Vart hittar jag ett svartjobb?

• Thread starter Thread starter AGE
  • Start date Start date
Jag jobbar vitt och betalar skatt men brukar väldigt ofta betala folk svart för att på så vis minska min egen kostnad samt att de gärna tar emot svart.
Nu snackar vi tex service på bilen, senast skulle det ha kostat 1600:- med kvitto men jag förhandlade ner det till 900:- svart. Kan tyckas som en dålig affär för honom men det beror ju på hur hans balansräkning ser ut för tillfället...
Jag har även bistått med hjälp av byggnation av ett badrum och då har jag anlitat hantverkare svart för detta ändamål när det har kommit till de saker det krävdes hjälp. Istället för att pynta 300-350:-/timme så blev det avsevärt billigare.
Jag skäms inte ett jävla dugg! Jag skor mig själv och min famlijd och dess leverne och ser till dess bästa, då är detta vägen att gå.
För att dra en dålig parallell; Jag anser att staten ska sänka bensinskatten men när de inte gör det så finansierar jag hellre min plånbok med svarta stålar så man har råd att tanka utan att använda alla surt injobbade kronor som ligger där. Inget försvar, men det funkar för mig iaf.

Just ja, glömde påpeka att jag ej har någon moral (om man jämför med många här tydligen, har ni stärkelse när ni tvättar också?) för övrigt men det kanske inte var något nytt?

Jag smiter också så mycket jag orkar och är stolt över varenda krona jag lyckas hålla undan gamarna på RSV.

Ja, och om man får låna utan säkerhet så betyder det väl att en del av det utlånade kapitalet inte kommer till rätta, vilket skattepengar går till att subventionera. Förstår du? För det är väl inte så att kreditprövningen som bankerna gör (ivrigt påhejade av sossar under decennier) är nonsens?
Dessutom tror jag att räntan är betydligt lägre än om du tar ett blancolån på SEB men det vet jag egentligen inte så det låter jag vara osagt. Skulle förvåna mig om det inte var så. Vidare vet jag att inte alla betalar tillbaka och att man beslutat att t.ex. inte driva in skulder från de som flyttat utomlands. Allt detta sammantaget ger säkerligen en hyfsad kostnad för skattebetalarna.

Och om sämre bemedlade ska få studera tycker jag egentligen är en bra princip men det har gått överstyr i Sverige. Men som ett enkelt svar på en enkelt ställd fråga så svarar jag alltså att jag visst tycker vissa offentliga medel kan satsas på de som inte kan bekosta sin utbildning själva. Sedan att inte vem som helst borde få studera till vad som helst för mina skattepengar är en annan femma.

Någon kretin kallade mig kommunist så vi har nog ett särdeles korkat motståndarlag idag. :lol

Du är ju kommunist innerst inne. Hursomhelst. Får bankerna tillbaka alla utlånade pengar menar du? Är det därför vi slår igen alla kronofogdemyndigheter idag ?

Vem ska bestämma vem som ska få studera då? Vem som helst kan inte studera vad som helst redan idag så exakt vad är det du vill försämra?

Nejdu Markus, jag ser inte att du har några egentliga argument mer än en mängd okvädningsord. Jag är inte imponerad! :arsele

Jag smiter också så mycket jag orkar och är stolt över varenda krona jag lyckas hålla undan gamarna på RSV.

Det rimmar illa med ditt påstående att man ska betala skatt om man jobbar. Bestäm dej!

Last edited:
Mycket möjligt, men hellre det än dum i huvudet rakt igenom.

Det som behöver studeras skall studeras, men det där kommer du aldrig begripa.

Nu tappar du visst all form av argumentation Markus :arsele Du begriper nog inte vad du själv säger tror jag, så jag avslutar här :)

Edit: Ditt kommunistyngel :mad:

Du har ju verkligen missat poängen.
Jaha men då kanske du kan förklara den då eftersom du verkar vara allvetare.
Att folk vill arbeta är bra.
Det skriver jag gärna under på.
Att folk samtidigt vill ha bidrag i endera formen är dåligt.
Jaha rent generellt då eller? Jag tycker det finns en hel del bidrag som är berättigade fast man uppbär lön.
Det är alltså kombinationen som är dålig.
Marcus har talat.
Och för att förtydliga ytterligare:
1. Arbeta - bra
Återigen håller jag med.
2. Studiebidrag/-lån utan arbete - inte bra men acceptabelt under rådande omständigheter
Om man väljer att lägga all kraft på studierna utan att arbeta varför skulle detta inte vara bra. Förklara snälla o allvetande.
3. Arbeta och bidrag - parasit-stil
Ser man bara svart och vitt så visst. Men nu är ju inte livet så!

