Vart reser ni helst?

Hur kommer man till Similan Island? Låter väldigt intressant.

Vad vill du få ut av din resa?

Ex. Aruba är riktigt fint men vet inte om det är för lugnt och avslappat för dig.

Enda stället jag gillar i Thailand är Similan Islands, snorkla vid öarna bland koralerna och havssköldpaddor, och uppleva den kristallklara vattnet och vita sanden, gå upp på ön och titta på flygandehundar osv. Var så nice att jag åkta dit flera ggr under samma vistelse i thailand. Annars är Australien rätt nice tror jag, inte varit där själv men bara hört gott om det. Gillar man extremsporter så finns nog det mesta där som klättring, fallskärmshoppning, downhill, dykning, kolla på vilda djur ja beror väldigt mycket på vart i Australien du har möjlighet eller vill åka till.

Reste runt nästan ett helt år i australien, finns allt du kan tänka dig i djur och naturväg. även upplevelser alltifrån skidåkning till surfing, dykning, extremsporter m.m Du kan hyra motorcyckel bil m.m Gillar du att traska runt i städer finns även där många alternativ. Och gillar du sol och bad finns där bland dom absolut bästa ställena i världen. Bara att fråga om du undrar nått om landet "down under" :tummenupp

Hur kommer man till Similan Island? Låter väldigt intressant.

Kan verkligen rekommendera det! finare och vitare strand och klarare vatten har jag aldrig sett!
http://www.aonangguiden.se/Dykning-Snorkling/

Bild tagen med min skit iphone 3gs
Similand Island 2012.jpg

Just där var mer en strand där vi käkade och badade, i dags utflykten tar de med dig till 2 olika öar för att snorkla bland koralerna och 2 stränder där man får sola, bada och utforska lite delar på ön. Vet inte om vi hade tur men båda dagarna med 2 dagars mellanrum mellan dagarna fick vi snorkla tillsammans med havssköldpaddor. De var väldigt närgånga men helt ofarliga. De dök upp från ingenstans ibland ensamma ibland flera. Simmade med 3 sköldpaddor vid ett tillfälle :)

Last edited:
Som någon sa, Dubai är grymt om du vill ha shopping. Qatar är nästan lika imponerande men mer "äkta" om du vill uppleva arabvärlden. I Qatar kan du dock inte köpa någon alkohol på ett lätt sätt ;-)

Annars så skulle jag rekommendera nationalparken Plitvice i nordöstra Kroatien. Ett av dom vackraste ställen på jorden och ett av dom få ställen jag verkligen vill åka tillbaka till.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1345760567859.jpg
    uploadfromtaptalk1345760567859.jpg
    103.6 KB · Visningar: 80
Plitvice ska jag lägga på minnet när jag åker till Kroatien. Hur lång tid tar det att ta sig dit från kusten?

Plitvice ska jag lägga på minnet när jag åker till Kroatien. Hur lång tid tar det att ta sig dit från kusten?

Det beror ju givetvis på vart i Kroatien du befinner dig :) jag hyrde bil i Italien så jag körde in via Slovenien, norrifrån alltså. Där var vägarna små och det tog sin tid.

Men när vi fortsatte så körde vi ner till Zadar som ligger vid kusten men ganska långt ner i landet. Det tog ca 2,5 - 3 timmar men vägarna där var mycket bättre. Från Split är det nog dubbla tiden... Kroatien är ju inte stort så det är inte många timmar man behöver lägga vart man än ska där.

Tänkte tipsa om Belgrad men såg nu att du redan varit där. Fruktansvärt fin stad med otroligt gästvänligt folk och överbefolkat med snygga cheyer :) Sarajevo var det också fint och fullt med pangbrudar överallt, men dom är ju muslimer så det var inte lika gästvänligt. Bukarest är också en rätt häftig stad, men jag gillar Bulgarien lite mer än Rumänien. Har dock bara varit i Sofia och Ruse.
Jag har dock aldrig turistat, har bara varit och spelat med bandet i östeuropa ett par svängar, så jag har inte hunnit utforska så mycket.

Sydamerika är ju också ett alternativ, finns lite berg och skit, lite vattenfall o sånt te.x. iguazu som jag såklart sket i att besöka när jag var där. Patagonien. Peru m.m.. aa googla lite o se om det verkar vara nåt för dig.

cataratas4.jpg

Dubai är trevligt, välordnat förhållandevis billigt. Solsäkert och underbara stränder.

