Vem gör vad och varför

men menar du att SO tävlingarna håller så pass mycket högre klass (publik, funkisar,marknadsföring osv) än sm?
Nja, det vet jag inte om jag vill påstå. Däremot gillar jag det här med att det fungerar ungefär likadant varje gång oavsett vart tävlingen körs.

Ta bara såna enkla saker för oss förare som att:
- Besktningen sker ALLTID på fredagar X - X, samt lördagar X - X
- Förarmöte hålls ALLTID på lördagar X - X
- Klasserna kör i samma ordning varje tävling
Osv

Det skulle garanterat spara en massa tid både för förare och funktionärer (som slipper svara på samma frågor 33 gånger).

Sen gör ju SO reklam för "sina" tävlingar lite här och där. Att de kan annonsera i Bike mm beror antagligen på att de har större ekonomiska muskler än de lokala klubbarna.
 
Nja, det vet jag inte om jag vill påstå. Däremot gillar jag det här med att det fungerar ungefär likadant varje gång oavsett vart tävlingen körs.

Ta bara såna enkla saker för oss förare som att:
- Besktningen sker ALLTID på fredagar X - X, samt lördagar X - X
- Förarmöte hålls ALLTID på lördagar X - X
- Klasserna kör i samma ordning varje tävling
Osv

Det skulle garanterat spara en massa tid både för förare och funktionärer (som slipper svara på samma frågor 33 gånger).

Sen gör ju SO reklam för "sina" tävlingar lite här och där. Att de kan annonsera i Bike mm beror antagligen på att de har större ekonomiska muskler än de lokala klubbarna.

Men nu måste jag börja garva lite... SO har kört rätt många konstiga arrangemang genom åren, kval på torsdag inget på fredagen, kval på lördagen och race på söndagen var väl det stora skämtet. Man har även samkört, Norskt, svenskt och SO ihop, det tidsschemat var skitroligt eftersom man la rookieklasser före sm-klasser, som i sin tur fick stå tillbaka och fick sina race kortade på grund av oljespill och vurpor.
SuperPole föreslogs också för SBK..
Kraftig oordning i depåerna, ström ej dimensionerat när man försökte packa in 400 ekipage på en helg, men visst gav det säkert klirr i kassan. Folk som inte fick plats på fredagsträningen etc, utan det var först till kvarn som gällde.
Slå ihop 250r med 125jr på träningen för det var ju tvåtakt, att det kunde vara livsfarligt sket man i.

Men, funkisarna på KGA ska ha en eloge, inget ont om dem.

Skulle nog säga att de flesta klubbarna är lika bra/bättre eller lika dåliga som SO. LMS har genomfört massor med riktigt bra tävlingar, både sm och b-tävlingar, några som inte vart helt perfekta, likaså HMS, fmk, kortedala och västra.

Det fanns rätt rejält motstånd mot 125jr från SO, ända fram till att det började bli en riktig succé..

Jag bugar och bockar fortfarande för att LMS äntligen vågade genomföra årets SM på det sätt man gjorde. Bara för SO att ta efter upplägget och fixa ett par b-race extra, behöver ju inte innebära ett tapp av förare.
 
Men nu måste jag börja garva lite...
Det förstår jag för jag var inte helt tydlig. Menade inte att det fungerar så vid varje SO-tävling, det var mer ett önskemål från min sida, dvs enhetligt genomföranade av tävlingshelger så långt det går.
 
Det förstår jag för jag var inte helt tydlig. Menade inte att det fungerar så vid varje SO-tävling, det var mer ett önskemål från min sida, dvs enhetligt genomföranade av tävlingshelger så långt det går.
Det där är en sån sak som inte verkar kräva särskilt stor arbetsinsats men som skulle kunna minska arbetsbördan rätt rejält. Om folk vet på förhand så slipper man hantera en massa frågor och frigör resurser till annat. Osäkerhet och förvirring har en tendes att stressa alla inblandade.
 
