Vem gör vad och varför

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Många verkar inte förstå vem som gör vad eller varför, men här kommer ett försök till förklaring.

www.svemo.se Är förbundet som utbildar förare, funktionärer och domare samt utfärdar licenser till dessa, Svemo skapar reglementen och ser till att dessa efterföljs samt övrigt som behövs för att styra upp tävlingsverksamheten.

Dock skall tilläggas att Svemo även har nio andra tävlingsgrenar att sköta förutom RR.

Motorklubbarna ansöker om tävlingsdatum till Svemo, det är Motorklubbarna som i samverkan med Svemo arrangerar tävlingarna.

Din RR licens utfärdas av Svemo med namnet på den klubb du tillhör och därmed tävlar för.

Vad gör då din klubb för dig?... om man ställer den frågan så har man nog missuppfattat vad det innebär att gå med i en ideell förening

En ideell förening bygger på medlemmarnas insats och deras förmåga att hjälpa till.

Många verkar tro att bara för att man har betalt medlemsavgiften så har man gjort sitt, men så är inte fallet.

Klubbens styrelse är förtroendevalda av dess medlemmar.

Många verkar även tro att styrelsen samt funktionärerna har betalt för att utföra tjänsterna, men så är inte fallet heller, vi jobbar helt ideellt.

Frågan om varför man jobbar ideellt är i mitt fall enkel att svara på, jag vill att sporten skall överleva, jag får min belöning när jag ser en lyckad tävling.

Dom förare som kommer till en tävling är våra kunder, det är dom som skall få valuta för sin startavgift och känna sig välkomna av arrangören, att publiken trivs är bara en bonus.

Fråga inte vad din klubb kan göra för dig, fråga din klubb vad du kan göra för dem.

självklart har du rätt, men..

tycker man om att åka hoj fort, så kanske (förhoppningsvis) man börjar med RR, då måste man ta licens, för att få ta licens måste man va med i en svemoanslutenklubb, den klubben väljer av olika anledningar.
kan vara så att den har ett gott rykte, eller att den har sin bas i närheten till där man bor.
Om det nu inte finns en klubb i närheten, utan man väljer att gå med i en klubb på annan ort, då faller det sig naturligt att man inte kan komma på alla möten etc.
Kombinera detta med att man som satsande RRförare har ont om tid och pengar, så har du iaf en del av förklaringen till varför en del inte deltar i nämnvärd utsträckning.

Inför ett nollningssystem, som i hemvärnet, där medlemmen måste uppfylla en del timmar, annars åker den ut, om det nu är ett så här stort problem.

"Dom förare som kommer till en tävling är våra kunder"
alltså är man kund åt sig själv,,
Visst är verkligheten så att fler behöver göra mer för sin klubb,
men uppenbarligen behövs en piska eller en morot..

och, "svemo utbildar förare" jo ja ee :rofl :hihi :rolleyes:

Last edited:
varför måste man vara med i en klubb för att få tävla?(och få ta licens)

och, "svemo utbildar förare" jo ja ee :rofl :hihi :rolleyes:
Hmmm ja det kanske är tveksamt om dom gör det, men Svemo håller ju iaf licenskurser.

Någon RR skola kan man ju inte säga att Svemo är, jag tycker själv att det är för enkelt att ta RR licens som det ser ut i dag.

(offtopic så lät din dialekt rolig på TV inslaget om din bror) :D

varför måste man vara med i en klubb för att få tävla?(och få ta licens)
Ponera att ingen är med i någon klubb, då finns det ju inte heller några klubbar och därmed ingen som arrangerar träningar eller tävlingar.

Det är ju just klubbarna som gör det möjligt att köra RR.

Last edited:
Vad gör då din klubb för dig?...

Tar hand om mina pengar,försöker käna så mycket som möjligt. precis som alla andra företag här i sverige :rolleyes:

Vad gör då din klubb för dig?...

Tar hand om mina pengar,försöker käna så mycket som möjligt. precis som alla andra företag här i sverige :rolleyes:

Välkommen till roadracingforumet, vilken klubb är du medlem i?

