VARVSTOPP PÅ MIN YAMAHA DT 125 -84a VID 8500 RPM. kan man koppla ur det?

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
En DT125 från 84 har maxeffekten 16 hk vid 7000 rpm så Hangmans "varvstopp" vid 8500 rpm är ganska naturlig men det beror inte på boxen utan på portningen och avgassystemet.

Funderar på om någon tidigare ägare monterat en 170cc cylinder på Hangmans hoj, en sån kan nog med rätt drevning göra 145km/h vid 7800rpm och medvind. :va

Har själv haft en -82 DT125 för 20 år sedan med 170cc cylinder och ytterligare lite hemmafilat. Min mätare visade helt fel hastighet men jag vet att jag accade ifrån kompisarna med orginal RD125 och höll ungefär jämt i toppfart så toppfarten låg nog runt 140km/h. För det var ju vad en RD125 gjorde.(enligt hastighetsmätaren)

Den enda kompisen med TZR125 passerade mig på 402 meterslinjen med sådan hastighet att det kändes som ett möte och TZR125 gick väl nästan 160km/h om jag minns rätt.

Läs hela tråden...

allvarligt :)
 

Lkpgc

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD LC -84
wey, bra att din dt går så attans snabbt vid så lågt varvtal :O ansöka till guinnes kanske ??

min rd 125 från samma årtal är skapligt trimmad och kommer inte upp i dom hastigheterna förns 10 000 varv i medvind? hur kan detta vara möjligt.. hmm..
det är mer eller mindre samma motor och mer eller mindre samma trimm...

*strange*
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
memory lane

Jag hade en dt 125 -81 luftkyld med växellådsras. Då tog vi cyllen o satte den på en yamaha rs 125 motor(nån 70tals historia tror jag det var, 15år sen minst) Vi fick svarva o fräsa en hel del för att kolven ville vända 6mm under överströmmarna o 3mm under toppen.
När kolven vände mer lagom under överströmmarna o avgasporten smakat duktigt med fil var överströmmarna avstämda för ca 17000 varv
avgasporten för 13000 varv
till detta svetsades ett rör efter graham bells formler för max effekt vid 12500
samt ett par egna portar emellan reedkorg hålet o överströmmarna.
22mm orginal fuggen kastades åt h-te och en mikuni 32mm gasare fiskades upp ur bra o ha lådan.

Vi hade ingen hastighetsmätare utan bara varvräknare på den gokart motorn sattes på men vid 7800varv gick den knappt rent, vid 9000varv gick den bra
och när nålen lade sig mot stoppet vid 13000varv skrek den som en stucken gris.!
Tyvärr var motorn konstruerad för ca 15hk så axlarna i växellådan böjde sig, de var väldigt klena.:(
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
wey, bra att din dt går så attans snabbt vid så lågt varvtal :O ansöka till guinnes kanske ??

min rd 125 från samma årtal är skapligt trimmad och kommer inte upp i dom hastigheterna förns 10 000 varv i medvind? hur kan detta vara möjligt.. hmm..
det är mer eller mindre samma motor och mer eller mindre samma trimm...

*strange*

Men du, trådlyftarn! han är bannad så det är rätt lönlöst att gnälla på han :tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ni har rätt. jag skrev fel. menade hästkrafter, inte kw. Jag kan lova att den här 125an åker ifrån dom flesta maskiner.

inte min 245 från 86... trimmad med hagelpatroner i backspegeln och e-type på stereon.

tråkigt att han blev bannad. det var väldigt intressant läsning i början.. hahaha
 
Last edited:

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Han borde väl vara runt 19 bast nu??? Ingen som vet om han skaffat sig emm riktig hoj! Förstå att om fick tag på en orginal r6? Den skulle ju toppa 400km/h och accelerera som en JAS!!!!! :hårdrock
 

Hopper

Fd Raceway
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Lund
Hoj
-06 R6
Den roligaste tråden på SH, förutom Hamrén-tråden förstås! Skrattade så jag fes!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top