Vart går slangen? GPZ 1000 RX (BILD)

Jag tror jag har en cdi-box med pickuper till din 1000RX..........om du inte kan lösa det så kan du ev låna dom bara för att utesluta.

J

Börjar bli riktigt trött nu.

Köpte idag Mikuni 125-munstycken och testade dessa i min RS36.
Gick dåligt överlag, och precis som tidigare brölar det på med 2-3 cyl så fort man börjar komma in på huvudmunstycket. (före 6000 rpm).

Så då provade jag att köra utan huvudmunstycke. Då gick den ungefär lika dåligt som vanligt. Dock bluddrade det lite mer än vanligt på < 4000 rpm. Körde en sväng på 3500 rpm, stannade, kollade stiften. En gick lite för snålt, så där justerade jag luftskruven.

Stoppade tillbaka 132,5-munstycken. Körde en sväng till. Samma bludder under 4000 rpm. Vill inte ens gå över 5000. Inte ens när jag står stilla på neutralen.

Fattar inte riktigt. Föregående ägare hade 152,5 i fuggarna. Borde ju varit helt åt h-e med öppna individuella filter, Steg 3 portning och 4-1-slipon. Men av nån anledning var det så...

Om jag stillastående gasar upp den till 4000 rpm och kör fullgas (och håller kvar) så drar den upp till cirka 5500 rpm. Sedan bluddrar det till och varvet sjunker ner till cirka 3000 rpm. Då får den fart igen och drar upp till 5500, för att tröttna igen.

Var inne på AVA för att höra när de kunde ta emot hojen för felsökning. I oktober var svaret...
Så då börjar jag ge mig på tändsystemet istället. Då råkade jag dra sönder två tändkablar vid demonteringen. Känns inget skoj alls med motorcykel nu. Funderar på att sluta.

Har mest rensat med tryckluft uppifrån (ovanför nålarna) och i flottörhusen..
Sen har jag skruvat ur luftskruvarna och sprutat tryckluft där.
I övrigt inget.

Apropå tändning. Originalspolare är utbytta till Dyna Coil DC1-1.
Har OHM-mätt och verkar OK.

Last edited:
Bråkis skrev:
2360975 Har mest rensat med tryckluft uppifrån (ovanför nålarna) och i flottörhusen..
Sen har jag skruvat ur luftskruvarna och sprutat tryckluft där.
I övrigt inget.

Apropå tändning. Originalspolare är utbytta till Dyna Coil DC1-1.
Har OHM-mätt och verkar OK.

Låter ju trist det här, men eftersom du ju provat två skillda förgasar uppsättningar. Även skillda till hur dom fungerar så skulle jag nog gå på el/tändning alt/och soppatillförseln. Gör rent dina 36:or ordentligt, plocka isär (memorera hur det ser ut kamera t ex) lr ladda ner manualen med sprängskissen från Mikuni. Ställ in dom med rätt parametrar enligt samma manual. Var försiktig bara då du pillar med dom bara. Byt sedan den där kranen du har mot en riktig med av/på typ "Pingel", passa även på att göra rent tanken då du endå monterar kranen, anledningen är att utesluta "soppastopp", motorn var väl lite större än original och vill ju ha lite mer soppa fortare än vad originalkranen medger. Hursomhelst så utesluter du den länken i kedjan med soppatillförseln. Sedan så skulle nog jag kolla tändsystemet ordentligt, jord kablar spolar inställning av pickupen. Tändhattarna lär visst vara ett känt bekymmer hos Kawworna vet ej varför har kamrater som kör och kört med diverse tändsystem krångel och det är ett. Om CDI:n inte lirar som den ska och behöver bytas så släng den o köp Dyna 2k i stället.
Billigare o bättre.

/Uffe

Katana org skrev:
2361092 Låter ju trist det här, men eftersom du ju provat två skillda förgasar uppsättningar. Även skillda till hur dom fungerar så skulle jag nog gå på el/tändning alt/och soppatillförseln. Gör rent dina 36:or ordentligt, plocka isär (memorera hur det ser ut kamera t ex) lr ladda ner manualen med sprängskissen från Mikuni. Ställ in dom med rätt parametrar enligt samma manual. Var försiktig bara då du pillar med dom bara. Byt sedan den där kranen du har mot en riktig med av/på typ "Pingel", passa även på att göra rent tanken då du endå monterar kranen, anledningen är att utesluta "soppastopp", motorn var väl lite större än original och vill ju ha lite mer soppa fortare än vad originalkranen medger. Hursomhelst så utesluter du den länken i kedjan med soppatillförseln. Sedan så skulle nog jag kolla tändsystemet ordentligt, jord kablar spolar inställning av pickupen. Tändhattarna lär visst vara ett känt bekymmer hos Kawworna vet ej varför har kamrater som kör och kört med diverse tändsystem krångel och det är ett. Om CDI:n inte lirar som den ska och behöver bytas så släng den o köp Dyna 2k i stället.
Billigare o bättre.