För jag har då inte hittat någon SVEMO klubb som drivs i vinstsyfte.:va

Självklart måste man ställa sig frågan: Vad kan klubben göra för mig!
Att tro någonting annat än att man går med i en klubb för sin egen vinnings skull är väl ganska naivt. Att det sen inte behöver stå i motsatsförhållande till att engagera sig håller jag däremot med om. Men faktum kvarstår att man väljer att gå med i en klubb för att man tror eller i alla fall hoppas att det kommer att förenkla utövandet av ens hobby, sen om det är som fågelskådare, bergsklättrare eller RR spelar mindre roll. Man (jag) söker sig till olika sammanhang för att dessa verkar lockande, man vill vara del av en gemenskap, kämpa för ngt man brinner för, eller helt enkelt göra ngt man tycker är roligt, det jag däremot inte tror är särskillt lockande är att engagera sig för att man känner sig tvingad, att någon driven av sitt dåliga samvete kommer att vara ett kreativt och drivande stöd i ett styrelsesammanhang är nog en ganska trubbig förhoppning. Jag har själv under flera år varit verksam på klubb- och riksnivå i svenska klätterförbundet, och är väl medveten om vad ideelt arbete innebär. Det jag med denna långa och pekorala text försöker säga är att; Det är nog enklare att locka till sig medhjälpare om man upplever att det finns något att vinna på det i slutänden, än att mana dit folk via det dåliga samvetet. Även om jag personligen är ganska mätt på klubb/ideellt arbete och säkerligen hade tackat nej, är det faktiskt så att jag inte kan dra mig till minnes att jag en enda gång som medlem i Hyllinge via en klubbskrivelse har fått fått en förfrågan om att hjälpa till.
Vad är det som så akut måste göras?.
Finns det konkreta problem? Vilka är dom? Vad krävs för att de ska lösas? Den informationen måste komma ut.
Alla kan inte sitta i styrelsen, resten kommer med all säkerhet inte göra ett dugg innan de blir tvingade, för man är där för aktiviteten och inte klubbarbetet.
All heder åt dom som orkar/vill engagera sig:tummenupp . För övriga tror jag mer på morötter och överrenskommelser än förmaningar. Kan som exempel ta en del klätterväggar/klubbar, där man antingen betalar en högre träningsavgift och slipper ställa upp, eller så ställer man upp ett visst antal gånger under en säsong och betalar en bråkdel.. Man prioriterar olika, många tycker faktiskt att det är väldigt roligt att ställa upp, och andra är beredda att betala för att slippa.
I all välmening!
Crallanbrallan

Last edited:
Alla kan inte sitta i styrelsen, resten kommer med all säkerhet inte göra ett dugg innan de blir tvingade, för man är där för aktiviteten och inte klubbarbetet.

Man prioriterar olika, många tycker faktiskt att det är väldigt roligt att ställa upp, och andra är beredda att betala för att slippa.
I all välmening!
Crallanbrallan

Problemet är att om ingen vill hjälpa till med klubbarbetet så finns det snart ingen aktivitet heller.

Om klubbarna dör ut så finns det iof en annan lösning.

Banägarna får anställa & avlöna funktionärer & TL samt övrigt som behövs för träning eller tävling.

Detta innebär i sin tur att tränings & tävlingsavgifterna kommer att flerdubblas då detta kommer att drivas rent kommersiellt.

Roadracing blir då en överklass sport där endast dom väldigt rika har råd att utöva denna fina sport.

Det är nog enklare att locka till sig medhjälpare om man upplever att det finns något att vinna på det i slutänden, än att mana dit folk via det dåliga samvetet.
Du är en klok man, Crallan :)

Problemet är att om ingen vill hjälpa till med klubbarbetet så finns det snart ingen aktivitet heller.

