Varvtalsinformation Aprilia RS 250

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hej,

Jag håller på att försöka att färdigställa en RS 250 till våren. Det är allt annat än billigt för mig. För att då ha lite roliga projekt under tiden är jag sugen på att konstruera en såndäringa fräsig varvtalsindikator med dioder. Grönt för ok. gult, dags för att växla samt rött, din late jävel Växla!

Eftersom jag aldrig har haft möjligheten att provmäta mitt skurna projekt söker jag vägledning här på sporthoj.

Min fråga är då om det är en puls för varje varv (eller flera) eller om det är PWM signal. Vilka signalnivåer gäller det? Jag tänker snatta signalen från insignalen till displayenheten.

//Stefan
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Från -98 så fanns det en växlingsindikator orginal i instrumenteringen. Den programerade man själv in vid vilket vartal den skulle blinka vid.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jo, det är jag redan medveten om. Jag vill ha en rejsig sak som indikerar grönt, gult och rött :)

Ska du ha en rejsig sak så ska du bara en lampa som blinkar frenetiskt så fort du ligger över växlingsvarvtalet. Typ en så'n som Aprilia redan har i sin isntrumentering... :) Vem orkar tänka på färger när man kör???
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag har aims dator med shiftlight på min, den plockar signalen från en tändkabel induktivt.

Finns flera sådana billiagre att köpa om du inte vill ha loggning för avgastemp, varvtider etc.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är väl bra med lite förvarning så man hinner flytta foten när det börjar bli dags?


Vid räjsing har man foten (tårna) på växelspaken förutom när du flyttar upp foten inne i vänsterkurvor, och du växlar hela tiden. En snabbräkning på tex Sviestad så växlar jag i snitt var 3e sekund.

Svårt att hinna ha foten någon annanstans då.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Tanken är bara att ha ett litet roligt vinter projekt. Alltså inget nödvändigt men ack så roligt:)) Ska bara få ihop en fungerande motor.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ett roligt vinterprojekt är att plocka bort alla onödiga skruvförband och ersätta med buntband eller skruvförband av mindre dimension, dessutom kan man kapa skruvar på längden där förbandet bara använder de första gängvarven. Det är helt sjukt vad många onödiga (i alla fall för tävlingsbruk) och onödigt överdimensionerade skruvförband det sitter på en gathoj. Jag roade mig med att göra det på min f d Aprilia RS250 en gång och man får lätt ihop till ett kilo och det krävs två händer för att hålla allt skräp man skruvat av. Sen vet jag inte om alla håller med mig om att det varken är särkilt nödvändigt eller sådär jättekul, men det tycker jag. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett roligt vinterprojekt är att plocka bort alla onödiga skruvförband och ersätta med buntband eller skruvförband av mindre dimension, dessutom kan man kapa skruvar på längden där förbandet bara använder de första gängvarven. Det är helt sjukt vad många onödiga (i alla fall för tävlingsbruk) och onödigt överdimensionerade skruvförband det sitter på en gathoj. Jag roade mig med att göra det på min f d Aprilia RS250 en gång och man får lätt ihop till ett kilo och det krävs två händer för att hålla allt skräp man skruvat av. Sen vet jag inte om alla håller med mig om att det varken är särkilt nödvändigt eller sådär jättekul, men det tycker jag. :)
Det är ju trots allt ett kilo mindre, men sen sitter det nog i huvudet, man vet att det går fortare bara för att man har sågat av dom där skruvarna, eller bytt ut något i järn mot buntband osv :fakta
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ett roligt vinterprojekt är att plocka bort alla onödiga skruvförband och ersätta med buntband eller skruvförband av mindre dimension, dessutom kan man kapa skruvar på längden där förbandet bara använder de första gängvarven. Det är helt sjukt vad många onödiga (i alla fall för tävlingsbruk) och onödigt överdimensionerade skruvförband det sitter på en gathoj. Jag roade mig med att göra det på min f d Aprilia RS250 en gång och man får lätt ihop till ett kilo och det krävs två händer för att hålla allt skräp man skruvat av. Sen vet jag inte om alla håller med mig om att det varken är särkilt nödvändigt eller sådär jättekul, men det tycker jag. :)

Det där är ju hur kul som helst, och att byta till alubult, nylonbrickor och hålborra de stålskruv som måste vara kvar.

:)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top