Svartjobb är fel/straffbart oavsett om man studerar eller har ett arbete.
Det genomgående är ju dock att det på någotvis ses helt ok att jobba svart bara man har en redan beskattningsbar inkomst.
Varför då? Summan av missade skatteintäkter blir ju lika. Många fösvarar svartarbete genom "Jag skattar redan så mycket" vilket jag tycker är helt förkastligt.

Svartarbetare, momsfifflare, Nolltaxerare, Skattefuskande företagare är lika illa då dom undanhåller pengar från mig men jag har accepterat att det existerar och det är skatteverkets uppgift att hålla koll på dessa.

Visst jag kan också sitta här och vara en åsiktsmaskin och stödja alla mina inlägg på jantelagen och frenetiskt googlande men har faktiskt varken tid eller lust till det.

Trådstartaren frågade var han kunde hitta ett svartjobb under studierna och genast kom flocken med moralens väktare. och började tugga.

Last edited:
Meningen med just bidrag är väl att de ska utgå till folk som inte klarar sig annars. Tjänar man inop pengar till sin försörjning ska man väl inte få bidrag?

Jag har iaf ingen lust att sponsra ts hojköp.

*Faktiskt*
Vad är skillnaden - sjukskriva sig och jobba svart... förtidspension och jobba svart... studera och jobba svart?

Det är häftigt att betala skatt! :mad:

Ja för hur skulle annars handikappade ha råd med sin personliga assistent, Pensionärer få sin pension (de har ju faktiskt inte tjänat in den), Flyktingar från oroshärdar kunna få ett bättre liv, barn få utbildning, ha JAS plan och gratis vägar att åka på...

Last edited:
*Faktiskt*
Vad är skillnaden - sjukskriva sig och jobba svart... förtidspension och jobba svart... studera och jobba svart?

Ja för hur skulle annars handikappade ha råd med sin personliga assistent, Pensionärer få sin pension (de har ju faktiskt inte tjänat in den), Flyktingar från oroshärdar kunna få ett bättre liv, barn få utbildning, ha JAS plan och gratis vägar att åka på...

:klappar Men många tycks anse att de mindre lyckligt lottade får skylla sig själva för alla kan ju göra personliga val i livet vilket inte stämmer i många fall.

:klappar Men många tycks anse att de mindre lyckligt lottade får skylla sig själva för alla kan ju göra personliga val i livet vilket inte stämmer i många fall.

:rofl
Du vill ju verkligen inte förstå, det är det som gör det hela underhållande.

:tummenupp

... Vidare vet jag att inte alla betalar tillbaka och att man beslutat att t.ex. inte driva in skulder från de som flyttat utomlands...

Hörde på radion för någon vecka sedan att CSN har börjat lämna över fler och fler ärenden av sådan natur till inkasso med mycket goda resultat. Har man lånat ska man betala tillbaka, inget snack om saken :mad:

Det är så jävla fint att läsa den genomgående oviljan mot att folk skall kunna utbilda sig utan att ha "pappa betalar".

Jag tycker att det som är fint med detta land är att man faktist får chansen att utbilda sig gratis, då behövs dessutom skattepengar.