Om man vill skoja till det hela så kan man ju vända på det; Om det inte finns några aktiva så finns det snart ingen aktivitet.
Hur man än vänder och vrider på det så är ju en racerbana till för de aktiva som Rejsar. Parallellt med detta måste/bör det finnas en funktonärsorganisation som förhoppningsvis är så attraktiv som organisation att den genererar medlemmar på egen styrka.
"Fråga dig inte var klubben kan göra för dig utan vad du kan göra för klubben": ja, som aktiv förare kanske det är att vara just aktiv förare! Det genererar ju tävlingar som aktiva funktionärer kan funktionera och ha kul på. För det är väl därför funktionärerna är där?!? FÖr att ha kul?

SÅKLART ska funtionärerna ha uppskattning för sin insats. personligen tycker jag att de ska ha en högre ekonomisk ersättning än de har idag vilket jag med kraft framförde på FMK:s senaste årsmöte. Men att kräva att jag som aktiv ska göra tid som funktionär är jag tveksanm till. Jag har fan inte tid! Jag är en aktiv förare. Och var är en motorklubb utan oss?

Parallellt med detta måste/bör det finnas en funktonärsorganisation som förhoppningsvis är så attraktiv som organisation att den genererar medlemmar på egen styrka.

"Fråga dig inte var klubben kan göra för dig utan vad du kan göra för klubben": ja, som aktiv förare kanske det är att vara just aktiv förare! Det genererar ju tävlingar som aktiva funktionärer kan funktionera och ha kul på. För det är väl därför funktionärerna är där?!? FÖr att ha kul?
Du är en klok man, Mossberg :)

SÅKLART ska funtionärerna ha uppskattning för sin insats. personligen tycker jag att de ska ha en högre ekonomisk ersättning än de har idag vilket jag med kraft framförde på FMK:s senaste årsmöte. Men att kräva att jag som aktiv ska göra tid som funktionär är jag tveksanm till. Jag har fan inte tid! Jag är en aktiv förare. Och var är en motorklubb utan oss?

Och tittar man lite utanför ankdammen sporthoj finns det en rad olika lösningar runt om som fungerar olika bra.

En variant som används är att företag sponsrar banan med en bemannad funktionärspostering visst antal helger. Kräver nog företag som har starkt motorsportintresse

Även företag som sponsrar funktionärerna med bra overaller, regnkläder etc. Givetvis med reklam.

OM tidschemat hålls för en helg så används reservtiden sist på dagen för ett extrarace, 150:- per skalle och detta 'överskott' ges till funktionärerna antingen direkt eller i en festpott.

Varför inte spinna på belöningssystemet då.
ett pris för "vanliga" medlemar och ett för de som ställer upp som/med en funkis vid något/några tillfälle.
Vid tävling två anmälningsavgifter en med funkis medtagen och en utan. Visst alla kan inte få med sig nån som ställer upp och då kan känna sig straffade men är problemet så stort får man ju göra nåt sånt.

vet inte hur många aktiva förare de brukar gå på en klubb men kan jämnföra med i segelflyget. Vi e osså ont om folk och nån måste vara flygledare när vi flyger dock eftersom vi förut inte hade nån fast så var de inte alltid som de ska va. Vi löste de så att vi tog alla vanliga flygdagar dvs. lör+sön från säsong start till slut. slumpa fram ett namn på medlemslistan och gick runt till de va fyllt. Funkar kanon, man behöver inte vara där men man är ansvarig för att det den dagen finns en behörig person som känner till hur de funkar i vår klubb och driver dagen. Som de e nu så får man två dagar om året och de e ju inte hela världen.

Behövs ju en del funkisar men sålänge man för köra storsett alla gånger man är vid banan så kan de ju funka.

Last edited:
Varför inte spinna på belöningssystemet då.
ett pris för "vanliga" medlemar och ett för de som ställer upp som/med en funkis vid något/några tillfälle.
Vid tävling två anmälningsavgifter en med funkis medtagen och en utan. Visst alla kan inte få med sig nån som ställer upp och då kan känna sig straffade men är problemet så stort får man ju göra nåt sånt.

om man får en lägre startavgift när man har med sig en funkis så blir det bra morot ja.

