vart börjar man?

Miss me and I skrev:
2680098 MM men om man ser till dom som har svarat på vad man ska ha som nybörjar hoj, så tycker majoriteten att en KTM exc 200 är bra(modell nyare)..kanske blir en sån då...
Undrar vad man bör ha för skydd..typ en hel sån här tröja med skydd för axlar rygg mm eller bara en ryggplatta eller vad kör alla andra med???

För enduro och crossköra så behöver du: crosstövlar, armbågs- och knäskydd. Ryggskydd, axelskydd (är ett axelskydd kombinerat med ett bröstskydd och med ett ryggskydd, som ibland går att ta av.) MEN!!! Det ryggskyddet som sitter på axelskyddet räcker inte enbart. Handskar, crosshjälm och glassögon (med roll-off`s). Crossbyxor och tröja. Även jacka, beroende på väderlek, förstås. Har jag glömt något? :va

Miss me and I skrev:
2680098 MM men om man ser till dom som har svarat på vad man ska ha som nybörjar hoj, så tycker majoriteten att en KTM exc 200 är bra(modell nyare)..kanske blir en sån då...
Undrar vad man bör ha för skydd..typ en hel sån här tröja med skydd för axlar rygg mm eller bara en ryggplatta eller vad kör alla andra med???

Ja, ktm verkar göra bra cyklar och är väldigt populära, men de kostar något mer i inköp än ex gasgas. Har aldrig provkört deras enduro 125:or men de sägs vara ovanligt snälla och ha relativt bra effektregister trots sin lilla motor. Så enduro 125 kan ju vara ett alternativ. Men i långa loppet är nog en 200 roligare.

Nerifrån och upp:
Crosstövlar
Knäskydd
Crossbyxor
Skyddsväst inklussive ryggplatta och armbågsskydd är smidig och sitter bra, allternativt lösa grejer. De flesta jag känner kör med hel skyddsväst.
Crosshjälm+ glasögon
Handskar
Crosströja/endurojacka

Om du inte är i akut behov av skydd så skulle jag nog vänta tills mässan. Där brukar alltid finnas extraerbjudanden. Kolla runt på begagnatmarknaden.

Last edited:
KTM 200 EXC -05
108 timmar, har körts 15 av dom.. Har haft hojen i ett år och har nu tappat intresset. starx över 40 lakan är det värt det????

Miss me and I skrev:
Ska du ut o gasa bland barren så ska du inte snåla in på skydden!!!
Ett per riktiga stövlar, arm o ryggskydd är ett måste.
Du kommer bita i gruset mer än en gång:D
Hör efter med någon cross och enduro affär så får du nog bra hjälp.
lycka till:tummenupp

Miss me and I skrev:
2680149 KTM 200 EXC -05
108 timmar, har körts 15 av dom.. Har haft hojen i ett år och har nu tappat intresset. starx över 40 lakan är det värt det????
Vid runt 100 timmar så brukar det vara dags att byta alla lager i motorn. Bra att kolla upp om det är gjort och hur långt kolven har gått. Är det bytt så är den motorn som ny, det är så på 2t med den enkla motorkonstruktionen dom har. :tummenupp Kan också vara bra att veta. 2t är enklare att meka med och det är mycket billigare att äga när det är dags för renovering mot en 4t.
Priset kan jag inte kommentera då jag inte är insatt i de hojarna. Däremot vet jag att det går att få tag på 250 crossar 06 för runt 55-60 tusen helt nya (av en kompis som kör mx 250).

Miss me and I skrev:
2680149 KTM 200 EXC -05

Hittar inte så många på blocket, så jag vet inte riktigt var de ligger i för pris. Som Philsson säger är priset mycket beroende på hur och när den var servad. Kolla upp när kolven byttes (görs vid ca 40-50h motionskörning). Kolla även om/när ramlagrena och vevlagret är bytt.

Hittade en på blocket som inte gått fullt så långt. Men man ska ta antalet timmar med en nypa salt, det är ju rätt svårt att kontrollera exakt.
http://www.blocket.se/vi/10431684.htm?ca=20_s

Jag skulle inte påstå att mässan har så jäkla bra priser, jämför med om du åker tex till dasilva i uppsala eller liknande då har du med lätthet samma eller billigare priser.

Miss me and I skrev:

För din egen skull så slarva inte med skydden!
Pröva lite olika märken på skydd (kan sitta olika på olika kroppar) så du hittar något som sitter bra på dig:tummenupp
Vet inte hur du har det med "cross" affärer i din närhet, men annars så kan jag rekomendera en sväng förbi Uppsala och kolla på dasilvia och lelles.

brukar ni sam åka eller åker alla själva??? Tänkte måste ju vara roligare att åka ett helt gäng!