Moskva är en av mina favorithuvudstäder, kaos men ändå ordning på något sätt en fördel om du behärskar språket.
Warzawa kan jag oxå rekomendera, prisvärt, jag kände mig tryggare på gatorna nattetid där i jämförelse med Stockholm.

Syrien är ett underbart land- men inget att rekomendera för tillfället.

Libanon:kär:kär, underbar mat, trevliga människor. Jag lyckades med konststycket att åka skidor på förmiddagen och sedan bada i havet på eftermiddagen.

Jordanien kan jag oxå rekomendera, mycket att se samt bra dykning. Gör inte som jag dock, åk inte dit under ramadan:huvet:huvet

Thailand-inte min påse alls:näsblod

Hoppas att du har fått några bra tips

Nu börjar det ramla in tips! Keep em coming. Jag har dykcert, hojkort och spelar golf. Är alltså intresserad av lite av varje men jag vill veta var ni gärna åker och varför. :tummenupp

Nu börjar det ramla in tips! Keep em coming. Jag har dykcert, hojkort och spelar golf. Är alltså intresserad av lite av varje men jag vill veta var ni gärna åker och varför. :tummenupp

Helt ärligt, jag åker överallt och gärna. Jag älskar nya intryck och upplevelser.
Storstad, småstad, byhåla elelr strand, spelar ingen roll, alla ställen har något att ge.
I september åker jag till Bratislava, det ser jag fram emot!

Mitt tips är att bo på guest houses och vandrarhem. Där pratar alla med varann och man får direkt vänner som tipsar om upplevelser och som man kan hänga med. På hotell håller sig folk för sig själva.

Vill du backpacka så är Thailand bästa stället att göra det första gången. Vänligt billigt och enkelt.

Taiwan får jag säga är grymt trevligt. (Spenderat nästan 5 månader där :yoparty).
Lite otippat ställe kanske. En ö som är stor som Belgien har jag för mig. Högsta berget är ungefär 4000 meter. Det är jättegrönt på hela ön. Mycket influenser från Japan (var ockuperat från 1870-1940 eller något sådant), samt traditionella kina (som det såg ut innan kulturrevolutionen). Finns massor att se och äta och människorna är otroligt trevliga. Klipper in lite lånade bilder nedan.

Highway 11 är väldigt lik Highway 1 i USA
Driving-Highway-11-Taiwan-008.jpg

Taroko Gorge är fint, Japanerna byggde en go väg där under deras ockupation som man kan vandra. Även värt att köra över bergspasset.
taroko_5509.jpg

Taipei är värt att stanna i också
taipei-taiwan-skyline.jpg

Finns många night markets med nice mat
nightmkt.jpg

Coola nattklubbar
1.png
Luxy, Myst, Babe18 m.fl
Samt massa nice att kolla på.

Green Island är ett värt besöksmål
main.php

Det är en liten ö där man hyr scooter och åker runt och kollar (tar 30 minuter om man ligger i), badar i varma källor eller i havet. Scooteråkningen var extra kul. Inga bilar alls, det enda man behöver akta sig för att förvirrade taiwaneser som puttrar omkring långsamt på sina scooters. Vägarna är riktigt bra, jättekuperat och fantastiska vyer.

I allmänhet har Taiwan riktigt roliga vägar. Många cyklar runt ön men köra mc vore lika nice det. Tunga mc är än så länge väldigt ovanliga dock och man behöver internationellt körkort för att köra.

Libanon:kär:kär, underbar mat, trevliga människor. Jag lyckades med konststycket att åka skidor på förmiddagen och sedan bada i havet på eftermiddagen.

Har hört talas om den möjligheten att åka skidor och bada samma dag. Blir nog ett besök dit.

Moskva har jag varit i, men det var väldigt politiskt instabilt just då under tidigt 90- tal. Man ville ha dollars överallt. Rubeln var inte värd att använda som toalettpapper. Det var en galen period att vara där och jag är glad att jag fick uppleva det. Moskva har förändrats en hel del sedan mitt besök har jag förstått av vänner som åkt dit under senare år.

Thailand var inte min melodi heller, men så var jag bara i Bankok över ett par dagar när jag mellanlandade från en annan resa. Öarna verkar vara fina, men jag gillar inte alls det jag läst om kriminaliteten. Thailand som resmål har hamnat långt ner på min lista. Då åker jag nog hellre till Vietnam eller något annat land dit turisterna ännu inte invaderat och förstört. Blev jäkligt irriterad tillslut att taxiförarna bara ville köra en till horhus i Bankok trots att man sagt destinationen man skulle till. Men det är nog inget problem om man är kvinna antar jag. Mådde illa när jag såg feta "Tyskar", dvs europeiska män med småpojkar och flickor. Maten var dock fantastisk och det är säkert öarna också om man kan förbise allt skit som händer på dem.