/Uffe

OK - skall ge det en dag till. På torsdag blir det nya tändkablar och så ska jag gå igenom kablaget till spolarna.
Ska även öppna och se om jag hittar nåt vid pickuperna för tändningen. Vet inte riktigt vad jag letar efter där, men skall se. Om jag hittar CDI:n så ska jag ta en titt på den.

Och så ska jag ta bort soppakranen - igen - och kolla på filtret.

Sen blir det grundlig rengöring - igen - av RS36:orna. Ska gå igenom lågfartsmunstycken också och rengöra med kardel från kopparkabel. Fotar upp övriga delar så kanske nån kan komma med åsikt om det är nåt som ser slitet eller fel ut. Ska dubbelkolla flottörhöjderna.
En gissning är att det kan vara skräp i nån sorts filter innan flottörhusen. Precis innan jag började uppleva felen var tanken på lagning. Hojen hade vält så tanken har fixats, svetsats, slipats och lackats. Det var mycket damm kvar men de spolade ut så mycket som möjligt med tryckluft. Kanske har något fastnat i något filter i RS36:orna, vilket kan orsaka för lite bränsle? Dock vet jag inte riktigt om det finns nåt sånt filter.

Sen provar jag köra med gamla stiften. Funkar inte det så petar jag in nya stift. Funkar inte det tömmer jag motorolja, kylarvätska och tar bort ventilkåpan och kollar ventilspel.

Lyckas inte det är det väl antagligen bara en Dyna2000 som kan göra mig lycklig. Men de verkar ju kosta en del. På Dynateks hemsida verkar det inte finnas Dyna2k för GPZ 1000 RX heller. Däremot för 1986-1987 Kawasaki Ninja 1000R.
$400.. plus frakt, plus moms.. Edit: Eller för 4700 kr i sverige...

Last edited:
Bråkis skrev:
Kanske har något fastnat i något filter i RS36:orna, vilket kan orsaka för lite bränsle? Dock vet jag inte riktigt om det finns nåt sånt filter.

Ett metallnätsfilter sitter på varje flottörnålssäte. Bort med M3-skruven som håller sätet och ta en polygrip och viggla upp den. O-ringen som sitter på sätet brukar gå sönder. Ta sätet med dig till lokala o-ringsnasaren och köp o-ringar av nitrilgummi/NBR. Montera med hjälp av en droppe olja.

andersbrink skrev:
2362056 Ett metallnätsfilter sitter på varje flottörnålssäte. Bort med M3-skruven som håller sätet och ta en polygrip och viggla upp den. O-ringen som sitter på sätet brukar gå sönder. Ta sätet med dig till lokala o-ringsnasaren och köp o-ringar av nitrilgummi/NBR. Montera med hjälp av en droppe olja.

Hur får man loss flottörerna? De sitter ju på en axel som egentligen är nån sorts sprint. Kan man dra loss den? Verkar behövas en del våld.

För som jag tolkar det behöver flottörerna avlägsnas för att ta bort M3-skruven. Det var nog därför jag inte skruvat upp den förr - ville inte vålda bort flottörerna.
Edit: Sprinten är nr 39 på bilden på sid 3. http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_pa...7=0&bcsi_scan_filename=rs_app_parts_lists.pdf

Och eftersom jag inte riktigt fått klarhet i det...
Kan den stora diffen i kompression (lägsta ca 10.0, högsta 12.2 kg/cm^2) orsaka dessa problem jag upplever?

Last edited:
Axeln nyper du bort med en liten sidavbitare, dvs så att käftarna på sidavbitaren hamnar mellan sprintens huvud och "pelaren" och pressar ut sprinten den millimeter som behövs för att den ska bli "fri". Var försiktig, pelaren är av aluminium och går lätt av.