Men många av er som skriver något här verkar anse att akademiker är totalt oviktiga för samhällets egen nytta. Så är det INTE kan jag säga.
Det skriks om brist om ingenjörer t.ex. och man gör ju knappast det mer attraktivt att utbilda sig om man får leva på 73´om året.

t.ex.
min hyra fn 65600kr per år
Busskort 5000 år
Böcker 8000 år

Jag tror att ni stolta knegare missar grundproblematiken angående CSN.
Problemet ligger inte i att man har en "limit" om ca 100´ per år utan sättet man avgränsar brytpunkten om 50´.
FN är "50´gränsen" satt mellan 1a jan- sista juni / 1a Juli - Sista Dec

Generellt får man lönen retroaktivt dvs en månad efter att man arbetat. Börjar man då att jobba i juni så utfaller löneutbetalningen i period 2, fortsätter man sedan att jobba sommaren ut så är det knappast någon match att spräcka 50´gränsen

Anmärkningsvärt är att gränsen ligger på 50´före skatt dvs man får ut ca 35 netto

Jag är starkt emot att jobba svart, men inte kan någon människa tycka att man inte ska få sommarjobba, som dessutom krävs för att betala hyran över sommaren (och fylla gluggarna som blir under terminerna..)

Personligen så är jag övertygad om att akademiker krävs för att föra detta land framåt rent ekonomiskt, och en klar majoritet av Sveriges studenter kommer att betala tillbaks sin gratis utbildning med råge!

Så jag avslutar med att säga att vissa av er verkligen är dumma i hela huvudet...

ps. Nu kommer säkert någon bitter kolgruvearbetare iförd citycamo och vars största bedrift i livet är en viss varvtid på en viss allmän vägsträcka skriva något hetsande och ogenomtänkt (som vanligt på detta forum) men då skall denne individ glädjas åt att jag vid varje toalettbesök visualiserar att jag pissar i dennes ansikte och skrockar lite självbelåtet "hö hö hö".ds.

Last edited:
Men många av er som skriver något här verkar anse att akademiker är totalt oviktiga för samhällets egen nytta. Så är det INTE kan jag säga.

Du har helt rätt men du blandar ihop korten lite nu, det du skriver förutsätter inte:
  • att man får studera till journalist, afrikansk kultur eller drejning för offentliga medel
  • att man har rätt till subventionerat lån och inkomster vid sidan av lånet som anses för höga

Det är det diskussionen handlar om, inte akademikers vara eller icke vara eller om utbildningen ska vara kostnadsfri för den enskilde.

Men ditt argument att akademiker behövs och därför behöver vi "fri" utbildning håller inte, vi skulle kunna tillgodose behovet även om utbildningen kostade pengar. I många länder anses det inte lika jEte JoBit att själv få bidra till sin utbildning medan man arbetar. Jag tycker förvisso det är bra att man som helt obemedlad kan få en chans att utbilda sig i Sverige men det behöver för den sakens skull inte vara lika kravlöst och fjantigt som idag.

Last edited:
att man får studera till drejning för offentliga medel

:rofl

Kultur Markus! Du vet väl hur viktigt det är med kulturvetare. Människor som självutnämda kulturförståsigpåare som tar sig rätten att gräva fram vad som är kultur och sen recensera detta.

De har ingen aning att kultur är klimatet i ett samhälle under en viss epok, som nu till exempel då hummerbilar och mjukglassar med färjade ränder i bör kunna räknas till kultur.

Jag skulle kunna skriva upp på att ha ett system likt det som finns nu, fast endast under läsåret, då syftet med att studera faktiskt är att bli duktig och sedan ge tillbaka detta till samhället (enl högskoleförordningen). Arbetar man under tiden så leder det garanterat till sämre studieresultat, och det vill nog ingen skattebetalare vara med att oavkortat finansiera.

Men det går inte att komma ifrån att om man rycker studiemedel för arbete uträttat under sommaren, då inget som helst stöd utgår, så är det inget annat än att bestraffa arbete. Gillar man det, så är man jävligt blåst (så, nu har jag underminerat den åsikten inför ev framtida bruk, shit jag är nästan en retorikmästare likt Markus!).

Men det går inte att komma ifrån att om man rycker studiemedel för arbete uträttat under sommaren, då inget som helst stöd utgår, så är det inget annat än att bestraffa arbete. Gillar man det, så är man jävligt blåst (så, nu har jag underminerat den åsikten inför ev framtida bruk, shit jag är nästan en retorikmästare likt Markus!).

Man får ju - vad jag har förstått - tjäna 100k på ett år. Det borde väl räcka att försörja en student över sommaren?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka