Vaxa hjälmen?

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Lite onödigt, men ändå...

Jag har en blanksvart hjälm med spegelvisir (som alla andra). Nu har jag en fråga... Kan man behandla hjälmen med något så att den håller sig lite snyggare? Typ vaxa den eller nåt? Känns som att varje åktur börjar med att jag rengör hjälmen lixom... :va

Jag med, enligt vad jag förstått så ska det inte vara ngn fara att polera och vaxa komposithjälmar då dom är lackade med riktig lack.
Plast är väl kanske mer tveksamt att vaxa, om man nu skulle köra om kring med vurpollon av ABS.... :näsblod
Visiret har jag inte vågat vaxa ännu, då jag är rädd att spegelytan ska bli fördärvad, polish är ju defenitivt rena döden för spegelytan.
Men annars funkar det ju fint att vaxa visiret för vattenavisande effekt :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag med, enligt vad jag förstått så ska det inte vara ngn fara att polera och vaxa komposithjälmar då dom är lackade med riktig lack.
Plast är väl kanske mer tveksamt att vaxa, om man nu skulle köra om kring med vurpollon av ABS.... :näsblod
Visiret har jag inte vågat vaxa ännu, då jag är rädd att spegelytan ska bli fördärvad, polish är ju defenitivt rena döden för spegelytan.
Men annars funkar det ju fint att vaxa visiret för vattenavisande effekt :tummenupp
//Tobbe
Visiret har jag inget problem med... Så det kan få va :)

Däremot har jag "bara" en plasthjälm som jag förstått ska bytas ut snarast möjligt...

crash test doll skrev:
Lite onödigt, men ändå...

Jag har en blanksvart hjälm med spegelvisir (som alla andra). Nu har jag en fråga... Kan man behandla hjälmen med något så att den håller sig lite snyggare? Typ vaxa den eller nåt? Känns som att varje åktur börjar med att jag rengör hjälmen lixom... :va

Det går bra att vaxa hjälmen. Den blir lite lättare att göra rent, men insekterna fastnar lik förbannat. Till visiret är det nog bättre med något avsett för genomskinligt material, typ RainX. Men det finns kanske andra märken som har liknande produkter.

crash test doll skrev:

Däremot har jag "bara" en plasthjälm som jag förstått ska bytas ut snarast möjligt...

Ja skaffa en hjälm av glas/multi/kevlar/kol/någon-fiber. De är säkrare och ofta lättare.

crash test doll skrev:

Plast :ajjabajja
Byt bort den mot en hjälm som inte studsar och brinner så bra :)
//Tobbe

Angel1000 skrev:
Det går bra att vaxa hjälmen. Den blir lite lättare att göra rent, men insekterna fastnar lik förbannat. Till visiret är det nog bättre med något avsett för genomskinligt material, typ RainX. Men det finns kanske andra märken som har liknande produkter.
Har du testat RainX på visiret?
Vet du hur den produkten "beter" sig, lägger man den som ngn sorts vax eller?
En kompis gjorde ngn glasbehandling på sin vindruta på rekondfirma, detta skulle vara som RainX fast bättre och jäklar vad det funkade bra!
När det var nygjort så behövde han knappt sätta på torkarna när det regnade :)
Så jag har funderat på just RainX till både bil och visir.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har du testat RainX på visiret?
Vet du hur den produkten "beter" sig, lägger man den som ngn sorts vax eller?
En kompis gjorde ngn glasbehandling på sin vindruta på rekondfirma, detta skulle vara som RainX fast bättre och jäklar vad det funkade bra!
När det var nygjort så behövde han knappt sätta på torkarna när det regnade :)
Så jag har funderat på just RainX till både bil och visir.
//Tobbe

Nja, jag har ett set med imskydd och "water-repellent" från en firma som heter MOTO. Köpte det på Touringbutiken 1997 tror jag. Jag har en Shoei med dubbelvisir, så jag använder inget imskydd, men jag brukar spraya på den där andra på utsidan av visiret och sen torka med en liten trasa.

Känns som om det är silikon i sprayen och det funkar rätt bra. Vattnet rinner av lite lättare, men den största fördelen är att insekterna inte sätter sig så hårt.

En fuktad microfiberduk (modell frotté, finns i städavdelningen i större matbutiker/stormarknader) i en plastpåse i fickan som man gnider ett par gånger med så är visiret helt rent. Det funkar även utan regnsmörja på visiret, men det går lättare om man har haft på sånt nyligen.

tobbeviking skrev:
Plast :ajjabajja
Byt bort den mot en hjälm som inte studsar och brinner så bra :)
//Tobbe
Hur kan firmorna sälja plasthjälmar om de nu är så dåliga som alla säger? Frågade ändå försäljaren vad han tyckte va bäst. Han plockade fdram en historia som kostade 3-4 papp... När jag frågade om den jag hade i handen var "dålig" så sa han lixopm bara att den va bra. Så fattiga jag gick därifrån med en plastkruka för 1500

crash test doll skrev:
Hur kan firmorna sälja plasthjälmar om de nu är så dåliga som alla säger? Frågade ändå försäljaren vad han tyckte va bäst. Han plockade fdram en historia som kostade 3-4 papp... När jag frågade om den jag hade i handen var "dålig" så sa han lixopm bara att den va bra. Så fattiga jag gick därifrån med en plastkruka för 1500
Sanningen är väl den att en plasthjäm inte är helt kass.
På minus vad det gäller plast är ju att den just studsar och brinner.
En fiberhjälm är ju mer eller mindre "död" om man släpper dne i backen, en plasthjälm studsar som en boll :3freak
Du kan ju själv tänka dig om du glider längs asfalten i hög fart och far fram och tillbaka med skallen, vill du då att hjälmen ska dämpa så mkt som möjligt eller studsa?
Att plast brinner känns knappt nödvändigt som argument då det inte är helt vanligt att mc-piloter hamnar i en pöl med brinnande bensin efter vurpa, men ändå den nackdelen finns.
Sedan säger jag inte att man är dum på ngt vis om man åker i plast, det är ju upp till var och en, precis som ett par stövlar i racemodell skyddar bättre än ett par touring för halva priset.
Fiber är ett bättre skydd helt enkelt, därmed inte sagt att plast är helt livsfarligt.
Jag har smällt med plasthjälm en gång, jag klarade mig bra, men faktumet att jag råkade ut för kraftiga störningar av minnet så vågar jag inte köra i annat än fiber numera.
//Tobbe
Edit: Glömde att en bra plasthjälm oftast är tyngre än en bra fiberhjälm :Edit

Last edited:
crash test doll skrev:
Hur kan firmorna sälja plasthjälmar om de nu är så dåliga som alla säger?
Plasthjälmar är inte så dåliga som alla här säger. :fakta
Många plasthjälmar är bättre än vissa glasfiberhjälmar också med avseende på stötupptagningsförmåga.

Eldstorm skrev:
Plasthjälmar är inte så dåliga som alla här säger. :fakta
Många plasthjälmar är bättre än vissa glasfiberhjälmar också med avseende på stötupptagningsförmåga.
Så man har löst problemet med att plasthjämar studsar?
//Tobbe

Men hur e det med själva hållbarheten då? Klarar de lika mycket innan de typ... spricker?

tobbeviking skrev:
Så man har löst problemet med att plasthjämar studsar?
//Tobbe
Använder man studsförmågan som enda parameter för hjälmköpet bör man inte köpa en plasthjälm.
Studsförmågan är dock inte allenarådande när det gäller hur pass säker en hjälm är. Läs lite hjälmtester så får du se. :hej

Jag kör för övrigt med glasfiberhjälmar själv :tungan.

