Vart hittar jag ett svartjobb?

• Thread starter Thread starter AGE
  • Start date Start date
Nej, det har du inte... jag har aldrig pratat om mig utan endast tagit mig som exempel för att visa hur lite pengar en genomsnittsstudent har, för du verkar tro att vi lever i lyx och överflöd.
Jag jobbar hemskt gärna vitt, jag har ett jobb som jag kan jobba på men måste tacka nej, för att jag inte ska tjäna "förmycket".
"Förmycket" innan dom börjar dra från mitt lån, ett lån som jag som med alla andra lån måste betala tillbaka varenda krona.
Det tycker jag är väldigt konstigt och det är det enda och inget annat jag har sagt. Sen vad jag väljer att göra med mina pengar och hur mycket jag tjänar är helt ointressant för detta sammanhang.

Dessutom så handlade tråden om vart det finns och hur man får ett svartjobb och inget annat...
Är du intresserad av att starta en "jag är bitter för att folk arbetar svart tråd" så får du hemskt gärna göra detta.

Jag tror verkligen inte att studenter lever i lyx . Jag har själv varit student, förstår du.

Jag tycker också det är fel att lånen påverkas av inkomsten, men är FÖR att bidraget dras in/minskas när de uppenbarligen inte behövs.

(vill du inte läsa mina inlägg rekommenderar jag dig att använda ignore-funktionen)

Vad pratar du om egentligen?

Fattar du dåligt eller?
Lånet är subventionerat. Det betyder att någon stödjer det, i det här fallet staten.
För att allehanda drägg ska få sig en utbildning.
Eller så kan ni gå till SEB era jävla Fjällräven-kommunister, kolal om de vill låna ut till er. Nej just det, det gör de inte.
Så ni ska vara jävligt tacksamma att skattemedel används som säkerhet till era hemslöjdslån, era jävla samhällparasiter.

Till trådskaparen; Vad kan du? Tonvis av byggfirmor i sthlm anlitar svartjobbare över sommaren, se dock till att få betalt varje vecka eller åtminstone varannan.
Känner du ingen på ett bygge så får du besöka dem, en del kommer säkerligen tro att du är någon annan vad du utger dig för att vara men det är värt ett försök. Vet att flertalet betong-firmor som är stora i sthlm har många svartjobbare och har haft i flera års tid. Eller rättare sagt, deras underentreprenörer...

Det är ett problem att driftiga studenter hämmas när de vill jobba utanför studierna genom oflexibelt bidrags-/lånesystem.

Det är också ett problem att miljarders miljarder hålls utanför det sjukvårdsbedrivande och vägbyggande systemet genom svartjobb.

Om jag fick välja skulle vi först komma till rätta med det senare, och sedan när vi har tid, ta en titt på det första. Allmän välfärd och sänkt skattetryck måste väl vara viktigare än student-MC och kår-öl?

Jag antar att ni som glatt underblåser bl.a. byggbranschens svartarbetarkultur inte tycker att uteblivna skattemiljarder är ett lika stort problem som 19-åringars begränsade möjligheter till fylla och skörlevnad? För lets face it, det är ju inte fler böcker kidsen vill köpa.

Kravet för att få studiemedel är att man studerar och klarar sina tentor. Kravet att få barnbidrag är att man har barn. För det ena rycker dom pengar om man tjänar för mycket, det andra gör dom det inte.

Jag är studerande, men jobbar precis hela sommaren inom industrin (tog ledigt idag för att skriva sista tentan), och således kommer jag lätt upp i gränsen för att CSN ska börja lipa. Om jag inte skulle kunna jobba hela sommaren så vill min arbetsgivare inte ge mig något jobb alls. Men Duckie och hennes sossekompisar kanske tycker det vore bra och framför allt RÄTTVIST?

Tycka vad man tycka vill, men det går fan inte att ha en moderatregering som snackar om att arbete ska premieras men samtidigt ha kvar detta system utvecklat av vänsterpacket som hatar pengar.

Så det så.

Jag fick betala tillbaka alla bidragspengar jag fått, surt men så är det. Nu i efterhand så känns det ok men ändå orättvist.

Tack vare att jag jobbade massor, ca 250 kkr/år så betalade jag en massa skatt och bidraget heter faktiskt studiebidrag. Dvs ett bidrag som man skall få om man studerar. Och med tanke på hur mycket skatt man betalade så gick staten mer plus på mig än de som inte jobbade, de fick också oftast bostadsbidrag.

Hade de tagit bort det dumma skyddet skulle de få in mer skattepengar, betala mindre bostadsbidrag, mindre svartjobb med alla sina nackdelar samt studenter med bättre erfarenhet.

Hur svårt kan det vara? Eller har jag missat nåt smart?

Bulls eye och jävligt roligt skrivet. Och nej, jag är inte bitter.. Jag har själv tyckt att jag var driftig och straffades för att jag jobbade mycket. Det går över när man har pluggat klart. Jag hade en billig skruttbil och hoppade över hoj tills jag hade råd. Visst är det kul att ha allt NU men ibland funkar det inte.

Fattar du dåligt eller?
Lånet är subventionerat. Det betyder att någon stödjer det, i det här fallet staten.
För att allehanda drägg ska få sig en utbildning.
Eller så kan ni gå till SEB era jävla Fjällräven-kommunister, kolal om de vill låna ut till er. Nej just det, det gör de inte.
Så ni ska vara jävligt tacksamma att skattemedel används som säkerhet till era hemslöjdslån, era jävla samhällparasiter.

När jag började plugga en gång i tiden drog de ner mitt studielån och -bidrag p.g.a. inkomster jag hade innan jag fick besked om att jag kommit in på skolan ens. Jobbade över semestern på mitt jobb och det jag jobbade över i maj och juni kom på julilönen och pang bom så var jag över 51 kkr-gränsen - utan att ens veta att jag skulle börja plugga. Det slutade med att jag inte kunde få ihop ekonomin eftersom de drog bort 2000 kr / månad på mitt studielån så jag fick sluta plugga efter två veckor.

Kravet för att få studiemedel är att man studerar och klarar sina tentor. Kravet att få barnbidrag är att man har barn. För det ena rycker dom pengar om man tjänar för mycket, det andra gör dom det inte.

Jag är studerande, men jobbar precis hela sommaren inom industrin (tog ledigt idag för att skriva sista tentan), och således kommer jag lätt upp i gränsen för att CSN ska börja lipa. Om jag inte skulle kunna jobba hela sommaren så vill min arbetsgivare inte ge mig något jobb alls. Men Duckie och hennes sossekompisar kanske tycker det vore bra och framför allt RÄTTVIST?

Tycka vad man tycka vill, men det går fan inte att ha en moderatregering som snackar om att arbete ska premieras men samtidigt ha kvar detta system utvecklat av vänsterpacket som hatar pengar.

Så det så.

Rättvist vore om du fick betala din utbildning själv, du betalar inte min och jag betalar inte din.

Markus är den första som närmat sig min åsikt i det hela. Vilket är mycker märkligt.
Jag bekostar er utbildning på betydligt fler sätt än lån och bidrag. Därför vill jag att ni sköter när ni väl går i skolan. Om Ni klarar tentorna och tycker att ni har tid över skulle ni kunna lägga den tiden på att få högre betyg eller läsa mer. Jag är inte intresserad av att sponsra er mer av vad som är samhällsekonomiskt nödvändigt.

Som sagt vill jag inte att ni ska jobba och slita ut er när jag betalar för att ni ska lära er "viktiga" saker.

Koncentrera er mer på skolan och mindre på era kapitalvaror.

Koncentrera er mer på skolan och mindre på era kapitalvaror.

Jag förstår helt din ståndpunkt i det hela men för många studenter handlar det inte om kapitalvaror utan ren överlevnad. På många ställen får man inte tag på en lägenhet som kostar mindre än halva studiemedlet och inte helt sällan en längre bit från skolan än vad man kan cykla på två timmar om man inte är Lance Armstrong - då ska man förflytta sig också. Då är man ofta uppe i mellan fem och sex tusen. Den sista tusingen då? Ja, den måste ju gå på böcker om de ska kunna koncentrera sig på skolan. Mat och annat hittar man ibland på gatan.

