vart börjar man?

kan du säga vad skydden har för märke och är för storlek så kan jag åka och prova den i någon affär..och vad ska du ha för dom??
[/QUOTE]

Förslag på märken: köp Ufos bröst/axelskydd, det UTAN ryggplatta, som ändå är värdelöst. Det skyddet kostar ca 600-700 kr. Finns visst i rött och blått. Om du väljer att köpa ett med ryggskyddet så blir det bra mycket dyrare, bara onödigt. Komplettera sedan med ett riktigt ryggskydd, tex Ufos igen, som jag är mycket nöjd med: Ett ryggplatta kostar allt mellan 700 och uppåt.

weeeeeeee, "bröstskydd" - - - "lady-modell" :tuttar :tuttar :) :)

f'låt, jag ska vara tyst. :tungan

Men måste säga att det issi säger verkar (märkligt nog) väldigt korrekt. Åtminstone av det jag sett på dels hennes egen körning men framförallt på tjej-motard-dagen vi hade i Örebro förra året. Så fort de kortare tjejerna har rull på grejer är det inte problem och är det så slätt som på banan är det inte problems när man stannar heller. Först ute i skogen som det märks mest, "lutar åt fel håll".

Men måste säga att det issi säger verkar (märkligt nog) väldigt korrekt. Åtminstone av det jag sett på dels hennes egen körning men framförallt på tjej-motard-dagen vi hade i Örebro förra året. Så fort de kortare tjejerna har rull på grejer är det inte problem och är det så slätt som på banan är det inte problems när man stannar heller. Först ute i skogen som det märks mest, "lutar åt fel håll".
[/QUOTE]

Men som sagt, ju duktigare man blir, börjar bemästra hojen och farten, desto färre stopp blir det. Och längden spelar då mindre roll. Men visst, om man ändå får stopp i surhål, krondiken å annan djävelskap...då önskar man en längd på 180, just då :tungan .

ok vad kostar ett par cross stövlar och är det dasilva och lelles man ska åka till om man vill hitta kläder/skor/prylar i tjej storlekar..?

Miss me and I skrev:
2692236 Tack för kläd-länken har du fler???

Jag tycker du ska testa och välja ut storlekar här i sverige och sen beställa från en amerikansk sida t.ex btosports.com för då tjänar du en rätt stor slant:tummenupp

Grrrr.........jag är så jävla slapp i lårmusklerna så jag inte änns kan kicka igång cykel jäveln...ena stunden vill jag grina för att jag inte kan bevis att jag är minst lika hård som alla grabbarna..å andra stunden vill jag kasta cykeln i huvudet på mig själv så jag slutar själv ömka å startar fanskapet i stället men vad är det för fel på mig ?? kan man vara så svag så man inte kan start??????????????

Grrrr.........jag är så jävla slapp i lårmusklerna så jag inte änns kan kicka igång cykel jäveln...ena stunden vill jag grina för att jag inte kan bevis att jag är minst lika hård som alla grabbarna..å andra stunden vill jag kasta cykeln i huvudet på mig själv så jag slutar själv ömka å startar fanskapet i stället men vad är det för fel på mig ?? kan man vara så svag så man inte kan start??????????????

Elstart :tummenupp

men det är ju helt sanslöst...så kan jag ju inte hålla på...måste nog ta en hel dag avsatt till att lära mig starta hur töntigt det än låter!!!!!!!!!!!!!

Vad blev det för hoj?

Alla måste träna på att starta hojjarna, det är inget som bara går av sig själv :) Brukar le litegrann innanför hjälmen när jag (50kg) måste hjälpa mina vänner (100kg) att kicka igång husor, ktmer och cr500's. :hihi

Ett fel ser jag direkt, du försöker veva igång den med benet. Sätt foten på och tryck försiktigt (så att du inte hoppar på kicken) och sedan trycker du till med hela kroppen. Första tredjedelen av slaget använder du bara vikten av kroppen för att accelerera, de resterande två tredjedelarna lägger du på kraft med att veva med benet.

Jag lovar dig att sätter du bara tekniken kommer du kunna impa på killarna och dra igång vad för motor du vill :tummenupp

Gymmet nästa! Och ut å träna kondisen. För inte ger du väl upp så lätt vá?! Det här fixar ju du! Du behöver väl inte bevisa något för någon för den delen, utom för dig själv. Men visst, om det funkar som en piska/morot att göra det, så är det väl inget fel på det.

