Vart går slangen? GPZ 1000 RX (BILD)

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Hej!

Se bilderna. Vart skall detta anslutas?
Har Mikuniförgasare nu på hojen, skall försöka stoppa tillbaka original. Flödar dock bara ut bensin ur den markerade öppningen. I reparationshandboken så syns det att det skall vara en slang där - men vart skall den gå?
Finns inget direkt bra ställe på luftburken att ansluta till, så vitt jag sett..

I slang 8 & 19 kommer soppa från kranen.. Slang 9 är vakumslang upp till kranen. Vart går slang 30??

Tack på förhand!

Bifogat

• Slangansl.jpg
    Slangansl.jpg
    100.1 KB · Visningar: 295
  • Slangansl2.jpg
    Slangansl2.jpg
    123.3 KB · Visningar: 305
Bråkis skrev:
2355568 Hej!

Se bilderna. Vart skall detta anslutas?
Har Mikuniförgasare nu på hojen, skall försöka stoppa tillbaka original. Flödar dock bara ut bensin ur den markerade öppningen. I reparationshandboken så syns det att det skall vara en slang där - men vart skall den gå?
Finns inget direkt bra ställe på luftburken att ansluta till, så vitt jag sett..

I slang 8 & 19 kommer soppa från kranen.. Slang 9 är vakumslang upp till kranen. Vart går slang 30??

Tack på förhand!

Är inte den slang som du visar i ditt foto den som ska komma från tanken??
Mikuni har väl 2 anslutningar men orig har bara en..?
Kan inte slang 8 och 19 vara evakuering?

J

Last edited:
VR-8 skrev:
2355587 Är inte den slang som du visar i ditt foto den som ska komma från tanken??
Mikuni har väl 2 anslutningar men orig har bara en..?

J

Vart skall i så fall de två gula slangarna?

Bråkis skrev:
2355593 Vart skall i så fall de två gula slangarna?

Kan inte svara på det tyvärr......mina böcker ligger i garaget...hos en polare.

Men om du ska byta till orig, har du orig luftbox? Förg funkar kasst om du inte har den. Har du ett annat avgas oxå eller standard?

Jag har en GPZ900R med en 1000RX motor på, så mycket av de problem som du pratar om har jag haft.........:näsblod

J

Edit: Kollade din profil och ditt avgas är inte standard.......:D

Kollade på mina 900 knasare, undre slangen är bensin och dom två övre är avluftning. Avluftningen har 2 st 30cm långa slangar som är uppdragna under tanken, fästa med clips mot ramen.

CPMS skrev:
2355607 Kollade på mina 900 knasare, undre slangen är bensin och dom två övre är avluftning. Avluftningen har 2 st 30cm långa slangar som är uppdragna under tanken, fästa med clips mot ramen.

Sedär......gött med folk som vet.

J

CPMS skrev:
2355607 Kollade på mina 900 knasare, undre slangen är bensin och dom två övre är avluftning. Avluftningen har 2 st 30cm långa slangar som är uppdragna under tanken, fästa med clips mot ramen.

Cool! Då är det kanske därför det rann ut nertill :)

Skall prova att dra bränslet ner och låta de gula bara hänga ut istället då!

VR-8 skrev:
2355605 Kan inte svara på det tyvärr......mina böcker ligger i garaget...hos en polare.

Men om du ska byta till orig, har du orig luftbox? Förg funkar kasst om du inte har den. Har du ett annat avgas oxå eller standard?

Jag har en GPZ900R med en 1000RX motor på, så mycket av de problem som du pratar om har jag haft.........:näsblod

J

Edit: Kollade din profil och ditt avgas är inte standard.......:D

Orig luftbox har jag i alla fall. Måste göra ett försök. Har dock kvar både standard avgas plus ett annat effektavgas (supertrapp). Har så många uppsättningar leksaker till den här hojen så att jag måste testa runt med olika för att hitta vad som gör att det går kass.

Om jag får det att funka någorlunda med original förknas och luftburk kan jag i alla fall jobba vidare med mikunin som strular. Om samma fel uppträder får jag väl först byta avgas och sen börja jaga i motorn.

Medan jag ändå frågar ska jag passa på. I trattarna mot luftburken, på förgasarna är det ju borrat dynojethål. Det syns i bilden ovan som två små hål i varje förgasare. Liknande hål finns ju på Mikunin, där sitter nån sorts små skruvar. Dessa borde det väl bara vara att flytta över? Just nu är det alltså bara hål i orig-förgasaren. Och där flödade det också ut soppa.

Last edited:
Bråkis skrev:
2355612 Medan jag ändå frågar ska jag passa på. I trattarna mot luftburken, på förgasarna är det ju borrat dynojethål. Det syns i bilden ovan som två små hål i varje förgasare. Liknande hål finns ju på Mikunin, där sitter nån sorts små skruvar. Dessa borde det väl bara vara att flytta över? Just nu är det alltså bara hål i orig-förgasaren. Och där flödade det också ut soppa.

