Vart reser ni helst?

Som en hel del säger så är Australien riktigt schysst! Men åk inte hela vägen hit utan att besöka Nya Zeeland också. helt sjukt vackert och massor med roliga saker att göra (extremsporter).
Andra ställen som jag väldigt gärna skulle vilja åka tillbaka till och brukar rekommendera är Kuba och Indonesien.
Kuba är väldigt unikt, du hittar inte ett annat land med samma atmosfär någon annanstans. Trevliga människor, billig finsprit och cigarrer samt sol, bad och stränder :) Passa på att åka dit hyfsat snart, när Castro försvinner kommer det att förändras en hel del och troligtvis kapitaliseras och bli som alla andra öar i karibien :(
Indonesien har jag bara varit på Sumatra, men det var lätt ett av mina top 3 länder. Otrolig natur i kombination med väldigt trevliga människor, extremt få turister samt billigt gjorde det till en fantastisk vistelse. Lite annorlunda mot det klassiska backpacker sydostasien om man säger så :) Inget ont om det dock.
Hoppas att du får lite inspiration :tummenupp

Aa, ett ställe att undvika: Jamaica. Dom är typ rasister där och alla försöker ständigt blåsa dig på pengar samt är hotfulla osv... Nu var vi visserligen där som backpackers, tror att det är tryggare och behagligare om man stannar innanför hotelets murar eller på sitt kryssningfartyg. Riktigt vacker natur dock.

Vill också slå ett slag för Filippinerna. Thailand visst, men allvarligt. Det har blivit det nya Kanarieöarna. Överexploaterat tyvärr.

Filippinerna är riktigt bra. Otroligt vackert, inte så tillrättalagt. Lite mer svårrest kanske, men själva resan är ju halva nöjet. Vi körde tex fast med en stor buss ute i ingenstans så en bulldozer fick komma och hämta oss..... Jag hade vansinnigt kul medan bussen skulle lastas av ut i geggan (tanter, byggmaterial, grisar, tuppar, rissäckar.... U name it)

Glöm Indonesien inkl Bali. Muggigt, skitigt och folk försöker blåsa dig hela tiden. Det tar mycket energi. Folk som varit på Bali och säger att det är såååååå bra har inte sett mycket av världen.

Annat coolt ställe är Mongoliet. Det är helt tomt och det är det som är så ball.

Ett annat riktigt fint resmål är Filippinerna (om man tröttnat på att bada i Thailand och vill slippa turistigheten, fylledrägg, småtjejer som säljer sex etc.).

El Nido, där Robinson spelats in (senaste säsongen råkade jag se att de precis var i El Nido)
Det är grymt vackert men lite svåråtkomligt (går flygplan visserligen så snålar man inte blir det relativt bekvämt).
Man kan dyka/snorkla och se de mest fantastiska saker, åka på båtutflykter, slappa på kritvita stränder osv.
Lite bilder jag tog: http://imageshack.us/g/194/cimg1816o.jpg/

Slowroller skrev:
Hmmm man kanske skulle planera Filippinerna, Australien, Nya Zeeland och sen hem...

Missa inte Indonesien bara :) Det ligger ju på vägen ;)

Starstriker skrev:
Glöm Indonesien inkl Bali. Muggigt, skitigt och folk försöker blåsa dig hela tiden. Det tar mycket energi. Folk som varit på Bali och säger att det är såååååå bra har inte sett mycket av världen.

Var i Indonesien har du varit? Bali? :) Min upplevelse var helt annorlunda, ingen som försökte blåsa mig överhuvudtaget och alla människor var hur trevliga som helst, har fortfarande kontakt med en del av dem idag faktiskt och kommer snart att åka tillbaka. Kanske var det för att det var ett mindre turistigt ställe jag var på... Men du kanske vet några ställen som man ska undvika?

Varför nämner ingen Bejing? Trevlig stad mycket att se, god mat, bra prisvärt och trevligt folk.

Och på närmare håll; ta hojen och börja med Hartz sen tar du Mosel- och Eifelområdet. Fina vägar och trevligt språk och mycket att se om man gillar gamla slott.

Last edited:
Missade att du och alla som är reggade 2003 och before Svajdie fuck up har gratis boende i centrala Bangkok?:-)

Tack för erbjudandet hehe.

Var i Bangkok också, inte min kopp av te, för mycket folk,trafik och taxichaufförer som kör runt i runt och försöker blåsa så många turister som möjligt på en dag.

Var på en guidad tur dock som var bra, åkte båt runt på kanalerna i Bangkok, det var nice :-)
Guiden tyckte det var kul med svenskar för vi älskar ju också vårt kungahus, jodå så att :hihi

Var i Indonesien har du varit? Bali? :) Min upplevelse var helt annorlunda, ingen som försökte blåsa mig överhuvudtaget och alla människor var hur trevliga som helst, har fortfarande kontakt med en del av dem idag faktiskt och kommer snart att åka tillbaka. Kanske var det för att det var ett mindre turistigt ställe jag var på... Men du kanske vet några ställen som man ska undvika?

Vi tog oss med lokalbussar via Yogjakarta till Bali och sen vidare österut till några småöar som jag glömt vad de hette. Indonesierna skulle sälja sin morsa om de hittade en köpare. Bali är ett riktigt muggigt ställe med beach, McD, KFC och all annan skit som över huvud taget inte har nåt med Indonesien att göra. Mer likheter med Ibiza eller vilken turistort som helst.

Last edited:
för ca tio årsedan gjorde jag en av dom roligare resorna jag gjort. iofs med bil, menkommer göra det igen när jag har tagit kort för mc

det första jag gjorde var att lägga ut sverigekartan på golvet, slängde upp en dartpil och där den landade fick bli min utgångspunkt.

sen tog jag med mig två tärningar ur yatzy-spelet, åkte till en fyrvägskorsning några km därifrån pilen hade fastnat. Slog tärningarna, talet fick avgöra vilken väg jag skulle åka, slog en gång till och summan fick den här gången bestämma hur många mil jag minst skulle åka innan jag stannade vid nästa fyrvägskorsning för att göra samma sak igen.

tältade hela vägen, höll på så här i tio dagar innan jag åkte hem igen. körde i lugnt tempo så jag verkligen såg saker efter vägen, stannade på många ställen bara för att kolla på olika saker

saker som jag minns speciellt från resa var bla när jag såg ett litet järnvägsspår vid vägen, frågade om det och hamnade tillslut hos gubben som hade spåret, han var minst sagt intresserad av tåg, hade några hundra meter spår på sin mark och bjöd mig på en tur i ett mini-tåg.

ska som sagt göras igen, men på mc nån gång i framtiden

Hem!
Flyger jag väljer jag Norwegian airlines. Inge kul och betala för käket men dom har trådlöst ombord. Gratis. Befinner mig just nu några tusen meter ovan mark, dessutom fick jag tag på en biljett för halva priset :hihi

Last edited:
Hem!
Flyger jag väljer jag Norwegian airlines. Inge kul och betala för käket men dom har trådlöst ombord. Gratis. Befinner mig just nu några tusen meter ovan mark, dessutom fick jag tag på en biljett för halva priset :hihi

Men man måste ju först åka bort för att få hemlängtan. ;)

Om du gillar fin natur och att äta nyfångad fisk i mysiga små hamnar rekommenderar jag Azorerna. Inte så värst "turistigt" heller, vilket jag iaf gärna slipper undan.

c5456e3467e30b24c33d1c8d2887b8be.jpg

Annars, som någon annan tipsade om, Australien! Fantastiskt land!

Back