :va

Stackars, stackars dig. Sitta i mörkaste Småland och vara bitter för att folk drar till London och USA medan du själv sitter kvar med ditt kneg i din födelseby och inte vågar slita dig loss.

Eftersom jag blir så deprimerad av andra som är deppiga så kommer jag använda min ignorefunktion på dig. Det har varit så otroligt skönt att slippa Korvgubbes aggressiva, lösryckta liberalharanger sen jag iggade honom. Men tänk positivt lille Badger. Försök vara nöjd med det lilla livet har gett dig och inse att inte alla kan lyckas. Kram. :pannkyss

Stackars, stackars dig. Sitta i mörkaste Småland och vara bitter för att folk drar till London och USA medan du själv sitter kvar med ditt kneg i din födelseby och inte vågar slita dig loss.

Men tänk positivt lille Badger. Försök vara nöjd med det lilla livet har gett dig och inse att inte alla kan lyckas. Kram. :pannkyss

Dina synska egenskaper, får jag meddela är mycket dåliga. (ifall du smygläser)
Bitter...:rofl Sitter kvar..:lol

Eftersom jag blir så deprimerad av andra som är deppiga så kommer jag använda min ignorefunktion på dig. Det har varit så otroligt skönt att slippa Korvgubbes aggressiva, lösryckta liberalharanger sen jag iggade honom.
Befinner mig i gott sällskap, märker jag:)

Last edited:
Ja. Dock inget ekonomiskt ansvar, samt skulle jag tro att det finns tabeller att gå efter för doseringen och att därigenom dom flesta beslut i frågan är tagna. Men visst, det ska bli rätt också. Frågan är dock vad ex sköterskan ifråga riskerar för egen del i Lex Maria odyl. Eller om det är hennes VD, typ överläkaren, som blir ytterst ansvarig. Låter det vara osagt.
Sköterskan riskerar sitt jobb och sin legitimation (förutom någons liv).
Överläkaren riskerar i praktiken ingenting alls eftersom ingen läkare
(hittils) gjorts ansvarig för en sköterskas misstag och därmed fått sparken.

Vara ansvarig för stora ekonomiska intressen genererar ju generellt sett större lön än ansvarig för div mänskliga värden. Så är det ju. Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras men så kommer det nog alltid att vara om vi ska vara realistiska.
Jo, att det förhåller sig på det viset är ju ganska tydligt. Men det hindrar
väl inte att man diskuterar om det är rätt eller inte?
För om man ska vara realist så är det väl inte så troligt att herrarna på
molnfri höjd släpper ifrån sig det dom lyckats lägga vantarna på
heller...hur mycket vi än hojtar å blir förbannade

Lite konstig fråga i slutet där, den som får gå har ju inget val.

Nej det är klart att man inte har något val, men i frågan om vem som tar
ansvar så kan man väl ändå ifrågasätta vem som tar mest ansvar:

Den som ger 1000 personer sparken för att han själv faktiskt inte lyckats med det han anställts för (och själv sitter kvar)?
ELLER
Den som går (frivilligt eller ej) och därmed minskar kostnaderna för företaget vilket i sin tur (kanske) möjliggör att företaget ånyo genererar vinst?

Får väl sluta med ett citat där jag instämmer helt:D

Jaja, jag både håller med dig och inte.

Statsministern är väl inte huvudproblemet. Det sitter ju tusentals kommunalråd runt om i Sverige med likvärdiga löner. Eftersom politiker inte har nåt krav på att driva en vinstgivande verksamhet utan förlitar sig på andras skattepengar som dom sprätter ut till höger och vänster i förvuxna budgetar så har dom verkligen ingen rätt till höga löner. Pimpla kaffe i nåt jävla konferensrum dagarna i ända utan att nånsin ha haft ett riktigt jobb ute i verkligheten. Dom som trots allt besitter lite ansvar inom kommunerna hade jag kunnat sträcka mig till att ge 25000kr/mån. Inte ett öre mer.
Jomenvisst är det så. Riktiga drönare det där. Jobbar knappt någonting alls. Absolut inte obetald övertid varje dag. Och för vad? För att hålla det demokratiska systemet i rullning, så att du de facto kan sitta och kritisera dessa människor? ATT DE VÅGAR??!!

Och reseersättning får spjuvrarna också! Skjut illbattingarna på Slottsbacken!

Sköterskan riskerar sitt jobb och sin legitimation (förutom någons liv).
Överläkaren riskerar i praktiken ingenting alls eftersom ingen läkare
(hittils) gjorts ansvarig för en sköterskas misstag och därmed fått sparken.

Okej, nej jag kan inte ett skit om hur reglerna där ser ut, men det var ju inte det som det handlade om egentligen. Men sjukhuspersonal gör ett viktigt och bra jobb, absolut. Ibland undrar man ju om det inte hade gått att göra jobbet lite snabbare bara. Dom stressar faktiskt inte ihjäl sig på tex akutintag. Samtidigt kan ju som sagt misstag få ödesdigra konsekvenser när det gäller sjukvård.