Det där är en sån sak som inte verkar kräva särskilt stor arbetsinsats men som skulle kunna minska arbetsbördan rätt rejält. Om folk vet på förhand så slipper man hantera en massa frågor och frigör resurser till annat. Osäkerhet och förvirring har en tendes att stressa alla inblandade.
Precis, men det kommer aldrig att bli enhetligt så länge varje klubb har ett par personer som tar fram de lösningarna som de anser är bäst för just sin tävling.
 
Precis, men det kommer aldrig att bli enhetligt så länge varje klubb har ett par personer som tar fram de lösningarna som de anser är bäst för just sin tävling.

Iofs har man inte samma förutsättningar på alla banor heller. Bullertider skiljer definitivt.
 
År 1914 såg det ut så här när man körde en roddtävling, en som ropade i magafonen och åtta som rodde.

På SH är det åtta stycken som ropar i megafoner och en som ror.

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :jisses
 

Bifogat

  • Baltiska-spelen-1914.jpg
    Baltiska-spelen-1914.jpg
    73.3 KB · Visningar: 46
Iofs har man inte samma förutsättningar på alla banor heller. Bullertider skiljer definitivt.
Och vad har det för betydelse för i vilken ordning klasserna kör, när förarmötet hålls, när besiktningen sker osv?

År 1914 såg det ut så här när man körde en roddtävling, en som ropade i magafonen och åtta som rodde.
På SH är det åtta stycken som ropar i megafoner och en som ror.
Inom svensk RR är det 5-6 st klubbar som ror i varsin båt åt olika håll :D
 
Last edited:
Och vad har det för betydelse för i vilken ordning klasserna kör, när förarmötet hålls, när besiktningen sker osv?

Inom svensk RR är det 5-6 st klubbar som ror i varsin båt åt olika håll :D
Alltså är det här verkligen ett problem?? Hur svårt är det att titta på anslagstavlan när man kommer till tävlingen. Jag kan inte påminna mig om att jag varit på någon tävling där denna information inte framgått med all önskvärd tydlighet. Det säger väl mer om oss förare som besvärar funktionärer med sådana här frågor i så fall om nu dessa frågor är så betungande för funktionärerna.
 
År 1914 såg det ut så här när man körde en roddtävling, en som ropade i magafonen och åtta som rodde.

På SH är det åtta stycken som ropar i megafoner och en som ror.

Du har missförståt...

Så här ser det ju ut:

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :fakta

Den sista är den projektledare som har till uppgift att sammanställa ropen och vidarebefodra dem till Bangalore, eftersom själva roddandet är utlokaliserat till indien...
 
Alltså är det här verkligen ett problem?? Hur svårt är det att titta på anslagstavlan när man kommer till tävlingen. Jag kan inte påminna mig om att jag varit på någon tävling där denna information inte framgått med all önskvärd tydlighet. Det säger väl mer om oss förare som besvärar funktionärer med sådana här frågor i så fall om nu dessa frågor är så betungande för funktionärerna.

Enkel processutvecklingskurs.

Varje moment som kan standardiseras och homogeniseras mellan två olika exekveringar av samma process frigör resurser. De resurserna kan då läggas på de moment i processen som kräver specialisering.

Ett standardiserat moment minskar risken för missförstånd och misstolkningar. Genom att så lång det går eliminera riskmoment genom standardisering frigörs resurser som kan läggas på moment med högre riskfaktor.

En avvikelse från ett standardiserat moment är enklare att tydliggöra än om varje moment specifiseras för varje processcykel.

Det skulle inte vara så himla svårt att göra en processbeskrivning över hur en tävling går till med början på ansökan om att få tävling till SVEMO, via beslut och genomförande och till avrapportering av resultat och domslut tillbaka till SVEMO. Varje delmoment kan sedan brytas ner till micro-processer, t.ex. hur man tar emot anmälningar och betalningar, hur deltagarna tas om hand och registreras vid ankomst, hur besiktningen skall genomföras, hur man startar och avslutar ett träningspass... ja ända ner till vilka moment posteringen skall göra när de kommer ut, mellan tränings/tävlingstillfälle och hur posteringen stänger.

