vart börjar man?

Ljunghusen skrev:
2677606 Nae det är sant. Det är nog bäst att hon köper en dt50, så hon kan hålla stumt i alla kurvor!

Klart som korvspad man använder all effekt på vissa delar av vissa banor!!
im out of here
Det var ju moget skrivet. :tummenupp
Håller för övrigt med folket, en 200 är nog en bra hoj att börja med, det är INTE motorn som begränsar i början, å andra sidan ÄR det det med för mycket motor. Jätteskönt att kunna ligga i skogen med en mindre 2t utan botten och överaskningar. Sen behöver vissa en penisförlängare men du kanske har missat att trådskaparen i dethär fallet är av det motsatta könet. :tungan :pannkyss

philsson skrev:
2677620 Det var ju moget skrivet. :tummenupp
Håller för övrigt med folket, en 200 är nog en bra hoj att börja med, det är INTE motorn som begränsar i början, å andra sidan ÄR det det med för mycket motor. Jätteskönt att kunna ligga i skogen med en mindre 2t utan botten och överaskningar. Sen behöver vissa en penisförlängare men du kanske har missat att trådskaparen i dethär fallet är av det motsatta könet. :tungan :pannkyss

Om du läser tråden :tummenupp så kanske du ser att det främstär bottenvridet som är önskvärt

Ljunghusen skrev:
2677631 Om du läser tråden :tummenupp så kanske du ser att det främstär bottenvridet som är önskvärt
Här snackar vi (förmodligen) om en rimlig botten vilket jag gissar i dethär fallet är en 200cc 2t eller 250cc 4t? Ingen *** Husabergare med 30nm på tomgång. Sen är kanske inte din 300 bottenstark men ändå alldeles för mycket monster för en nybörjare på 160cm. En hoj med "mycket" botten och hetsigt register som slutar i en explosion av 60hk tycker jag i af verkar olämplig. Någorlunda botten och gämt och fint register samt ett lågt behov av mycket topp är ju kanske då en 250 4t. Tror många här vet hur det var i början att köra effektstark hoj när man plötsligt råkade vrida handleden pga olika omständigheter som kan uppkomma i skogen :näsblod och hojen flyger iväg okontrollerat i precis den riktningen man önskade. :rolleyes: Men det har givetvis bara hänt mig. :crash

Jag är 163cm lång och 53kg, jag har tränat ganska mycke i sommar på en CR80. Ola Jacobsson är en känd enduroåkare här uppe, hans tjej började nyligen köra enduro och hon körde en suzuki RM85.

Jag tyckte personligen att det var mycket skönt att nå ner till marken och att man orkar lyfta hojjen även om man är supertrött. (ja jag orkar lyfta 450n också men det är vid skillnad).

Körde förövrigt en lokal endurotävling och slutade 4a trots att jag startade utan kopplingshandtag, så nog duger effekten till.

En annan fördel med 80/85cc är att man blir tvingad till att lära sig hantera motorn och växellådan, något som man tar med sig upp på stora hojjar sedan :) När man börjar åka 450 riktigt fort så tycker iaf jag att man kör den på nästan samma sätt.

Klart det blir en del skruva med 80/85cc men det är lätt och du ska ändå lära dig skruva nån gång!

Ljunghusen skrev:
2677053 Den är mer lättkörd ja men när man börjar få upp farten och kör på andra snabba banor, och tar en sväng på crossbanan.. då är 200an inte mkt att hänga i granen. Men som du säger det är ett 125cc-chassi så man får välja efter smak

Nu var väl iofs de 200's vi körde i ktm qualifiern något trimmade men helvetes vad man skulle kunna hänga av hojjar med dem. Vansinnigt lätta och krutet var grymt bra. Krävs att man kan köra en liten motor dock.

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2677631 Om du läser tråden :tummenupp så kanske du ser att det främstär bottenvridet som är önskvärt

Det är väl inte siffrorna man är ute efter, luktar lite moppefukko över dina inlägg nu, vad ska hon med en så stor motor till, jag hade ABSOLUT inte börjat med en 250 eller 300 som gröngöling. En 200 är precis vad hon letar efter, visst jag tycker mera om gången i min 300a, men som nybörjar hoj sitter en 200a som en smäck. Lättmekat, fin motorgång och bra chassi, vad ska hon med dom extra kusarna till?

Miss me and I skrev:
2676082 några tipps på en nybörjar enduro cykel för en
heeeeelt grön tjej på endast 165 cm..??
KRAV: lätt mekad och lätt kör..
MVH J

Jag skulle nog satsa på en lätt 2-takt ex ktm 200, gasgas 200. Dessa hojar är ett mellanting mellan en lätt 125:a och en brutal 250, med andra ord lättkört och starkt effektregister. En 2-taktad enduro behöver inte mer kärlek än en 4-takt, snarare tvärt om. Jag kör iofs själv en 4-takt (drz400) och är kanonnöjd med hojen. Visst är den lite tung, men jag kan även använda hojen som transportmedel utan att ora mig för nästa kolvbyte osv. Din längd är nog inte extremt kort, själv är jag 168cm och har kört flera olika cross-/enduromodeller. Brukar gå att karva lite i sadelstoppningen för att nå ner bättre. Nackdelen med att vara kort i enduro är om man vurpat/kört stopp och ska ställa sig och kicka mitt i skogen, jobbigt ifall man inte når ner riktigt. Ju större motor du har desto svårare brukar de vara att kicka, så köp en liten 2-takt eller satsa på el-start. Att behöva stå och kicka kan förstöra hela nöjet.