Snoogans skrev:
2677659 Det är väl inte siffrorna man är ute efter, luktar lite moppefukko över dina inlägg nu, vad ska hon med en så stor motor till, jag hade ABSOLUT inte börjat med en 250 eller 300 som gröngöling. En 200 är precis vad hon letar efter, visst jag tycker mera om gången i min 300a, men som nybörjar hoj sitter en 200a som en smäck. Lättmekat, fin motorgång och bra chassi, vad ska hon med dom extra kusarna till?

har du svårt att förstå? En 200 måste köras som en 125a om man inte ska krypköra och med större motor är det lättare att hålla lagom fart utan att ligga mellan av/på (effektpuckeln) hela tiden

Pungis skrev:
2681527 har du svårt att förstå? En 200 måste köras som en 125a om man inte ska krypköra och med större motor är det lättare att hålla lagom fart utan att ligga mellan av/på (effektpuckeln) hela tiden

Ditt svar stämmer om man kör en cross från 86, de nyare endurohojarna har fått betydligt mindre ketchupeffekt, knappt någon. Jag säger inte att 250 el 300 är dålig hojar, kör en 300a själv, men jag kommer aldrig att rekomendera någon som är en nybörjare att starta på en sån.

Snoogans skrev:
2681663 Ditt svar stämmer om man kör en cross från 86, de nyare endurohojarna har fått betydligt mindre ketchupeffekt, knappt någon. Jag säger inte att 250 el 300 är dålig hojar, kör en 300a själv, men jag kommer aldrig att rekomendera någon som är en nybörjare att starta på en sån.

Effekten är ju oftast överflödig, men det gör ju inte så mycket, men en större hoj är mjukare (och därmed lättare, iaf enligt mig) att köra. Små fyrtaktare är dock mkt förlåtande och kanon att starta med

Jag skulle börja på en 250 4takt

Att en modern 2taktare inte har ketchupeffekt stämmer ju inte alls. Dom har ju bättre bottenvrid än förr, absolut... men fortfarande en rejäl effektpuckel. Gäller även din gasgas ju!

Pungis skrev:
2681681 Effekten är ju oftast överflödig, men det gör ju inte så mycket, men en större hoj är mjukare (och därmed lättare, iaf enligt mig) att köra. Små fyrtaktare är dock mkt förlåtande och kanon att starta med

Jag skulle börja på en 250 4takt

Att en modern 2taktare inte har ketchupeffekt stämmer ju inte alls. Dom har ju bättre bottenvrid än förr, absolut... men fortfarande en rejäl effektpuckel. Gäller även din gasgas ju!

Dagens moderna 250-t har ersatt ketchup effekten med att gå grymt på bottendraget ja, men!

Jag favoriserar min 125a mot 250'n i skogen av anledningen att 250'n drar framåt vid väldigt låg gas vilket kan va jobbigt när man börjar bli trött och kommer till stenpartier där det studsar mycket och blir därmed lite ryckigt på gasen.

En mindre 200 har ingen sån effekt utan där rör den sig mer när man vrider mera och avsiktligt på gasen vilket gör det väldigt skönt när man är grymt trött. Kan nästan säga att den är bra pga att den har lite av den där ''ketchup '' effekten kvar.

Iallafall min åsikt :)

så så inte bråka nu...
Tycker iaf att det låter bättre med en cykel som är lättare när man är trött.hmhhm kondisen är inte så bra ÄN!!!

Miss me and I skrev:
2683052 så så inte bråka nu...
Tycker iaf att det låter bättre med en cykel som är lättare när man är trött.hmhhm kondisen är inte så bra ÄN!!!

Det skall vara så enkelt som möjligt ibörjan.
Mycket bättre att skaffa en så lätt, och smidig cykel som möjligt, för det kommer bil en del vurpor, och stopp, på de minst sagt olämpliga ställen ute i skogen.

Sen när man börjar behärska det här med Enduro, då kan man väl börja leta efter en starkare cykel, om det nu skall vara nödvändigt..?
Jag lägger en röst på en 125:a!

Lycka till..
//J

Men 125 låter som en liten bebis cykel...men jag vet ju inte! Var inne på 125 forumet där var det ju bara 16-åringar.. måste ju betyda något

oj oj oj vad många "ju"det blev*assflabb!!

hahah ..
garvar änu mer åt alla min jyssta stavningar
men vem bryr sig??

hahah ..
garvar änu mer åt alla min jyssta stavningar
men vem bryr sig??

Last edited:
Miss me and I skrev:
2683683 Men 125 låter som en liten bebis cykel...men jag vet ju inte! Var inne på 125 forumet där var det ju bara 16-åringar.. måste ju betyda något

Då måste du ha blandat ihop det hela, för när vi snackar Motocross, och Enduro, så kan man inte jämföra de med en "landsvägs" 125:a..

Finns många stora Endurotävlingar där totalvinnaren har kört en 125:a, så man ska inte tro att det är en liten cykel,
//J

hmm där ser man..men några har ju sagt att det är någonslags ketchup effekt på den och att den är jobbig om man inte är van....

Miss me and I skrev:
2683722 hmm där ser man..men några har ju sagt att det är någonslags ketchup effekt på den och att den är jobbig om man inte är van....

Det enda du kan göra, är ju att lyssna till vad andra har att säga, och alla säger nästa olika, så jag förstår att det måste vara rörigt..

Har tävlat själv på 125:a i 8år, och Ja, man måste köra mer på toppen av registret, än tex en 250, men sen beror det också på vad man har för körstil, och det är ju något som tar ett tag innan man kommer på vad som just passar en själv..

Köp en cykel, och kom igång och träna, så löser sig nog alla problem..

*/ ?>
Back