Vatten i oljan? Kawasaki er6n 2013

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Hej! Är lite orolig över hojen min då jag har en vattnig vit fläck på oljeglaset på min kawasaki er6n, det dök upp när jag tog ut hojen ur garaget efter vinterförvaringen, jag har bytt oljan, slängde i lite injection cleaner i tanken också men jag är inte jättekunnig på saker, en kollega till mig säger att lm det är kylvätska ska det vara vit gegga och det på locket till oljan också, är mest orolig för majoriteten av fläcken försvinner efter en stunds körning men varje morgon är skiten tillbaks igen.

Några ideer på vad det är så jag vet vart jag iallafall ska börja felsökningen? Bifogar en bild på hur det ser ut
 

Bifogat

  • 20230522_161152.jpg
    20230522_161152.jpg
    2 MB · Visningar: 64
  • 20230522_161209.jpg
    20230522_161209.jpg
    1.2 MB · Visningar: 63
Har du varit ute och åkt riktigt med hojen?

Det där ser ut som vanlig kondens som blir vid korta uppstarter. Helt normalt men inte direkt nyttigt för motorn.

Ut och kör en timme, kolla sen
Hmm, ok! Tack jag ska testa, kör oftast bara 10-15minuter till jobbet
 
Hmm, ok! Tack jag ska testa, kör oftast bara 10-15minuter till jobbet
Ok.
Av bild 1 att döma så ser det ut att ligga frisk olja nertill och lite kondens på själva glaset.
Hade du haft kylarvätska i oljan så blir hela oljan en grå/vit sörja
 
Du ger ju svaret själv, imman försvinner efter en stunds körning. Hade du blandat 50/50 med kylarvätska och olja så hade du dels haft väldigt fullt i oljesystemet så att säga, och det hade inte försvunnit av lite körning. Hojen hade dessutom blivit väldigt varm, alternativt aldrig visat någon temperatur alls, utan kylarvätska.
 
Du ger ju svaret själv, imman försvinner efter en stunds körning. Hade du blandat 50/50 med kylarvätska och olja så hade du dels haft väldigt fullt i oljesystemet så att säga, och det hade inte försvunnit av lite körning. Hojen hade dessutom blivit väldigt varm, alternativt aldrig visat någon temperatur alls, utan kylarvätska.
Mjaa, fast den försvinner inte helt, och är tillbaks igen efter bara en stund. Kollade efter att jag kört en öängre runda hem idag och det såg ut som att vita små klumpar lossnat från glaset, dessuto. Så dog hon vid hög acceleration. De va bara o trycka på startknappen o köra vidare, funderar på om det kan vara något med förgasaren? Alltid tankat 95 i hpjen tidogare och började med 95 för bara någon vecka sedan
 
Mjaa, fast den försvinner inte helt, och är tillbaks igen efter bara en stund. Kollade efter att jag kört en öängre runda hem idag och det såg ut som att vita små klumpar lossnat från glaset, dessuto. Så dog hon vid hög acceleration. De va bara o trycka på startknappen o köra vidare, funderar på om det kan vara något med förgasaren? Alltid tankat 95 i hpjen tidogare och började med 95 för bara någon vecka sedan
Din hoj har insprutning, inte förgasare. Spelar dock ingen roll i detta, det gör inte bensinen heller. 95 eller 98 kvittar överlag och ffa gällande eventuell olja/vatten-blandning.
 
Din hoj har insprutning, inte förgasare. Spelar dock ingen roll i detta, det gör inte bensinen heller. 95 eller 98 kvittar överlag och ffa gällande eventuell olja/vatten-blandning.
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
 
Kan den ändras när hojen bara står vinterförvarad? Tomgången ligger på ca 1000 varv när hon är varm
 
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
Det är svårgissat för mig - förhoppningsvis har någon annan bättre koll och kan ge dig ett bra svar. Kommer jag på något så skriver jag!
 
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
Lågt ställt tomgång?

Är väl inte elektroniskt styrd på den där?

Vilken bensin du kör på kvittar.
 
Kan den ändras när hojen bara står vinterförvarad? Tomgången ligger på ca 1000 varv när hon är varm
Såg nu att jag dubbelpostat. Ber om ursäkt.

1000 rpm låter spontant något lågt i mina öron. 1150-1200 vill du nog ha den på.
(Om den nu har en justerskruv på spjällen)

Vad är det för årsmodell?
 
Det är lite konstigt att tomgången sjunkit så pass under vinterförvaring.

Men börja med att justera upp tomgången och se hur det beter sej vid gasavslag...
 

Bifogat

  • Screenshot_20230524_071050_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20230524_071050_Samsung Notes.jpg
    435.1 KB · Visningar: 14
Det är lite konstigt att tomgången sjunkit så pass under vinterförvaring.

Men börja med att justera upp tomgången och se hur det beter sej vid gasavslag...
Kan nog räcka att bara peta på den där skruven.
På Busan är det inte många grader man behöver skruva för att sänka/öka
 
Det är en 2013, rådfrågade mekaniker och han tipsade om att byta stiften på henne, dom har jag nu bytt och nu dör hon vid varje pådrag jag gör.
 
Uppdatering, snackade med verkstan och dom ska kika med datorn vad problemet är, tror att det är bränslepumpen som är kass :<
 
Ang vatten i oljan så är de vanligaste att packboxarna på vatternpumpens axel som läcker in vatten i oljan. På vissa maskiner kan även själva pumpaxeln bli nernött så man får byta även den i samma veva som man byter packbox.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top