Snoogans skrev:
2677061 Men en 250 eller 300a är ingen bra nybörjarhoj, det är för mycket pulver för en 165 tjej.
Vad vet du om det???

ola_sandin skrev:
2677811 Jag skulle nog satsa på en lätt 2-takt ex ktm 200, gasgas 200. Dessa hojar är ett mellanting mellan en lätt 125:a och en brutal 250, med andra ord lättkört och starkt effektregister. En 2-taktad enduro behöver inte mer kärlek än en 4-takt, snarare tvärt om. Jag kör iofs själv en 4-takt (drz400) och är kanonnöjd med hojen. Visst är den lite tung, men jag kan även använda hojen som transportmedel utan att ora mig för nästa kolvbyte osv. Din längd är nog inte extremt kort, själv är jag 168cm och har kört flera olika cross-/enduromodeller. Brukar gå att karva lite i sadelstoppningen för att nå ner bättre. Nackdelen med att vara kort i enduro är om man vurpat/kört stopp och ska ställa sig och kicka mitt i skogen, jobbigt ifall man inte når ner riktigt. Ju större motor du har desto svårare brukar de vara att kicka, så köp en liten 2-takt eller satsa på el-start. Att behöva stå och kicka kan förstöra hela nöjet.
Tack det låter lågiskt....mycket intressanta alternativ gasgas 200 jag har fått för mig att reservdelar är svårt att hitta till gasgas är det fel???

ÅÅ en sak till...köpte hjälm i tisadgs nu undrar jag vad ska man ha för skydd, stövlar,glajer mm. Vart kan man hitta bra men billiga prylar??Är det värt att vänta till MC-mässan i jan?

Last edited:
Miss me and I skrev:
2678994 Vad vet du om det???

Tack det låter lågiskt....mycket intressanta alternativ gasgas 200 jag har fått för mig att reservdelar är svårt att hitta till gasgas är det fel???

ÅÅ en sak till...köpte hjälm i tisadgs nu undrar jag vad ska man ha för skydd, stövlar,glajer mm. Vart kan man hitta bra men billiga prylar??Är det värt att vänta till MC-mässan i jan?

Åk till lellesmc! dom säljer ut mycket crosskläder nu.

Ingen som har nämt KDX 200.En fräsch sån får man för strax över 10000. Skulle tro att det är den bästa prova på hojen.

Vad jag vet om det, jag det har juh självklart att göra med ens körskills, men i skogen kan jag tycka att min Gasgas 300a är lite mycket om man slinter och drar för mycket i rullen och jag är ca 190cm. Så som nybörjar tjej på 165cm så hade jag ALDRIG satsat på en större 2t hoj!

Snoogans skrev:
2679306 Vad jag vet om det, jag det har juh självklart att göra med ens körskills, men i skogen kan jag tycka att min Gasgas 300a är lite mycket om man slinter och drar för mycket i rullen och jag är ca 190cm. Så som nybörjar tjej på 165cm så hade jag ALDRIG satsat på en större 2t hoj!
mm vill ju ha en lätt körd cykel..många verkar rösta för 200 någoting...2 t.
Men endel glömmer att jag är helt ny..Vad menas med botten vrid?? och så undrar jag vad är skildnaden på EXc och SX är det ena cross å det andra enduro eller vadå??
Tack för bra asvar!!!

Miss me and I skrev:
2679477 mm vill ju ha en lätt körd cykel..många verkar rösta för 200 någoting...2 t.
Men endel glömmer att jag är helt ny..Vad menas med botten vrid?? och så undrar jag vad är skildnaden på EXc och SX är det ena cross å det andra enduro eller vadå??
Tack för bra asvar!!!
EXC är enduro och SX är cross. Skillnaderna mellan enduro och cross är att crossen bland annat har hårdare dämpning och mindre till ljuddämpare (oftare lite rappare motor). Crossen har även 21" / 19" till skillnad från enduron som har 21" / 18". Endurohojar har ofta lysen. :tummenupp

Kaw kdx 200 o 220 är oxå utmärkta lättkörda endurohojar. Men lite äldre.
Lite framåt går utvecklingen, så räcker pengarna är nog exc 200 suverän.
/u

Oddsen för att hitta något i bra skick ökar ju betydligt om man tittar efter lite nyare cyklar också.Och det är absolut inte billigare att hålla liv i en gammal hoj,bara svårare att få tag på delar.Sen har man ju nästan slutat att förvånas över vilka ockerpriser vissa begär för gammalt skit,eller vad sägs om en KDX -91 för 19k och en Yamaha WR -93 för 16k på enduromx:lol

ja jag misstänkte ju att det var så!!
men vad menas med 21" / 19" och 21" / 18". ????
Fattar nog fortfarande inte vad vrid botten är .
Sen undrar jag vilka modeller som det är el start på. Om det är el star betyder det att man inte kan kicka igång alls...alltså tänkte om det någon gång när man var ute och körde med en hoj med el start på och den la av så kan man vell kicka i gång den istället eller??