Njaa.........."DynoJethål"?? Vad menar du??
De hål som du visar i ditt foto är väl munstycken för luft och bränsle i lågfarten??

J

VR-8 skrev:
2355636 Njaa.........."DynoJethål"?? Vad menar du??
De hål som du visar i ditt foto är väl munstycken för luft och bränsle i lågfarten??

J

Tufft, de ser så hemborrade ut så jag gissade att det var nåt som tillkommit vid dynojet. Men nu när du säger det så ser jag att de finns med på bilderna i handboken också. Bara jag som missuppfattat vad som var vad tidigare då.
Hoppas isf att det går att flytta över munstycken från mikuni till denna orig, för det sitter som man ser på bilden inget i hålen just nu.

Edit: kanske jag som är ute och cyklar. Det kanske inte skall sitta nånting i dessa hål, bara för att det verkar sitta nån sorts skruvar (munstycken) i dem på mikuni-förgasaren..?

Last edited:
Bråkis skrev:
2355641 Tufft, de ser så hemborrade ut så jag gissade att det var nåt som tillkommit vid dynojet. Men nu när du säger det så ser jag att de finns med på bilderna i handboken också. Bara jag som missuppfattat vad som var vad tidigare då.
Hoppas isf att det går att flytta över munstycken från mikuni till denna orig, för det sitter som man ser på bilden inget i hålen just nu.

Du kan nog glömma att flytta över........storleken+gängan ska stämma....

Kollade du på http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf ? Där finns en beskrivning på en grundinställning på dina RS.

J

Se bara till att dra upp slangarna över förgasarna.

Ang. hålen, låt dom vara. Det ska se ut så där. Det sitter munstycken inpressade i hålen.

Anledningen att det rinner ut bensin är nog pga. att du fyllde förgasarna från fel håll.

Bild: GPZ900R Förgasare.

Bifogat

• GPZ900R förgasare.jpg
    GPZ900R förgasare.jpg
    44.9 KB · Visningar: 221
Ok, ser nu att det inte var valbara munstycken, dessa "hål" jag talade om som man ser vid insugssidan i själva konen. Dessa är justerbara iom olika munstycken på mikuni, men på originalförgasarna verkar det vara stationära munstycken.

På orig har jag 128 i huvudmunstycke och 35 i lågfart. Ska se om det funkar något bra imorrn.

Stort tack för all hjälp så här långt!!

Fick det att fungera idag med nya slangdragningen.

Däremot går hojen inte bättre för detta.

Följande symptom, på tvåan med fullgas från cirka 2000 rpm. Nu alltså originalförgasare med dynojetkit (huvudmunstycke 128). Original luftbox med fortfarande ett Lazer kolfiberslipon.

Drar bra 2000-4500 rpm. Hickar vid 4500 och går på tre/fyra omväxlande upp till 5800 rpm. Där slocknar alla fyra cylindrarna. Helt. Varvtalet sjunker till cirka 4300. Då tänder den till på alla fyra igen. Drar upp till 5800. Alla slocknar och motorbromsar ner till 4500 igen osv.

Liknande händer även när man står på tomgång och drar fullgas. Fast då är det vid högre varvtal den står och pendlar.

Om man håller bara lite gas, ca 1/3, går den jämnare upp till 6000. Slockar sedan därefter ändå.

Hjälp!! ?? :confused:

Bråkis skrev:
2356803 Fick det att fungera idag med nya slangdragningen.

Däremot går hojen inte bättre för detta.

Följande symptom, på tvåan med fullgas från cirka 2000 rpm. Nu alltså originalförgasare med dynojetkit (huvudmunstycke 128). Original luftbox med fortfarande ett Lazer kolfiberslipon.

Drar bra 2000-4500 rpm. Hickar vid 4500 och går på tre/fyra omväxlande upp till 5800 rpm. Där slocknar alla fyra cylindrarna. Helt. Varvtalet sjunker till cirka 4300. Då tänder den till på alla fyra igen. Drar upp till 5800. Alla slocknar och motorbromsar ner till 4500 igen osv.

Liknande händer även när man står på tomgång och drar fullgas. Fast då är det vid högre varvtal den står och pendlar.

Om man håller bara lite gas, ca 1/3, går den jämnare upp till 6000. Slockar sedan därefter ändå.

Hjälp!! ?? :confused:

Har du kollat så din generator laddar som den ska? För lite laddning kan vara orsaken till dåligt svar i högre varv.

J

Har du tagit bort luftfiltret eller moddat luftburkslocket? Isf, sätt tillbaks det eller icke-modda det. Funkar inget av det, återställ till originalprylar och sälj Dynocrap-kitet på Blocket.