Det behöver inte vara så förtvivlat komplicerat heller. Jag har blivit tillfrågad fem (?) gånger om jag kan hoppa in och hjälpa till med något på ett arrangemang. Fyra av de gångerna har jag ställt upp.

Om man vill ha hjälp med något så får man vara vänlig och förklara vad man behöver hjälp med. Man går ut med ett erbjudande och då måste man vara specifik. "Detta skall göras den och den dagen, från klockslaget då och då till klockslaget då och då." När man har erbjudandet klart så ser man till att det går ut till alla sådana som kan tänkas vara intresserade - medlemmar, sådana som hoppat in förut etc etc. Sen skadar det inte att komplettera med lite exotiska lösningar, som regnställ, stålar och sånt.

Ett allmänt gnällande ut i rymden om att "Det är så tungt och jobbigt för oss som är aktiva och nu vill vi faktiskt att alla hjälper till, buhuhu." är meningslöst. Det gör hela saken jobbig och irriterande redan på förhand.

I vissa föreningar funkar de här bitarna bra. Där gnäller man inte offentligt om hur tråkigt och jobbigt allt är utan man har skapat ett system för hur funktionärsfrågan skall lösas.

...Frågan om varför man jobbar ideellt är i mitt fall enkel att svara på, jag vill att sporten skall överleva, jag får min belöning när jag ser en lyckad tävling....
I ditt fall var jag säker på att det handlade om killar i läder och svettiga kalsonger? :D

Inga problem i vår förening.
De få ggr vi saknar funkisar, så utses dessa bland förarna enligt ett rullande schema för dagen inom gruppen. Man missar då endast ett pass (15-20 minuter). Alla ställer alltid upp utan slagsmål :tummenupp

Problemet som är mer komplicerat är kanske att få med eldsjälar i ledningen som skall rodda allt, hålla koll på pengar och faktiskt privat stå ekonomiskt ansvariga till hyran av banan... O-organiserat blir detta OMÖJLIGT i ett längre perspektiv, oavsett hur många som vill gazza. En förening/klubb krävs.
Eldsjälarna som sedan lägger massor av privat tid kvällar och helger, med både möten och telefonsamtal, blir tyvärr sällan (aldrig) belönade i proportion mot insatt tid.

Big hail till de roddande :yoparty

Vinstsyfte??? Finns nog inte bland klubbar och föreningar va? Knappt bland banägare heller för den delen - överskottet går till utbyggnader och fler toaletter.

Ett allmänt gnällande ut i rymden om att "Det är så tungt och jobbigt för oss som är aktiva och nu vill vi faktiskt att alla hjälper till, buhuhu." är meningslöst. Det gör hela saken jobbig och irriterande redan på förhand.

I vissa föreningar funkar de här bitarna bra. Där gnäller man inte offentligt om hur tråkigt och jobbigt allt är utan man har skapat ett system för hur funktionärsfrågan skall lösas.
Hmm.. jag kan inte läsa någonstans att det är någon som gnällt att det är tungt och jobbigt däremot så kan man konstatera fakta att detta är en verklighet med kort om folk.

Jag har jobbar idellt i många år i många olika föreningar och det är samma sak där trots att det då handlar om egna barns idrottande. Samma föräldrar som ställer upp och roddar det mesta. Samma lika vad det gäller skolan när det ska ordans skolresa utses klassföräldrar m,m och föräldrarmöten.

Det är samma problem i stort sett överallt. Vissa föreningar skickar ut ett schema vad du ska hjälpa till med vid olika tillfällen. Kan du inte då får man fixa någon som kan åt en.

Hur många gånger tror du inte att mail och telesamtal det har ringts för att få ihop folk och det på sin personliga egna fritid efter det gått ut om förfrågan till olika evenemang och trots detta så är det svårt att få tag i folk många ggr.