Ljunghusen skrev:
2676253 KTM 200, 250 eller 300 är i princip samma hojar med olika stora motorer... 200an är aningen aningen lättare. Väljs efter smak :-)

Valde bort 200an eftersom det är en trimmad 125a, typ..
bottenvrid som följer med kubik är aldrig fel
250/300 är mitt tips. Mkt roligare när det öppnar upp. hastigheten regleras med högerhanden
"bottenvrid som följer med kubik är aldrig fel"

Rena grekiskan!!!!

Miss me and I skrev:
2679964 ja jag misstänkte ju att det var så!!
men vad menas med 21" / 19" och 21" / 18". ????
Fattar nog fortfarande inte vad vrid botten är .
Sen undrar jag vilka modeller som det är el start på. Om det är el star betyder det att man inte kan kicka igång alls...alltså tänkte om det någon gång när man var ute och körde med en hoj med el start på och den la av så kan man vell kicka i gång den istället eller??

21" (tum) är måttet på framhjulet. 18" är vanligast bak på enduro medan 19" ofta sitter på cross. 18" är att föredra till enduro, eftersom däcken till dessa har en högre profil och skyddar fälgen bättre från stenar.

Det folk menar med vrid/bottendrag är hur pass mycket effekt man har på låga varv. ex en cross 125:a är väldigt svag på låga varv för att sedan explodera på högre. Den har alltså dåligt bottendrag vilket kan vara svårkört för nybörjare, i synnerhet i endurospåret. Motsattsen är bra bottendrag, alltså man kan ligga och köra på låga varv men ändå har mycket effekt när man vrider på rullen. (du behöver inte växla ned för att hitta effekten) Det senare är att föredra i enduro.

Det är väldigt olika mellan de olika modellerna om det är el-start eller inte. Tror dock inte att det är så vanligt på små 2-taktsenduro. (behövs ofta inte) Finns det el-start brukar där även finnas en kick för säkerhetsskull.

Om du är osäker på hurpass svårkickade olika motormodeller är så är det bara att åka ut till någon crossbana och fråga lite. Där kan du även få provstarta och kanske testa olika modeller.

Miss me and I skrev:
2679987 "bottenvrid som följer med kubik är aldrig fel"

Rena grekiskan!!!!

Med stor motor och ffa i en 4-takt har man ofta mycket bottendrag/vrid. Det är mycket kraft från låga varv. (lite som en lastbilsmotor)

Last edited:
ola_sandin skrev:
2679996 21" (tum) är måttet på framhjulet. 18" är vanligast bak på enduro medan 19" ofta sitter på cross. 18" är att föredra till enduro, eftersom däcken till dessa har en högre profil och skyddar fälgen bättre från stenar.

Det folk menar med vrid/bottendrag är hur pass mycket effekt man har på låga varv. ex en cross 125:a är väldigt svag på låga varv för att sedan explodera på högre. Den har alltså dåligt bottendrag vilket kan vara svårkört för nybörjare, i synnerhet i endurospåret. Motsattsen är bra bottendrag, alltså man kan ligga och köra på låga varv men ändå har mycket effekt när man vrider på rullen. (du behöver inte växla ned för att hitta effekten) Det senare är att föredra i enduro.

Det är väldigt olika mellan de olika modellerna om det är el-start eller inte. Tror dock inte att det är så vanligt på små 2-taktsenduro. (behövs ofta inte) Finns det el-start brukar där även finnas en kick för säkerhetsskull.

Om du är osäker på hurpass svårkickade olika motormodeller är så är det bara att åka ut till någon crossbana och fråga lite. Där kan du även få provstarta och kanske testa olika modeller.

Med stor motor och ffa i en 4-takt har man ofta mycket bottendrag/vrid. Det är mycket kraft från låga varv. (lite som en lastbilsmotor)
Du är så extremt pedagogisk så jag blir nästan gråtfärdig!!! Vad skulle jag ta mig till utan människor som dig!!!

Miss me and I skrev:
2680021 Du är så extremt pedagogisk så jag blir nästan gråtfärdig!!! Vad skulle jag ta mig till utan människor som dig!!!

Tackar:rodnar
Fråga på bara, här finns en massa insnöade idioter:rolleyes:

MM men om man ser till dom som har svarat på vad man ska ha som nybörjar hoj, så tycker majoriteten att en KTM exc 200 är bra(modell nyare)..kanske blir en sån då...
Undrar vad man bör ha för skydd..typ en hel sån här tröja med skydd för axlar rygg mm eller bara en ryggplatta eller vad kör alla andra med???

*/ ?>
Back