Kompet har inget med blöddret att göra.

andersbrink skrev:
2362498 Axeln nyper du bort med en liten sidavbitare, dvs så att käftarna på sidavbitaren hamnar mellan sprintens huvud och "pelaren" och pressar ut sprinten den millimeter som behövs för att den ska bli "fri". Var försiktig, pelaren är av aluminium och går lätt av.

Tack!

Skall prova imorrn. Tar ledigt från jobbet heldag och pysslar med detta, tror jag.

Skönt att inte kompet är skurken. Då slipper jag i alla fall kolla ventilspelet nu. Ska man räkna med att all motorolja åker ut när man tar bort "timing case cover", dvs kåpan på vänster sida om motorn? Försöker bara bedöma hur mkt jag ska köpa.

Timing case cover är på höger sida och sitter med 5 skruvar. Står hojen på sidostödet läcker inget ur motorn. Ventilspelet bör du kolla för att veta att det är okej. Tro är bra men vetskap mycket lugnare.

andersbrink skrev:
2362498 Axeln nyper du bort med en liten sidavbitare, dvs så att käftarna på sidavbitaren hamnar mellan sprintens huvud och "pelaren" och pressar ut sprinten den millimeter som behövs för att den ska bli "fri". Var försiktig, pelaren är av aluminium och går lätt av.

Hmm, no shit. Jag lyckades inte med det där så jag provade att slå ut sprinten från andra hållet med hammare. Då gick "pelaren" av i botten.
Ska jaga efter en mindre sidavbitare till de andra tre flottörerna och se om jag lyckas. Sen ska jag väl limma förgasare. Vad man nu ska använda för att det ska hålla. Det ska ju ligga i bensin... :(

En positiv grej var dock att jag hittade mycket skräp vid metallsilen. Rejält med skräp där.

Bråkis skrev:
Då gick "pelaren" av i botten.

Det går inte att limma, inte med något känt medel. Plocka förgasaren sopren från munstycken etc så att inget kan bränna sig fast eller gå sönder av värme. Löd med alu-lod från t.ex. TechoWeld eller Clas Ohlson. Kräver en gasolbrännare. Låt någon som har lött tidigare göra det åt dig - annars är risken stor att du smälter ihop allt till en stor klump. Snygga till med en Dremmel och slipstift efteråt.

andersbrink skrev:
2365968 Det går inte att limma, inte med något känt medel. Plocka förgasaren sopren från munstycken etc så att inget kan bränna sig fast eller gå sönder av värme. Löd med alu-lod från t.ex. TechoWeld eller Clas Ohlson. Kräver en gasolbrännare. Låt någon som har lött tidigare göra det åt dig - annars är risken stor att du smälter ihop allt till en stor klump. Snygga till med en Dremmel och slipstift efteråt.

Ah, kass. Bensinet löser upp eller? Limmade nu ihop med superlim och det känns ganska stabilt. Är ganska van vid MIG och el-svetsning så jag kanske ska ge det ett försök med aluminium-lod och gasolbrännare.

Kommer utförligare beskrivning av dagens arbete snart.

Last edited:
OK, dagens pyssel.
  • Hojen som den står nu.
  • Sen gick jag igenom gömmorna och såg att jag hade en extra CDI-box. När jag börjar snurra igen ska jag testa den också, se om det gör skillnad.
  • Sen en närbild på ljuddämparen.
  • Därefter en bild på hur förgasarna + luftfiltren ser ut monterade.
  • Bild på en spole (Grön Dyna 3 Ohm)
  • I den sista bilden försöker jag visa att synkningen är OK.

Bifogat

• IMG_6434.jpg
    IMG_6434.jpg
    95.7 KB · Visningar: 82
  • IMG_6435.jpg
    IMG_6435.jpg
    70.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_6436.jpg
    IMG_6436.jpg
    85.5 KB · Visningar: 82
  • IMG_6438.jpg
    IMG_6438.jpg
    82.2 KB · Visningar: 98
  • IMG_6440.jpg
    IMG_6440.jpg
    60.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_6442.jpg
    IMG_6442.jpg
    134 KB · Visningar: 93
Last edited:
  • Portningen
  • Pickuperna. Mätte spelet mellan skivan och pickuper. exakt 0.5mm
  • Avbruten del på förgasaren...
  • Diverse munstycken och annat
  • Närbild på luftskruvar
  • Närbild på lågfartsmunstycken