<edit>Slanglängden på flottörhusventilationen är den ändrad eller satt på annan plats eller är veckad?</edit>

VR-8 skrev:
2356810 Har du kollat så din generator laddar som den ska? För lite laddning kan vara orsaken till dåligt svar i högre varv.

J

Ladar OK, ca 14v konstant.

andersbrink skrev:
2356814 Har du tagit bort luftfiltret eller moddat luftburkslocket? Isf, sätt tillbaks det eller icke-modda det. Funkar inget av det, återställ till originalprylar och sälj Dynocrap-kitet på Blocket.

Nej luft helt original nu.

Anledningen till att jag testade med originalförgasaren var just att jag inte får min mikuni-förgasare att funka bra på hojen.
Det har vi ju diskuterat här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=129711

Så då tänkte jag kolla om jag kunde få den att gå bra med originalprylarna. Men det blev ju ungefär samma effekt.

Original: Drar upp till 4500, bluddrar lite upp till 6000. Slocknar sedan helt.
Mikuni: Drar upp till 4500, bluddrar lite (går bra vid ca 1/3 gas) upp till 6000. Brölar sedan (dvs går på 2 eller 3 cyl).

Så jag undrar om det kan vara så att felet inte sitter i förgasaren, helt enkelt..

Samtidigt känns det som att det är när nålen lyfts och huvudmunstycket får vara med och leka som det går dåligt. Detta borde vara orsaken till att det pendlar så på vakumfuggarna. Det tar ju en liten stund för nålarna att åka ner igen. Kanske har jag bara kört med för stora munstycken?

Minsta jag testat är 128 (på originalförg). Minsta jag provat på mikuni är 132,5. Kanske ska jag testa att sätta på ett Mikuni typ 115 med mikuni-fuggarna för att se om det blir sprutt då?

Tror slangarna för flottörventilationen ligger som de skall, med original slanglängd.

Last edited:
Det sitter inte smuts i "filtret" som inuti tanken på bensinkranen? Kan ju vara bensinbrist kanske?? Om det är en vakuumstyrd kran så kan membranet vara kasst oxå.

J

VR-8 skrev:
2356839 Det sitter inte smuts i "filtret" som inuti tanken på bensinkranen? Kan ju vara bensinbrist kanske?? Om det är en vakuumstyrd kran så kan membranet vara kasst oxå.

J

Nej, helt OK filter. Hade det ute nyss i samband att tanken blev omlackad.
Bytte membranet för en vecka sen. Har provat köra med kranen i PRI-läge också. Ingen förbättring.

Känner igen detta lite, hade ett liknande fel på 900:an för ett antal år sedan:
Kraftlös och missade vid lite högre varv, höll på att slänga skiten i älven innan jag hittade vad det berodde på.
Fel på tändningen, gjorde det enkelt och skaffade en Dyna2000 och felet försvann.

Original-boxen utan pickup-spolar var dyrare än Dyna systemet.

Efter jag felsökt ett antal MX-cyklar har jag märkt att man inte alltid kan lita på att en pickup-spole som verkar vara OK vid mätning verkligen fungerar som den ska i cykeln så det var enklare (och ev. billigare) att byta ut rubbet, med min vanliga tur hade jag nog hittat att en spole eller två varit väck EFTER jag köpt en ny original-box för ~5000:-

Sen gick den fortfarande dåligt efter detta pga. otäta insugsventiler men den gick lika pissigt på låga som höga varv och missade inte längre, kanske allt till slut berodde på ventilerna men jag har iallafall en fin blå box med knappar på.

CPMS skrev:
2356958 Känner igen detta lite, hade ett liknande fel på 900:an för ett antal år sedan:
Kraftlös och missade vid lite högre varv, höll på att slänga skiten i älven innan jag hittade vad det berodde på.
Fel på tändningen, gjorde det enkelt och skaffade en Dyna2000 och felet försvann.

Original-boxen utan pickup-spolar var dyrare än Dyna systemet.

Efter jag felsökt ett antal MX-cyklar har jag märkt att man inte alltid kan lita på att en pickup-spole som verkar vara OK vid mätning verkligen fungerar som den ska i cykeln så det var enklare (och ev. billigare) att byta ut rubbet, med min vanliga tur hade jag nog hittat att en spole eller två varit väck EFTER jag köpt en ny original-box för ~5000:-

Sen gick den fortfarande dåligt efter detta pga. otäta insugsventiler men den gick lika pissigt på låga som höga varv och missade inte längre, kanske allt till slut berodde på ventilerna men jag har iallafall en fin blå box med knappar på.

Hur testar jag tändningen på nåt bra sätt, vid höga varv?
/E

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...