Om det fanns sådana processbeskrivningar som var gemensamma för alla SO/SM/RR-arrangörer så skulle det också gå att skapa checklistor och då tror jag att många av de akutåtgärder som måste till ibland skulle minska i antal.

De här processerna och checklistorna FINNS redan idag. I vissa fall på papper, i de flesta i huvudet på någon. De är också utspridda över flera klubbar. Åsen är erkännt duktiga på banan eftersom vi har en hel del beskrivningar om hur man agerar som banfunktionär. Samma sak gäller funktionärskäket. Linköping är grymma i sekretariatet. HMS har en räddningskår som är otroligt sammordnad (internt iaf).

Om man tog alla de bästa bitarna och erfarenheterna från de olika banorna och lärde av varandra så skulle alla vinna på det. En del av det erfarenhetsutbytet får man genom att vara med och arrangera på andra banor än sin egen. Vi som inte har någon "egen" bana, utan frilansar på de vi hinner med, tar med oss enormt mycket erfarenheter mellan banorna. I dagsläget är det bara en bana som lyssnar på oss när vi kommer med erfarenheter från de andra... gissa vilken.
 
Och vad har det för betydelse för i vilken ordning klasserna kör, när förarmötet hålls, när besiktningen sker osv?

För att om man inte har lika mycket tid på banan kanske det är svårt att få in alla klasser? På en del banor kan man kanske köra nåt kortare race före lunch etc. Vissa banor kan du planera ett schema från 8-18, andra från 9-17, det är rätt stor skillnad.
 
Alltså är det här verkligen ett problem?
Som Lime skriver så är det något som skulle kunna förenkla och allt som gör det anser iaf jag vara bra.
För att om man inte har lika mycket tid på banan kanske det är svårt att få in alla klasser? På en del banor kan man kanske köra nåt kortare race före lunch etc. Vissa banor kan du planera ett schema från 8-18, andra från 9-17, det är rätt stor skillnad.
Jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad. Förarmöten kan hållas före eller efter körningen, tex klockan 19. Klasserna kan köra i samma ordning oavsett hur lång tid arrangören har på sig under dagen osv.
 
SÅKLART ska funtionärerna ha uppskattning för sin insats. personligen tycker jag att de ska ha en högre ekonomisk ersättning än de har idag vilket jag med kraft framförde på FMK:s senaste årsmöte.

Vilken ersättningsnivå tycker du är rimlig? 10:-/h 100:-/h 500:-/h ???

Men att kräva att jag som aktiv ska göra tid som funktionär är jag tveksanm till. Jag har fan inte tid! Jag är en aktiv förare. Och var är en motorklubb utan oss?

Det här är komik, nästan men bara nästan lika komiskt som inlägget där någon påstod att det var 400.000:- i vinst på en tävlingshelg. :) Du har aldrig funderat över hur en ideell förening fungerar?
 
Vilken ersättningsnivå tycker du är rimlig? 10:-/h 100:-/h 500:-/h ???

Jag tycker att man borde följa skatteverkets riktlinjer för traktamente (se http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html) d.v.s. 200 kr/dag för heldag, 100 kr/dag för halvdag. Vid flerdagarstävling där funktionärerna övernattar på annat ställe än hemma även "natt-traktamente" på 100 kr.

Detta gäller för LICENSIERADE funktionärer. Funkisar som inte har funkislicens: 0 kr i ersättning.

Sedan kan man fundera på om t.ex. posteringschefen och vice posteringschefen (PC är den som ansvarar för radion inne på posteringen och VPC är den som basar för radion på plock-zonen för posteringen) ska ha en extra slant för ansvaret. Även milersättning skulle kunna betalas ut.

Fördelen med detta är att om man vill lämna inkomstuppgifter till skatteverket för de pengar man betalar ut (vilket ju alla seriösa klubbar gör... ;) ) så behöver man bara kryssa i rutan för schablonersättning i samband med arrranemang (se http://www.skatteverket.se/skatter/...tsforeningar.4.18e1b10334ebe8bc80005651.html).
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top