Varvräknare "fladdrar" på R1

Käcke1

R1, VFR750
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Norrköping
Hoj
R1, VFR750
Har en R1:a som varvräknarnålen fladdrar, vibrerar, hoppar kallat vad du vill..:confused:
Unrar om det är vanligt?
Sitter felet i instrumentet eller är det något med tändinpulsen till mätaren?

Tacksam för förslag..:huvet
 
Hur hoppar den? Pendlar den mellan 0, aktuellt varv och ca 7000 varv, 3s på varje, så har du fel på EXUP-motorn. Hoppar den bara hysteriskt så har du ett trasigt instrument. Jag orkade aldrig försöka laga det, om det nu ens går, jag köpte ett nytt när jag hade det felet.
 
Hur hoppar den? Pendlar den mellan 0, aktuellt varv och ca 7000 varv, 3s på varje, så har du fel på EXUP-motorn. Hoppar den bara hysteriskt så har du ett trasigt instrument. Jag orkade aldrig försöka laga det, om det nu ens går, jag köpte ett nytt när jag hade det felet.

Den visar inte någon felkod utan är allmänt instabil.
Framförallt på höga varv!!
Tänkte om det va något vanligt fel??
 
Hur höga varv? Rätt vanligt att elektroniken inte hänger med på standardhojar när man är och nosar kring varvstoppet. På min gammelhoj vandrar det rätt mycket också.
 
Hur höga varv? Rätt vanligt att elektroniken inte hänger med på standardhojar när man är och nosar kring varvstoppet. På min gammelhoj vandrar det rätt mycket också.

Märkte det igår på högt varv och hastighet (10k varv kanske och ca 200km/h)
då joddlade den som fan tyckte jag, kompis gamla fastback hoppar som fan på låga varv för att sedan lägga sig när den kommer upp lite.
 
Märkte det igår på högt varv och hastighet (10k varv kanske och ca 200km/h)
då joddlade den som fan tyckte jag, kompis gamla fastback hoppar som fan på låga varv för att sedan lägga sig när den kommer upp lite.

Beror ofta på vad man har för tändsystem men kvalitén på mätarna spelar också roll. Kanske tar mätaren / tändsystemet upp högre frekvenser bättre än vad den gör lägre frekvenser och funkar således bra på höga varv men blir tokig på låga.

KOSO är ett exempel på mätare med detta problem, fast tvärt om. Till dessa måste man bygga ett lågpassfilter för att varvräknaren ska visa korrekta värden. Funkar bra upp till 2000 varv men sen vandrar det allt mellan 3000 och 10000.
 
Gammal tråd här! Men ger det ett försök.

Tittade på en R1a idag från -98 där varvräknaren bara stod och fladdrade helt galet runt nollan. Är det då instrumentpanelen som är kass och vad kostar en sådan på skroten eller går det att laga?
 
Gammal tråd här! Men ger det ett försök.

Tittade på en R1a idag från -98 där varvräknaren bara stod och fladdrade helt galet runt nollan. Är det då instrumentpanelen som är kass och vad kostar en sådan på skroten eller går det att laga?

Jag betalade 1500 för en till min -00 på Bikes demontering.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top