Jo, att det förhåller sig på det viset är ju ganska tydligt. Men det hindrar
väl inte att man diskuterar om det är rätt eller inte?
För om man ska vara realist så är det väl inte så troligt att herrarna på
molnfri höjd släpper ifrån sig det dom lyckats lägga vantarna på
heller...hur mycket vi än hojtar å blir förbannade

Många av dom höga VD:arna har totalt tappat allt fotfäste i verkligheten, det förnekar jag verkligen inte. Men på det stora hela tycker jag en VD-lön i ett medelstort företag bör ligga lite över millen, kanske 2 miljoner, i dom större på kanske max 5 millar. Men då ska också sättas krav på dom, så som det är menat och det där med fallskärmar odyl är ju bara att skrota. Jag säger inget om bonusar av rimlig storlek om det verkligen är VD:n som har vänt företaget till att gå bra. Tyvärr är det ju så nu att chefer har fått bonusar fast det går åt helvete med företaget.

Tror dock folk underskattar hur mycket det blåser på toppen. Den som aldrig haft ett chefsjobb eller varit egen företagare borde testa på innan han börjar gnälla egentligen. Det är lätt att vara sk "proffstyckare" - en annan sak att i realiteten fatta svåra beslut.

Nej det är klart att man inte har något val, men i frågan om vem som tar
ansvar så kan man väl ändå ifrågasätta vem som tar mest ansvar:

Den som ger 1000 personer sparken för att han själv faktiskt inte lyckats med det han anställts för (och själv sitter kvar)?
ELLER
Den som går (frivilligt eller ej) och därmed minskar kostnaderna för företaget vilket i sin tur (kanske) möjliggör att företaget ånyo genererar vinst?

Om man snackar Volvo här så har ju inte Stephen Odell gjort något dåligt för företaget. Det är hans jobb att gå in och göra det mer lönsamt. Eller mindre olönsamt rättare sagt. Klart som fan att han måste kicka folk. Tyvärr kan man ju inte ta bort dom lata utan pga facket får många bra medarbetare tyvärr gå.

Vilket leder mig in på att det är facket som till viss del eller till och med stor del står bakom många företags olönsamhet genom att sätta sig på tvären i en mängd frågor, värna mer om arbetare med problem än om dom som sköter sig exemplariskt, förhandla upp löner till fantasinivåer som skapar för stora kostnader. Kollektivavtal suger. Tänk om det skulle tillämpas i Inter eller Barca tex. Där är ingen som gnäller.

Fackets sk jämlikhetssträvande drar på traditionellt sossemanér ner dom duktiga istället för att pusha på dom inkompetenta och bidrar inte direkt till att få folk att känna sig unika. Alla är väl för fan individer? Nejdå inte enligt LO och lilla uppnäsan Wanja.

Men visst, den som får se störst konsekvenser är gubbarna på golvet. Så ska det inte vara, VD:n ska ryka också. Med dåliga vitsord.

Jomenvisst är det så. Riktiga drönare det där. Jobbar knappt någonting alls. Absolut inte obetald övertid varje dag. Och för vad? För att hålla det demokratiska systemet i rullning, så att du de facto kan sitta och kritisera dessa människor? ATT DE VÅGAR??!!

Och reseersättning får spjuvrarna också! Skjut illbattingarna på Slottsbacken!

:va Politiker är inte överbetalda drönare utan verklighetsförankring? :confused:

Obetald övertid?:D Det kan inte vara så att du känner nån drönare på nära håll? Säg det där med övertid till nån du känner som driver nåt eget. Mer institutionaliserade och falska människor än politiker får man fan leta efter länge. Jag hade aldrig ens kunnat ha ett jobb där man inte bidrar till att skapa en lönsamhet men det kan man inte kräva av alla, men att dessutom sitta och kasta pengar på ditten och datten och spela stor frälsare på andra människors surt förvärvade skattepengar tar fanimig priset. Jävla maktkåta avskum är vad dom är. (Jaja, det finns säkert undantag, men över 25000kr i månaden är dom inte värda)

Alltså seriöst. Du tycker verkligen att politiker gör ett bra jobb i det här landet? Störst skattetryck, ingen integration, köer i sjukvård osv, osv. Du måste väl fatta hur inkompetenta dom är?

Man bör nog ha befunnit sig på båda sidor innan man har insikt i om hur det är att vara en sketen knegare kontra överbetald chef.
Jag har arbetet större delen av mitt yrkessamma liv på knegarsidan men har efter bara ett par år på chefssidan insett att det "kostar" mer än jag kunnat drömma om att leda ett företag:gnissla och särskilt idag när man har en stundande lågkonjuktur framför sig.

BoSoZoKu;3944242Alltså seriöst. Du tycker verkligen att politiker gör ett bra jobb i det här landet? Störst skattetryck skrev:
Jag tycker att dem gör ett bra jobb! Inte för att jag stöttar alla förslag och lagar, typ FRA och IPRED. Men jag är också oändligt tacksam för att leva i ett land med den livskvslité och trygghet vi har här. Vi placerar ju oss trots allt på topp-5 i allla undersökningar om länder som det är bra att leva i och jag vet faktiskt itne vilket land de är som skulle vara så mycket bättre än Sverige på alla, eller ens de flesta, områden.
Det finss givetvis lite olika sätt att räkna på men normalt är Norge, Sverige, Australien och Canada med i toppen. Tyvärr brukar Norge alltid slå oss...

Du kan t.ex. kolla http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_Index

Nu bryr ju dig dig inte så mycket om fakta men det kunde vara intressant att se om du kunde hitta någon internationell studie som visar att Sverige är så dåligt som ni patrioter så ofta påstår. Plus att jag inte fattar varför ni är så dj-a stolta över vårt sura land att ni vill försvara det överhuvudtaget.

Så jag tycker att våra politiker gör ett bra jobb!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul