Vart går slangen? GPZ 1000 RX (BILD)

Det första som slår mig är att dina lågfartsskruvar, eller närmare bestämt 3 av dem, är slitna. De har ju iofs inget med funktionen att göra så fort du öppnar trotteln mer än 1/8 del ungefär.

Svaret på dina 2 första frågor finner du i Mikunis pdf-fil som finns på http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

J

Bra bilder förresten.

Last edited:
Bråkis skrev:
Vilken funktion har munstyckena vid de två hålen i förgasaren närmast luftfiltret?
Vad är det för mässingspinne med hål i som jag inte lyckas få bort?

Munstycket närmast luftfiltret, det justeras endast om man ska köra på metanol - det är för tomgång och lågfart.

Mässingspinnen är bränslemängden för tomgången (som sen luftskruven justerar vakumsuget för) och ska ej tas bort. Det lilla hålet blir lätt igensatt. Ska rengöras endast med en kopparkardel, ej stål eller whatever.

andersbrink skrev:
2366383 Munstycket närmast luftfiltret, det justeras endast om man ska köra på metanol - det är för tomgång och lågfart.

Mässingspinnen är bränslemängden för tomgången (som sen luftskruven justerar vakumsuget för) och ska ej tas bort. Det lilla hålet blir lätt igensatt. Ska rengöras endast med en kopparkardel, ej stål eller whatever.

Tack för svar.
Ska inte pinnen bort heller ens om man ska köra med gasolbrännare?

andersbrink skrev:
2367180 Saker som inte kan tas bort på förgasaren har inga packningar som kan förstöras ens med hög värme. Notera att förgasaren kan delas med hjälp av nycklad torxmejsel genom att skruvarna "82" enligt http://www.sudco.com/Diagrams323728/exprs3.gif tas bort.

Check.
Skall demontera lite till imorgon och så tar jag med mig förgasarhuset till jobbet och försöker att TIG:a ihop här istället. Det om något borde ju hålla.

Skall öva på att TIG:a i nåt annat i aluminium först, bara..

Bråkis skrev:
2355568 Hej!

Se bilderna. Vart skall detta anslutas?
Har Mikuniförgasare nu på hojen, skall försöka stoppa tillbaka original. Flödar dock bara ut bensin ur den markerade öppningen. I reparationshandboken så syns det att det skall vara en slang där - men vart skall den gå?
Finns inget direkt bra ställe på luftburken att ansluta till, så vitt jag sett..

I slang 8 & 19 kommer soppa från kranen.. Slang 9 är vakumslang upp till kranen. Vart går slang 30??

Tack på förhand!
du har kopplat bränslet till flottör hus avluftningen, bensinen ska in genom slang 30

bbird skrev:
2367890 du har kopplat bränslet till flottör hus avluftningen, bensinen ska in genom slang 30
Tack för ditt svar. Lyckades med hjälpen här komma på det också.
Sen gick hojen dåligt med den förgasaren också, så nu jobbar jag vidare med min Mikuni RS-36 istället. Kanske lite fel tråd... men sån't är livet.

andersbrink skrev:
2365968 Det går inte att limma, inte med något känt medel. Plocka förgasaren sopren från munstycken etc så att inget kan bränna sig fast eller gå sönder av värme. Löd med alu-lod från t.ex. TechoWeld eller Clas Ohlson. Kräver en gasolbrännare. Låt någon som har lött tidigare göra det åt dig - annars är risken stor att du smälter ihop allt till en stor klump. Snygga till med en Dremmel och slipstift efteråt.

Idag köpte jag Gasolbrännare + Gasolflaska samt Alutite-lod.
Det var helt omöjligt. Körde med gasolbrännaren på förgasaren. Hur mycket jag än värmer så smälter inte lodet när jag för det mot godset.
Enda sättet jag kan få lodet att smälta är att värma direkt på det, och det är ju inte tanken. Fattar inte vad jag gör för fel här, för det är helt omöjligt att få upp tempen tillräckligt verkar det som. Det blir definitivt tillräckligt varmt om jag plockar loss den lilla lösa biten och värmer på den. Då går det. Men när jag ska värma på hela förgasaren så sprider värmet ut sig så mycket så det verkar inte bli varmt nog där jag vill sammanfoga.

Köpte för ekonomins skull biltemas gasolbrännare. Att TIG:a själv ska jag nog inte ge mig in i. Kan nog inte garantera att det blir bra då...

Några tips? Detta var svårt!
Annars får jag väl gå till något proffs på TIG-svetsning... Eller köpa ett nytt förgasarhus kanske

Bråkis skrev:
2371653 Idag köpte jag Gasolbrännare + Gasolflaska samt Alutite-lod.
Det var helt omöjligt.

Som sagt... enklast är nog att lämna det till en som gjort det förrut - och har sina "klumpar" gjorda för flera år sedan.

andersbrink skrev:
2371989 Som sagt... enklast är nog att lämna det till en som gjort det förrut - och har sina "klumpar" gjorda för flera år sedan.

Antar det... Så kan det vara, men det var värt ett försök i alla fall :)
Vad kan man räkna med för pris på ett löst förgasarhus? Stibo motor har inte det i sin prislista.

Så.
Igår hämtade jag förgasarhuset från Aero Weld i Bromma. Han försökte TIG-svetsa på "pinnen" (tornet) men lyckades inte. Så istället byggde han upp en ny pinne av tillsatsmaterial mha TIG-svetsning.

Idag har jag efterbehandlat den nya pinnen på jobbet. Filat ner den till någorlunda rätt storlek samt borrat 2.5mm hål i den (för sprinten). Återkommer med bilder.

Idag ska jag åka raka vägen till garaget från jobbet. Dagens agenda:
  • Tömma tanken. Ta ut kranen. Kolla att filtret är helt sjysst.
  • Rensa alla tomgångsmunstycken med koppartråd
  • Blåsa rent alla förgasare igen. Köra med kontaktrengöring på allt.
  • Montera ihop hela bryggan igen..
  • Montera tillbaka silar, nålventiler, flottörer, lågfartsmunstycken, huvudmunstycken..
  • Kolla flottörnivåer
  • Ta bort accelerationspumpen (tillfälligt). Tar bara bort den guldeloxerade aluminiumdelen som pumpar bränslet.
  • Ställa alla luftskruvar 3/4 varv ut. Har fortfarande tre som är halvhyfsade, en som är bra (se bilder ovan).
  • Mäta alla tändkablar och försöka montera ihop de två som jag dragit isär (har inte skaffat nya kablar)
  • Provköra med två olika CDI:er
  • Vid behov. Provköra med en ny uppsättning tändstift. Har inte bytt på hela säsongen (vilket iofs är < 100 mil).

Sen återkommer jag ikväll med mina intryck. Förhoppningsvis positiva!
Det enda jag kan tänka mig är knas kvar på mina förgasare nu är just luftskruvarna. Men de borde inte påverka såå mycket efter 6000 rpm.
Sen är det ju en bestyckningsfråga förstås.

Lyckas inte det med förgasarna/tändkablarna/CDI-byte/tändstiftsbyte blir det nya tändkablar + luftskruvar.
Lyckas inte det skall jag skruva isär och titta på ventilspelet.
Lyckas inte det skall jag lämna in cykeln i oktober till AVA MC.
Lyckas inte det....

Håll tummarna!

Last edited:
Resultat: TOTAL GLÄDJE! :tummenupp :tummenupp :tungan :yoparty :) :D :D :D

Följande är gjort:
  • Förgasare nedplockade i småbitar, rensade och återmonterade. Förgasare pajad och åter lagad..
  • Bytt huvudmunstycken ett otal gånger
  • Ställt luftskruvar rätt
  • Demonterat alla tändkablar, kapat om dem, rengjort tändhattar noggrant. Monterat ordentligt och mätt upp. Det kom svart klegg ur "ovansidan" på tändhattarna när de rengjordes. Riktiga bovar!!
  • Bytt ut alla dåliga spår och kryss-skallar till riktiga torxskruvar som tål att arbeta med.
Följande bestyckning råder nu:
Huvudmunstycken: 132.5
Piloter: 17.5
Flottörnivå: 17.5mm
Har f.n. accelerationspumpen avstängd.

Hojen startar bra. Drar ner mot vägen för att värma lite. Låter helt OK. Lägger i tvåan och drar förbi macken. Gasar knappt halvgas, känns jäkla bra.
Tittar på varvräknaren. 9000 rpm. Har inte känt ett bludder, en hostning eller nåt.

Växlar upp till trean. Drar på ordentligt. Framhjulet lättar vid en ojämnhet. Kommer inte över 8000 rpm innan vägen börjar svänga.

Sträcker upp vänsterhanden och jublar. Riktigt gött.
Så kör jag vidare i lugnt tempo tills jag kommer till en större väg. Där drar jag ur ordentligt på ettan. 1000-10500 rpm går huuuur jämnt och fint som helst. Ingen effektpuckel, inget bludder, bara drar oerhört starkt och jämnt. Går lika bra på tvåan. Sen kommer jag bara ikapp en massa bilar.

Fortsätter och värme tycks inte förstöra. Dessutom stabilare tomgång än någonsin!

Summan är alltså:

TAAAACK!!!
Extra stort tack till andersbrink och VR-8 som hjälpt mig igenom detta. Känner att jag lärt mig massor om min hoj och förgasare i allmänhet av den här historien. Skall aldrig sluta med hojåkning nu :tungan

Jag misstänker tillslut tändkablarna som stora boven. De var riktigt jädra kass och skitiga. Jag skall på söndag försöka hinna med att göra en fullgasrepa och sen titta på stiften för att se om jag skall gå upp till 152.5 i huvudmunstycke igen. Det kanske finns en anledning till att förra ägaren hade 152.5 ändå. Sen blir det gruppkörning. (Är det skadligt att köra 20 mil med 132.5-munstycken om det är optimalt med 152.5? Dvs lite för snålt..)

Fan vad skoj att ha en riktigt funkande hoj. Så här bra har den inte varit någonsin i min ägo. Nu ska jag försöka att inte köra ihjäl mig.

Last edited:
Bråkis skrev:
Det kanske finns en anledning till att förra ägaren hade 152.5 ändå. Sen blir det gruppkörning. (Är det skadligt att köra 20 mil med 132.5-munstycken om det är optimalt med 152.5? Dvs lite för snålt..)

Möjligen att föregående ägare hade problem med soppatillförseln men jag har aldrig varit med om att behöva större munstycken än 142.5 i de större RS40 förgasarna. De två RS36'or jag haft har aldrig haft större än 127.5 - fast då körde jag i +25C temp hela tiden.

Så länge du inte kör kilometern på full gas är det lugnt. Huvudmunstycket kommer inte in förrän du har dragit rullen ca 35% och då gradvis, dvs i farter närmare 200.

Bludder

Har åkt 1000RX många år och konstaterat att original tändbox ställer till mycket problem om man sätter dit annat än original tändspolar, dessa effektspolar behöver mer ström än vad originalspolarna kräver vilket gör att tändboxen pajjar. Byt tändbox till dyna box med rätt spolar så skall du se att den kommer att gå bra. Skall kolla vad jag hadde för munstycken i muni 36:or.
Mvh
Peter

Munstycken i RS 36:or

Har åkt med 127,5 i huvudmunstycken, P-4 emulsionsrör, 1,0 airjet och 17,5 i tomgångsmunstycken på en 1000RX.
Mvh
Peter

Praktexempel

Denna tråd är en hyllning till varför forum finns...............resten kan kwitta...

/J

Har så många uppsättningar leksaker

Bråkis skrev:
2355612 Cool! Då är det kanske därför det rann ut nertill :)

Skall prova att dra bränslet ner och låta de gula bara hänga ut istället då!

Orig luftbox har jag i alla fall. Måste göra ett försök. Har dock kvar både standard avgas plus ett annat effektavgas (supertrapp). Har så många uppsättningar leksaker till den här hojen så att jag måste testa runt med olika för att hitta vad som gör att det går kass.

Om jag får det att funka någorlunda med original förknas och luftburk kan jag i alla fall jobba vidare med mikunin som strular. Om samma fel uppträder får jag väl först byta avgas och sen börja jaga i motorn.

Medan jag ändå frågar ska jag passa på. I trattarna mot luftburken, på förgasarna är det ju borrat dynojethål. Det syns i bilden ovan som två små hål i varje förgasare. Liknande hål finns ju på Mikunin, där sitter nån sorts små skruvar. Dessa borde det väl bara vara att flytta över? Just nu är det alltså bara hål i orig-förgasaren. Och där flödade det också ut soppa.

Tjenare. har en likadan hoj, men min är ganska nyrenoverad,gått ca:1200mil nu. såg att du skrev att du har lite olika leksaker. du har inget effektsystem som du vill sälja. har sökt lite på nätet, men inte hittat något än.

Pikeman skrev:
2447455 Tjenare. har en likadan hoj, men min är ganska nyrenoverad,gått ca:1200mil nu. såg att du skrev att du har lite olika leksaker. du har inget effektsystem som du vill sälja. har sökt lite på nätet, men inte hittat något än.

Jag har ett supertrapp 4-2-system som jag egentligen inte har något större behov av, med ett antal "tallrikar" så att man kan justera ljudnivån.

Sparsamt använt, något som kan intressera? Passar på originalkröken.

Novis

Bråkis skrev:
2448899 Jag har ett supertrapp 4-2-system som jag egentligen inte har något större behov av, med ett antal "tallrikar" så att man kan justera ljudnivån.

Sparsamt använt, något som kan intressera? Passar på originalkröken.

Ok. Du har inga bilder? är en novis på hoj. tog kortet i sommar och har inga som helst kunskaper om vad supertrapp är, men jag lär mej nya saker hela tiden. :)
Så om du har bilder kan jag höra med min "guru" om han tycker att jag ska ha sånt supertrapp. :)
min emailadress är:
engen_data@hotmail.com

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!