Allt går faktiskt inte att köpa inom idella föreningar utan det bygger på just idellt arbete. Fanns ekonomi så visst då kan man betala men då återstår det "lilla problemet" att folk med en lön är inte intresserad av att kanske få kvar några 100lappar och anser det värt att stå en hel dag på en bana och flagga och dessutom använt en sem eller tagit ut kompdag.

För skolungdommar betyder några 100lappar rätt mycket men då återstår det lilla problemet att dom ska få ledigt från skolan vid tävlingar och bandagar som arrangeras på skoldagar vilket torde bli rätt svårt.

Detta är en svår nöt att knäcka för dom allra flesta föreningar oavsett inriktning.

Det behöver inte vara så förtvivlat komplicerat heller. Jag har blivit tillfrågad fem (?) gånger om jag kan hoppa in och hjälpa till med något på ett arrangemang. Fyra av de gångerna har jag ställt upp.
Hur ska man kunna fråga någon om hjälp medlemmen inte ens kommer på mötet?

Om medlemmen inte kommer på utannonserat klubbmöte så är det svårt att ge denne några arbetsuppgifter alls.

Att maila eller ringa runt till 800 medlemmar och be om hjälp ska väl inte behövas, den som verkligen vill hjälpa till ser till att gå på klubbmötet och visa sitt intresse.

Moroten torde väl vara att det blir träningar & tävlingar i klubbens regi.

I ditt fall var jag säker på att det handlade om killar i läder och svettiga kalsonger? :D

Inga problem i vår förening.
De få ggr vi saknar funkisar, så utses dessa bland förarna enligt ett rullande schema för dagen inom gruppen. Man missar då endast ett pass (15-20 minuter). Alla ställer alltid upp utan slagsmål :tummenupp

Problemet som är mer komplicerat är kanske att få med eldsjälar i ledningen som skall rodda allt, hålla koll på pengar och faktiskt privat stå ekonomiskt ansvariga till hyran av banan... O-organiserat blir detta OMÖJLIGT i ett längre perspektiv, oavsett hur många som vill gazza. En förening/klubb krävs.
Eldsjälarna som sedan lägger massor av privat tid kvällar och helger, med både möten och telefonsamtal, blir tyvärr sällan (aldrig) belönade i proportion mot insatt tid.

Big hail till de roddande :yoparty

Vinstsyfte??? Finns nog inte bland klubbar och föreningar va? Knappt bland banägare heller för den delen - överskottet går till utbyggnader och fler toaletter.
HMS & SSEMSE går nog inte att jämföra som klubbar, ett samarbete vore helt underbart.

Last edited:
Hur ska man kunna fråga någon om hjälp medlemmen inte ens kommer på mötet?

Om medlemmen inte kommer på utannonserat klubbmöte så är det svårt att ge denne några arbetsuppgifter alls.

Att maila eller ringa runt till 800 medlemmar och be om hjälp ska väl inte behövas, den som verkligen vill hjälpa till ser till att gå på klubbmötet och visa sitt intresse.
Jag sa inte att det gör sig självt. Det är något man får ta sig en funderare på, kolla hur andra gjort, fixa, fundera lite till, trixa och dona. Till slut har man något som är bättre än inget. Kolla t ex hur en förening i ditt omedelbara grannskap hanterar samma problem. Finns det något att lära där?

Det är inte alls svårt att nå dem som inte kommer på mötena. Alla har e-mail, alla har tillgång till Internet, alla kan ta emot SMS. Du inser säkert själv att det är för mycket krångel om man skall behöva sitta med på möten för att kunna vara till hjälp. Man skall inte behöva besvära sig för att kunna besvära sig, sas.

Få något att ta itu med de här frågorna och skapa en struktur och organisation för att hantera dem. Det är inget litet jobb, men det som görs har man igen varje gång det behövs funktionärer.

Hyllinge behöver någon som tänker igenom processerna och skapar rutiner och verktyg för att göra dem så enkla och lätthanterade som möjligt, med så lite handpåläggning som möjligt. Ibland känns det som att den föreningen lever i 60-talet...

Det är inte lätt, men det är inte omöjligt. Det kräver mycket eftertanke.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul