Hmm, är det verkligen det? Jag tycker nog att det sagts en hel del mycket dummare än så.
Vid närmare eftertanke så tycker jag frågorna är klart intressanta som debattinlägg.
QUOTE]
Vad är ansvar?
- att sitta på molnfri höjd och fatta beslut baserat på information som en smärre
armé av underhuggare har samlat ihop och lagt på ditt bord.
Ja. Och att göra det bästa möjliga av det, ja. Dvs fatta beslut.
- att noggrant mäta upp ett livsuppehållande läkemedel för injektion i en sjuk människa. Mäter du fel dör personen i fråga.
Ja. Dock inget ekonomiskt ansvar, samt skulle jag tro att det finns tabeller att gå efter för doseringen och att därigenom dom flesta beslut i frågan är tagna. Men visst, det ska bli rätt också. Frågan är dock vad ex sköterskan ifråga riskerar för egen del i Lex Maria odyl. Eller om det är hennes VD, typ överläkaren, som blir ytterst ansvarig. Låter det vara osagt.
Om man förutsätter att: stort ansvar => hög lön
Innebär det då ett högre ansvar att leverera resultat till ägarna av ett företag (vilket är en VD's ansvar), eller, att rädda en människa liv?
Vara ansvarig för stora ekonomiska intressen genererar ju generellt sett större lön än ansvarig för div mänskliga värden. Så är det ju. Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras men så kommer det nog alltid att vara om vi ska vara realistiska. Tycker inte heller det är vad som har jämförts tidigare i tråden, utan mer knegare vs chef, därav dumheten i inlägget.
Och bara för att slänga lite ytterligare bränsle i brasan:
Ledningarna i Volvo, Saab, E-lux och en mängd ytterligare företag, sitter kvar i orubbat bo och säger upp/varslar tusentals anställda.
Vem är det som tar "ansvar" i en sådan situation?
Den som fattar besluten om uppsägning eller den som tar sig själv och sin "kostnad" och går...?[/
Lite konstig fråga i slutet där, den som får gå har ju inget val.
Tycker dock att riskerna som SKA komma med ansvar inte riktigt når höjdarna. Iaf inte i dom företag du nämner och iaf inte i Sverige. Dom är alltid skyddade av div fallskärmar mm, som jag absolut inte försvarar. Men det finns ju faktiskt Vd:ar på lägre nivå som inte är medlemmar i nepotistskaran i Wallenbergsfären. I andra länder får ofta VD gå direkt när det går dåligt i företag och det är ju så det ska vara.
Jaja, jag både håller med dig och inte.