crash test doll skrev:
Men hur e det med själva hållbarheten då? Klarar de lika mycket innan de typ... spricker?
Både plast och fiber klarar ju kraven för att dom ska få säljas, så jag antar att dom klarar tillräckligt mkt stryk båda två.
Men jag skulle bli mkt förvånad om en plasthjälm skyddar bättre än en fiberhjälm.
Men kom ihåg att det viktigaste på en hjälm ändå är passform och vikt.
Jag är övertygad om att min skalle studsade onödigt mkt vid min olycka just pga att min hjälm såg ut som kriget.
Jag vet att en plasthjälm är som en studsboll jämfört med en fiber, eller komposit är väl mer rätt benämning.
Jag har själv testat på ett par hjälmar som jag bytt pga ålder.
Efter att ha släppt en plasthjälm i gatan så vill jag inte mer ha det.
Detta testet gjorde jag efter min olycka med en hjälm som låg på hyllan innan det "small".
Har sedan även testat med komposit och den vann ingen höjdhoppstävling kan jag säga.
Dom jag pratat med som säljer hjälmar osv har övervägande sagt att komposit är bäst och att plast mest är avsett för mopedåka.
Det är mitt val, sedan har jag inte läst en enda test där man hävdar att en plast skulle vara bättre än komposit.
Så jag fortsätter iaf att åka med komposit...
//Tobbe

Eldstorm skrev:
Använder man studsförmågan som enda parameter för hjälmköpet bör man inte köpa en plasthjälm.
Studsförmågan är dock inte allenarådande när det gäller hur pass säker en hjälm är. Läs lite hjälmtester så får du se. :hej

Jag kör för övrigt med glasfiberhjälmar själv :tungan.
Frågan är väl mer om man tycker det är bra med en hjälm som dämpar eller studsar.
Vikten är en annan parameter som jag sätter som viktig när jag väljer hjälm.
Men som jag tidigare sa så har jag inte sagt att man är korkad eller dum om man väljer plast, jag personligen kör med komposit för att jag tror att det är ett bättre skydd med tanke på dom fakta jag hittat, därmed inte sagt att plasthjälmen är värdelös.
Men jisses! Hoppas inte trådstartaren tar illa upp för att vi barkade iväg i en helt annan riktning :näsblod Det var inte min mening :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Frågan är väl mer om man tycker det är bra med en hjälm som dämpar eller studsar.
Vikten är en annan parameter som jag sätter som viktig när jag väljer hjälm.
Men som jag tidigare sa så har jag inte sagt att man är korkad eller dum om man väljer plast, jag personligen kör med komposit för att jag tror att det är ett bättre skydd med tanke på dom fakta jag hittat, därmed inte sagt att plasthjälmen är värdelös.
Men jisses! Hoppas inte trådstartaren tar illa upp för att vi barkade iväg i en helt annan riktning :näsblod Det var inte min mening :)
//Tobbe
Helt ok! Jag tror att jag hjälpte till lite själv...! :)

Tror ändå att jag ska passa på att byta hjälm... Man vill ju inte chansa! Är det stor skillnad på de andra materialen som finns? Eller e det lixom plast mot alla andra?

crash test doll skrev:
Helt ok! Jag tror att jag hjälpte till lite själv...! :)

Tror ändå att jag ska passa på att byta hjälm... Man vill ju inte chansa! Är det stor skillnad på de andra materialen som finns? Eller e det lixom plast mot alla andra?
Ojoj, det lär väl finnas en viss skillnad säkert.
Men inget jag funderat själv över konstigt nog, man är väl blåögd och tycker att en komposithjälm av känt märke i 3-5000:- klassen bör vara så säker som möjligt.
Jag har inriktat mig på den klassen och försökt blunda för märken och modeller när jag valt, passform och vikt som sagt är det jag värdesätter mest.
Ett tips som tex jag själv gått bet på en gång var att jag gick oklippt och handlade kruka, efter klippning satt hjälmen inte så bra längre :rolleyes:
Men handla ngn av dom stora märkena.
Finns hur mkt som helst att prova och välja bland.
Se till att den sluter ganska tätt under öron och nacke, ja hela "botten" på hjälmen så får du inte bara en hjälm som skyddar bra utan även en som är tystare än en som inte sluter så tätt.
Jag har i dagsläget en AGV som ska bytas ut, den brusar så in i h%&=¤te.
Tyckte den slöt ganska tätt i butiken, men icke, efter ett tag kändes det som det var fritt blås upp till öronen :(
Men här finns ju gott om "väljahjälmtrådar" sök och kolla vad folk rekomenderar vettja :)
//Tobbe

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...