VARVSTOPP PÅ MIN YAMAHA DT 125 -84a VID 8500 RPM. kan man koppla ur det?

hejsan!

jag lånar denna tråd en snabbis. jo det e så här att jag har också ett varastopp vid ca 7800 på min yamaha dt125 lc -83. nån som vid nått man kan göra för att få den att vilja varva mer? och sen om någon vet varför den kopplar när växel är i?

är tacksam för svar.
 
Last edited:
2855437 hejsan!

jag lånar denna tråd en snabbis. jo det e så här att jag har också ett varastopp vid ca 7800 på min yamaha dt125 lc -83. nån som vid nått man kan göra för att få den att vilja varva mer? och sen om någon vet varför den kopplar när växel är i?

är tacksam för svar.
fråga hangman :rofl
 
Last edited:
YPVS. Står inte det för Yamaha Power Valve System? Är osäker men om det är rätt så har det legat lagrat i minnet i 25år. Ja fy fan vilket minne, allt är inte bortsöpet:D
 
HAHA. ja herre jävlar. tror jag vet vem snubben är och har då aldrig sett en 125cc i den här stan som gått fort nånsin. inte ens 2005 då han skrev sitt skit :D
 
Fyfan, nu har jag läst igenom tråden, Igen. Den blir aldrig tråkig :D
Vilken jävla lirare asså. Synd att han blev bannad, jag hade velat se hur mycket skit han kunde komma på.
 
Det vet han nog knappt själv:D , ajja han har iaf gett oss ett par roliga skrattstunder mee sin "eubertrimmade supermaskin":rolleyes:
 
Men asså ärligt, kan man inte sätta dit vilken motor som helst i de motor fästena, kanske en crossmotor på 125cc. Borde inte det räcka för att komma upp i 147??, fast knappast i 7800rpm...
 
ååååååÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅååÅHHHHhhh tråååddlyyyft.

Sverige måste ta del av denna tråden igen ! Klistra ? :tummenupp
 
fan att det är så länge sen han höll på med sin dt, eller det kanske han fortfarande gör? XD för jag bor nämligen bara 2 mil utanför mjölby som han sa att han bodde i :P och det vore rätt kul att rejjsa mot honom :D

haha det var lite kul tyckte jag när han skrev att det var ett antal mil till Motala från Mjölby och att det var lika långt hem :rofl
 
Last edited:
är det en dt125lc eller dt125r han pratar om bara undrar liksom ?


Inge en LC kan de ha vari den kom väl först vi 88-89??...Han låter lite som en polare här hemma han där Hangman...Men ni sku höra på min polare han körde på bakhjulet i 80 me sin KTM mope o så lossna ju framhjulet för han :gnissla men så skillad som han e så fick han ner den ändå utan en enda repa på mopen o han skadda int sig någe där e en riktigt skillad person :yoparty
 
Inge en LC kan de ha vari den kom väl först vi 88-89??...Han låter lite som en polare här hemma han där Hangman...Men ni sku höra på min polare han körde på bakhjulet i 80 me sin KTM mope o så lossna ju framhjulet för han :gnissla men så skillad som han e så fick han ner den ändå utan en enda repa på mopen o han skadda int sig någe där e en riktigt skillad person :yoparty


öööh en till mytoman?

Seriöst hur får man ner hojen utan framhjul i 80 utan att repa den?:D :rolleyes:
 
öööh en till mytoman?

Seriöst hur får man ner hojen utan framhjul i 80 utan att repa den?:D :rolleyes:
02

Jo han e lite mytoman han har hur många historier som helst, han hoppa av en hoj 100 knyck också en gång:rolleyes: säger han iallafall :huvet
 
jag låna också denna tråd lite.
Det är så att jag också har en DT125R 89 eller 90.
Och den verkar också ha ett varvstopp vid 7800 varv=100-105km/h, men jag har fått höra att YPVS.en ska vara felmonterad orginal (ligger ett halvt varv fel)för at hålla nere effekten, någon som vet om det stämmer?
 
jag låna också denna tråd lite.
Det är så att jag också har en DT125R 89 eller 90.
Och den verkar också ha ett varvstopp vid 7800 varv=100-105km/h, men jag har fått höra att YPVS.en ska vara felmonterad orginal (ligger ett halvt varv fel)för at hålla nere effekten, någon som vet om det stämmer?
:huvet

fel tråd att ställa frågor i;)
 
En DT125 från 84 har maxeffekten 16 hk vid 7000 rpm så Hangmans "varvstopp" vid 8500 rpm är ganska naturlig men det beror inte på boxen utan på portningen och avgassystemet.

Funderar på om någon tidigare ägare monterat en 170cc cylinder på Hangmans hoj, en sån kan nog med rätt drevning göra 145km/h vid 7800rpm och medvind. :va

Har själv haft en -82 DT125 för 20 år sedan med 170cc cylinder och ytterligare lite hemmafilat. Min mätare visade helt fel hastighet men jag vet att jag accade ifrån kompisarna med orginal RD125 och höll ungefär jämt i toppfart så toppfarten låg nog runt 140km/h. För det var ju vad en RD125 gjorde.(enligt hastighetsmätaren)

Den enda kompisen med TZR125 passerade mig på 402 meterslinjen med sådan hastighet att det kändes som ett möte och TZR125 gick väl nästan 160km/h om jag minns rätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top