Taiwan får jag säga är grymt trevligt. (Spenderat nästan 5 månader där :yoparty).
Lite otippat ställe kanske. En ö som är stor som Belgien har jag för mig. Högsta berget är ungefär 4000 meter. Det är jättegrönt på hela ön. Mycket influenser från Japan (var ockuperat från 1870-1940 eller något sådant), samt traditionella kina (som det såg ut innan kulturrevolutionen). Finns massor att se och äta och människorna är otroligt trevliga. Klipper in lite lånade bilder nedan.

Verkar riktigt härligt, en fråga bara: Hur är prisläget i Taiwan?

Verkar riktigt härligt, en fråga bara: Hur är prisläget i Taiwan?

Skulle säga lite som central/östeuropa :)
I vissa fall t.om. billigare. Dock finns

McDonalds: halva priset mot Sverige
Billig, enkel mat (typ dumplings, nudlar, soppa och liknande lunch): 10-15kr
Rejälare mål på bättre restaurang (t.ex all-you-can-eat BBQ/hotpot/västerländskt): 50-100kr
Öl på 7-eleven - Amerikansk/japansk/europeisk 50cl: 10-13kr, inhemsk: 8kr
Öl på finare restaurang/nattklubb: 22-35kr
20 cl whisky i affären - (famous grouse, jack daniels, suntory): 30-40 kr (inhemsk sprit jättebillig)
Kaffe på café (latte/americano etc): 10-20 kr (Starbucks 25kr)

Boende på enkelt hotell i dubbelrum: 100-150kr

Bensin: 8-9 kr om jag inte minns fel
Tågresor: Långsamt tåg och buss cirka 2 kr/mil, snabbtåg 10kr/mil
Tunnelbana i städer/stadsbuss: 3-5 kr per resa
Hyra bra bil: 375kr per dygn inkl fria mil

Kläder: halva priset mot Sverige eller billigare

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över :)

Ett annat riktigt fint resmål är Filippinerna (om man tröttnat på att bada i Thailand och vill slippa turistigheten, fylledrägg, småtjejer som säljer sex etc.).

El Nido, där Robinson spelats in (senaste säsongen råkade jag se att de precis var i El Nido)
Det är grymt vackert men lite svåråtkomligt (går flygplan visserligen så snålar man inte blir det relativt bekvämt).
Man kan dyka/snorkla och se de mest fantastiska saker, åka på båtutflykter, slappa på kritvita stränder osv.
Lite bilder jag tog: http://imageshack.us/g/194/cimg1816o.jpg/

Australien är väldigt väl värt ett besök.

Cairns i norra Queensland har allt man skulle kunna tänka sig att se i naturväg inom ett par timmar med bil: barriärrev (direkt från hamnen), stränder, öken, regnskog, böljande slätter. Man kan åka runt nåt som kallas för The Waterfall Route där man åker och besöker en mängd olika vattenfall i olika sättningar, fantastiskt vackert. Man får ju inte missa dykning och snorkling på barriärrevet (bäst vore nog ett övernattningspaket med dyk en dag och snorkling en för det ger lite olika perspektiv och man ser lite olika saker, tyvärr gjorde inte vi det). Det går att göra från hela nordöstkusten i princip så om man väljer att hyra en camper och köra östkusten ner har man massor med olika rev att besöka om man skulle tycka att dykning är skitkul.

EDIT: Just det, det finns lite serpentinvägar upp och ned för bergen runt Cairns också om man mot förmodan skulle tycka det är kul... :banana

Jag är inte särdeles berest men man ska ha husvagn...

5 minuter Falsterbo och 5 minuter Koster!
5 minuter Flen och Hjo och 5 minuter Kloster.
5 minuter Örebro och 5 minuter fjäll.
5 minuters rast på ett europavägsmotell...

Jag var i Thailand för första gången förrförra vintern (jo jag är lite efter) på östkusten, besökte de tre öarna Ko tao, Kophan-gan och Ko Tao, det var riktigt nice. Ko Tao var bäst, grymt vatten och minst turistigt!

Edit: Här smälter jag frukostbuffén på Ko Tao :)

Missade att du och alla som är reggade 2003 och before Svajdie fuck up har gratis boende i centrala Bangkok?:-)

Last edited:
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back