Bifogat

• IMG_6452.jpg
    IMG_6452.jpg
    103.9 KB · Visningar: 63
  • IMG_6449.jpg
    IMG_6449.jpg
    139.8 KB · Visningar: 79
  • IMG_6444.jpg
    IMG_6444.jpg
    74.8 KB · Visningar: 72
  • IMG_6458.jpg
    IMG_6458.jpg
    104.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_6459.jpg
    IMG_6459.jpg
    139.8 KB · Visningar: 84
  • IMG_6460.jpg
    IMG_6460.jpg
    126.1 KB · Visningar: 235
  • Närbild på metallsilarna. Dessa var mer eller mindre smutsiga.
  • Nålventilerna
  • Närbild på emulsionsrör
  • Emulsionsrör, igen
  • Trottelnålar... och en myra
  • Förgasare sedd underifrån. Det understa hålet är för bränslet, nästa är för huvudmunstycke, sedan för lågfart. Vad är den markerade för? Får ej loss den.

Bifogat

• IMG_6464.jpg
    IMG_6464.jpg
    117.2 KB · Visningar: 74
  • IMG_6463.jpg
    IMG_6463.jpg
    125.8 KB · Visningar: 62
  • IMG_6462.jpg
    IMG_6462.jpg
    139.7 KB · Visningar: 75
  • IMG_6465.jpg
    IMG_6465.jpg
    63.8 KB · Visningar: 77
  • IMG_6472.jpg
    IMG_6472.jpg
    121.9 KB · Visningar: 67
  • IMG_6473.jpg
    IMG_6473.jpg
    122.2 KB · Visningar: 164
  • Flottörhus, igen
  • Förgasare sedd från insugssidan. Vad är dessa munstycken för? Det ena (är pluggat) går till samma rör som huvudmunstycket. Det andra (har ett munstycke uppmärkt 0,5 eller om det var 0,2) och går till samma ställe som lågfarten.
  • Förgasare sett uppifrån (trotteln)
  • Ihoplimmad igen.
  • Trottelhusen rengjorda med bromsrengöring och andra rengöringsmedel.
  • Huvudmunstycken samt de som frågas om i punkt 2.

Bifogat

• IMG_6485.jpg
    IMG_6485.jpg
    83 KB · Visningar: 81
  • IMG_6482.jpg
    IMG_6482.jpg
    105.4 KB · Visningar: 88
  • IMG_6477.jpg
    IMG_6477.jpg
    100.3 KB · Visningar: 76
  • IMG_6487.jpg
    IMG_6487.jpg
    82.7 KB · Visningar: 71
  • IMG_6489.jpg
    IMG_6489.jpg
    91.1 KB · Visningar: 78
  • IMG_6490.jpg
    IMG_6490.jpg
    116.7 KB · Visningar: 100
  • Det munstycke som hänger ihop med lågfarten
  • Det "pluggade" munstycket - röret hör ihop med huvudmunstycket.

Bifogat

• IMG_6492.jpg
    IMG_6492.jpg
    38.7 KB · Visningar: 70
  • IMG_6493.jpg
    IMG_6493.jpg
    35.9 KB · Visningar: 71
Jag lyckades bygga ett verktyg för att med mottryck kunna ta ut de andra sprintarna säkert. Synd att jag inte kom på det innan den första gick sönder...
Sen gick jag igenom pickuperna för tändningen, verkar vara helt OK. bra avstånd och ser fina ut. Tändboxen såg pigg ut. OHM-mätte båda spolarna. Helt OK.
Däremot var det fel anslutning på de nya tändkablarna jag köpt, så de ska bytas.
Har inte återmonterat, eftersom nån kanske har tips på någon del som ser sliten eller dålig ut.
Ska också ev. enligt ovanstående försöka svetsa ihop lagningen istället för att köra på lim.

Frågorna som kvarstår:
  • Vilken funktion har munstyckena vid de två hålen i förgasaren närmast luftfiltret?
  • Vad är det för mässingspinne med hål i som jag inte lyckas få bort?
  • Är det nån del som inte ser ut att vara som den ska?

Edit: En grej till. Kollade beteckning på nålarna: 9DZH5-50
Beteckningen på emulsionsrören: 568 P-4

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten. Det är svårt när man ska få med många detaljer på 140 kb...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...