Så du har alltså fått tag på en cykel att börja köra på? Kul! Vad är det för hoj? Vad är ditt mål? Hade du bott lite närmare, så hade du kunnat komma förbi och träna på att kicka när du ville... :hihi

Lycka till!

men det är ju helt sanslöst...så kan jag ju inte hålla på...måste nog ta en hel dag avsatt till att lära mig starta hur töntigt det än låter!!!!!!!!!!!!!

Vad för hoj handlar det om? Finns lite olika tekniker på lite olika hojar. Vissa 4-taktare behöver lite trixande med både gas, kick och förgasare.

Generellt sett på 2-takt:
-Med kall motor har man fullchoke och ingen gas (eller väldigt lite).
-Med varm motor ingen choke och möter med lite gas.
Ställ hojen på stödet (om det finns något), sen fäller man ut kicken och trampar ned försiktigt till man känner kompet och trycker lite lätt, sen "samlar" man tills att kompet känns extra hårt (kolven står nu i övre vändläget och är redo för att skjutas ned) Upp med kicken högs upp igen och trampa sen ned med full kraft, upprepa till hojen startar.
(125:or brukar vara såpass lättkickade och kortslagiga så att det räcker att kicka utan något kompsamlande.)

På 4-takt brukar det vara lite klurigare, men ofta gäller regeln INGEN GAS. Annars fungerar kicktekniken ungefär på samma sätt. Ibland kan det finnas en liten "dekomp" för att underlätta att hitta övre dödläget.

Last edited:

2-takt lr 4-takt?

Jag har en kawwa 250 2-takt som är svårkickad om man inte vet hur man ska göra.
Vet man hur man ska ja då startar den på 1a lr 2a kicken.

Det viktiga med den hojjen är att kicka ändå från början o inte trycka ner kicken typ halv-vägs.
Utan ändå uppifrån o hela vägen ner.

2720908 Vad blev det för hoj?

Alla måste träna på att starta hojjarna, det är inget som bara går av sig själv :) Brukar le litegrann innanför hjälmen när jag (50kg) måste hjälpa mina vänner (100kg) att kicka igång husor, ktmer och cr500's. :hihi

Ett fel ser jag direkt, du försöker veva igång den med benet. Sätt foten på och tryck försiktigt (så att du inte hoppar på kicken) och sedan trycker du till med hela kroppen. Första tredjedelen av slaget använder du bara vikten av kroppen för att accelerera, de resterande två tredjedelarna lägger du på kraft med att veva med benet.

Jag lovar dig att sätter du bara tekniken kommer du kunna impa på killarna och dra igång vad för motor du vill :tummenupp
hmm det låter som att har sett mig...har du de???

2720911 Gymmet nästa! Och ut å träna kondisen. För inte ger du väl upp så lätt vá?! Det här fixar ju du! Du behöver väl inte bevisa något för någon för den delen, utom för dig själv. Men visst, om det funkar som en piska/morot att göra det, så är det väl inget fel på det.

Så du har alltså fått tag på en cykel att börja köra på? Kul! Vad är det för hoj? Vad är ditt mål? Hade du bott lite närmare, så hade du kunnat komma förbi och träna på att kicka när du ville... :hihi

Lycka till!
Var faktiskt ute och sparng 7 km i går..ha känner mig skit duktig...har seröst börjat tränat för att få upp kondisen så att jag orkar åka!!! något som bör tillägas att jag rökt i 10 år och aldrig tränat regelbundet men nu så.
Har inte köpt någon hoj än hallå har ju inte ens all utrustning..ska ägna hela nästa helg åt hoj. Lördag morgon ska vi åka och investera på dasilva sedan åker vi direkt till MC mässan i älvsjö och på söndagen ska vi åka!!tjoho

Last edited:
Tjoooo hoo är så lycklig för att jag äntligen är på väg mot mitt mål!!!
Jag har nog insett att det kan vara bra med en 125: a iaf..allt annat verkar så himmla svår kickat. Jag har iaf kommit så lång att jag har köpt hjälm och stövlar. Det kanske inte låter så mycket för någon som har åkt ett tag men för mig är det jordens framsteg
Det går sakta men säkert åt rätt håll......

*/ ?>
Back