Men man skulle ju kunna spara pengarna man får på sommarjobbet? Javisst, fast sommarjobbar man för hårt och råkar bidra till systemet så sänks studiemedlet och så sitter man i samma sits igen.

Haha, underbart kul att läsa alla dessa "Vi är dem"-kommentarerna här. Nån måtta får det vara för fan.

Fan va alla är bittra/avunsjuka för att nån vill/orkar göra nått med sitt liv.

Vi gynnas alla av att folk betalar skatt, men ransaka er själva skulle ni själva neka ett skattefritt tillfälligt jobb för att öht få det att gå ihop? Svaret är nej oavsett vad ni skriver här. Så lägg ifrån er den vita manteln och kom in i gemenskapen som kallas verkligheten.

Last edited:

Vi gynnas alla av att folk betalar skatt, men ransaka er själva skulle ni själva neka ett skattefritt tillfälligt jobb för att öht få det att gå ihop? Svaret är nej oavsett vad ni skriver här. Så lägg ifrån er den vita manteln och kom in i gemenskapen som kallas verkligheten.

:klappar

Du missade en liten grej. Typ första inlägget:

"Börjar sommarjobba om en vecka och kommer under detta tjäna dom ca 50 000kr jag får innan csn börjar sno av mig. Jag kommer få sitta på rumpan hela hösten och drömma om hojar, det vill jag inte.."

Ingen är bitter eller avundsjuk. Bl.a. jag tycker att det är ett jävla gnäll. Jobba så slipper han låna så mycket? Studielån och studiebidrag är *trumvirvel* inte till för hojinköp. Är alla med nu?

PS. Jag har själv pluggat sex år på högskola och universitet. Klar för prick 10 år sen. Jag knegade på som fasen på helgerna och hade råd med (skruttig) bil och mobil när det var en lyxgrej. Lite sur var jag på att CSN drog ner när man tjänade för mycket men de ska ju inte betala min bil eller mobil direkt.

Nu spårade tråden snabbt ur. Jag tycker helt klart att han ska ta nåt kneg vilket som helst så han fixar sin hoj.

En aspekt i problematiken som ni alla glömmer är att om det vore lite lukrativare att studera så skulle fler göra det = högre löner tjänade = mer skatt inbetald.

Jag vågar nog vara så fräck att påstå att det staten förlorar på att kreti och pleti tjänar svart när de studerar får de nog in 10-fallt i form av mer skatter från den högre inkomsten på kreti och pletis livstid.

Jag personligen har dragit mig för att studera mer just pga att jag inte vill leva som "fattig student".

En aspekt i problematiken som ni alla glömmer är att om det vore lite lukrativare att studera så skulle fler göra det = högre löner tjänade = mer skatt inbetald.

Jag vågar nog vara så fräck att påstå att det staten förlorar på att kreti och pleti tjänar svart när de studerar får de nog in 10-fallt i form av mer skatter från den högre inkomsten på kreti och pletis livstid.

Jag personligen har dragit mig för att studera mer just pga att jag inte vill leva som "fattig student".

Jag skulle vilja påstå att folk i Sverige är bortskämda och trots att allt de har idag är pga gråsossarnas "solidaritet" och de höga skatterna så tänker alla bara på sig själv i slutändan och svartjobbar, smiter och fuskar så gott det går. Trots/på grund av systemet med alla dess skatter så röstar man på Socialkommunisterna för att man vet att "skattepengarna finns där" och att man, själv, inte behöver prestera något men ändå ha det bra.

Folk i de flesta andra länder är överlyckliga för att de överhuvudtaget KAN studera. De tar egna lån och många jobbar både ett och två jobb för att öht klara av studierna. I de fattiga länderna är det hjälporganisationer som går in och ger folk en chans att komma ur sitt träsk och de studerar flitigt som fan!

Men inte här.. I det härliga sverige.. Fy fan. Man blir illamående..

Det här landet och dess folk suger otroligt fett och jag önskar att vi fick det riktigt djävla fattigt igen så folk fick lära sig lite ödmjukhet och att inte ta för givet att "pappa staten" leker curling pappa..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph